بیوگرافی ملکه الیزابت دوم و همسرش و فرزندان + زندگی از تولد تا درگذشت

0

بیوگرافی الیزابت دوم ملکه انگلیس و همسرش و فرزندان با علت مرگ و سوابق

ملکه الیزابت دوم ملکه انگلیس متولد سال ۱۹۲۶ در لندن ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ در سن ۹۶ سالگی پس از ۷۰ سال سلطنت درگذشت. در ادامه معرفی و بیوگرافی الیزابت دوم (Elizabeth II) ملکه انگلستان و همسرش فیلیپ و فرزندانش همراه با سوابق خانوادگی و سیاسی تا داستان زندگی از تولد و مرگ ملکه الیزابت دوم با عکس های کودکی تا درگذشت او را از مجله حرف تازه میخوانید

الیزابت دوم (Elizabeth II) ملکه انگلیس کیست با عکس

بیوگرافی ملکه الیزابت دوم ملکه انگلیس

الیزابت دوم (Elizabeth II) با نام شناسنامه ای الیزابت الکسندرا مری متولد سال ۱۹۲۶ در لندن، ملکه سلطنتی بریتانیا بود. وی دارای رکوردِ طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ بریتانیا و پیرترین رئیس کشور جهان شد. الیزابت دوم در ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر کهولت سن درگذشت.

او طولانی‌ترین دوره فرمانروایی و درازترین عمر را در بین حکمرانان بریتانیا دارد؛ و طولانی‌ترین دوره سلطنت را بین ملکه‌های سلطنتی و حاکمان زن جهان داشته و پیرترین رهبر در جهان و قدیمی‌ترین پادشاه کنونی جهان بود. وی هم‌چنین رئیس عالی کلیسای انگلستان و مدافع ایمان در برخی از کشورهای قلمرویش نیز بود.

بیوگرافی الیزابت دوم ملکه انگلیس و همسرش و فرزندان + زندگی و درگذشت

همسر ملکه الیزابت دوم کیست

الیزابت و فیلیپ از طریق کریستیان نهم، پادشاه دانمارک و ملکه ویکتوریا خویشاوندی هم‌نیایی دارند. پس از یک ملاقات در کالج دریایی سلطنتی در دارتموث، الیزابت — که تنها ۱۳ سال داشت — گفت عاشق فیلیپ شده‌است و آن دو به نامه‌نگاری مشغول شدند. زمانی که ۲۱ ساله شد، در ۹ ژوئیه ۱۹۴۷ به صورت رسمی با یکدیگر نامزد شدند.

البته این موضوع بدون دردسر نبود؛ فیلیپ از نظر مالی پشتوانه‌ای نداشت و متولد خارج از کشور بود هرچند که تبعه بریتانیا بود و در طول جنگ جهانی در نیروی دریایی سلطنتی خدمت کرده بود .

بیوگرافی ملکه الیزابت دوم

پیش از ازدواج، فیلیپ همه عناوین یونانی و دانمارکی خودش را رها کرد و از ارتدکس یونانی به انگلیکان تغییر مذهب داد. او همچنین نام خانوادگی خودش را به مونتباتن، نام خانوادگی مادرش که بریتانیایی بود، تغییر داد. اندکی قبل از ازدواج، او به عنوان دوک ادینبرو انتخاب شد و عنوان رسمی والاحضرت سلطنتی به او تعلق گرفت.

الیزابت و فیلیپ در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ در کلیسای وست‌مینستر ازدواج کردند و حدود ۲٬۵۰۰ کادوی عروسی از سراسر دنیا برای آنان ارسال شد.

همسر ملکه الیزابت دوم کیست

فرزندان ملکه الیزابت دوم

الیزابت نخستین فرزند خود به نام شاهزاده چارلز (پادشاه فعلی بریتانیا پس از مرگ ملکه الیزابت دوم) را در ۱۴ نوامبر ۱۹۴۸به دنیا اورد. یک ماه قبل از تولد او، پادشاه به صورت رسمی با صدور فرمانی علنی به فرزندان الیزابت اجازه داد که از عناوین سلطنتی استفاده کنند؛ زیرا از آنجا که فیلیپ دیگر یک شاهزاده سلطنتی نبود، بدون این فرمان شاه این عناوین به آنان تعلق نمی‌گرفت. شاهدخت آن، فرزند دوم الیزابت، در ۱۹۵۰ متولد شد.

فرزندان : چارلز سوم ، شاهدخت آن ، شاهزاده اندرو ، شاهزاده ادوارد ارل وسکس

فرزندان ملکه الیزابت دوم

الیزابت دوم ملکه سلطنتی بریتانیا، کانادا، استرالیا، و نیوزیلند، و رئیس اتحادیه کشورهای همسود است. او همچنین ملکه ۱۲ کشور است که از زمان جلوس او مستقل شده‌اند: جامائیکا،باربادوس، باهاما، گرنادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس. وی هم‌چنین رئیس عالی کلیسای انگلستان و مدافع ایمان در برخی از کشورهای قلمرویش نیز هست.

وی دارای رکوردِ طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ بریتانیا است و با استعفای رابرت موگابه از ریاست جمهوری زیمبابوه، الیزابت دوم پیرترین رئیس کشور جهان شد.

بیوگرافی الیزابت دوم ملکه انگلیس و همسرش و فرزندان با علت مرگ و سوابق

پس از مرگ پدرش شاه جرج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲، الیزابت دوم به مقام ریاست دولت در پادشاهی متحده، کانادا، استرالیا، نیوزلند، سیلان،پاکستان و آفریقای جنوبی رسید.

الیزابت دوم در بین حاکمان فعلی طولانی‌ترین دورهٔ صدارت حکومت در جهان را به عهده دارد. ملکه الیزابت دوم، تاکنون در بریتانیا شاهد فعالیت دوازده نخست‌وزیر بوده‌است و خانم ترزا می، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، سیزدهمین نخست‌وزیری است که در زمان سلطنت او دولت تشکیل داده‌است. او ریاست کل کلیسای انگلستان را بر عهده دارد.

زندگینامه الیزابت دوم ملکه انگلیس و همسرش و فرزندان با علت مرگ و سوابق

تاجگذاری ملکه الیزابت دوم

ملکه الیزابت در ۶ فوریه ۱۹۵۲ بر تخت سلطنت نشست و در ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ با مرگ وی دوران سلطنتش به پایان رسید و چارلز سوم جانشین او پادشاه انگلستان شد.

تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در ۲ ژوئن سال ۱۹۵۳ اتفاق افتاد. الیزابت در سن ۲۵ سالگی و پس از مرگ پدرش پادشاه جرج ششم در تاریخ ۶ فوریه سال ۱۹۵۲ به سلطنت رسید و اعلامیه به سلطنت رسیدن ملکه الیزابت دوم ‏(en)‏ در کشورها و قلمروهای تحت سلطنت او خوانده شد. اما مراسم تاجگذاری پادشاه انگلستان ‏(en)‏ بیشتر از یک سال بعد در کلیسای وست‌مینستر برگزار گردید.

مدال تاجگذاری ملکه الیزابت دوم ‏(en)‏ که یک مدال یادبود بود در سراسر قلمرو کشورهای مشترک‌المنافع صادر شد، این اولین تاجگذاری بریتانیا بود که از تلویزیون پخش گردید

ملکه الیزابت دوم ملکه انگلیس کیست

اختیارات ملکه و پادشاه در بریتانیا

در بریتانیا، مقام سلطنت جنبهٔ تشریفاتی و نمادین دارد و اگرچه بسیاری از نهادهای حکومتی به نام پادشاه یا ملکه این کشور فعالیت می‌کنند، اما او عملاً دارای اختیارات اجرایی و در نتیجه، مسئولیت سیاسی نیست و تصمیمات حکومتی، حتی در مورد بسیاری از موضوع‌های مربوط به خاندان سلطنتی و نهاد سلطنت، به نام پادشاه یا ملکه اما توسط دولت، پارلمان و سایر نهادها اتخاذ و اجرا می‌شوند.

در عمل، ریاست دولت و فرماندهی کل نیروهای مسلح به نخست‌وزیر سپرده می‌شود و طی حدود سیصد سال گذشته، فرمانروایان بریتانیا هیچگاه از امضای مصوبات پارلمان خودداری نکرده‌اند.

الیزابت دوم علاوه بر ریاست کشور بریتانیا، رئیس تعداد دیگری از کشورها نیز بوده که عموماً زمانی مستعمره بریتانیا بودند. سلطنت او بر بعضی از این کشورها، مانند پاکستان، سیلان (سریلانکا)، نیجریه، سیرالئون، جامائیکا، مالاوی و چند کشور دیگر چند سال به طول انجامید و این کشورها بعداً تصمیم گرفتند ریاست کشور را به نهادهای داخلی منتقل کنند.

ثروت الیزابت دوم ملکه سلطنتی بریتانیا

ثروت الیزابت دوم ملکه سلطنتی بریتانیا

املاک سلطنتی لنکستر، نام بنیادی است که برای ملکه درآمدزایی می‌کند. این بنیاد بیش از ۵۰۰ میلیون پوند املاک شخصی، سرمایه‌گذاری و درآمد ملکه بریتانیا را اداره می‌کند. در مورد میزان ثروت شخصی الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، سال‌ها حدس و گمان زده شده‌است.

در سال ۲۰۱۱، ملکهٔ بریتانیا با ۳۰۰ میلیون پوند دارایی اثبات‌شده، در رده ۲۵۷ «فهرست ثروتمندترین‌های بریتانیا» قرار گرفت.

کلکسیون سلطنتی، که شامل جواهرات سلطنتی امپراتوری بریتانیا و آثار هنری برجسته‌ای است، جزو اموال شخصی ملکهٔ بریتانیا محسوب نمی‌شود و تنها در اختیار ملکه قرار دارند. هم‌چنین کاخ‌های سلطنتی باکینگهام و دژ ویندسور، تنها در اختیار خانواده سلطنتی قرار دارند و مالکیت آن‌ها در اختیار خانواده سلطنتی و ملکه بریتانیا نیست.

از دیگر اموال منقولی که تنها در اختیار خانواده سلطنتی قرار دارد، قلمرو دوک لنکستر است که در سال ۲۰۱۰، ارزش آن در حدود ۳۴۸ میلیون پوند استرلینگ تخمین زده شده‌بود.

درگذشت الیزابت دوم ملکه سلطنتی بریتانیا

درگذشت الیزابت دوم ملکه سلطنتی بریتانیا

کاخ باکینگهام در ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ پس از نگرانی پزشکان اعلام کرد که ملکه در قلعه بالمورال تحت نظارت پزشکی است : «پس از بررسی های بیشتر در صبح امروز ، پزشکان ملکه نگران سلامت علیاحضرت هستند و توصیه کرده اند که او تحت نظارت پزشکی بماند.»چهار فرزند ملکه به همراه عروس ها و نوه هایش شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری به بالمورال رفتند.مرگ او عصر همان روز تأیید شد.

جانشین الیزابت دوم ملکه سلطنتی بریتانیا

پادشاه انگلستان

شورای تاجگذاری بریتانیا شنبه ۱۰ سپتامبر با برگزاری مراسمی در کلیسای سنت جیمز در لندن، رسما چارلز سوم را به عنوان پادشاه و فرمانروای جدید معرفی کرد.

عناوین و لقب‌ها

۲۱ آوریل ۱۹۲۶ — ۱۱ دسامبر ۱۹۳۶: والاحضرتِ سلطنتی شاهدخت الیزابت یورک
۱۱ دسامبر ۱۹۳۶ — ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷: والاحضرتِ سلطنتی شاهدخت الیزابت
۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ — ۶ فوریه ۱۹۵۲: والاحضرتِ سلطنتی شاهدخت الیزابت، دوشس ادینبرو
۶ فوریه ۱۹۵۲ — تاکنون: علیاحضرت ملکه

گاهشمار زندگی الیزابت دوم

گاهشمار زندگی الیزابت دوم

۱۹۲۶ تولد
۱۹۳۶ استعفای ناگهانی ادوارد هشتم؛ الیزابت وارث مقدر امپراتوری بریتانیا می‌شود
۱۹۴۷ ازدواج با شاهزاده فیلیپ در ۲۰ نوامبر
۱۹۴۸ تولد چارلز
۱۹۵۲ مرگ جرج ششم و آغاز سلطنت الیزابت دوم
۱۹۵۳ تاج‌گذاری در وست‌مینستر
۱۹۷۷ جوبیلی نقره‌ای (بیست و پنجمین سالگرد سلطنت)
۱۹۸۱ سوءقصد به الیزابت در رژه رنگ‌ها
۱۹۹۲ «سال فاجعهٔ» ملکه
۱۹۹۷ مرگ شاهدخت دایانا در تصادف رانندگی
۲۰۰۲ جوبیلی طلایی (پنجاهمین سالگرد سلطنت)
۲۰۰۷ سالگرد الماسی (شصتمین) ازدواج الیزابت و فیلیپ
۲۰۱۲ جوبیلی الماسی سلطنت الیزابت و افتتاح المپیک لندن
۲۰۱۵ الیزابت دوم پیرترین حاکم سلطنتی فعلی جهان می‌شود
۲۰۱۷ جوبیلی یاقوت کبود (شصت و پنجمین سالگرد سلطنت

نظرات