علت افتادن نخ آی یو دی IUD چیست و آیا خطرناک است؟ + علائم پایین آمدن آی یو دی

0

علت افتادن نخ آی یو دی IUD چیست و آیا خطرناک است؟ + علائم پایین آمدن آی یو دی

افتادن نخ آی یو دی IUD چرا خطرناک است؟ و علت پایین آمدن آی یو دی و نحوه درمان افتادگی و پایین آمدن نخ آی یو دی همیشه باعث نگرانی خانم ها می شود و حالا سوالی که می پرسند آیا افتادن نخ آی یو دی IUD خطرناک است؟ و آیا افتادن نخ آی یو دی باعث حامگلی میشود؟ و علت پایین آمدن آی یو دی و نحوه درمان افتادگی و پایین آمدن آی یو دی در این مطلب میخوانید

افتادن نخ آی یو دی

افتادن نخ آی یو دی IUD

نخ IUD که نشانگر وجود IUD داخل رحم می باشد؛ ممکنه است افتاده باشد و یا پایین امده باشد

علت پایین آمدن آی یو دی و افتادن نخ آی یو دی IUD خطرناک است و باعث بارداری و حاملگی میشود چند دلیل می تواند علت این عارضه باشد:

  • نخ از انتهای دستگاه IUD کنده شده و افتاده است.
  • نخ پیچ خورده و داخل حفره رحم جمع می شود.
  • به علت حاملگی رحم بزرگ می شود و نخ را بالا می کشد.
  • خود دستگاه آی یو دی کاملا دفع شده است.
  • دستگاه IUD، رحم را سوراخ کرده و داخل شکم شده است. البته سوراخ شدن رحم معمولا موقع گذاشتن IUD اتفاق می افتد. IUD یا وارد میومتر شده و یا از آن عبور کرده و وارد شکم می شود. البته این به نوع IUD و زمان گذاشتن و مهارت پزشک بستگی دارد و به ندرت اتفاق می افتد.

همچنین دکترنوشین نظری، متخصص زنان و زایمان در پاسخ نوشتند: وقتی نخ جدا می شود ممکن است خود آی یو دی هم جدا شود و باعث بارداری ناخواسته شود، با پزشک خود مشورت کنید و سونوگرافی از نظر محل صحیح دستگاه در رحم باید انجام شود.

علائم و نشانه های پایین آمدن و افتادن نخ آی یو دی

وقتی دستگاه آی یو دی در رحم جایگذاری شد، به واسطه فعالیت های روزمره دچار آسیب یا پایین آمدن و یا بالا رفتن نمی شود. اغلب این موارد هم در ماه اول تا سوم استفاده از آی یو دی اتفاق افتاده است. احتمال پایین آمدن دستگاه آی یو دی در دوران قاعدگی بیشتر است. اگر چه که بسیاری از خانم ها هنگام استفاده از آی یو دی هورمونی با توقف تخمک گذاری و توقف عادت ماهانه روبرو می شوند

یکی از علائم پایین آمدن آی یو دی، پایین آمدن نخ دستگاه است. وقتی که نخ آی یو دی بیش از حد پایین بیاید، باید به افتادن آی یو دی و یا حتی به بارداری شک کنید. دقت داشته باشید که اگر بارداری با آی یو دی صورت بگیرد احتمال خارج رحمی بودن آن بسیار زیاد خواهد بود.
یکی دیگر از علائم پایین آمدن دستگاه آی یو دی، وجود لکه بینی و درد به هنگام رابطه جنسی است. ممکن است شما به هنگام رابطه دچار لکه بینی و درد شوید. این مسئله را باید فوراً با یک متخصص زنان در میان بگذارید تا آی یو دی شما چک شود و از صحیح بودن جای آن مطمئن شوید.
به هم ریختگی در پریود نیز یکی دیگر از راه های بررسی پایین آمدن دستگاه است. اگر دستگاه آی یو دی به پایین حرکت کند و از جای خود تکان بخورد، می تواند باعث به هم ریختگی عادت ماهیانه شود.

باید ماهی یکبار و یا دو ماهی یک بار برای بررسی وضعیت دستگاه خود به یک متخصص مراجعه کرده و از جایگذاری صحیح آن اطمینان کامل حاصل نمایید.

دستگاه آی یو دی IUD چیست

دستگاه آی یو دی یا IUD، برای پیشگیری از بارداری و حاملگی بکار برده می شود. آی یو دی یک دستگاه T شکل است که در دو نوع هورمونی و مسی برای جلوگیری از بارداری به کار برده می شود. این دستگاه در مدت زمان های مختلف از جمله ۳ سال، ۵ سال و ۱۰ سال، قابلیت پیشگیری از بارداری را دارد. دستگاه آی یو دی در داخل رحم جای می گیرد و با استفاده از یک نخ می توان آن را در آورد و یا تعویض نمود

دستگاه آی یو دی در ۳ نوع در بازار تولید میشود:

  • آی یو دی های ساده که از جنس پلاستیک پلی اتیلن هستند.
  • آی یو دی های ترکیب پلی اتیلن + فلز
  • آی یو دی های ترکیب پلی اتیلن + هورمون

علت افتادن نخ آی یو دی IUD چیست و آیا خطرناکه؟ + علائم پایین آمدن آی یو دی

مطمئن ترین دستگاه آی یو دی که درصد کمی احتمال بارداری دارند، ترکیبی با فلز که به شکل های مختلف ساخته شده است و شایع ترین آن به شکل T انگلیسی است، که متناسب با حفره داخل رحم می باشد.

از فلزهایی که در ساخت IUD استفاده می شود، شایع ترین آن مس می باشد که به صورت حلقه هایی دور بازو و بدنه را می پوشاند. در افرادی که به مس حساسیت دارند، از حلقه های طلا و نقره استفاده می شود و هیچ ارجحیتی نسبت به مس ندارد.

نوع سوم، IUD های هورمونی هستند که به نام میرنا در دسترس می باشند، که به جای مس از نوعی هورمون پروژسترون استفاده شده است. که از موقع گذاشتن، روزانه مقداری هورمون در داخل حفره رحم آزاد می کند. این IUD ها، مزیتی که نسبت به IUD های مسی دارند، این است که مقدار خون قاعدگی را کم می کنند، علاوه بر جلوگیری از بارداری مصارف درمانی نیز دارند.

موارد استفاده و فواید IUD

پیشگیری از مهاجرت اسپرم از داخل رحم به سمت لوله های رحمی

پیشگیری از انتقال تخم لقاح شده به داخل رحم

ایجاد تغییرات بیوشیمیایی و التهابی در داخل رحم و نامناسب سازی محیط رحم جهت لانه گزینی تخم لقاح شده

نحوه گذاشتن دستگاه آی یو دی IUD

دستگاه IUD توسط پزشک متخصص زنان انجام میشود و نحوه گذاشتن IUD بسیار ساده است و در درمانگاه یا مطب زنان گذاشته می شود، و نیاز به بیهوشی یا بی حسی ندارد.

اما پیش از اقدام به گذاشتن باید یک شرح حال کامل از بیمار گرفته شود.
معاینه واژینال و تست پاپ اسمیر گرفته شود.
سونوگرافی از نظر سلامت و سایز رحم و وجود یا عدم وجود فیبروم و تخمدان ها بررسی کامل شود.
از نظر عفونت لگنی واژن بررسی شود.

علت افتادن نخ آی یو دی IUD چیست و آیا خطرناکه؟ + علائم پایین آمدن آی یو دی

در موارد زیر دستگاه آی یو دی نباید گذاشته شود:

  • مبتلایان به سرطان رحم و دهانه رحم و یا یکی از ارگان های لگنی
  • خانم هایی که خونریزی نامرتب با منشا نامشخص دارد
  • اختلالات مادرزادی و یا فیبروم هایی که حفره داخل رحم را اشغال کرده اند
  • بیماری های التهابی مزمن و یا عود شونده لگنی
  • حاملگی یا مشکوک به حاملگی
  • دوره بعد از سقط عفونی
  • سابقه خونریزی های شدید و دیسمنوره شدید
  • عفونت حاد مقاربتی

عوارض افتادن نخ آی یو دی IUD

۱- خونریزی : شایع ترین و عمده ترین عارضه دستگاه IUD افزایش مقدار خونریزی قاعدگی می باشد. این در مورد IUD میرنا صدق نمی کند.

۲- درد : درد زیر شکمی و درد لگنی در ضمن قاعدگی زیاد است.

۳- ترشحات : ترشحات طبیعی واژن افزایش پیدا می کند.

۴- خروج خود بخودی IUD: امکان دارد IUD خارج شود و مخصوصا در IUD های ظریف بیشتر اتفاق می افتد.

۵- افتادن عدم مشاهده نخ IUD

۶- عفونت لگنی : در ابتدای گذاشتن دستگاهIUD، امکان دارد باعث عفونت شود. البته با IUD های مسی جدید احتمال عفونت کمتر می باشد.

۷- حاملگی

حاملگی با دستگاه آی یو دی

حدود ۱ تا ۲ درصد امکان حاملگی با دستگاه آی یو دی وجود دارد. در این افراد، شانس سقط و زایمان زودرس افزایش می یابد و در سه ماهه دوم سقط عفونی چند برابر می شود. در افرادی که با IUD حامله می شوند، به محض تشخیص باید سریعا معاینه شوند. در صورتی که نخ IUD قابل مشاهده است، IUD خارج می شود. در غیر اینصورت با سونوگرافی شرایط حاملگی و موقعیت دستگاه آی یو دی در رحم مشخص می شود، در صورتی که حاملگی با IUD همراه باشد، با این بیمار به عنوان حاملگی پر خطر برخورد خواهد شد و باید مرتب تحت نظر باشد، و با اولین علامت عفونت باید ختم حاملگی صورت گیرد.

دستگاه آی یو دی و حاملگی خارج از رحم

دستگاه آی یو دی، به طور کلی ریسک حاملگی خارج از رحم را افزایش نمی دهد. ولی اگر با IUD حاملگی رخ دهد، شانس حاملگی خارج از رحم بیشتر از افراد عادی می باشد. توصیه می شود در افرادی که IUD دارند و قاعدگی شان به تعویق می افتد، سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

زمان گذاشتن دستگاه آی یو دی

در صورتی که احتمال حاملگی نباشد، در هر زمانی که خانم راغب باشد می توان گذاشت، ولی بهترین زمان در هنگام قاعدگی است که هم احتمال بارداری کم است و هم گذاشتن آن آسانتر است.

زمان دراوردن و خارج کردن دستگاه آی یو دی

  • بنا به درخواست فرد یا با تمام شدن طول عمر دستگاهIUD
  • در صورت جابجا شدن دستگاه آی یو دی
  • خونریزی خیلی زیاد
  • عفونت شدید یا بدخیمی در دهانه رحم یا رحم
  • بعد از یائسگی

مراقبت های بعداز گذاشتن دستگاه IUD

  • در سال اول گذاشتن دستگاه IUD ، هر سه ماه یکبار به پزشک خود مراجعه نمایید. بعد از آن سالی یکبار.
  • حتما معاینه واژینال از نظر عفونت و مشاهده نخ دستگاه IUD انجام شود.
  • سونوگرافی سالیانه از نظر موقعیت دستگاه IUD و بررسی از نظر احتمال جابجایی در صورت به تعویق افتادن قاعدگی، درد شدید شکمی، ترشحات غیرطبیعی و خونریزی شدید مراجعه نمایید.

 

نظرات