۸ ترفند کاربردی تمیز کردن اجاق گاز که باید بدانید!

0

حتی اگر فقط چند بار در طول هفته وعده‌های غذایی خود را در خانه میل می‌کنید؛ باز هم ترفندهای بسیار عالی که در این مقاله در مورد تمیز کردن اجاق گاز به شما آموزش می‌دهیم به دردتان خواهد خورد. از آنجا که گاز پرکاربردترین لوازم موجود در آشپزخانه برای طبخ انواع غذاهای مختلف است؛ بیشتر از سایر وسایل مانند لباسشویی نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارد. در بسیاری از منابع روش‌های بی‌شماری برای تمیز کردن این دستگاه پیشنهاد شده است. اما آنچه که در این مقاله مطالعه می‌کنید؛ ۸ ترفند بسیار عالی است که نتیجه آنها شما را شگفت زده خواهد کرد.

 8 ترفند کاربردی تمیز کردن اجاق گاز که باید بدانید!

روش‌های عالی برای تمیز کردن اجاق گاز

شیوه‌های بسیاری برای تمیز کردن اجاق گاز وجود دارد؛ اما این ۸ روش، جزء بهترین‌ها هستند و تقریبا هر نوع گازی را بدون آسیب‌دیدگی و خطر می‌توان به کمک آنها تمیز و عاری از هر گونه آلودگی کرد:

روش‌های عالی برای تمیز کردن اجاق گاز

جوش شیرین و سرکه

اگر اجاق گازتان کثیف است و محلول گاز پاک‌کن ندارید یا استفاده از یک محلول طبیعی را ترجیح می‌دهید؛ از ترکیب سرکه و جوش شیرین برای انجام این کار استفاده کنید. برای تهیه این محلول خانگی و بی‌ضرر کافیست که ½ فنجان جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا حالت خمیری ایجاد شود. سپس خمیر را روی تمام قسمت‌های صفحه روی گاز، دیواره‌های کناری فر و روی سطح درب شیشه‌ای فر پخش کنید. در طول این مدت شعله‌ها باید خاموش باشند و بدنه گاز نیز کاملا خنک باشد. اجازه دهید این مخلوط به مدت دو ساعت در همین حالت روی بدنه بماند. اگر گاز بیش از حد معمول کثیف است؛ تا یک شب نیز می‌توانید برای این مرحله صبر کنید. سپس یک بطری خالی اسپری را با نصف آب و نصف سرکه سفید پر کنید. این ترکیب را روی خمیر جوش شیرین اسپری کنید. اسید موجود در سرکه سریع با جوش شیرین واکنش نشان می‌دهد و باعث تولید کف می‌شود. این کف حاصل از واکنش شیمیایی، به پاک کردن لکه‌های ناشی از ریختن چربی و مواد غذایی سوخته کمک می‌کند. پس از ۳۰ دقیقه، از یک کاردک پلاستیکی (در صورت لزوم) و یک پارچه برای پاک کردن مخلوط جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. بعد از اینکه ترکیب کاملا پاک شد؛ بهتر است روی گاز را با استفاده از یک تکه پارچه مرطوب و تمیز، آبکشی خشک کنید.

نمک

استفاده از نمک راهی سریع، ارزان و آسان برای تمیز کردن اجاق گاز است. این ترفند در بسیاری از مطالبی که تحت عنوان راهنمای خرید بهترین اجاق گاز در وب‌سایت‌های مختلف وجود دارد نیز نوشته شده است. فقط تنها مشکل این ترفند این است که حتما باید سریع بعد از اینکه غذا را از روی اجاق برداشتید از آن استفاده شود. در واقع نمک قدرت زیادی برای از بین بردن لکه‌های قدیمی و چسبنده ندارد. بعد از خاموش کردن شعله و برداشتن سر شعله‌ها، مقداری نمک روی سطح گاز بپاشید. سپس با استفاده از یک اسکاچ زبر آن را روی لکه‌های چربی بمالید تا کاملا از بین بروند. بافت دانه‌ای نمک مانند اسکراب عمل کرده و با خراشیدن سطح گاز، موجب جدا شدن آلودگی‌ها می‌شود.

چند نکته ساده اما کاربردی در مورد اجاق گاز

آب داغ و سرکه

اگر از علاقمندان به ترکیبات طبیعی هستید و از مصرف مواد شوینده شیمیایی بیزارید؛ با استفاده از آب داغ و سرکه می‌توانید اجاق گاز خود را کاملا تمیز کنید. این دو ماده کثیفی را جذب خود کرده و باعث نرم شدن لکه‌های سرسخت و چسبیده می‌شوند. ترکیب آب داغ و سرکه باعث می‌شود تمیز کردن لکه‌ها با پارچه بسیار آسان‌تر شود. برای تهیه این محلول کار را با جوشاندن مقداری آب در قابلمه روی اجاق گاز شروع کنید. وقتی آب شروع به جوشیدن کرد؛ به مقدار مساوی سرکه سفید را به آن اضافه کنید. اجازه دهید این محلول ۳۰ ثانیه دیگر یا بیشتر بجوشد. سپس قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید و آن را داخل فر در طبقه وسط قرار دهید و در فر را ببندید. اجازه دهید قابلمه به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه همانجا بماند. بعد از این مدت می‌توانید شروع به تمیز کردن محفظه داخل فر کنید. ابتدا اسکاچ آغشته به مقداری مایع ظرفشویی را روی سطوح مالیده و سپس با یک پارچه خشک کف و عرق ناشی از بخار آب و سرکه را تمیز کنید. برای تمیز کردن صفحه روی گاز نیز می‌توانید از همین محلول با احتیاط و تا زمانی که هنوز جوش است استفاده کنید. این ترکیب را روی صفحه گاز بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس آن را با اسکاچ کفی و بعد هم با یک تکه پارچه خشک تمیز کنید.

آب و لیمو

برای استفاده از این روش به کمی آب و دو عدد لیمو نیاز دارید. یک ماهیتابه را بردارید؛ آن را پر از آب کرده و آب دو عدد لیمو را به آن اضافه کنید. می‌توانید خود تفاله لیمو را هم به تابه اضافه کنید. سپس ماهیتابه را در فر قرار داده و آن را روشن کنید. اجازه دهید آب بجوشد و بخار آن تمام محفظه فر را پر کند. این بخار کثیفی و چربی موجود در داخل فر را شل کرده و به شما کمک می‌کند راحت‌تر آن را پاک کنید. قبل از اینکه فر را با یک تکه پارچه مرطوب پاک کنید؛ اجازه دهید تا بدنه آن کاملا خنک شود.

مسواک و گاز پاک‌کن

اگر مطالبی که تحت عنوان با انواع اجاق گاز و کاربرد های آن ها آشنا شوید را خوانده باشید قطعا می‌دانید که بدنه برخی از اجاق گازها بسیار پیچیده طراحی می‌شوند. این پیچیدگی باعث می‌شود که پاک کردن تمام قسمت‌ها دشوار شود. برای اینکه بتوانید همه روزنه‌های روی صفحه را پاک کنید؛ ابتدا مقداری گاز پاک‌کن را روی سطح گاز اسپری کنید. سپس با استفاده از یک مسواک قدیمی، تمام قسمت‌های دور از دسترس را تمیز کنید.

تمیز کردن اجاق گاز

قرص ماشین ظرفشویی

آیا هر بار که اجاق گاز را تمیز می‌کنید؛ سر شعله‌ها و قفسه‌های داخلی فر آنطور که باید تمیز نمی‌شوند؟ ایراد از روش نظافت‌تان است. برای اینکه هم صفحه گاز و هم سر شعله‌ها و قفسه‌های داخل فر خوب تمیز شوند؛ باید از این شیوه که در ادامه توضیح می‌دهیم استفاده کنید. ابتدا یک لگن را با آب داغ پر کنید و یک قرص ماشین ظرفشویی داخل آن بیندازید. قرص ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن ظروف بسیار عالی است و به همان اندازه نیز برای پاک کردن اجاق گاز کارایی دارد. سر شعله‌ها و قطعات جدا شونده مانند ولوم‌ها را داخل این لگن بیاندازید. اجازه دهید چند ساعت در همین حالت بمانند. در طول این مدت می‌توانید یک اسکاچ زبر را به محلول موجود در لگن آغشته کرده و با آن صفحه روی گاز و محفظه داخلی فر را تمیز کنید. پس از خیس خوردن سایر قطعات در ترکیب آب داغ و قرص ظرفشویی، از یک مسواک قدیمی برای پاک کردن مواد غذایی گیر کرده در لابه‌لای آنها استفاده کنید. سپس آنها را زیر آب گرم بشویید و با یک پارچه تمیز خشک کنید.

آمونیاک

آمونیاک برای تمیز کردن همه وسایل آشپزخانه ایده‌آل نیست؛ اما بهتر از هر روش دیگری، روی آلودگی‌ها و چربی‌های چسبنده به صفحه گاز و سر شعله‌ها اثرگذار است. با این روش دیگر نیازی نیست که برای سابیدن گاز وقت زیادی صرف کنید. فقط کافیست که سرشعله‌ها را داخل یک کیسه زیپ‌دار قرار دهید و روی آنها کمی آمونیاک بریزید. سریع درب کیسه را ببندید و اجازه دهید یک شب بیرون از محیط آشپزخانه در بالکن بماند. روز بعد، آنها را آبکشی کرده و از درخشندگی‌شان لذت ببرید.

پراکسید هیدروژن و جوش شیرین

هیچ پاک‌کننده خانگی دیگری به اندازه پراکسید هیدروژن و جوش شیرین قدرت تمیز کردن لکه‌های چربی را ندارد. برای استفاده از این روش مواد غذایی جامدی که روی گاز وجود دارد را با استفاده از یک اسکاچ جدا کنید. روی سطح گاز را کامل با جوش شیرین بپوشانید و سپس روی آن را کمی پراکسید هیدروژن بپاشید. به محض تماس این دو ماده با یکدیگر، کفی تولید می‌شود که تمام لکه‌های چربی را از بین می‌برد. در این مرحله کافیست که طبق روال عادی، با اسکاچ و سپس پارچه خشک، اجاق گاز را تمیز کنید.

ند نکته ساده اما کاربردی در مورد اجاق گاز

چند نکته ساده اما کاربردی در مورد اجاق گاز

  • هنگام پخت و پز سعی کنید از قابلمه‌ای با عمق مناسب استفاده کنید تا از پاشیده شدن آب غذا و روغن به خارج جلوگیری شود. هر چقدر کمتر مواد غذایی بیرون بپاشد؛ هم عمر اجاق گاز شما بیشتر می‌شود و هم زحمت تمیز کردنش زیاد نیست.
  • اگر در حالی که هنوز صفحه روی گاز گرم است اقدام به تمیز کردن آن کنید؛ می‌توانید تقریبا هر گونه لکه‌ای را با یک اسفنج مرطوب یا حوله کاغذی پاک کنید. بنابراین عادت کنید که اجاق گاز را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید.
  • اگر هنوز لکه خشک نشده، می‌توانید از اسفنج آغشته شده به کمی مایع ظرفشویی و یا ترکیب مساوی سرکه و آب گرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید. هر چه بیشتر صبر کنید؛ چربی ماندگارتر می‌شود و برای تمیز کردن آن نیاز به وقت و انرژی بیشتری دارید. در این حالت استفاده از یک پاک‌کننده چند منظوره عالی است.

نظرات