آیا توکوفرول در طعم غذا تاثیرگذار است؟

0

آیا توکوفرول در طعم غذا تاثیرگذار است؟

از این به بعد هنگامی که بین قفسه‌های فروشگاه قدم می‌زنید و روغنی برای پخت و پز انتخاب می‌کنید؛ در خاطر داشته باشید که در حال انتخاب سبک زندگی آینده‌تان هستید! روغن‌های سالم و مناسب برای آشپزی، هم سلامتی و حال خوب را برای شما به ارمغان می‌آورند و هم کیفیت بافت، طعم و بوی غذا را بهتر می‌کنند.

 توکوفرول در طعم غذا

مدتی است که نسل سوم روغن‌ها وارد بازار شده‌اند و در همین زمان کوتاه تبدیل به انتخاب اول آشپزهای حرفه‌ای و ورزشکاران شده‌اند. اما این روغن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه به بالا بردن کیفیت زندگی شما کمک می‌کنند؟

پژوهش‌های گسترده نشان می‌دهد که کیفیت رژیم غذایی اکثر افراد برای جذب برخی از مواد و ترکیبات ضروری و مورد نیاز بدن، مناسب نیست و باید این ترکیبات از روش‌های دیگر جذب شوند. از آنجا که موادی مانند توکوفرول، ویتامینe، امگا ۳ و… در بدن انسان تولید نمی‌شوند؛ تنها راه دریافت میزان کافی از آن‌ها، مصرف مکمل‌ها یا مواد غذایی مفید است.

به همین دلایل، کارخانه‌های تولید کننده روغن، اقدام به تولید نسل سوم روغن‌ها کردند که علاوه‌بر این که ترکیبات مضر ترانس در آن‌ها وجود ندارد، نسبت اسیدهای چرب غیر اشباع نسبت به اسیدهای چرب اشباع هم در آن ها بالاتراست. همچنین این روغن‌ها غنی شده با انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان طبیعی مانند توکوفرول و امگا ۳ و امگا ۶ هستند.

با مصرف روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول، شما هر روز دوز مناسبی از این ماده را دریافت می‌کنید که مزایای فراوانی برای سلامتی شما دارد. از جمله این فواید و مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهار رادیکال‌های آزاد موجود در بدن

توکوفرول هم مانند ویتامین ای یک آنتی اکسیدان طبیعی است و مانع از افزایش سطح رادیکال آزاد در بدن می‌شود. این عملکرد توکوفرول باعث شده که مصرف آن نقش مهمی در پیشگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

سلامت پوست و مو

با استفاده از توکوفرول، علائم پیری پوست مانند افتادگی و چین و چروک‌ها، کاهش پیدا می‌کنند و نشانه‌های اگزما هم از بین می‌روند. همچنین این ماده نقش مهمی در سلامتی و رشد سریع موها دارد.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی

توکوفرول سطح کلسترول خون را کاهش داده و از لخته شدن و گرفتگی عروق جلوگیری می‌کند. در نتیجه ریسک حمله قلبی یا سکته ناگهانی به حداقل می‌رسد.

کاهش وزن

توکوفرول یکی از موثرترین مواد طبیعی برای درمان گرفتگی عضلات و بالا بردن مقاومت بدن است. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران استفاده از روغن حاوی توکوفرول را در برنامه غذایی روزانه خود می‌گنجانند.

البته علاوه بر این موارد؛ مصرف روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول به پیشگیری از آلزایمر، کاهش نشانه‌های PMS و بهبود خلق و خو هم کمک می‌کند.

توکوفرول در طعم غذا

آیا توکوفرول روی طعم و بوی غذا تاثیر دارد؟

شاید شما هم متوجه شده باشید که برخی از روغن‌ها باعث می‌شوند که مواد غذایی بعد از سرخ شدن عطر و بوی نامناسبی پیدا کنند. دلیل این اتفاق، اکسید شدن لیپیدهای موجود در روغن و مواد غذایی است. این اکسیداسیون علاوه بر اینکه مانع از خوش طعم و بو شدن غذا می‌شود؛ بافت آن را هم تغییر داده و ایمنی غذاها را هم تهدید می‌کند.

اما توکوفرول، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود، اکسیداسیون مواد غذایی را به تاخیر انداخته و طعم، بو و بافت مواد غذایی را حفظ می‌کند. به همین دلیل، دهه‌هاست که از ویتامین ای به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده می‌شود. پخت و پز با روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول، خرابی و تغییر طعم و رنگ غذا را به تعویق انداخته و تا مدت طولانی، غذا را به خوشمزگی اولیه نگه می‌دارد.

نکته دیگر این است که از دوز مناسبی از توکوفرول در روغن‌های آفتابگردان غنچه ‌پلاس استفاده شده و به همین دلیل طعم و بوی این روغن هیچ تفاوتی با انواع دیگر ندارد. البته اضافه شدن توکوفرول به روغن آفتابگردان، باعث می‌شود که مواد غذایی در دمای بالا هم سلامتی و کیفیت خود را حفظ کنند و بنابراین از این روغن‌ها می‌توان برای سرخ کردن غذاها در درجه حرارت زیاد استفاده کرد.

جمع بندی

با توجه به سبک زندگی امروزی و قرار گرفتن در معرض خطراتی مانند تغذیه نامناسب، استفاده از مواد حاوی آنتی اکسیدان اهمیت زیادی دارد. روغن آفتابگردان غنچه پلاس، حاوی توکوفرول است که یک آنتی اکسیدان طبیعی به شمار می‌رود و در برابر بیماری‌هایی مانند آلزایمر و سرطان از بدن ما محافظت می‌کند.

برخی از افراد تصور می‌کنند که توکوفرول موجود در این روغن ممکن است عطر و طعم غذا را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این ماده مانع از اکسیداسیون لیپیدها شده و در نتیجه طعم، بو و بافت غذا را برای مدت طولانی‌تری تازه و خوشمزه نگه می‌دارد. به همین دلیل بهتر است برای پخت و پز مواد غذایی از روغن‌های آفتابگردان حاوی توکوفرول استفاده کنید تا علاوه بر حفظ طعم خوب غذا، به سلامتی و تندرستی بدن خود هم کمک کنید.

نظرات