ارزانترین سامانه خرید و تمدید بیمه خودرو

0

امروزه اکثر امور روزانه همچون خرید خدمات بیمه ای، در بستر اینترنت انجام می شود. این موضوع سبب ایجاد سامانه های متعددی برای فروش خدمات بیمه ای شده است. به طوری که با سرچ عبارتی کوتاه همچون خرید بیمه شخص ثالث یا دیگر خدمات بیمه ای، لیستی از سایت های معتبر برای مخاطب نمایش می یابد. این سامانه ها به مشتری در انتخاب و خرید ارزانترین بیمه ماشین کمک خواهند کرد. اما قبل از سفارش بیمه خودرو در سایت های اینترنتی، باید با نحوه قیمت گذاری بیمه بدنه و شخص ثالث آشنا شد. پس در ادامه به توضیح درباره نحوه تعیین قیمت بیمه های ماشین و عوامل موثر در کاهش حق بیمه آنها خواهیم پرداخت.

 خرید و تمدید بیمه خودرو

قیمت بیمه خودرو چگونه تعیین می شود؟

بیمه خودرو شامل دو نوع بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است. بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت های جانی و مالی مربوط به شخص ثالث خسارت دیده در حادثه صادر می شود. البته طی سال های اخیر بیمه حوادث راننده را هم به آن اضافه کرده اند. اما بیمه بدنه برای جبران خسارت های مالی مربوط به راننده مقصر در حادثه است.

قیمت گذاری بیمه شخص ثالث

مهمترین عامل در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث، نرخ پایه ای است که هر ساله بیمه مرکزی برای انواع وسایل نقلیه تعیین می کند.  این قیمت پایه ای بستگی به نرخ دیه اعلامی برای هر سال دارد. یعنی قوه قضائیه نرخ دیه انسان کامل در ماه های حرام سال را تعیین کرده و آن را به بیمه مرکزی اعلام می کند. بیمه مرکزی نیز بر اساس نرخ دیه تعیین شده و میزان تعهداتی که شرکت های بیمه ای برای جبران خسارت باید قبول کنند، قیمت پایه ای بیمه برای انواع ماشین را تعیین می کند. مبلغ تعیین شده برای پوشش های مالی بیمه ثالث هم بستگی به همین نرخ دیه دارد.

البته برخی فاکتورهای جانبی وجود دارد که قیمت بیمه شخص ثالث را می تواند کاهش یا افزایش دهد. تخفیف عدم خسارت، جریمه دیرکرد بیمه ثالث، پوشش مالی درخواستی بیمه گزار، مدت اعتبار بیمه نامه و غیره جزو این موارد هستند. اما نیازی به محاسبه دستی قیمت بیمه ثالث نیست و سامانه های بسیار متعددی برای انجام این کار وجود دارد. یکی از دقیق ترین سامانه های محاسبه و خرید بیمه شخص ثالث  از بیمه باما است.

قیمت گذاری بیمه بدنه

بیمه بدنه دارای دو نوع پوشش اصلی و اضافه است. پوشش اصلی در تمامی بیمه نامه ها وجود دارد؛ اما پوشش های اضافی بنا به درخواست بیمه گزار و در ازای دریافت مبالغی مازاد به بیمه نامه اضافه می شود. البته اختیاری بودن بیمه بدنه و تنوع در پوشش های اضافی آن، دلیل اصلی تفاوت قیمت بیمه بدنه در شرکت های مختلف بیمه ای است. چون شاید هزینه استفاده از یک پوشش اضافی مانند کشیدن میخ روی بدنه ماشین در یک شرکت بیمه ای با دیگر بیمه گرها فرق داشته باشد. پس حتما قبل از صدور بیمه بدنه برای ماشین خود، قیمت و شرایط آن را در سایت بیمه با ما مقایسه کنید.

عوامل موثر در کاهش قیمت بیمه شخص ثالث چیست؟

در بخش قبلی یک اشاره کوتاهی به عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث شد. در این بخش به توضیح عواملی خواهیم پرداخت که باعث کاهش قیمت بیمه شخص ثالث می شوند:

۱ – نداشتن جریمه دیرکرد

به ازای هر روز تاخیر در تمدید بیمه شخص ثالث، بیمه گزار باید مبلغی را به عنوان جریمه بپردازد. این جریمه به صورت روزشمار و تا سقف ۳۶۵ روز سال محاسبه می شود. پس هر زمانی که بیمه گزار قصد تمدید بیمه ثالث را داشته باشد، باید این جریمه را هم به صورت جداگانه پرداخت کند. مبلغ مازادی که باعث افزایش هزینه استفاده از پوشش های بیمه ای شخص ثالث می شود. بنابراین بهتر است که بیمه نامه خود را همیشه ۱۰ روز قبل از سررسید تمدید کنیم تا نیازی به پرداخت جریمه نباشد.

خرید و تمدید بیمه خودرو

۲ – میزان تخفیف عدم خسارت

موثرترین عامل در کاهش قیمت بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت است. این تخفیف برای بیمه گزارانی در نظر گرفته می شود که از بیمه نامه خود برای جبران خسارت استفاده نکنند. بیمه مرکزی میزان تخفیف عدم خسارت را ۵ درصد برای هر سال در نظر گرفته است. یعنی خودرویی با عمر ۱۰ سال، مشمول یک تخفیف ۵۰ درصدی برای پرداخت حق بیمه شخص ثالث خواهد شد. البته بر اساس قوانین جدید بیمه ای، درصد تخفیف عدم خسارت پس از استفاده از بین نمی رود؛ بلکه صرفا میزان آن کاهش می یابد.

۳ – سایر تخفیفات

بیمه مرکزی هر ساله یک قیمت پایه ای و مشخصی را برای حق بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه در نظر می گیرد. اما شرکت های بیمه ای اجازه اعمال تخفیفی ۲٫۵ درصدی را هم بر روی این نرخ اعلامی دارند. یعنی این شرکت ها می توانند برای بازاریابی و یا افزایش فروش خود، چنین تخفیفی را برای مشتریان در نظر بگیرند. تخفیفی که در نهایت باعث کاهش قیمت بیمه شخص ثالث خواهد شد.

۴ – کاربری خودرو

میزان استفاده از خودروهای تاکسی و یا آمبولانس به نسبت خودروهای شخصی بیشتر است. بنابراین چنین خودروهایی بیشتر در معرض تصادف هستند و احتمال اینکه شرکت بیمه ای مجبور به پرداخت خسارت شود، بیشتر است. پس مطمئنا حق بیمه چنین خودروهایی باید بیشتر از نمونه های شخصی باشد. درصد چنین افزایش بستگی به نوع کاربری وسایل نقلیه دارد. پس یک راهکار مناسب برای کاهش قیمت بیمه ثالث، انتخاب خودرو متناسب با نیاز است.

۵ – سال ساخت خودرو

کیفیت فنی خودروها به مرور زمان کاهش می یابد. یعنی همزمان با افزایش سن خودرو، هزینه بیشتری برای نگهداری و تعمیر آن باید پرداخت کرد. این موضوع به احتمال وقوع حادثه برای خودرو هم مربوط می شود. بنابراین خودروهای سن بالا باید پول بیشتری برای استفاده از بیمه شخص ثالث بپردازند. پس اگر به کاهش قیمت بیمه ثالث اهمیت می دهید، از خودرویی استفاده کنید که سن آن ۱۴ و یا کمتر باشد.

۶ – تخلفات راننده

در کارنامه برخی از رانندگان انواع تخلفات حادثه ساز وجود دارد. تخلفاتی که منجر به جراحت و یا فوت شخص ثالث در حادثه می شود. شرکت های بیمه ای برای صدور بیمه ثالث مربوط به چنین رانندگانی، حق بیمه بیشتری دریافت می کنند. یا اینکه درصد فرانشیز بیمه گزار را در پرداخت خسارت افزایش می دهند. پس ساده ترین کار برای کاهش قیمت بیمه ثالث، رانندگی با حفظ احتیاط است.

عوامل موثر در کاهش قیمت بیمه بدنه چیست؟

بخشی از قیمت بیمه بدنه مربوط به پوشش های اصلی بوده و غیرقابل تغییر است. اما با افزودن و یا حذف کردن پوشش های اضافه به بیمه بدنه، قیمت آن را می توان تغییر داد. پس یک راه حل برای کاهش قیمت بیمه بدنه، انتخاب پوشش های اضافی بر اساس نیاز شغلی و شرایط زندگی است. یعنی صرفا باید پوشش هایی را به بیمه نامه اضافه کرد که ضروری هستند. مثلا پوشش اضافی مربوط به بلایای طبیعی برای افراد ساکن در مناطق زلزله خیز لازم است.

ارزانترین سامانه بیمه خودرو برای خرید و تمدید در سال ۱۴۰۱ کدام است؟

امروزه سایت و سامانه های متعددی برای سفارش آنلاین خدمات بیمه ای وجود دارد. هر کدام از این سامانه ها، امکانات و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. یکی از بهترین سامانه های فروش خدمات بیمه ای در سایت بیمه با ما قرار دارد. امکانات این سایت به شما کمک می کند تا ارزانترین بیمه ماشین را برای خودرو خود تهیه کنید. چون امکان استعلام، مقایسه و بررسی شرایط چندین شرکت مختلف به طور همزمان در این سایت وجود دارد.

خرید و تمدید بیمه خودرو

کلام آخر

برای پوشش خسارت های احتمالی مربوط به استفاده از خودرو، باید از بیمه ماشین استفاده کرد. اما شرایط و قیمت این بیمه در شرکت های بیمه ای متفاوت است. اما سامانه های اینترنتی موجود به ما کمک می کنند تا ارزانترین بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را برای خودروی خود تهیه کنیم. حتی با بررسی آمار و عملکرد این شرکت ها در سایت بیمه مرکزی، می توان پرفروش ترین بیمه شخص ثالث را مشخص کرد. بنابراین در این سایت به بررسی عوامل موثر در قیمت گذاری بیمه ماشین پرداخته و یک سامانه معتبر را به شما معرفی کردیم.

نظرات