نحوه ریختن موها بعد از لیزر

0

لیزر موهای زائد بدن یک روش درمانی است که با کمک آن می‌توان موهای زائد بدن را از بین برد. بسیاری از پزشکان این روش را یک روش دائمی می‌دانند، در حالی که در این روش تنها ۹۰ درصد موهای زائد بدن از بین می‌رود. اما آیا بعد از لیزر موهای زائد بدن، در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با ریزش موها بعد از لیزر موهای زائد اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد چگونه عمل می‌کند؟

با توجه به مطلب منتشر شده در رابطه با لیزر بدن: قبل از اینکه به یک کلینیک زیبایی بروید، احتمالا بهتر است اول تحقیق کنید تا ببینید لیزر موهای زائد چیست و چگونه انجام می‌شود. در سال‌های اخیر لیزر موهای زائد بسیار رواج پیدا کرده و بسیاری از افراد با استفاده از این روش، خود را از شر اصلاح و اپیلاسیون مداوم موهای زائد راحت می‌کنند. در این روش نور بسیار متمرکزی از طریق سطح پوست به فولیکول‌های مو تابانده می‌شود. رنگ‌دانه‌های موجود در این فولیکول‌ها نور را جذب کرده و در اثر گرمای بالا از بین می‌روند.

به عبارت دیگر، در طی جلسه لیزر موهای زائد، لیزر نوری از خود ساطع می‌کند که این نور توسط کیسه‌های لوله‌ای شکل درون پوست که مو را به وجود می‌آورند، جذب می‌شود. انرژی نور به گرما تبدیل می‌شود و به این کیسه‌ها یا همان فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. این آسیب رشد موها را در آینده مهار کرده یا تا حد زیادی آن را به تاخیر می‌اندازد. در حال حاضر بسیاری از منابع پزشکی از لیزر موهای زائد به‌جای حذف دائمی موهای زائد با عنوان حذف طولانی‌مدت موهای زائد استفاده می‌کنند. چون ممکن است تمام فولیکول‌ها از بین نروند و بعد از چند ماه یا چند سال شاهد رشد مجدد بعضی از موهای خود باشید.

قبل از درمان، باید ناحیه موردنظر را کاملا با تیغ اصلاح کنید. بعضی از نقاط بدن که دارای پوست حساس‌تری هستند، به کرم‌ها یا ژل‌های بی‌حسی نیاز دارند. پس حدودا نیم ساعت قبل از لیزر آن ناحیه، باید از کرم بی‌حسی استفاده کنید تا در طول درمان، متوجه درد یا ناراحتی نشوید.

لیزر موهای زائد در اتاق مخصوصی برای همین کار انجام می‌شود و شما حین انجام لیزر، باید از عینک‌های محافظ چشم استفاده کنید. لیزر با ایجاد گرما و تبخیر فولیکول‌ها، موها را از بین می‌برد. پس حین درمان ممکن است بویی مانند سوختن بوی گوگرد به مشامتان برسد. مدت زمان انجام لیزر موهای زائد بستگی به وسعت ناحیه تحت‌درمان دارد. لیزر موهای زائد برای کل بدن حدودا ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول خواهد کشید.

چه زمانی پس از لیزر موهای زائد موها شروع به ریزش می کنند؟

لیزر موهای زائد

بسیاری از کسانی که برای لیزر موهای زائد بدن به پزشک مراجعه می‌کنند، توقع دارند در همان روز نخست تمام موهای زائد بدنشان از بین برود. معمولا یک هفته تا ۱۰ روز بعد از لیزر موهای زائد بدن، ریزش موها شروع خواهد شد. تارهای موهای زائد ابتدا در اثر اشعه لیزری که به تابیده شده است شل می‌شود، سپس شروع به ریزش خواهند کرد. البته این موضوع با توجه به نوع دستگاه لیزر متفاوت است. مثلا در برخی از دستگاه‌ها نباید تا جلسه بعدی موهای بدن را شیو کنید. در غیراینصورت نتیجه دائمی و ماندگاری نخواهد داشت. اگر به دنبال نتیجه و بازده موثری هستید، بهتر است جلسات لیزر را تکمیل کنید، در غیراینصورت امکان بازگشت موهای زائد بدن وجود خواهد داشت.

سیکل ریزش موهای زائد پس از لیزر چگونه است؟

بعد از لیزر موهای زائد بدن، سرعت رشد موها به شدت کاهش پیدا می‌کند. بدین ترتیب تعداد فولیکول‌های مو به طرز قابل توجهی در هر مرحله کمتر می‌شوند. معمولا بعد از هر جلسه لیزر موهای زائد بدن، ریزش موها بیشتر خواهد شد. اگر در جلسات لیزر به صورت منظم و در زمان‌های تعیین شده حاضر شوید، قطعا نتیجه و بازده نهایی کار بسیار بهتر است زمانی است که در جلسات به صورت نامنظم حضور داشته باشید.

سیکل ریزش مو بعد از بعد از لیزر موهای زائد بدن و بعد از گذشت یک هفته شروع خواهد شد، این ریزش تا دو هفته بعد از لیزر هم ادامه پیدا می‌کند. در هر جلسه شدت ریزش موهای بدن بسیار بیشتر از قبل خواهد شد و تا پایان جلسات درمانی شاهد ریزش کل موها هستید. لیزر فولیکول‌ موهای بدن را از بین خواهد برد، از این رو رشد مجدد آن دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

آیا ماندگاری لیزر موهای زائد دائمی است؟

لیزر موهای زائد

در هر جلسه لیزر موهای زائد بدن، تنها ۱۵ درصد فولیکول‌های مو در مرحله آناژن از بین خواهند رفت. بدین ترتیب این تعداد جلسات تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که بیش از ۹۰ درصد فولیکول‌های موهای زائد بدن به طور کامل از بین بروند.

اما شاید سوال شما این باشد که لیزر یک راه دائمی برای حذف موهای زائد بدن است؟ در ابتدا باید بگوییم که لیزر موهای زائد بدن یک راه دائمی بوده اما عوامل بسیاری روی آن تاثیر می‌گذارند. ازجمله عواملی چون اختلالات هورمونی، ژنتیک، مصرف داروهای خاص، نوع پوست بدن و… روی رشد مجدد موها تاثیرگذارند. از این رو پزشکان توصیه می‌کنند که ۶ ماه تا یک سال بعد از آخرین جلسه لیزر، همیشه لیزر موهای بدن خود را شارژ کنید. البته مدت زمان شارژ مجدد هم باز به شرایط بدنی فرد بستگی دارد.

بررسی نتایج و ماندگاری لیزر روی پوست‌های تیره و روشن

در حال حاضر کسانی می‌توانند از لیـزر موهای زائد بدن نتیجه خوبی کسب کنند کهپوست روشن و موهای زائد تیره رنگی دارند. هرچه کنتراست بیشتری وجود داشته باشد قطعا نتیجه و بازده کار بسیار بیشتر خواهد بود. در واقع تضاد موجود بین پوست روشن و موهای تیره رنگ به لیزر در از بین بردن موهای زائد بدن کمک بسیاری خواهد کرد. این تضاد باعث می‌شود تا لیزر بتواند فولیکول مو را پیدا کرده و آن  را به راحتی از بین ببرد. لیزر به راحتی می‌تواند ملانین موجود در فولیکول مو را تشخیص دهد.

افرادی که موهای بلوند روشن، قرمز رنگ و خاکستری دارند به دلیل سطح پایین ملانینی که در پایه فولیکول قرار گرفته است، کمتر در هدف لـیزر قرار می‌گیرد.

در گذشته افرادی که پوست تیره و برنزی داشتند، کمتر می‌توانستند از لـیزر برای رفع موهای زائد بدن استفاده کنند. اما دستگاه‌های لیزری که امروزه با استفاده از تجهیزات روز دنیا ساخته شده‌اند، این مشکل را برطرف کرده‌اند. این دستگاه‌ها طول موج عمیق‌تری دارند از این رو به راحتی می‌توانند موهای زائد را از بین ببرند.

جمع بندی

لیـزر کاربرد بسیاری دارد، امروزه همه افراد تنها کاربرد لیـزر را حذف موهای زائد بدن می‌دانند. در صورتی که اینگونه نیست و از لیـزر می‌توان برای درمان چین و چروک صورت، موهای زائد صورت، جای جوش و لک، آفتاب سوختگی و….. استفاده کرد. طبق مقاله منتشر شده در کلینیک صدف در رابطه با لیزر جای جوش: لیزر جای جوش نوعی لیزر درمانی است که با هدف به حداقل رساندن لکه‌های باقی‌مانده از جوش‌های قدیمی انجام می‌شود. لـیزر جای جوش با متمرکز کردن نور روی لایه‌های رویی پوست، جای جوش‌ها و بافت اسکار را از بین می‌برد و در عین حال، رشد سلول‌های جدید و سالم پوست را تحریک می‌کند تا جایگزین بافت اسکار شوند.

هرچند لیزر جای جوش نمی‌تواند ۱۰۰ درصد لکه‌های باقی‌مانده را از بین ببرد، اما آن‌ها را به حداقل می‌رساند و حتی در بعضی از موارد، درد ناشی از آن‌ها را هم کاهش می‌دهد. با این حال، کسانی که جوش فعال، پوست تیره یا پوست چروکیده دارند، کاندیدای مناسبی برای لیزر جای جوش نیستند.
گرمای ناشی از لیزر جای جوش لایه رویی پوست را که دارای زخم یا لکه است، از بین می‌برد. با از بین رفتن این لایه پوست صاف‌تر به نظر می‌رسد و جای زخم‌ها و جوش‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. همزمان با از بین رفتن لایه آسیب‌دیده، گرما و نور لیزر جای جوش باعث رشد سلول‌های جدید و سالم پوستی می‌شوند. همچنین با گرم شدن این نواحی، جریان خون بیشتر شده و التهاب‌های پوستی کمتر می‌شود.

نظرات