در بازی اتاق فرار، قهرمان دنیای خودتان باشید!

0

در بازی اتاق فرار، قهرمان دنیای خودتان باشید!

حل پازل و چیستان ریشه در دوران کودکی بسیاری از ما دارد. به مرور زمان، این سرگرمی‌های ذهنی جای خود را به ویدئو گیم‌های استراتژیک و تماشای فیلم‌های معمایی مثل شرلوک هلمز و کاراگاه پوآرو دادند. اما باید پذیرفت که این بازی‌ها هر اندازه هم که هیجان انگیز و لذت بخش باشند؛ به صورت انتزاعی تجربه می‌شوند و فاصله قابل توجهی با یک تجربه واقعی دارند. نیاز به تجربیات واقعی‌تر، جرقه‌ای برای ساخت اتاق‌های فرار یا اسکیپ روم‌ها بود.

 بازی اتاق فرار

اتاق فرار، تجربه بازی گروهی

شاید شما بتوانید به تنهایی سرگرمی و تجربیاتی داشته باشید؛ اما بازی‌های گروهی مزایای بسیار بیشتری دارند و به همین دلیل همچنان مورد استقبال قرار می‌گیرند. در بازی‌های گروهی، شما می‌توانید در کنار تفریح و سرگرم شدن، از مصاحبت و معاشرت با سایر افراد هم لذت ببرید. همچنین این تعاملات اجتماعی، مهارت‌های نرمی مانند شبکه سازی، کار تیمی و کنترل خشم را هم تقویت می‌کنند و به پیشرفت در زمینه‌های شغلی و اجتماعی کمک خواهند کرد.

اتاق فرار هم یک بازی تیمی و گروهی است و باید در کنار دوستانتان وارد این فضای مخوف و رازآلود شده و با کمک و همراهی آنها از آن خارج شوید. معمولا تعداد نفرات اتاق فرار بین ۴ تا ۸ نفر است و شما به عنوان یک تیم باید چالش‌های متنوعی را پشت سر گذاشته و معماها را حل کنید. این همکاری و تعامل، باعث نزدیکی بیشتر افراد به هم می‌شود و به همین دلیل است که بازی اتاق فرار به عنوان راه حلی برای افزایش همدلی و همکاری بین اعضای تیم‌های کاری و گروه‌های دوستانه به شمار می‌رود.

اتاق فرار کجا خوبه؟

سناریوی اتاق فرار، طراحی صحنه، نورپردازی، استفاده از صدا و موسیقی از عوامل اصلی تشکیل دهنده اسکیپروم و معیارهایی برای تشخیص کیفیت آن هستند. بعضی از اتاق‌های فرار، به شکل تعاملی کنترل می‌شوند. به این معنی که اکتورها یا بازیگرانی متناسب با داستان و سناریو وارد اتاق شده و باعث پیشبرد روند بازی می‌شوند. اگر اتاق فراری به شکل تعاملی طراحی شده باشد؛ حرفه‌ای بودن اکتورها هم اهمیت بسیار زیادی در لذت بردن شما از بازی دارد. بنابراین هنگام رزرو اتاق فرار، به غیر از سناریوی بازی باید نظر سایر کاربران را هم مطالعه کنید تا بدانید آیا گیم مستر، اکتورها، معماها، طراحی صحنه، نورپردازی و… حرفه‌ای طراحی و اجرا شده‌اند یا خیر.

رزرو اسکیپ روم

اتاق فرار ترسناک

اتاق‌های فرار، بر اساس ژانر دسته بندی می‌شوند. ژانر سکیپ روم معرفی کننده خط اصلی سناریو، حال و هوا و چالش‌هایی است که باید پشت سر بگذارید. به طور مثال در اتاق فرار ترسناک، ممکن است در یک عمارت قدیمی و نیمه مخروبه گیر افتاده باشید و در حالی که گروهی از اشباح و ارواح در خانه پرسه می‌زنند؛ مجبور باشید راهی برای خروج از عمارت پیدا کنید. یا ممکن است در یک حمام قدیمی، مجبور به فرار از دست قاتلی دیوانه باشید. در هر صورت، شما در تمام مدت بازیو حضور در اتاق فرار  ترسناک با احساس ترس و دلهره دست و پنجه نرم خواهید کرد.

اتاق فرار مهیج

یکی دیگر از ژانرهای اتاق فرار، اتاق فرار مهیج است. این دسته از بازی‌ها نسبت به سایر سبک‌ها، فعالیت فیزیکی بیشتری دارند و به همین دلیل برای افرادی که عاشق هیجان و تحرک هستند؛ کاملا مناسبند. معمولا این دسته از اسکیپ روم‌ها بیشترین شباهت را به بازی‌های ویدئویی جنگی دارند و فضا و متراژ آنها هم باید بزرگ‌تر باشد. از رایج‌ترین سناریوهای اتاق فرار مهیج می‌توان به داستان‌های نجات شهر از دست دشمنان و یا ویروس‌های ناشناخته اشاره کرد. برای حضور در این اتاق‌های فرار بهتر است لباس و کفش مناسب بپوشید. از دیگر ژانرهای اسکیپ روم می‌توان به جنایی و معمایی اشاره کرد که بیشتر چالش‌های آنها ذهنی است. همچنین سبک‌های سیاسی، درام، دلهره آور و.. هم از انواع دیگر اتاق فرار به شمار می‌روند.

مزایای حضور در اتـاق فرار

حضور در اسکیپ روم را می‌توان یک سرگرمی جذاب و تجربه‌ای منحصربفرد توصیف کرد. این بازی هیجانزیادی به همراه دارد که قابل مقایسه با هیچ بازی و سرگرمی دیگری نیست. علاوه بر این، اتاق فرار مزایای دیگری هم دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این بازی تمام بخش‌های ذهن را درگیر می‌کند. به همین دلیل وقتی در اسکیپ روم حضور دارید؛ کاملا از زندگی کسالت بار روزمره و تنش‌ها جدا می‌شوید و به همین دلیل استرستان کاهش می‌یابد.
  • حضور در اتاق فرار کمک می‌کند قدرت یادگیری شما افزایش یافته و خلاقیت بیشتری داشته باشید.
  • همان طور که اشاره شد این بازی گروهی کمک می‌کند مهارت‌های اجتماعی شما مانند همدلی، کار تیمی و مهرات حل مسئله افزایش پیدا کند.
  • بر اساس تحقیقات، افرادی که در اسکیپ روم حضور می‌یابند با نگاهی متفاوت به جهان پیرامون خود نگاه کرده و راه حل‌های خلاقانه‌تری ارائه می‌دهند.

اتاق فرار ترسناک در تهران

چجوری از اتـاق فرار، فرار کنیم؟

این بازی از یک قانون کلی پیروی می‌کند: «در زمان محدودی، باید از اتاق فرار خارج شوید؛ وگرنه بازنده‌اید!» داشتن استراتژی در اسکیپ روم‌ها کمک می‌کند با سرعت بیشتری مسائل و معماها را حل کرده و کلید نهایی را برای خروج از اتاق پیدا کنید.

  • قبل از بازی تصمیم بگیرید کسی که تجربه و قدرت بیشتری دارد؛ به عناون لیدر تیم شناخته شود و همه مطابق نظر او عمل کنند.
  • در اسکیپ روم‌هایی مانند بزرگ ترین اتاق فرار ایران، به چند گروه تقسیم شوید و هر گروه بخشی از اتاق را برای یافتن سرنخ‌ها جستجو کند.
  • بهتر است در اتاق فرارهای ترسناک، کنار هم حرکت کنید تا کمتر غافلگیر شوید.
  • زیاد وقتتان را روی یک معما نگذارید؛ برخی از چالش‌ها نقشی در خروج از اتاق ندارند و تنها برای تلف کردن وقت شما طراحی شده‌اند.
  • هر قفل یا معمایی که قادر به حل آن نبودید را به ذهن بسپرید. ممکن است بعدا راه حل آن را پیدا کنید.

سخن پایانی

حضور در اتاق فرار علاوه بر یک تجربه هیجان انگیز و خاطره‌ای فراموش نشدنی، مزایای دیگری هم برای شما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل هم هست که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها برای بالا بردن راندمان تیم‌های خود، آنها را به اتاق فرار می‌فرستند. علاوه بر این موارد، حضور در اسکیپ روم یگی از بهترین راهکارها برای کاهش اضطراب و جدا شدن از تنش‌های زندگی روزمره است.

نظرات