پاسخ سوال نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه میشود؟ علوم چهارم (تشریحی)

0

پاسخ سوال نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه میشود؟ علوم چهارم (تشریحی)

یکی از سوالات مهم کتاب علوم پایه چهارم دبستان طرز تهیه نمک خوراکی از آب دریا می باشد که دانش آموزان به دنبال پاسخ و جواب این سوال هستند. و یا ممکن است معلمان کتاب علوم چهارم دبستان سوالاتی مانند نمک خوراکی چگونه تهیه میشود , تحقیق درباره ی تهیه نمک خوراکی علوم چهارم ابتدایی , نمک خوراکی چگونه تهیه میشود, روش استحصال نمک از آب دریا , نمک خوراکی را چگونه تهیه میکنند علوم چهارم از شما در امتحانات نوبت اول و یا دوم بپرسند که جواب مجموعه سوالات نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه میشود علوم چهارم را در زیر دریافت کنید

پاسخ سوال نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه میشود؟ علوم چهارم (تشریحی)

یکی از سوالات مهم کتاب علوم چهارم دبستان نمک خوراکی با چه روشی از آب دریا تهیه میشود می باشد که دانش آموزان به دنبال پاسخ و جواب این سوال هستند. و یا ممکن است معلمان کتاب علوم چهارم دبستان سوالاتی مانند نمک خوراکی چگونه تهیه میشود , تحقیق درباره ی تهیه نمک خوراکی علوم چهارم ابتدایی , نمک خوراکی چگونه تهیه میشود, روش استحصال نمک از آب دریا , نمک خوراکی را چگونه تهیه میکنند علوم چهارم از شما در امتحانات نوبت اول و یا دوم بپرسند

نمک طعام یکی از چاشنی ها مهم در آشپزی است که طعم دهنده اصلی غذا محسوب میشود. نمک از ترکیبی از سدیم و کلر ساخته شده و مهمترین املاحی است که برای بدن انسان مفد است. اما مصرف بی رویه آن باعث انواع بیماری مخصوصا فشارخون بالا می شود و مصرف کم آن نیز باعث ایجاد بیماری گواتر می شود.

به نمک خوراکی در شیمی سدیم کلرید گفته می‌شود. آنچه ما در آشپزی استفاده می کنیم نمک ید دار است که به آن نمک یددار گفته میشود. در طبیعت انواع سنگ نمک وجود دارد که همه آنها دارای عناصر یونی هستند و با توجه به عنصر موجود در آن ها، رنگ آنها نیز متغیر است و به شیوه‌های مختلفی استخراج می‌شود و برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طرز تهیه نمک خوراکی از آب دریا علوم چهارم دبستان

در ادامه طرز تهیه نمک خوراکی از آب دریا علوم چهارم دبستان برای دانش آموزان تشریح میکنیم:

از آنجا که کمبود عنصر ید در رژیم غذایی انسان موجب بیمار گواتر می‌شود، در کارخانه‌ها و هنگام تصفیه نمک به آن پتاسیم یدات اضافه می‌کنند. این محصول نمک یددار نامیده می‌شود.

برای تهیه نمک خوراکی باید آن را از اعماق زمین و دریا استخراج کنند. روش‌های استخراج آن به صورت مراحل زیر انجام می‌شود:

روش اول: در مناطقی از دریا که نمک وجود دارد، با حفر چاه، آب را هم در آن می‌ریزند و همین باعث حل شدن نمک می‌شود و از طریق فرایند تبخیر، آن را از چاه خارج می‌کنند و برای تصفیه به کارخانه‌ها منتقل می‌کنند که به آن استخراج محلول می‌گویند.

روش دوم: در دومین روش استخراج نمک به روش سنتی تبخیر نمک با نور خورشیدی است. این روش بیشتر در مناطق مدیترانه‌ای به دلیل شرایط آب و هوایی آن به کار می‌رود و در طی سال، فقط یک مرتبه نمک استخراج می‌شود و عمل تبخیر آن نیز به صورت طبیعی یعنی به کمک نور خورشید و وزش باد انجام می‌شود.

روش سوم: شیوه دیگر استخراج، روش دستی است که به راحتی در سطح دریا و یا دریاچه نمک می‌توان نمک را استخراج کرد که به آن نمک دریایی می‌گویند که در حال حاضر بسیار پرطرفدار و پر مصرف شده است.

مراحل تصفیه

پس از استخراج سنگ نمک باید آن را تصفیه کزد تا بتوان در آشپزی و خوراکی استفاده کرد. یکی از مراحل تصفیه نمک خرد کردن و آسیاب سنگ نمک است و بعد از آسیاب، آن را با آب خالص حل می‌کنند.

نکته مهم مراحل تصفیه نمک خوراکی، برای رسوب شدن منیزیم و کلسیم موجود در آن، مواد شیمیایی به آن اضافه می‌کنند، تا مواد نامحلول از آن خارج شود.

جالب است بدانید که برای تهیه نمک خوراکی، ذرات بسیار ریز از ۳۰میکرون، حذف یا جدا می‌شود که این کار با عبور محلول آب نمک از داخل فیلترهای شنی انجام می‌شود.

در مرحله بعدی باید عمل تصفیه انجام شود و بلورهای نمک تولید شده، توسط سانتریفیوژ از مواد ناخالص جدا و شستشو داده شوند، همچنین عنصر ید به نمک حاصل شده، اضافه شود و در  آخر عمل خشک شدن بلورهای نمک در هوای گرم انجام می‌شود و بعد به سیلوهای مخصوص نگهداری نمک انتقال داده می‌شود و به وسیله دستگاه‌های اتوماتیک مرحله بسته‌بندی نمک صورت می‌پذیرد. برگرفته از تبیان

نظرات