محل واخواست سفته در تهران

0

اگر درگیر واخداست سفته هستید، شاید اطلاع از محل واخواست سفته در تهران برای شما مفید باشد. بنابراین حتما این مقاله را مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص واخواست سفته همین حالا با بهترین وکیل متخصص دعاوی سفته در تهران تماس بگیرید. ۰۲۱۸۸۹۳۹۸۳۲ – ۰۹۱۲۷۶۵۴۱۰۹

  محل واخواست سفته در تهران

واخواست سفته چیست

هنگامی که سفته در تاریخ سررسید معین شده، وصول نشود، دارنده سفته می تواند بر علیه صادرکننده آن، اقدام قانونی انجام ‌دهد یا به عبارت بهتر درخواست واخواست سفته دهد. در ادامه به جزئیات بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.

واخواست سفته به معنای مطالبه رسمی وجه سفته است. به بیان دیگر، وقتی دارنده سفته می‌خواهد به صورت رسمی، صادرکننده یا ظهرنویسان و ضامن ‌های سفته را مورد تعقیب حقوقی قرار دهد؛ در اولین فرصت باید سفته را واخواست کند. یکی از مزیت های این کار آن است که به محض واخواست سفته، ابلاغ واخواست به متعهد نیز انجام و او متوجه می‌شود که دارنده، آماده پیگیری قضایی برای مطالبه وجه خود است.

به این ترتیب در صورتی که دارنده سفته قصد اقامه دعوی علیه همه متعهدان سفته (اعم از ضامن ها و ظهرنویس ها) را داشته باشد و مسوولیت تضامنی آنها را بخواهد باید حداکثر ظرف یکسال از تاریخ سفته آن را مطالبه کند، در غیر این صورت حق مطالبه وجه را از سایر متعهدان به جز صادرکننده از دست می‌دهد. به منظور این امر دارنده سفته باید از تاریخ وعده یا سررسید ظرف ده روز آن را واخواست کند و اگر سفته عندالمطالبه بود می‌تواند ظرف یکسال مطالبه کند و پس از یکسال باید در نهایت  ظرف مدت۱۰ روز آن را واخواست کند.

مزایای انجام واخواست

انجام عمل واخواست برای فرد دارنده مزایای زیر را ایجاد می‌نماید:

با واخواست سفته، این برگه از سند عادی تجاری به یک سند تجاری لازم الاجرا تبدیل می‌گردد و به همین جهت مورد حمایت بیشتر قانون است.

این امر موجب می‌شود، دارنده به صورت تضامنی مبلغ سفته را از صادر کننده و ظهرنویس مطالبه کند.

یکی از مهمترین مزیت‌های عمل واخواست، این است که پس از دادخواست و تعیین شعبه، فرد می‌تواند با استفاد از قرار تامین خواسته، اموال خواندگان را قبل از جلسه دادرسی توقیف نماید. در این حالت هزینه تامین خواسته بسیار پایین است. بدون انجام واخواست، فرد برای توقیف اموال باید حتما مبلغی به عنوان خسارت احتمالی (حداقل ده درصد مبلغ سفته) را براساس نظر قاضی پرونده به دادگستری پرداخت نماید.

هزینه‌ واخواست در صورت پیروزی در پرونده از اموال مدیون قابل مطالبه است. از تاریخ انجام واخواست، خسارت تاخیر تادیه قابل مطالبه خواهد بود.

آثار واخواست بر ظهرنویسان سفته

شخصی که ظهر سفته را بدون درج هرگونه مطلبی امضا می‌کند این امر نمایانگر ضمانت امضا کننده است در این صورت امضا کننده ظهر سفته با متعهد سفته در مقابل دارنده آن مسئولیت تضامنی دارند. برای پیشگیری از ساقط شدن مسئولیت ظهنویسان سفته، توصیه می کنیم حتما با یک مشاور حقوقی سفته مشورت نمایید.

مسئولیت تضامنی ظهرنویس سفته

دارنده سفته باید ظرف یک سال از تاریخ واخواست، دادخواست خود را به دادگاه ارائه دهد، زیرا اگر دارنده سفته به این وظیفه قانونی عمل نکند، دعوی او علیه ظهرنویس‌ها پذیرفته نمی‌شود.

نقش وکیل در پرونده سفته

نقش وکیل در پرونده سفته

در مطالبه وجه سفته همانند دعاوی مالی دیگر، زمان یک عنصر حیاتی است. در واقع هر چه زمان بیشتری برای یک پرونده صرف شود، با توجه به کاهش ارزش پول و نیز احتمال فرار از دین متهم، ضرر اصلی متوجه دارنده سفته می‌باشد. فرایند واخواست سفته و نیز توقیف اموال از جمله فرایندهای زمان بر و و نیز طاقت فرساست. به همین جهت توصیه می‌شود که این امور را به وکیل چک و یا وکیل سفته بسپارید.

پیشنهاد یژه: برای دریافت مشاوره رایگان با معتبرترین دفتر وکالت تهران تماس بگیرید. ۰۲۱۸۸۹۳۹۸۳۲ – ۰۹۱۲۷۶۵۴۱۰۹

مراحل واخواست سفته چیست؟

به طور کلی به منظور اقدام جهت واخواست سفته باید مراحل زیر را طی نمود. این مراحل عبارت اند از:

  • تهیه کردن اوراق اظهارنامه از مجتمع های قضایی.
  • برای ارسال اظهارنامه برای یک شخص، فرم اظهارنامه در سه نسخه تنظیم و ارسال می گردد. در صورتیکه تعداد متعهدین اصلی (کسانی که سفته را پرداخت کرده اند) از یک شخص بیشتر باشد برای هر یک از متعهدین به صورت جداگانه و با نام و نشانی اظهارنامه مستقلی تهیه و ارسال می گردد.
  • هزینه اظهارنامه: بابت هر برگ از اوراق اظهارنامه باید تمبر باطل کرد.
  • مندرجات اظهارنامه: در اظهار نامه باید طلب متقاضی با ذکر مبلغ و مستندات مربوطه بطور قطعی با روز و ماه و سال قید شود و از درج عباراتی مانند دو ماه پس از رویت اظهارنامه یا ظرف دو ماه آینده و غیره که تاریخ پرداخت را با ابهام مواجه می سازد خودداری شود.

به علاوه باید توجه داشت در متن اظهار نامه تنظیمی شماره خزانه داری کل سفته ها به صورت دقیق قید شود. به طور مثال می توان مانند جمله زیر عمل کرد:

مخاطب محترم، به موجب این اظهارنامه وجه سفته به شماره خزانه داری کل…………….. که صادر نموده اید مطالبه و مقرر می شود که در تاریخ ………….. پرداخت فرمائید، بدیهی است در فرض عدم پرداخت و تادیه وجه، ناگزیر سفته های مذکور وفق مقررات واخواست خواهد گردید.

از سوی دیگر لازم به ذکر است همان طور که پیش تر به آن اشاره شد واخواست سفته می بایست ظرف ده روز از سررسید سفته (سررسید مندرج در متن سفته های تاریخ دار و یا سررسید مقرر شده در اظهارنامه در سفته های عندالمطالبه) صورت گیرد.

مقصود از این امر در حقیقت وارد شدن واخواستنامه به دفتر دایره واخواست دادگستری ظرف ده روز از سررسید سفته یا از تاریخ مقرر شده در اظهارنامه می باشد به نحوی که ظرف این مدت، مهر ورود به دایره واخواست متضمن شماره و تاریخ روی آن نقش گردد و تاریخی که توسط تنظیم کنندگان واخواستنامه به هنگام تنظیم و پر کردن اوراق واخواست در متن آن درج می گردد فاقد هر گونه ارزش قانونی است.

تنظیم اظهار نامه برای واخواست سفته

ارسال اظهارنامه به منزله مطالبه رسمی طلب است که از طریق دایره ابلاغ اظهارنامه در مجتمع قضایی / دادگستری انجام می گیرد. لازم به ذکر است که در رابطه با سفته های واجد تاریخ معین، سررسید تعیین شده در متن سفته کفایت می نماید و نیازی به ارسال اظهارنامه نیست. لذا می بایست ظرف ده روز از تاریخ سررسید مندرج در متن سفته اقدام به واخواست سفته گردد. حال آنکه در رابطه با سفته هایی که به شکل «عندالمطالبه» اخذ می گردند ارسال اظهارنامه ضروری است و مسامحه در این امر نیز از جمله مواردی است که ارزش تجاری سفته را زائل نموده و اخذ قرار تامین خواسته را با معضل و صرف هزینه قابل توجه مواجه می سازد. بدین لحاظ نحوه تنظیم و ارسال اظهارنامه از اهمیت بسزائی برخوردار است.

در تنظیم اظهارنامه واخواست سفته رعایت نکات ذیل الزامی است:

  • تهیه اوراق اظهارنامه این اوراق می بایست از مجتمع قضائی محل تهیه شود.
  • تعداد اوراق اظهارنامه جهت ارسال اظهارنامه برای یک شخص، فرم اظهارنامه در سه نسخه تنظیم و ارسال می گردد. در صورتیکه تعداد متعهدین اصلی از یک شخص بیشتر باشد برای هر یک از متعهدین به صورت جداگانه و با نام و نشانی علیحده اظهارنامه مستقلی تهیه و ارسال می گردد.
  • هزینه اظهارنامه در حال حاضر بهاء هر برگ اوراق اظهارنامه تهیه شده ۵،۰۰۰ ریال می باشد که می بایست به مبلغ مذکور روی اوراق اظهارنامه ابطال تمبر نمود. همچنین مبلغ ۱۰،۰۰۰ ریال نیز بابت هزینه ابلاغ اظهارنامه می بایست تمبر ابطال گردد. (بخشنامه ۱۰۰/۱۴۰۲/۹۰۰۰ مورخ ۱۳۸۹/۱/۱۸ ریاست قوه قضائیه)
  • مندرجات اظهارنامه در اظهار نامه می بایست طلب متقاضی با ذکر مبلغ و مستندات مربوطه بطور مصرح و منجز با روز و ماه و سال قید گردد و از درج عباراتی چون « ….. دو ماه پس از رویت اظهارنامه ….. » یا « … ظرف دو ماه آینده …» و غیره که تاریخ پرداخت را با ابهام مواجه می سازد اکیداً خودداری شود. توجه فرمائید در متن اظهار نامه تنظیمی شماره خزانه داریکل سفته ها بطور دقیق درج گردد.

واخواست سفته از طریق اجرای ثبت

بسیاری از کاربرانی که با بخش پشتیبانی وب سایت وکالت تهران تماس میگیرند این سوال را از همکاران ما می پرسند که آیا اجرای سفته از طریق اداری ثبت امکان پذیر است یا خیر. و آیا می شود برای به اجرا گذاشتن سفته و یا همان واخواست سفته به اداره ی ثبت مراجعه کرد ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اجرای سفته از طریق اداره ثبت متاسفانه امکان پذیر نمی باشد به دلیل اینکه نمی توان سفته را در دسته اسناد لازم الاجرا قرارداد. شما برای به اجرا گذاشتن سفته واخواست سفته می توانید از طریق راه های مختلفی که در این مقاله در مورد آن صحبت شد اقدام نمایید و در صورت نیاز به مشاوره بیشتر هم می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در وبسایت وکالت تهران با همکاران ما ارتباط برقرار نمایید.

چه نکاتی را باید در واخواست سفته در نظر داشت؟

جهت اقدام به منظور واخواست سفته باید نکاتی را در نظر داشت؛ به عنوان مثال در صورتی که این امر در مهلت قانونی خود صورت نگیرد، آن سفته دیگر مزایای حقوقی اسناد تجاری را نداشته و تنها یک سند عادی محسوب می‌شود که از آن تنها می‌توان به عنوان مدرکی برای وصول طلب استفاده کرد؛ به عبارت دیگر زمانی که شخص دادخواست الزام به پرداخت وجه را به دادگاه ارائه می‌کند، باید آن را به عنوان یک دلیل و مدرک ضمیمه دیگر مدارک کند. در واقع بدون واخواست هم می‌توان جهت گرفتن سفته اقدام کرد؛ اما فقط به عنوان یک رسید معمولی ارائه می‌شود.

سفته به عنوان سند عادی

مطالبه وجه سفته واخواست نشده از متعهد امکان پذیر است سند تجاری بدون واخواست نامه به صورت یک سند عادی تعهد و اقرار به دین است که مطابق مواد ۲۳۰ و ۳۰۷ قانون تجارت به عنوان یک سند عادی وجه آن قابل مطالبه است.

واخواست در سفته های عندالمطالبه مطالبه

وجه سفته در سفته های عندالمطالبه زمانی محقق می شود که متعهد از نیت متعهدله برای مطالبه سفته مطلع شود این اطلاع قانونا وقتی محقق می شود که طبق ماده ۷۰۹ قانون آیین دادرسی مدنی از طریقاظهارنامه رسمی به بدهکار ابلاغ شده باشد بنابراین در سفته عندالمطالبه نحوه مطالبه وجه سفته »ارسال اظهارنامه رسمی« و مهلت واخواست سفته، تاریخ ابلاغ این اظهارنامه به بدهکار است. جهت بهره مندی ازمزایای سند تجاری سفتهو آشنایی با این که واخواست سفته چیست؟ و مقررات مربوط و ماهیت سفته و نحوه تنظیم آن با یکمشاور حقوقی اسناد تجاری مشورت کنید. و از این طریق حقوق مالی خود را تضمین نمایید.

نحوه ی پیگیری سفته در صورتی که بین چندین نفر منتقل شده باشد

در صورتی که سفته بین چندین نفر منتقل شده باشد آخرین نفری که دارنده ی سفته میباشد متواند نسبت به افراد قبلی که سفته را در دست داشتند مراجعه کند و تقاضای وجه سفته را بنماید و همچنین شخص و یا اشخاصی که سفته را امضاء کردند و در مقابل دارنده سفته مسئولیت تضامنی دارند نسبت به پرداخت وجه سفته مسئول خواهند بود بدین صورت که در صورتی که صادرکننده ی سفته وجه را پرداخت نکند دارنده میتواند به هر کدام از افرادی که در مقابل سفته مسئول بوده اند یا به تمامی آنها مراجعه کنند.

در مقابل پشت نویس و یا پشت نویس ها هم از حق رجوع برخوردار هستند بدین ترتیب که میتوانند بابت پرداخت وجه به پشت نویس های قبلی خود مراجعه کرده.

بدین ترتیب دیده میشود که هم صادر کننده و هم پشت نویس ها در مقابل دارنده ی سفته مسئول خواهند بود که این مسئولیت نوعی تعهد بوجود می آورد بنام مسئولیت تضامنی.

تعداد نسخه های واخواست نامه چقدر است؟

اگر متعهد سفته یک نفر بدون ضامن یا ظهر نویس باشد سه نسخه واخواستنامه تهیه می گردد و اگر متعهدین علاوه بر متعهد اصلی دارای ضامن و ظهرنویس باشد چهار نسخه تهیه و سپس پس از ابطال تمبر ۵۰ ریالی روی هر برگ و با دوخت نسخ واخواستنامه دو برگی یا سه در سمت بالا واخواستنامه به همراه فیش واریز تحویل دایره واخواست می گردد و یک نسخه از فیش واریزی و واخواست نزد واخواست کننده باقی می ماند.

نحوه واخواست سفته در بانک

همانطور که در بخش قبلی گفته شد بانک ها نیز می ‌توانند برای واخواست نامه چاپی به شما کمک کنند. البته بانک‌ها برای انجام این کار معمولاً دو درصد هزینه از شما دریافت خواهند کرد. همچنین زمانی که شما برای واخواست سفته به بانکها مراجعه نمایید در واخواست رونوشت کامل ثبت نوشته و دستور پرداخت وجه سفته که به وسیله دادگاه صورت می گیرد آورده می شود. و در بانکها واخواست سفته با استفاده از کاغذ کاربن در سه نسخه مشابه تنظیم شده و توسط واخواست کننده امضا می شود.

مهلت واخواست سفته

مهلت واخواست سفته

پس از بررسی معنی واخواست سفته و پاسخ دادن به این سوال که برای واخواست سفته کجا بریم، در این بخش می خواهیم به این سوال که دارنده سفته تا چه زمانی برای اقدام به واخواست سفته، مهلت دارد، پاسخ دهیم. بنابراین، اگر قصد انجام واخواست سفته را دارید، اما نمی دانید تا چه زمانی می توانید برای انجام این کار اقدام کنید، تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

مهلت واخواست سفته، بسته به اینکه سفته، مهلت دار باشد یا بدون مهلت، می تواند دارای شرایط متفاوتی باشد. سفته مهلت دار، سفته ای است که متعهد، هنگام صدور آن، تاریخ دقیقی را برای پرداخت وجه، مشخص و در سفته، ذکر کرده است. اما در سفته بدون مهلت یا همان عندالمطالبه، تاریخی برای سررسید وجه، مشخص نشده است.

بنابراین، در مواردی که سفته مورد نظر، دارای سررسید باشد و متعهد از پرداخت وجه سفته خودداری نماید، دارنده سفته یا همان متعهدعلیه تنها تا ۱۰ روز، پس از تاریخ سر رسید، می تواند اقدام به واخواست سفته نماید.

اما در صورتی که سفته عندالمطالبه باشد و سررسیدی نداشته باشد، دارنده باید با تهیه اوراق اظهارنامه، اظهارنامه ای برای متعهد ارسال کرده و به این وسیله به وی اطلاع دهد که در صورت عدم تادیه وجه سفته، اقدام به واخواست سفته در مراجع قضایی می نماید. همچنین، دارنده باید ضمن ارسال اظهارنامه، برای متعهد، تاریخی را به عنوان سررسید  مشخص کند. متعهد له، تا ۱۰ روز پس از تاریخ تعیین شده در اظهارنامه، برای واخواست سفته، مهلت دارد.

عدم واخواست سفته

عدم واخواست سفته در موعد قانونی توسط دارنده سفته ، مسئولیت ظهرنویسان سفته را زائل می کند.

سررسید سفته به چه معناست؟

تاریخ فوق که توسط متقاضی تعیین و در متن اظهارنامه نوشته می شود، در واقع سررسید سفته یا سفته های مستند دین میباشد. اهمیت سررسید از آن جهت است که حداکثر ظرف ده روز پس از تاریخ سررسید، سفته های مستند طلب باید واخواست گردند. (یعنی فرم واخواستنامه برای هر یک از سفته های طلب تنظیم شود و اوراق مربوطه در دایره واخواست مجتمع قضایی ثبت و رسید گرفته شود.)

اگر در مراجعه ای که طی مدت خواهید داشت، سررسید یا موعد تعیین شده در سفته فرا برسد ولی اظهارنامه هنوز ابلاغ و دریافت نشده باشد، بدون توقف نسبت به واخواست سفته ها ظرف موعد قانونی (ده روز از سررسید تعیین شده در سفته یا اظهارنامه) اقدام کنید. برای تعیین سررسید، باید حداقل دو ماه فاصله زمانی مناسب که در برگیرنده زمان ابلاغ اظهارنامه به مدیون و بازگشت اظهارنامه به متقاضی باشد، در نظر گرفته شود.

محل واخواست سفته در تهران

قانون گذار ایران، در راستای تبیین نحوه و شرایط دادرسی در محاکم، قوانینی را تحت عنوان آیین دادرسی، تصویب کرده است. در این قوانین، نحوه، مهلت و شرایط دادرسی، در موارد گوناگون پیش بینی شده و مراجع صالح برای رسیدگی به هر دعوا مشخص شده است.

واخواست سفته نیز، از این قاعده، مستثنی نیست و دارنده سفته برای واخواست آن، باید به مرجع ذی صلاح مراجعه نماید. بنابراین، در پاسخ به سوال که برای واخواست سفته کجا بریم، باید گفت، متعهد له که قصد واخواست را دارد، ابتدا باید با مراجعه به دایره واخواست دادگستری، اوراق مربوط به واخواست را دریافت کرده و آن ها را تکمیل نماید؛ سپس این اوراق را به دفتر دایره واخواست دادگستری تحویل دهد تا پس از تعیین نوبت به آن رسیدگی شود.

هزینه های واخواست چقدر میباشد؟

مبلغ هر برگ واخواستنامه ۵۰ ریال که باید برای واخواست هر برگ سفته ۱،۰۰۰ ریال (هزینه هلال احمر) به حساب مربوط در صندوق دادگستری محل واریز شود. هزینه واخواست سفته معادل ۲% مبلغ اسمی سفته است که می بایست ۱% آن به علاوه ۱،۰۰۰ ریال فوق الذکر در یک حساب و ۱% دیگر آن به حساب دیگری که از طرف دادگستری محل تعیین می گردد واریز شود. مبلغ ۱۰،۰۰۰ ریال هم به ازای هر برگ بابت هزینه ابلاغ تودیع می گردد.

در خصوص بدهی هایی که باید در سررسید معین سفته پرداخت شود قید سررسید دقیق در متن الزامی است و باید توجه گردد. از واخواست سفته بدون تاریخ سررسید جداً خودداری و همچنین از واخواست سفته عندالمطالبه بدون رعایت تشریفات قانونی حتی المقدور خودداری شود.

نظرات