خواص و قیمت لوله گالوانیزه در مقایسه با سایر مقاطع ضدزنگ

0

خواص و قیمت لوله گالوانیزه در مقایسه با سایر مقاطع ضدزنگ

زنگ آهن در واقع ترکیبی نارنجی-قهوه ای است از ترکیب آهن و اکسیژن تولید شده است. آهن  یا درون ترکیبات آلیاژ است و یا به شکل خالص وجود دارد. اکسیژن نیز یا از طریق هوا یا رطوبت و آب تامین می شود. فلزات نه فقط با اکسیژن بلکه با انواع و اقسام ترکیبات شیمیای دیگر امکان دارد واکنش بدهند و اگر عامل منع کننده ای در میان نباشد تا اتمام عناصر فرآیند پذیر در قطعه، این روند ادامه پیدا می کند. همه ی آلیاژها حاوی آهن نیستند اما طی واکنش با مواد اکسید کننده امکان دارد که اکسید بشوند. راه کار حل این مشکل جایگزینی مقاطع ضدزنگ با معمولی است. سه ترکیب ضدزنگ وجود دارد که به طور گسترده در صنعت از آن ها برای انواع و اقسام اهداف استفاده می شود.

 لوله گالوانیزه

۱ . مقاطع گالوانیزه:

لوله و پروفیل گالوانیزه به دو حالت تولید می شود. یا از ورق گالوانیزه که بعد از جوش دو لبه، لایه ی گالوانیزاسیون محل جوش آن از بین رفته و دوباره باید لایه ی ثانویه ای روی آن قرار بگیرد یا بعد از تولید لوله و پروفیل سبک با قرارگیری درون حوضی از روی مذاب گالوانیزه می شود. روی واکنش پذیری بیشتری به نسبت آهن دارد و با قرار بر روی سطح به سرعت تولید روی اکسید می کند. روی اکسید ترکیبی خنثی است که با قرارگیری بر روی سطح مانع از ترکیب لایه های زیرین با اکسیژن می شود و به این شکل فولاد را ضدزنگ می کند. گالوانیزاسیون روشی ارزان و ساده و روی فلزی ارزان قیمت است به همین خاطر است که بعد از گالوانیزه کردن فولاد شاهد آن هستیم که قیمت لوله گالوانیزه تفاوت زیادی با لوله و پروفیل سبک گالوانیزه نشده ندارد.

۲ . مقاطع استیل دکوراتیو:

استیل رده های متفاوتی دارد که معمول ترین آن ها ۲۰۱ و ۳۰۴ است. در تمامی این رده ها بیشترین درصد به آهن تعلق دارد که تمایل زیادی به ترکیب شدن با اکسیژن و تولید زنگ آهن دارد. اما در این ترکیب علاوه بر آهن بیش از ۱۸% کروم هم وجود دارد. کروم میل واکنشی بیشتری به نسبت آهن دارد پس به سرعت در معرض اکسیژن ( چه هوا و چه رطوبت) تولید کروم اکسید می کند. کروم اکسید لایه ای منسجم و نفوذناپذیر بر سطح ایجاد می کند که همچون روی اکسید مانع از نفوذ اکسیژن به لایه ی حاوی آهن میشود با این تفاوت که این لایه بسیار منسجم تر و مقاوم تر از لایه روی اکسید است پس مقاومت ایجاد شده به واسطه ی آن نیز در برابر زنگ و اکسایش بسیار بیشتر است. غیر از کروم، نیکل و مولیبدن هم به این آلیاژ افزوده می شود. که نقش زیادی در بیشتر کردن این مقاومت دارند. تمام عناصر آلیاژی استیل، گران قیمت هستند در نتیجه قیمت پروفیل استیل هم به نسبت بیشتر و بالا تر از سایر انواع مقاطع فلزی است.

لوله گالوانیزه

۳ . مقاطع آلومینیومی:

آلومینیوم علاوه بر خاصیت ضدزنگی بسیار هم سبک وزن است. این دو ویژگی در کنار هم باعث شده برای ساخت قطعات خودرو، دوچرخه و هواپیما بسیار کاربردی و پراستفاده باشند. در ترکیبات آلومینیوم آهن وجود ندارد اما خود آلومینیوم در ترکیب با اکسیژن نوعی اکسید تولید می کند. این لایه ی اکسید نیز بسیار مقاوم است و مشابه دو نمونه ی قبلی مانع از زنگ زدگی لایه های زیرین می شود. از لحاظ ظاهری مقاطع آلومینیومی بسیار شبیه به پروفیل و لوله مبلی هستند با این تفاوت که در ترکیبات خود آهن ندارند و از مقاومتی دائمی در برابر خوردگی برخوردار هستند.

سخن نهایی

علاوه بر این سه نوع انواع دیگری از مقاطع با ترکیبات و آلیاژ های دیگری هم وجود دارد که در برابر زنگ و خوردگی مقاوم هستند که در معرض رطوبت استحکام و ساختار اولیه ی خود را به خوبی حفظ می کنند. مقاطع ساخته شده از مس، برنز و نرنج از جمله متداول ترین آن ها هستند. برنز و برنج آلیاژهایی فاقد آهن هستند پس دچار زنگ زدگی نمی شوند اما در واکنش با اکسیژن تولید اکسید می کنند. مس با اکسیژن ترکیب و لایه ای سبز رنگ تولید می کند که این لایه مانع از ادامه ی فرآیند اکسیداسیون می شود. برنز آلیاژی است که کلا مقاومت بیشتری در مقایسه با مس در برابر اکسایش دارد و در نهایت برنج که مشابه تمامی نمونه هایی که به آن ها اشاره کردیم، مقاومت قابل قبولی در ترکیب شدن با اکسیژن دارد.

نظرات