معرفی پرمصرف‌ ترین روغن های صنعتی در سال ۱۴۰۱

0

روغن‌های صنعتی، یکی از اساسی‌ترین مواد مورد نیاز در صنایع مختلف می‌باشد. صنعت‌ها از روغن برای بهبود عملکرد دستگاه‌ها، مانع از خرابی و … استفاده می‌کنند. روغن‌های صنعتی با داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا در برابر دما، فشار و همچنین قابلیت جداسازی روغن از آب، جداسازی هوا از روغن، مانع از خراب شدن و زنگ زدن ماشین‌های صنعتی (که اکثرا از فلز درست شده‌اند) می‌شوند. علاوه بر این از روغن‌ها برای روانکاری دستگاه‌ها استفاده می‌شوند و سیال نیرو نیز هستند. در ادامه قصد داریم با بررسی چند تا از پرمصرف‌ترین روغن‌های صنعتی، بیشتر با کاربرد این روغن‌ها آشنا شویم.

 روغن صنعتی

انواع پرمصرف ترین روغن های صنعتی

نوع اول | روغن توربین

توربین‌ها به عنوان مولد حرکتی در صنعت کاربرد دارند. این دستگاه‌ها به علت کار طولانی مدت همواره در معرض آلودگی‌های مختلف و همچنین خرابی هستند. از این رو روغن توربین نقشی اساسی پیدا کرده است. روغن نامناسب ممکن است باعث خرابی توربین‌ها شود و همین امر باعث هزینه‌های سنگینی برای تعمیرات و جایگزینی قطعات می‌شود.

روغن توربین برای استفاده طولانی مدت تولید شده است. از همین رو مهندسان روغنکاری در تلاش‌اند تا با استفاده از ترکیبات خاص، روغن‌ توربین سازگار با محیط زیست، بسیار پایدار و مقاوم تولید کنند. ترکیبات استفاده شده در روغن توربین معمولا روغن پایه، مهارکننده‌های خوردگی، مهار کننده‌های اکسیداسیون، دفوآنمانت‌ها و دیزل کننده‌ها هستند.

استفاده از روغن در قطعات می‌تواند بسیاری از مشکلات را از بین ببرد. روغن‌های توربین با استفاده از ترکیب ویژه بهینه شده روغن‌های بنیادی و مواد افزودنی، از جمله مواد افزودنی کاهش‌دهنده سایش منحصر به فرد، ساخته شده‌اند. تجربه میدانی نشان داده است که این فرمولاسیون هم‌افزایی مناسب بین توربین و روغن توربین را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های روغن‌های توربین

روغن‌های توربین تحت فشار و دمای بالایی هستند و برای استفاده طولانی مدت تولید می‌شوند. همچنین با توجه به هزینه زیاد و مشکلات زیست محیطی که باعث تغییر روغن در توربین‌ها می‌شود، در سال‌های اخیر توجه‌ها را به روغن‌ توربین جلب کرده است. بنابراین برای اطمینان از عملکرد مداوم توربین، روغن توربین از خواص خوبی برخوردار است که برخی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

  • ظرفیت جداسازی روغن از هوا
  • ظرفیت بالای جداسازی روغن از آب
  • ویسکوزیته مناسب بسته به توع توربین
  • پایداری در مقابل اکسیداسیون
  • باید در طولانی مدت خواص خود را حفظ کرده و پایدار باشد.

نوع دوم | روغن دنده صنعتی

روغن صنعتی

همواره ماشین آلات متنوع و بسیاری در صنعت‌های گوناگون استفاده می‌شود که هر کدام دارای عملکرد و ویژگی‌های خاص خود هستند، این ماشین آلات به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول ماشین آلاتی هستند که خود حرکت می‌کنند و دسته دیگر ماشین آلاتی هستند که خود ثابت هستند اما در عوض، محرک دارند. به منظور آن که قطعات متحرک این ماشین آلات به راحتی بتوانند در کنار هم حرکت کرده و ایجاد سایش و اصطکاک نکنند، از صنعتگران از ماده‌ای به نام روغن دنده صنعتی استفاده می‌کنند.

انواع روغن دنده صنعتی

روغن دنده صنعتی به دو دسته کلی تقسیم می‌شود. دسته اول روغن دنده معدنی و دسته دوم روغن دنده مصنوعی نام دارد که بنا به محیط، دستگاه مورد استفاده و همچنین تشخیص صنعتگران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

روغن دنده معدنی:

روغن‌های دنده صنعتی (پایه روغن معدنی) روان‌کننده‌های ترکیبی حاوی فشار شدید، ضد سایش، ضد زنگ، آنتی اکسیدان، محافظ فلز زرد، جداسازی آب و بازدارندگی کف هستند. ولی قابل ذکر است که روغن‌ دنده معدنی، زیست تخریب پزیری محدودی دارد.

این نوع روغن قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به روغن دنده مصنوعی دارد ولی از پایداری کمتری برخوردار است و نیاز به تعویض روغن مکرر دارد.

روغن دنده مصنوعی:

روغن‌های دنده مصنوعی از پلی آلفائولفین و مواد افزودنی ایجاد شده‌اند، این روغن‌ها عمدتاً برای شرایط سخت ماشین استفاده می‌شوند. چه دما فوق العاده پایین یا فوق العاده بالا باشد، روغن های دنده مصنوعی بهترین انتخاب برای شرایطی هستند که روغن‌های دیگر به سادگی در آن کار نمی‌کنند.

این روغن قیمت بالاتری نسبت به روغن دنده معدنی دارد و زیست تخریب‌پذیری خوبی از خود نشان می‌دهد. روغن دنده مصنوعی دارای ناخالصی کمتری است و از نظر شیمیایی اطلاح شده می‌باشد. به همین سبب در موتورهایی با کارایی بالا بسیار عالی عمل می‌کنند.

ویژگی‌های روغن دنده‌

ما به معرفی دو دسته از روغن دنده پرداختیم و ویژگی خاص هر کدام از آن‌ها را بیان کردیم. اما حال قصد داریم به ویژگی‌های کلی این روغن‌ها بپردازیم.

ویژگی اول | اکسیداسیون

تقریبا همه ماشین آلات و دستگاه‌هایی که در صنعت استفاده می‌شوند، فلز هستند. در نتیجه روغن‌ها باید بتوانند از ترکیب اکسیژن با دستگاه مانع شوند.

ویژگی دوم | آب گریزی

نفوذ آب به درون قطعات امری اجتناب ناپذیر است، اگر روغن دنده با آب مخلوط شود و یا داخل قطعات و چرخ دنده‌ها بماند هم باعث خرابی روغن و هم باعث زنگ زدگی قطعات می شود. روغن دنده مناسب بایستی توانایی آب گریزی را داشته باشد تا بتواند آب را به خارج از موتور و چرخ دنده‌ها هدایت کند.

ویژگی سوم | فشار

قطعات داخل ماشین آلات صنعتی تحت فشار بسیار شدیدی هستند که اگر این فشار مهار نشود، آسیب‌های شدیدی به قطعات وارد می‌کند و باعث خرابی دستگاه می‌شود. از این رو روغن دنده باید تحمل فشار زیاد را داشته باشد.

ویژگی چهارم | گرما

ماشین آلات معمولا در محیط‌های گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند و این گرما ممکن است روی عملکرد روغن و در نتیجه ماشین تاثیر منفی بگذارد. پس روغن دنده باید ثبات گرمایی داشته باشد تا با این شرایط هم، کارایی خود را از دست ندهد.

نوع سوم | بهران تراش

روغن بهران تراش با فرمولاسیون پیشرفته و مواد مرغوب تولید می‌شود. از این روغن در فرآیندهایی مانند برشکاری، پرس‌کاری و تراش‌کاری استفاده می‌شود. بهران تراش در پایداری دمای قطعات نقش مهمی دارد، بدین معنا که از گرم شدن و سرد شدن زیاد قطعات جلوگیری می‌کند. این امر از آنجا مهم است گرم و سرد شدن زیاد دستگاه باعث ایجاد خطا در برشکاری و تراشکاری می‌شود.

ویژگی‌های روغن بهران تراش

  • پایداری مطلوب امولسیون
  • عدم تشکیل کف پایدار
  • مقاومت در برابر رشد میکروارگانیسم
  • تشکیل سریع امولسیون با طیف وسیعی از آب‌های موجود
  • محافظت از قطعه در برابر خوردگی و زنگ زدگی

بهترین مرکز فروش برای تهیه انواع روغن‌های بهران کدام است؟

روغن صنعتی

نکته قابل توجه برای تهیه روغن صنعتی، این است که بهترین مرکزهای فروش روغن ها را بشناسیم و ویژگی‌های آن‌ها را بدانیم. برای نمونه شرکت روغن سیتی یک نمونه از شرکت‌های فروش انواع روغن ها در برندهای مختلف است که جلب رضایت و اعتماد مشتری با استفاده از ارائه بهترین خدمات، در اولویت یک این شرکت قرار دارد. بنابراین شما می‌توانید با انتخاب بهترین شرکت، با خیال راحت، اعتماد کامل، بهترین کیفیت، کمترین هزینه و ارائه بیشترین خدمات، محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

سایت: roghancity.com

نظرات