صرافی ارز دیجیتال امن هستند ؟

0

بازار ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی جهان است. با این که قدمت این بازار به اندازه بازارهای مالی دیگر نیست، اما به سرعت توانست جایگاه خود را بین سرمایه‌گذاران ارتقا داده و سهم بزرگی از تراکنش‌های سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص دهد. شروع معامله در بازار کریپتوکارنسی سخت نیست؛ اما به دلیل وسعت و البته ذات غیر قابل پیش بینی بازارهای مالی، باید از ابتدا هر قدم را برای سرمایه‌گذاری خود محکم بردارید. مدتی است که تعداد صرافی ارزهای دیجیتال ایرانی به حدی بالا رفته که شناخت و بررسی تک تک آنها زمان زیادی از کاربر در بر میگیرد اما اکثرا سعی کرده اند با پوشش ضعف رقبای خود جایگاه ویژه ای در بازار پیدا کنند. یکی از بحث برانگیز ترین معیارها در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی همواره امن بودن صرافی بوده که این موضوع نشان دهنده تفاوت زیاد بین صرافی هاست.

با ما همراه باشید

 صرافی ارز دیجیتال

کدام یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی بهتر است؟

پاسخ به این سوال بسیار آسان و راحت نیست در واقع انتخاب بین بهترین صرافی ارز دیجیتال بیشتر به نوع نیاز و دسترسی های لازم شما بستگی دارد البته کاربران ایرانی به سبب تحریم های مالی که علیه کشور ایران وضع شده عملا امکان حضور مستقیم در بازار کریپتوکارنسی ندارند. از این رو بسیاری از صرافی ها مانند بایننس، امکان ثبت نام و استفاده از امکانات معاملاتی را از کاربران ایرانی سلب کرده است. نکته حائزاهمیت این است که برای معامله در بازارهای جهانی باید از ارزهای فیات مانند دلار و یورو استفاده کرد. اما همانطور که می دانید زیرساخت های مالی ایران به گونه ای نیست که شما بتوانید به سادگی و از طریق پرداخت اینترنتی شروع به معامله و سرمایه گذاری کنید بنابراین در این مسیر به یک واسطه برای تبدیل ریال به دلار یا برالعکس نیاز دارید. براساس همین دو نکته افراد نظرات مختلفی درباره استفاده از صرافی های داخلی یا خارجی دارند.

با این وجود در ادامه آموزش ارز دیجیتال به معرفی بهترین صرافی از نظر امن بودن آن ها خواهیم پرداخت.

صرافی ارز دیجیتال

خصوصیات امنیتی یک صـرافی ارز دیـجیتال چیست؟

ابتدا به خصوصیات امنیتی که هر صرافی ارز دیجیتال باید داشته باشد اشاره می‌کنیم :

  • تجربه کاربری :

پلتفرمی که استفاده از آن آسان باشد، همیشه یک امتیاز بزرگ در بین کاربران برای خود ایجاد کرده است در این بین سرویس های ارائه شده، به خصوص خدمات متمایزی که تنها توسط یک صرافی ارائه شود، می‌تواند علاقه معامله‌گران را به ثبت نام را افزایش دهد.

  • ذخیره سازی آفلاین دارایی ها:

این ویژگی به این معناست که تمای اطلاعات مردم نباید به صورت انلاین ذخیره شود؛ بلکه باید بخشی از این اطلاعات در سرور آفلاین ( ذخیره سرد اطلاعات ) که به اینترنت متصل نیست نگهداری شود تا از هر گونه حمله هکرها و اتفاقات ناگهانی برای سرورهای انلاین در امان بماند.هر صرافی که این ویژگی را نداشته باشد طبیعاتا امن نیست.

  • پشتیبانی

از دیگر ویژگی‌های امنیتی یک صرافی آنلاین، داشتن پشتیبانی قوی و مداوم است طوریکه به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته مشتریان بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

  • امنیت

از آنجایی که در این بازار خطر هک همواره وجود خواهد داشت، به نظر بهتر است تا ریسک خود را با پخش کردن دارایی خود روی چند صرافی کریپتوکارنسی کاهش دهید. از طرفی می‌توانید با انتقال دارایی‌های دیجیتال خود به یک کیف پول سرد که ایمنی بیشتری دارد، ریسک موجود را بسیار کمتر کنید. کیف پول‌های سرد به اینترنت متصل نیستند و امکان هک را به صفر می‌رسانند. به این دلیل هم به نسبت کیف پول‌های پیش فرض صرافی‌ها، مکان بسیار امن‌تری برای ذخیره رمز ارزها محسوب می‌شوند.

احتمالا این سوال برای شما نیز پیش اومده باشه که ارزهای دیجیتال را چگونه نگهداری کنیم؟

همان‌طور که در اطلاع هستیم صرافی‌های ارز دیجیتال به‌وجود آمدند تا دنیای واقعی را به دنیای ارزهای دیجیتال متصل کنند. اما این بسترها در ابتدا کاربردهای محدودی داشتند،‌ برای مثال، آن‌ها فقط امکاناتی نظیر خرید تتر، فروش دوج کوین و دیگر رمزارز های بازار را برای معامله کنندگان تامین می‌کردند. البته، به ‌مرور زمان که بازار کریپتوکارنسی دچار پیشرفت شد و نیازهای معامله‌گران گسترش پیدا کرد، قابلیت‌های این صرافی‌ها مانند ارائه سرویس تبدیل ارز دیجیتال هم افزایش پیدا کرد.

از آنجایی که نگهداری ارزهای دیجیتال در داخل صرافی کار درستی نیست، باید دارایی دیجیتالی خود را به جای امنی انتقال بدهید که کیف پول های دیجیتالی بهترین مکان برای نگهداری و ذخیره ارزهای دیجیتال محسوب میشود. همچنین امروزه کیف پول های دیجیتالی زیادی به وجود اومدند که هر کدام از آنها ویژگی و سطح امنیت متفاوتی دارند نکته بسیار مهمی که باید توجه کرد با ارسال رمزارزهای خود به کیف پول صرافی مالکیت دارایی خود را به آنها واگذار کرده‌اید بنابراین کنترل کامل دارایی‌های دیجیتال افراد در دست است. در حقیقت دارایی‌ها در کیف پول صرافی‌ نگهداری می‌شود و فقط عدد موجودی در حساب کاربران لحاظ می‌شود. در این صورت، شما به ارزهای دیجیتال خود دسترسی دارید، اما مجبور هستید به صرافی اعتماد کنید که یک شرکت سالم باقی بماند و امنیت دارایی‌های شما را حفظ نماید. حتی زمانی که صرافی ارز دیجیتال بخواهد شفاف و سالم کار کند، برخی خطرات خارجی همچنان دارایی‌ها را تهدید می‌کنند. طبق آمار وب‌سایت کوین‌گیکو، هکرها تنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۸۶ میلیون دلار ارز دیجیتال از صرافی‌ها به سرقت برده‌اند و عدد کلی میزان سرقت از صرافی‌ها به بیش از ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

کلام پایانی

هنگام انتخاب یک صرافی کریپتوکارنسی باید به موارد زیادی توجه نمایید؛ از مهمترین مواردی که باید در صرافی مورد نظر به دنبال آن باشید عملکرد خوب و اقدامات امنیتی است. صرافی انتخابی باید ویژگی‌هایی را که شما به عنوان معامله‌گر از آن انتظار دارید، داشته باشد. علاوه بر تعدد رمز ارزهای مورد پشتیبانی و کارمزد مناسب، باید از اقدامات امنیتی را در برابر خطراتی مانند هک حفظ نماید. ما در سامانه تبدیل پارس بیت www.pars-bit.com  اطلاعات طبقه بندی شده و جامعی در زمینه ی خرید و فروش انواع کریپتوها برای شما آماده کردیم تا بتوانید با امن‌ترین روش، کمترین درصد کارمزد در میان صرافی‌های رمزارز به دلیل هویت حقوقی و کارگزاری، و همچنین بدون محدودیت ریالی در سفارشات فروش و بدون محدوویت رمزارزی در سفارشات خرید، به همراه مشاوره و خدمات کارشناسی برخط و بلادرنگ و اقدام به تبدیل رمزارز به یکدیگر نمایید. شما میتوانید در سایت پارس بیت بعد از ثبت نام و احراز هویت به ثبت سفارش خرید یا فروش بپردازید.

نظرات