تاریخ دقیق اربعین حسینی ۱۴۰۱ چه روزی است و اربعین ۱۴۰۱ چندشنبه است؟

0

تاریخ دقیق اربعین در سال ۱۴۰۱ چه روزی است و چند شنبه است؟ اربعین ۱۴۰۱ چه روزی در شهریور ماه است و چندشنبه ست اربعین در تقویم سال ۱۴۰۱ کی است تاریخ اربعین ۱۴۰۱ در تقویم شهریور ۱۴۰۱ کی هست را در ادامه مطلب بخوانید

تاریخ دقیق اربعین حسینی ۱۴۰۱ چه روزی است و اربعین 1401 چندشنبه است؟

تاریخ و روز دقیق اربعین ۱۴۰۱ چه روزی است و اربعین ۱۴۰۱ چند شنبه است؟

۲۰ صفر و روز اربعین در تقویم شمسی ۱۴۰۱، برابر با شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ است و بنابراین تعطیل رسمی به حساب می‌آید. از ۲۰ ماه صفر تا سی ام به دهه آخر صفر معروف است که مناسبت های عزاداری اربعین امام حسین علیه السلام و شهادت حضرت امام صادق و امام رضا و رحلت پیامبر اکرام در این ۱۰ روز اتفاق افتاده است.

اربعین در معنای لغوی کلمه اربعین به معنا چهلم است. اما در میان شیعیان ۲۰ صفر که مصادف است با چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به عنوان اربعین حسینی یا اربعین شناخته می‌شود. در موارد استناد‌های تاریخی روز اربعین نیز روایت‌های متفاوتی وجود دارد. در یک روایت گفته می‌شود که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام (ص)، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین (ع) به‌عنوان اولین زائر بر سر مزار امام حسین (ع) حاضر شده و قبر امام حسین را زیارت کرده است.
در روایتی دیگر که در کتاب لهوف آمده است، بازماندگان حادثه کربلا نیز در این روز به کربلا بازگشته و قبر امام حسین (ع) و سایر شهدای کربلا را زیارت کرده‌اند. البته در این میان برخی علما از جمله شیخ مفید و شخ طوسی نیز گفته اند که اسرا در بازگشت از شام به مدینه رفتند. با این حال زیارت اربعین از اعمال خاص این روز است و بنابر روایتی از امام حسن عسکری (ع) از نشانه‌های مؤمن دانسته شده است.

در ایران ۲۰ صفر به عنوان اربعین حسینی تعطیل رسمی است و شیعیان در این روز به عزاداری می‌پردازند. همچنین پیاده‌روی اربعین شیعیان به سوی کربلا، یکی از گسترده‌ترین مراسم عزاداری شیعیان است.

نظرات