تراکت و کاتالوگ چه فرقی باهم دارند؟

0

تراکت و کاتالوگ هر دو از جمله تبلیغات چاپی پر مصرف هستند. اغلب کسب و کارها برای عرضه خدمات خود معمولاً از این دو راهکار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. چاپ تراکت و عرضه کاتالوگ یا همان بروشور در برندینگ و جذب مشتریان تازه تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. برخی بازاریابان بر این باورند که بعد از کارت ویزیت، تراکت و بروشور جزء محبوب‌ترین تبلیغات چاپی هستند. اگرچه هر دو شیوه به یک اندازه در انتقال پیام تبلیغاتی به مخاطب مؤثر هستند اما کارایی‌ها و تفاوت‌هایی را شامل می‌شوند. در ادامه با ما همراه شوید تا برای تبلیغات کسب و کار خود بهترین شیوه راهبردی را انتخاب کنید.

 تراکت و کاتالوگ

تراکت چیست؟

اگر دقت کرده باشید در معابر عمومی به وفور با انواع مختلف تراکت‌ها مواجه می‌شوید. برخی از این تراکت‌ها توسط افرادی به دستتان داده می‌شود. برخی دیگر به همراه محصولات خریداری شده‌، در پاکت خریدتان قرار داده می‌شود. این کاغذهای رنگی روغنی یا ساده در انواع مختلف طرح‌های گرافیکی همان تراکت‌ها هستند. معمولاً پیام تبلیغاتی نوشته شده بر روی تراکت با فونت درشت و کوتاه است. دلیل کوتاه بودن عبارت‌های تبلیغاتی روی تراکت‌ها تاثیر بیشتر آن بر ذهن مخاطب است. در‌واقع نوشته‌های تراکت بایستی به گونه‌ای باشد که با یک نگاه اجمالی به راحتی به مفهوم اصلی پیام تبلیغاتی پی برد.

کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ‌ها در قالب یک دفترچه چند برگی چاپ می‌شوند. تعداد برگ‌های کاتالوگ بستگی به صاحب کسب و کار دارد. شما می‌توانید به دلخواه سایز و مدل کاتالوگ خود را سفارش دهید. در‌واقع بروشورها از چند برگ تا چندین برگ تشکیل می‌شوند. پیام اصلی کاتالوگ بیشتر تمرکز بر روی جزئیات محصولات و خدمات است. شما برای خواندن کاتالوگ بایستی چند دقیقه‌ای را صرف مطالعه کنید تا به خوبی با نوع خدمات مندرج در آن آشنا شوید. برخلاف تراکت که معمولاً در معابر عمومی دیده می‌شود، کاتالوگ‌ها فقط در همان مجموعه خدمات اصلی عرضه می‌شود. فرض کنید وارد یک کلینیک زیبایی شدید. همانطور که منتظر نشسته‌اید تا نوبت شما برسد، پیش روی خود با انواع کاتالوگ‌های رنگی مختص به همان مجموعه روبرو می‌شوید. خوب مطمئناً برای آنکه وقت خود را به بطالت صرف نکنید یکی از بروشورها را برداشته و شروع به مطالعه می‌کنید. حتی چه بسا یک الی دو بروشور را هم به همراه خود می‌برید تا همیشه بتوانید از خدمات موجود در آن مجموعه مطلع باشید.

تفاوت‌های اصلی تراکت و کاتالوگ کدامند؟

با توجه به توضیحات داده شده تا حد بسیار زیادی با مفهوم تراکت و کاتالوگ آشنا شدید. همانطور که گفته شد هدف از عرضه تراکت و کاتالوگ، انتقال پیام تبلیغاتی است. اما نوع انتقال پیام تبلیغاتی در هر یک از این شیوه‌های بازاریابی متفاوت است. از دیگر شباهت‌های هر دو شیوه تبلیغاتی آن است که به هدف برندینگ خدمات مجموعه و معرفی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه از نظر کارایی، هر دو شیوه با قدرت بسیار بالایی عمل می‌کنند. اما آنچه که حائز اهمیت است، تفاوت در شیوه تبلیغاتی است. در این بخش به تفاوت‌های اصلی تراکت و کاتالوگ به طور خلاصه می‌پردازیم.

تفاوت در شکل ظاهری

اول از همه آنچه که توجه هر فرد را به خود جلب می‌کند طراحی گرافیکی و شکل ظاهری تبلیغات چاپی است. معمولاً تراکت‌ها با توجه به تنوع رنگی و طراحی گرافیکی، ظاهر ساده‌تری در قیاس با بروشورها دارند. همانطور که گفته شد کاتالوگ‌ها شامل برگ‌های متعدد تا خورده‌ای هستند که غالباً به شکل دفترچه تولید می‌شوند. اما تراکت‌ها تنها شامل یک ورق تا نخورده با فونت درشت هستند که پیام اصلی را به مخاطب می‌رسانند.

تفاوت در نوع کارکرد

هر یک از تبلیغات چاپی اعم از تراکت و کاتالوگ کارکردهای مختص به خود را شامل می‌شوند. مهم آن است که شما قصد دارید که به چه منظور پیام‌های تبلیغاتی خود را ارائه دهید. اگر تنها قصد اطلاع رسانی درباره آدرس مجموعه، کانال‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی راه‌های ارتباطی را دارید، خوب چه بهتر که تراکت را انتخاب کنید. اما اگر هدفتان از انتقال خدمات موجود به مشتریان جدی‌تر است، کاتالوگ انتخاب سودمندانه‌تری است.

تفاوت در سایز و اندازه

تراکت‌ها و بروشورها هر دو در سایزهای و اندازه‌های دلخواه تهیه می‌شوند. سایز و اندازه تبلیغات چاپی کاملاً سلیقه‌ای است. اگر مجموعه بیزینس شما از خدمات، ویژگی‌ها و مزایای گوناگونی برخوردار است، حتماً سفارش کاتالوگ را در کنار سفارش تراکت لحاظ فرمایید. چرا که درج اطلاعات برای استفاده از خدمات در کاتالوگ، تمام آن چیزی است که حتی زحمت توضیحات بیش از اندازه شما را به مشتری کم می‌کند. تراکت‌ها نیز به صورت تک برگی به چاپ می‌رسند و می‌توان مفهوم کلی محصولات و خدمات را از طریق آن به خوبی منتقل کرد.

تفاوت در محتوای تبلیغاتی

محتوای تبلیغاتی در تراکت کوتاه و پر مفهوم است. اما همان محتوا در کاتالوگ با جزئیات بیشتری بیان می‌شود. استفاده از فونت‌های مختلف رنگی در جلب توجه مخاطبان بسیار تاثیر گذار است. همچنین بهره مندی از محتواهای تصویری برای تراکت‌ها و بروشورها بسیار کارساز هستند. تصویر و عکس‌های متنوع سبب می‌شود تا مضمون اصلی پیام بیشتر در ذهن مخاطب نقش ببندد. به همین جهت استفاده از محتواهای متنی همراه با طراحی‌های گرافیکی خاص و محتواهای تصویری از اهمیت بسیاری در بالا بردن سطح کیفیت آگهی برخوردارند.

تفاوت در نوع پخش و توزیع

در ابتدا به آن اشاره شد که معمولاً تراکت‌ها در اماکن عمومی، گذرگاه‌ها، سوپر مارکت‌ها، معابر و محیط‌های این چنینی توزیع می‌شود و به دست مشتریان احتمالی می‌رسد. اما از آنجایی که صورت کاتالوگ‌ها شکل جدی‌تر و رسمی‌تری به خود دارند، از آن در داخل مجموعه خدماتی استفاده می‌شود. بدین ترتیب کاتالوگ‌ها صد در صد به دست مشتریان اصلی می‌رسد.

تفاوت در نوع جنس کاغذ

نوع جنس کاغذ در هر دو شیوه تبلیغاتی تراکت و کاتالوگ متنوع است. از کاغذهای مات و براق گرفته تا کاغذهای رنگی که می‌توان بر حسب سلیقه انتخاب کرد. البته استفاده از کاغذهای براق روغنی در جلب توجه مخاطب بسیار موثر است.

تفاوت در قیمت

تفاوت در قیمت از دیگر تفاوت‌های اصلی میان تراکت و کاتالوگ است. از آنجایی که حجم کاتالوگ‌ها با توجه به میزان محتواهای آن بیشتر است، به مراتب هزینه بالاتری را در قیاس با تراکت شامل می‌شود. همچنین تنوع محتواهای تصویری و ویژگی‌های بصری در کاتالوگ‌ها بیشتر است. تنوع در طراحی گرافیکی، نوع فونت، ویراستاری و مواردی از این قبیل دست به دست هم می‌دهند تا در تعیین قیمت کاتالوگ تاثیرگذار باشند.

تراکت و کاتالوگ

کلام پایانی

با توجه به توضیحات داده شده به خوبی مفهوم هر دو شیوه‌های تبلیغات چاپی بیان شد. صاحبان مشاغل می‌توانند با توجه به نوع کسب و کار خود و همچنین فضای رقابتی، از هر یک از شیوه‌های تبلیغاتی بهره مند شوند. اگر دارنده مؤسسه‌های فرهنگی، کلینیک‌های زیبایی و درمانی، شرکت‌های خدماتی و مشاغل این چنینی هستید، ما به شما چاپ و سفارش کاتالوگ را پیشنهاد می‌کنیم. برای عرضه محصولات فروشگاهی، معرفی خدمات آرایشگاهی، سوپر مارکت‌ها، مؤسسه‌ها و آموزشگاه‌های متفرقه، چاپ تراکت گزینه موثرتری است. در هر صورت هر دو شیوه تبلیغاتی لازم و ملزوم یکدیگر بوده و بهره مندی از هر دو شیوه به طور همزمان، کیفیت خدمات کاری‌تان را قطعاً افزایش خواهد داد.

نظرات