صرع خوش خیم رولاندیک چیست؟ علائم و راهکارهای درمان آن

0

یکی از رایج‌ترین انواع سندروم‌های صرع در دوران کودکی، سندروم صرع خوش خیم رولاندیک یا صرع خوش‌خیم دوران کودکی است که به نسبت سایر انواع صرع افراد زیادی را به‌خود مبتلا می‌کند اما همان‌طور که از نام این بیماری پیدا است، نیازی نیست خیلی نگران آن باشید چرا که اغلب در دوران نوجوانی بهبود پیدا کرده و تا سن ۱۸ سالگی به‌طور کامل متوقف می‌شود.

 صرع خوش خیم رولاندیک

اما با این وجود باز هم بسیاری از افراد در صورت مشاهده علائم صرع در کودک‌شان دچار ترس زیادی می‌شوند و بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد این ترس، شناخت نوع بیماری است. با توجه به‌همین موضوع در ادامه این نوشته از درمانکده قصد داریم به‌صورت کامل برای‌تان تشریح کنیم که صرع خوش‌خیم رولاندیک چیست و چه علائم و راهکار‌های درمانی‌ای دارد؛ پس تا انتها با ما همراه باشید.

صرع خوش خیم رولاندیک چیست؟

سن شروع صرع رولاندیک از ۳ تا ۱۳ سال است و اغلب موارد بین سنین ۷ تا ۱۰ سال شروع می‌شود و همان‌طور که در مقدمه اشاره شد این نوع صرع یکی از رایج‌ترین انواع است و کودکان زیادی را البته به‌نسبت سایر انواع صرع، بیمار می‌کند. واسطه اینکه این نوع صرع در ناحیه رولاندیک مغز اتفاق می‌افتد به‌آن صرع خوش‌خیم رولاندیک می‌گویند. ناحیه رولاندیک بخشی از مغز است که مسئول حرکات بدن بوده و اختلالات درون آن منجر به‌تشنج‌های متعدد می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده، بیماری صرع رولاندیک به‌واسطه پدید آمدن موج‌های الکتریکی در ناحیه رولاندیک مغز است که در نوار مغزی ثبت می‌گردد.

علائم صرع خوش خیم رولاندیک

مهم‌ترین علامت هر نوع صرع، حملات تشنجی است اما بر این اساس نمی‌توان نوع صرع را تشخیص داد بلکه در صورت مشاهده حملات تشنجی به‌کودک باید هرچه سریع‌تر به‌ بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب که می‌شناسید برای تشخیص مراجعه کنید. اما با این وجود برخی از علائم هستند که کمک می‌کنند تا حدودی صرع خوش‌خیم رولاندیک شناسایی شود. این موارد عبارت‌اند از:

  • بی‌حسی در زبان
  • افزایش بزاق دهان
  • حرکات ناگهانی و بی‌اختیار
  • عدم توانایی در صحبت کردن
  • احساس بی‌حسی در بخشی از صورت

لازم به‌ذکر است که افراد مبتلا به‌صرع رولاندیک از نظر هوشی کاملا سالم هستند.

تشخیص صرع خوش‌خیم رولاندیک

صرع رولاندیک معمولاً در خواب رخ می‌دهد و به‌همین دلیل والدین یا متوجه آن نمی‌شوند یا دیر متوجه می‌شوند اما به‌هر جهت در صورتی‌که برای کودک خود مشکوک به‌این بیماری شدید، برخی از روش‌های تخصصی برای تشخیص این مشکل وجود دارند که بسته به‌نظر پزشک تجویز می‌شوند. این موارد به‌شرح زیر هستند:

  • MRI
  • بررسی نوار مغزی
  • بررسی شرایط و علائم

خوشبختانه علائم مشکل صرع رولاندیک بسیار واضح بوده و از طریق روش‌های گفته شده مخصوصاً نوار مغزی به‌سرعت قابل تشخیص است.

صرع خوش خیم رولاندیک

دلایل صرع خوش‌خیم رولاندیک

با وجود تمام مطالعاتی که در رابطه با این بیمای صورت گرفته است اما متاسفانه هنوز دلیل دقیق آن مشخص نیست. تصور می‌شود که این بیماری ناشی از یک اختلال ژنتیکی باشد. به‌همین واسطه انتظار می‌رود که این بیماری به‌صورت موروثی منتقل بشود که در برخی از بررسی‌ها به‌همین شکل نیز است. البته مطالعات دقیق‌تر و جدید‌تر نشان داده یک اختلال ژنتیکی منجر به‌اختلال در تکامل مغز می‌شود که نهایتاً صرع خوش‌خیم رولاندیک پدیدار می‌شود.

درمان صرع خوش خیم رولاندیک

صرع خوش‌خیم رولاندیک معمولاً نیازی به‌درمان ندارد و خود به‌خود با بالا رفتن سن کودک مشکل حل می‌شود البته در صورت مشاهده علائم صرع حتماً باید به‌پزشک متخصص مراجعه شود و در صورت تشخیص این نوع از صرع می‌توان بسته به نظر پزشک از اقدام به‌فرایند‌های درمانی اجتناب کرد و به‌هر صورت و در هر شرایطی مراجعه به‌پزشک مهم است. گرچه که مطالعات نتوانستند تا به‌امروز دقیقاً علت صرع خوش‌خیم رولاندیک را پیدا کنند اما این مطالعات باعث شده تا شناخت خوبی از شرایط درمان و بررسی این بیماری وجود داشته باشد اما به‌صورت کلی در صورت تشخیص صرع خوش‌خیم رولاندیک نیازی نیست که خیلی نگران وضعیت سلامتی کودک خود باشید چرا که همان‌طور که گفته شد این بیماری در ۹۹ درصد افراد با بالاتر رفتن سن کاملاً ریشه‌کن شده و از طرفی تهدید جدی برای سلامتی افراد نبوده و تمام عوارض آن نیز به‌صورت مقطعی هستند و همراه با خود بیماری از بین خواهند رفت.

البته این بیماری در برخی از افراد می‌تواند خطرناک‌تر بروز کند و منجر به‌ایجاد اختلالاتی در زندگی روزمره شود و در این صورت نیاز است تا فرایند‌های درمانی به‌صورت شدیدتر پیگیری شوند. در این افراد صرع با علائم زیر بروز می‌کند:

  • مشکل در تمرکز
  • مشکلات رفتاری
  • اختلال در یادگیری
  • مشکلاتی همچون افسردگی

در صورت مشاهده این علائم در افراد، دارو‌های ضد تشنج مانند کاربامازپین و گاباپنتین تجویز می‌شود. البته بسته به‌نظر پزشک متخصص ممکن است که فرآیند‌های درمانی دیگری نیز پیگیری شوند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

هیچ الگو و اطلاعات خاصی برای بررسی این موضوع وجود ندارد اما بدون شک کودکان تمام مبتلایان به صرع خوش‌خیم رولاندیک را تشکیل می‌دهند و در بین کودکان افرادی با سنین ۶ تا ۸ سال از نظر سنی بیشتر در خطر هستند. هم‌چنین افرادی که خود در دوران کودکی به‌این مشکل دچار بودند باید برای کودکان خود گوش به‌زنگ باشند. البته لازم به‌ذکر است که بر اساس یک‌سری از آمار‌ها پسران بیشتر از دختران در معرض خطر صرع خوش‌خیم رولاندیک هستند.

توجه داشته باشید که موارد ذکر شده تنها بر اساس برخی از آمار‌ها است و همچنان نمی‌توان نظر دقیقی در رابطه با مبتلایان به‌این بیماری ارائه کرد.

صرع خوش خیم رولاندیک

جمع بندی

صرع خوش‌خیم رولاندیک یکی از انواع رایج صرع در بین کودکان است و به‌نسبت سایر انواع این بیماری افراد بیشتری را دچار می‌کند. با این وجود متاسفانه هنوز اطلاعات دقیقی در مورد ریشه این بیماری در دسترس نیست و به‌همین واسطه باور‌های غلط در رابطه با صرع خوش‌خیم رولاندیک زیاد هستند. از این رو ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با صرع خوش‌خیم رولاندیک را به‌همراه جزئیات بیماری با شما در میان بگذاریم.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر این مشکل یا هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌مطب پزشکان متخصص را دارید می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت پزشکان متخصص مختلف از متخصص مغز و اعصاب گرفته تا دکتر گوش و حلق و بینی و هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

نظرات