نکات مهم تراکنش های به بیت کوین

0

اگرچه بسیاری از مردم در مورد رمز ارزها و بیت کوین می‌دانند. اما به واقع هیچ گونه اطلاعی در مورد نحوه تراکنش‌های بیت کوین ندارند. از طرفی برای کاربران بیت کوین، ارسال تراکنش به سادگی وارد کردن مبلغ و آدرس در کیف پول و فشار دادن send است. برای انجام تراکنش نیازی به دانستن نکات فنی نحوه کار نیست. اما برخی کاربران علاقه دارند تا نحوه عملکرد ارسال بیت کوین را بدانند. در این مقاله تلاش شده تا در مورد بیت کوین صحبت شود. همچنین به زبان ساده نحوه تراکنش‌های بیت کوین را بررسی کنیم.

 تراکنش های بیت کوین

بیت کوین چیست؟

مردم از اصطلاحات مختلفی برای تعریف بیت کوین استفاده می‌کنند. برخی از مردم آن را ارز دیجیتال می‌نامند. برخی دیگر از رمزارز استفاده می‌کنند. برخی هم به عنوان پول مجازی به آن اشاره می‌کنند. همه این اصطلاحات صحیح است. بیت کوین پول دیجیتال است. نوعی پول نقد الکترونیکی است. به عبارت بهتر شما نمی‌توانید بیت کوین فیزیکی در جیب خود داشته باشید. در حالی که بیت کوین فقط در رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه قابل مشاهده است.

نکات مهم تراکنش‌های بیت کوین قسمت ۱

  • تراکنش بیت کوین به معنای انتقال بیت کوین از یک آدرس به آدرس دیگر است. تراکنش معتبر باید توسط فرستنده امضا شود.
  • بیت کوین هیچ مکانیتی در شبکه بلاک چین ندارد. در عوض، قطعات بیت کوین با آدرس صاحب آن بیت کوین شناخته می‌شود. به این قطعات بیت کوین خروجی‌های تراکنش خرج نشده یا (UTXO) می‌گویند.
  • تمام باقی مانده تراکنش‌های بیت‌کوین در ممپول (Mempool) نگه داری می‌شوند. به تراکنشی که انجام شده اما در انتظار تایید شبکه است (pending) تراکنش در انتظار گفته می‌شوند. زمانی که یک ماینر تراکنشی را به یک بلوک اضافه می‌کند، آن را تایید شده در نظر می‌گیرند.

تراکنش بیت کوین چیست؟

تراکنش انتقال ارزش بیت کوین در بلاک چین است. به عبارت بسیار ساده تراکنش زمانی است که به عنوان مثال افشین مقدار مشخصی از بیت کوین خود را به یاسر می‌دهد. تراکنش‌ها از طریق کیف پول موبایل، کامپیوتر یا کیف پول‌های سخت افزاری ایجاد می‌شوند.

تراکنش های بیت کوین

تراکنش بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین از رمزنگاری کلید عمومی برای اطمینان از یکپارچگی تراکنش‌های ایجاد شده در شبکه استفاده می‌کند. به منظور انتقال بیت کوین، هر شرکت کننده دارای جفت کلید عمومی و کلید خصوصی است تا اجزاء بیت کوین خود را کنترل کند. کلید عمومی مجموعه‌ای از حروف و اعداد است که کاربر برای دریافت وجوه باید به اشتراک بگذارد. در مقابل، یک کلید خصوصی باید مخفی نگه داشته شود، زیرا اجازه مصرف هر گونه وجوه دریافتی توسط کلید عمومی مرتبط را صادر می‌کند.

نکات مهم تراکنش‌های بیت کوین قسمت ۲

  • هم آدرس‌ها و هم کلیدهای عمومی برای دریافت بیت کوین استفاده می‌شوند. اما آدرس‌ها برای امنیت و اختصار ترجیح داده می‌شوند.
  • اصطلاحات آدرس و کلید عمومی اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. آدرس نمایشی از یک کلید عمومی است که برای امنیت و اختصار استفاده می‌شود.
  • کاربر می‌تواند با استفاده از کلید خصوصی مرتبط با بیت کوین خود، تراکنش‌ها را امضا کند. در نتیجه ارزش را به مالک جدید منتقل کند. سپس تراکنش به شبکه پخش می‌شود تا در بلاک چین گنجانده شود.

هشدار: هر کسی که کلید خصوصی شما را در اختیار دارد به بیت کوین شما دسترسی دارد.

مروری بر تراکنش بیت کوین

برای بهتر نشان دادن نحوه انتقال ارزش در شبکه بیت کوین، یک نمونه تراکنش را بررسی می‌کنیم. فرض کنید افشین ۰/۰۵ بیت کوین را برای یاسر ارسال می‌کند.

در سطح بالا، یک تراکنش دارای سه بخش اصلی است:

  • ورودی‌ها. آدرس بیت کوینی که افشین می‌خواهد ارسال کند. به بیان بهتر، آدرسی است که افشین قبلاً بیت کوین را از آن دریافت کرده و اکنون می‌خواهد خرج کند.
  • خروجی‌ها. کلید عمومی یاسر یا آدرس بیت کوین مقصد.
  • مبالغ. مقدار بیت کوینی که افشین می‌خواهد ارسال کند.

نکات مهم تراکـنش‌های بیـت کوین قسمت ۳

  • یک تراکنش می‌تواند شامل چندین ورودی و خروجی باشد.
  • تا زمانی که هر خروجی دارای یک مقدار مرتبط باشد و مجموع مقادیر ورودی بیشتر از مقادیر خروجی باشد، تراکنش معتبر است.

برای اینکه افشین ۰/۰۵ بیت کوین را برای یاسر بفرستد، او پیامی را با جزئیات تراکنش با استفاده از کلید خصوصی خود امضا می‌کند. پیام حاوی ورودی، خروجی و مقداری است که در بالا توضیح داده شد. سپس تراکنش در بقیه شبکه بیت‌کوین پخش می‌شود. جایی که گره‌ها تأیید می‌کنند که کلید خصوصی افشین می‌تواند به ورودی‌ها دسترسی داشته باشد. البته با بررسی اینکه آیا کلید خصوصی افشین با کلید عمومی که او ادعا می‌کند مطابقت دارد یا خیر.

پس از اینکه تراکنش به یک گره می‌رسد، این گره آن را در امتداد شبکه عبور می‌دهد تا زمانی که به یک گره ماینینگ برسد. سپس ماینرها این تراکنش را در قالبی که قالب بلوکی نامیده می‌شود سفارش سازی می‌کنند. این سفارشی سازی برای بلوکی است که ماینر قصد اضافه کردن آن را به بلاک چین دارد. حال فرض کنید ماینر دیگری بلوک بعدی را در زنجیره پیدا کند. در این صورت این قالب بلوک استخراج شده و به یک بلوک تغییرناپذیر در زنجیره بلوک‌ها تبدیل می‌شود. در نهایت، این بلوک در گره‌های شبکه پخش می‌شود که نام آن را در کپی زنجیره خود قرار می‌دهند.

کارمزد تـراکنش بیـت کوین

کاربران بیت کوین می‌توانند سرعت پردازش تراکنش‌هایشان را با تعیین نرخ کارمزد کنترل کنند. هرچه نرخ کارمزد بالاتر باشد، تراکنش سریعتر پردازش می‌شود. هر بلوک در بلاک چین فقط می‌تواند تا ۱ مگابایت اطلاعات داشته باشد. فضای ذخیره سازی اطلاعات محدود است. بنابراین تعداد محدودی از تراکنش‌ها را می‌توان در هر بلوک گنجاند. ماینرها هم پاداش بلاک (بیت کوین تازه استخراج شده) و هم کارمزد تراکنش را برای سفارش سازی تراکنش به بلوک دریافت می‌کنند. به عبارت بهتر پاداش بلوک و کارمزد بالاتر انگیزه بیشتری برای ماینرها جهت سفارشی سازی ایجاد می‌کند. در صورتی که پاداش و کارمزد کم باشد، بلوک در شبکه منتظر می‌ماند تا ماینری آن را در لیست اولویت خود قرار دهد. در زمان‌های شلوغی شبکه، که تعداد زیادی از کاربران قصد انجام تراکنش را دارند، تراکنش‌هایی که بالاترین کارمزد را دارند به احتمال زیاد در اولویت بعدی پردازش قرار داده می‌شوند.

منبع : pulbank.ir

نظرات