بهترین سن شروع ویولن برای فرزندم چه زمانی است؟

0

بهترین سن شروع ویولن برای فرزندم چه زمانی است؟

  • کودک من برای شروع یادگیری ویولن نیاز به استعداد یابی دارد؟
  • قبل از یادگیری ویولن، نیاز به گذراندن دوره ی پیش نیازی هست؟

این سئوالات اغلب از سوی پدر و مادرانی مطرح می شود که بشدت علاقمند به فراهم کردن شرایط لازم برای کشف استعداد فرزندشان و حمایت از آنها در جهت یادگیری مهارت لذت بخش ویولن نوازی از سنین آغازین زندگی است.

اولین پاسخ ما به سئوالات والدینی که با وب نوازان برای آغاز آموزش ویولن برای فرزندان خود، تماس می گیرند و بدنبال مشاوره هستند این است که اگر فرزندشان بالای ۶ سال دارد و قدرت ابزار علاقه به سازی را دارد تا بحال علاقه ای نشان داده است؟ ابتدا باید به این نکته نکته توجه کنند که آیا فرزندشان به ساز ویولن، صدای آن و حتی در دست گرفتن و نواختن آن علاقه دارد و تا بحال ساز ویولن رو از نزدیک لمس کرده و اشتیاقی به آن نشان داده است؟ چرا که علاقه پایه ای ترین عامل پیشرفت کودکان در یادگیری هر ساز موسیقایی از جمله ویولن است.

 آموزش ویولن کودکان

آیا کودکان قبل از شروع یادگیری ویولن حتما باید دوره ی ارف یا موسیقی کودک را بگذرانند؟

البته اگر فرزند شما زیر ۶ سال هست و هنوز آموزشهای مدرسه و یادگیری الفبا و نوشتن و خواندن را بلد نیست قطعا نیاز به استعدادیابی برای انتخاب ساز و دوره ی پیشنیاز ارف یا موسیقی کودک است. در دوره ی موسیقی کودک استاد مفاهیم موسیقی را با شعر و نقاشی و بازی به کودک منتقل می کند و کودک با سازهایی چون بلز و فلوت ریکوردر وارد دنیای زیبای موسیقی میشود. البته این امکان وجود دارد که استاد دوره ی موسیقی کودک استعداد ساز دیگری را در کودک کشف کند که در یادگیری آن ساز موفق تر هم عمل کند.

اگر شما هم قصد دارید که کودکتان در آینده به یک ویولنیست موفق تبدیل شود و رویای این را دارید که او را روی صحنه ی اجرای یک ارکستر بزرگ ببینید باید این نکته را بدانید که کلید موفقیت بسیاری از نوازندگان موفق که بطور حرفه ای کار می کنند زمان طلائی ورود آن ها به دنیای موسیقی و شروع یادگیری ویولن بوده است.

به عنوان پدر و مادر فراموش نکنید که در مسیر آموزش ویولن ، شما بهترین حامی کودک خود خواهید بود چرا که ساز ویولن بدلیل آرشه ای بودن و نداشتن فرت یا پرده در ماههای اولیه تمرین صدای فالش یا آزار دهنده ای خواهد داشت که طبیعی است. در این مسیر همراه کودکان خود باشید تا دلزده نشوند و انگیزه خود را با تشویق های شما حفظ کنند.

علاوه بر اهمیت سن شروع یادگیری ویولن نکات مهم دیگری نیز وجود دارند که باید قبل از خرید ساز و ثبت نام در کلاس موسیقی از آن ها مطلع باشید. در این مقاله بهترین سن شروع ویولن برای کودکان و بهترین روش های یادگیری این ساز را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

آموزش ویولن کودکان

بهترین سن شروع ویولن برای کودکان

بهترین سن شروع ویولن برای کودکان سن ۶ تا ۹ سالگی است. زیرا کودکان در این سن می‌توانند نت های موسیقی را بخوبی درکنند و یاد بگیرند. کودکان در این سن میتوانند نواختن یک ساز موسیقی را به طور حرفه ای آغار کنند. همانطور که گفته شد کودکانی که سن کمتری دارند بهتر است آموزش موسیقی را با دوره های موسیقی کودک یا ارف شروع کنند که کودکان را با کمک بازی های جذاب و سازهای ساده با نوازندگی موسیقی آشنا می‌کند.

به طور کلی اگر کودک شما به ساز ویولن علاقه نشان می‌دهد و یا اینکه خودتان دوست دارید که او را به ساز ویولن علاقمند کنیدُ بهترین سن برای شروع این کار سن ۶ تا ۹ سالگی است. البته در این سن کودکان نمی‌توانند مثل یک بزرگسال نواختن ویولن را یاد بگیرند چرا که هم به لحاظ جثه و قدرت انگشتان همانند یک بزرگسال نیستند و هم بازیگوشی و شیطنت های کودکانه دارند پس بایدآموزش آن ها باتوجه به متد و کتابهای آموزش ویولن مخصوص کودکان انجام می‌گیرد که شامل قطعات کودکانه و تکنیک های ساده و جذابی هستند که کودکان را به موسیقی علاقه مند می‌کنند.

آموزش ویولن کودکان

همراهی والدین برای تمرین با کیفیت کودک

علاوه بر تکنیک های آموزشی متفاوت برای کودکان،  نحوه ی تمرین کودکان در این سن نیز باید متفاوت باشد، اگرچه کودکان توانایی بسیار بالایی برای فراگیری مهارت های جدید دارند، اما بدلیل زود خسته شدن کودکان از کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی دارد، بهتر است برای پیشرفت بیشتر، زمان تمرینات آنان را کوتاه تر و به دفعات بیشتر تقسیم کرد. این کار از مهارت های والدین است که بتوانند در طول هفته و هر روز ، تمرینات هر جلسه ی کلاسی را با کودک خود در فواصل زمانی انجام دهند. همانطور که در دروس مدرسه همراه او هستند و پیگیر یادگیری و انجام تکالیف فرزند خود هستند برای ساز ویولن نیز باید همینطور عمل کنند. ما در وب نوازان افتخار میکنیم به والدینی که کودک خود را در کلاس آموزش موسیقی آنلاین ثبت نام کرده اند، پا به پای کودک خود تمرینات را پیش می برند و نتیجه ی مثبت آن را در پیشرفت یادگیری کودک خود و نوازندگی او ملاحظه می کنند.

آموزش ویولن کودکان

جذاب کردن تمرینات ویولن برای کودک

مسیر یادگیری ویولن برای کودک بسیار مهم است. مسیر آموزش ، نیاز به همسفرهای پایه مانند استاد با اخلاق و با تجربه و والدین حامی دارد. طبق تجربیاتی که تا کنون داشتیم، یکی از مهارت های اصلی استاد میبایست ایجاد جاذبه و انگیزه برای کودک باشد. مثلا نواختن قطعات با بازی و یا اجرای آهنگ های کودکانه و آشنا برای کودکان بسیار در ایجاد اشتیاق برای هنرجو موثر است.

ساز ویولن کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

البته که کودک بدلیل جثه ی کوچک خود و همچنین ظرافت دستان و طول دست آنها که کوتاه تر است نیاز به ویولن خاص خود را دارند. باید توجه داشت که خرید ساز ویولن برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و والدین به هیچ وجه نباید در انتخاب آن سهل انگاری کنند. این ساز باید اندازه مناسبی داشته باشد تا کودک هنگام دست گرفتن آن احساس راحتی کند و موقع استفاده از آرشه تسلط کافی داشته باشد. بسیاری از والدین تصور می‌کنند که استفاده از ویولن سایز کامل برای آموزش به کودکان اشکالی ندارد در صورتیکه اگر ساز ویولن برای کودک بزرگ باشد می تواند از نظر جسمی به او آسیب برساند و تاثیر منفی روی اجرایش بگذارد. طرز قرارگیری بدن، حالت تعادل و این که کودک از نظر جسمی شرایط خوبی داشته باشد در موفقیت او هنگام نواختن ویولن تاثیر بسزایی دارد.

آموزش ویولن کودکان

خرید ساز مناسب با همراهی و مشاوره کارشناس و استاد متخصص قطعا به نوازندگی بهتر کودک کمک کرده و از آسیب های جسمی احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

ویولن مناسب به پیشرفت و بالارفتن مهارت در کودک کمک می کند و باعث می شود تا کودک هنگام یادگیری تمایل بیشتری به نواختن نشان دهد و از ناراحتی ها و آسیب های ناشی از وضعیت بد بدنی حین اجرا که ممکن است برایش به وجود بیاید، در امان بماند. برای انتخاب سایز مناسب ویولن می توانید از یک استاد موسیقی مشاوره بگیرید و یا اینکه با کودکتان به یک مغازه فروش ساز بروید و اجازه دهید سازهای مختلف را در دست بگیرد تا ساز مناسب او را پیدا کنید.

اگر کودکی دارید که علاقمند به موسیقی و سایز ویولن است تعلل نکنید چراکه فرصت های اولیه برای کودکان حکم طلا را دارد و بسیار در آینده ی آنها موثر هست.

در کلاس به همراه او حضور داشته باشید

کودکان در این سن برای یادگیری موسیقی علاوه بر اینکه به تشویق و پشتیبانی عاطفی شما احتیاج دارد بلکه حضور فیزیکی شما در کلاس ها هم به یادگیری آن ها کمک بسیار زیادی می‌کند. البته حضور شما نباید به گونه ای باشد که به کلاس خدشه وارد کند. تنها باید در کنار فرزندتان بنشینید و با لبخند و حرکات محبت آمیز حمایت خود را از او اعلام نمایید.

نشستن در کلاس ویولن به شما کمک می‌کند تا خودتان هم کمی یاد بگیرید و شاید حتی بعد از کلاس به کودکتان در انجام تمریناتش بهتر و موثرتر کمک کنید. یکی دیگر از وظایف شما به عنوان والدین کودک، به وجود آوردن عادت های تمرینی مناسب در اوست. شما باید تمرین موسیقی را در او به یک عادت تبدیل کنید و با تشویق و تمجید کاری کنید تا او از انجام آن لذت ببرد.

آیا یادگیری ویولن در کودکان به هوش بالایی احتیاج دارد؟

بدون شک داشتن هوش بالا می‌تواند یادگیری ویولن را سرعت ببخشد اما در یادگیری موسیقی پشتکار و علاقه نسبت به هوش از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله با توجه به سال ها آموزش هنرجویان متفاوت به ما اثبات شده است که هنرجویانی که عشق و علاقه بیشتری دارند می‌توانند با تمرین مستمر و حفظ انگیره خود از هنرجویان باهوش جلوتر بزنند و نتایج بهتری را رقم بزنند

آموزش اصولی چه نقشی در موفقیت کودکان دارد؟

در یادگیری ویولن نمی‌توان نقش آموزش اصولی را به هیچ عنوان نادیده گرفت. زیرا اگر کودک شما هوش و علاقه ی بسیار بالایی داشته باشد اما در انتخاب آموزش مناسب اشتباه کنید ممکن است او را از ادامه ی یادگیری ویولن با دلزدگی کودک،  باز دارید. به همین دلیل حتما قبل از قرارگیری در مسیر یادگیری موسیقی یک آموزشگاه حرفه ای با اساتید مجرب انتخاب کنید تا کودک شما در مسیر صحیح و اصولی آموزش قرار بگیرد.

نظرات