یک حسابدار رستوران چه وظایفی دارد؟ 

0

کسب و کارها تهیه و فروش خوراکی و به خصوص رستورانها، از آن دسته از کسب و کارها هستند که به شدت به اطلاع از وضعیت کسب و کار خود و میزان سوددهی وابسته هستند. این وابستگی با توجه به نوع خرید (مواد اولیه فاسد شدنی)  و هزینه ای جاری بالای این کسب وکارها همواره نقش موثری در نوع تصمیمی گیری مدیریذیت رستورانها دارد. برای مثال در صورت عدم آگاهی مدیران از میزان فروش، موجودی انبار و موارد اینچنینی و خرید کم یا بیش از حد محصول، واحد صنفی مستقیما و بلافاصله با زیان های موثری مواجه می‌شود.
به همین دلیل وجود یک حسابدار برای مدیریت مالی و ارائه گزارشات مستند به مدیریان در رستوران ها یک نیاز اساسی است. البته حسابداران مشغول در این واحدهای صنفی باید به مفاهیم حسابداری اصلی در حوزه رستورانها آشنا باشند. در این مقاله قصد داریم تا به تشریح وظایف حسابدار رستوران و نرم افزار حسابداری رستوران به عنوان ابزار کارآمد این حوزه بپردازیم.

 نرم افزار حسابداری

فرایندهای جاری در رستورانها

در رستورانها فرایندهای متعددی در حال رخ دادن هستند که بیشتر آنها برای حسابداران از اهمیت ویژه ای برخوردار زند. اولین و یکی از مهمترین این موارد، تهیه مواد اولیه است. رستوران بسیاری از مواد اولیه خود را به صورت روزانه و یا در فواصل زمانی کوتاه مدت تهیه می‌کنند، زیرا بیشتر مواد اولیه مصرفی در رستوران دارای تاریخ انقضا هستند. به همین دلیل انبارگردانی و دسترسی به هزینه های تهیه مواد اولیه، ثبت و نگهداری اسناد مرتبط با آن برای حسابداران رستوران ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی دیگر از این موارد، بحث بهای تمام شده تولید غذا در رستوران هاست. محاسبه هزینه های سربار و هزینه مواد اولیه و محاسبه قیمت هایی که تامین کننده سود و هزینه های واحد صنفی باشد برای مدیران رستوران ها بسیار مهم است. فرایند تهیه و تولید غذا در کنار مدیریت حقوق کارکنان و شیفت بندی آنها برای پرداخت در کنار ارائه گزارشات متنوع مالی از دیگر فرایندهای مهم در یک رستوران است. همچنین رستوران داران موظف به پرداخت مبلغ مشخصی به سازمان های دولتی مانند تامین اجتماعی، دارایی و غیره هستند که تهیه گزارشات مرتبط با آن نیز به عهده حسابدار رستوران است.

وظایف حسابدار رستوران

حال بکه به اهمیت حضور یک حسابداری آگاه در کسب و کار رستورانی پرداختیم، بد نیست به سراغ وظایف حسابدار رستوران نیز برویم. در کل می‌توان وظایف حسابداران رستوران را به چند دسته تقسیم کرد:

وظایف پیش از آغاز کار

یکی از وظایف حسابدار، پیش از راه اندازی کسب و کار رستورانی و یا پیش از شروع به کار در یک رستوران، ارائه مشاوره به مدیران برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری است. از این طریق بسیاری از امور مالی رستوران مکانیزه شده و دقت عمل رد نیز در انجام امور بالا می‌رود. همچنین تهیه گزارشات نیز علاوه بر دقت با سرعت بیشتری انجام می‌شود. تهیه دفاتر و یا تعریف و راه اندازی نرم افزار حسابداری نیز از دیگر وظایف حسابدار رستوران است.

نرم افزار حسابداری رستوران

وظایف حین کار حسابدار رستوران

  • در حین کار حسابدار وظایف مشخصی را بر عهده دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ثبت کلیه اسناد مالی و حسابداری واحد صنفی
  • ثبت و تهیه اسناد مرتبط با حقوق و دستمزد
  • مدیریت پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان
  • طراحی کدینگ حسابداری
  • اجرای دقیق کدینگ حسابداری
  • ارائه ترازنامه های مالی
  • تهیه نسخه های پشتیبان مدون از اسناد مالی
  • بستن حساب مالی و ارائه گزارش نهایی سود و زیان مجموعه
  • ارائه گزارشات فصلی
  • مدیریت طلب و بدهی رستوران
  • مدیریت اسناد دریافتنی و پرداختنی مانند چک، سفته و …
  • مدیریت تنخواه گردان رستوران
  • انجام امور حسابداری انبارداری رستوران
  • تهیه گزارشات برای سازمان های دولتی
  • تهیه فایل بیمه، بانگ و دارایی
  • بررسی صندوق ها

وظایف اخلاقی حسابدار رستوران

حسابدار باید مستقیما در نظارت مدیر مجموعه مشغول به کار باشد و حافظ اسرار مالی و کاری مدیریت باشد. به عنوان یک حسابدار، پذیرش دستور تنها از مدیریت رستوران اتفاق می‌افتد و شخص حسابدار باید نسبت به مسئولیت های خود در قبال مدیریت رستوران پاسخگو باشد. علاوه بر این یک حسابدار باید همواره به دانش روز حسابداری مجهز باشد.

ابزارهای کاربردی یک حسابدار رستوران

یک حسابدار رستوران وظایف مختلفی را در یک رستوران بر عهده دارد. اما هدف نهایی تمامی این فرایندها، ارائه گزارشاتی دقیق و کاربردی به مدیران استا که آنها در تصمیمی گیری نهایی در قبال رستوران کمکم فراوانی می‌کند.و در صورت گسترش کسب وکار رستوران و ایجاد شعب جدید و یا فروش آنلاین، وظایف حسابداران سنگین تر نیز می‌شود. در همین راستا ممکن است که حسابداران بیشتری برای مدیریت مالی رستوران ها مورد نیاز باشد. استفاده از ابزار به روز می‌تواند نقش موثری در عملکرد حسابداران رستوران داشته باشد.

در حال حاضر نرم افزارهای مختلفی در رابطه با کسب و کار رستورانی در بازار وجود دارند. یکی از محصولات کارآمد در این زمینه، تولید شده در شرکت فناوری اطلاعات پارمیس است که با نام پارمیس استار به بازار معرفی شده است. این نرم افزار یکپارچه با بیش از ۲۰ زیر سیستم مختلف به شما در کسب و کارهای مختلف کمک می‌کند.

نرم افزار CRM

محصولات پارمیس برای رستوران ها

شما در پارمیس استار به ابزارهای کاربردی برای مدیریت رستوران خود دسترسی دارید. شما می‌توانید با نرم افزار حرفه ای انبار پارمیس استار، موجودی مواد اولیه خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. نرم افزار تولید نیز با ارتباطی یکپارچه با نرم افزار انبار به شما در تعیین بهای تمام شده هر غذا کمک فراوانی می‌کند تا با قیمت گذاری مناسب به بیشترین سودو رضایت مشتری دست پیدا کنید. یکی دیگر از دغدغه های رستوران مدیریت ارتباط با مشتریان و ایجاد مشتریان وفادار است. به همین دلیل می‌توانید از نرم افزار CRM پارمیس برای مدیریت این ارتباط و وفادارسازی مشتریان استفاده کنید. نرم افزار حسابداری، فروشگاه ساز اینترنتی، نرم افزار اطلاع رسانی و چندین زیر سیستم دیگر نیز ابزار هایی هستند که یک شما در انجام وظایف یک حسابدار رستوران کمک می‌کنند.

نظرات