تحلیل فاندامنتال، روشی برای ارزیابی ارزش ذاتی سهام

0

تحلیل فاندامنتال، روشی برای ارزیابی ارزش ذاتی سهام 

تمامی افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند، اعم از  افراد حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای، حداقل یک‌بار با واژه  تحلیل فاندامنتال روبرو شده‌اند. تحلیل فاندامنتال یکی از روش‌های تحلیل در بورس و دیگر بازارها است که با استفاده از آن می‌توان ارزش ذاتی هر دارایی را برآورد کرد.

تحلیل فاندامنتال

هدف تحلیل فاندامنتال چیست؟

هدف نهایی تحلیل فاندامنتال، دستیابی به ارزش ذاتی دارایی مورد نظر است. اگر ارزش ذاتی به دست آمده بالاتر از قیمت فعلی باشد، آن دارایی برای خرید مناسب خواهد بود. در حالی که پایین بودن ارزش ذاتی نسبت به قیمت بازاری سهم، نشان‌دهنده وجود حباب در قیمت سهم است. تحلیل‌گران در برآورد ارزش یک دارایی، به مطالعه و بررسی عوامل خرد و کلان مالی و اقتصادی مانند نرخ بهره، نرخ تورم، نرخ جهانی کامودیتی‌ها و سایر عوامل مرتبط با صنعت مربوطه می‌پردازند.

تحلیل فاندامنتال مناسب چه اشخاصی است؟

تحلیل فاندامنتال یک شرکت یا صنعت به صرف زمان و انرژی نسبتا زیادی نیاز دارد. چون در این روش نیاز است که تمامی گزارش‌ها و اطلاعات آن شرکت بررسی شوند. این نوع تحلیل مناسب افرادی است که فرصت کافی برای انجام تحلیل را داشته باشند. افرادی که مشکل عدم وجود زمان کافی برای تحلیل دارند نیز می‌توانند از روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری همچون صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند تا افراد خبره و حرفه‌ای به جای آن‌ها سهم‌ها را تحلیل کنند و سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری خریداری شود. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که در میان آن‌ها می‌توان صندوق‌ درآمد ثابت که یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری با ریسک کم است را به افراد مبتدی برای شروع یک سرمایه‌گذاری با ریسک پایین معرفی نمود.

تفاوت تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی در چیست؟

از جمله روش‌های تحلیلی مهم و مشهور بازار سرمایه می‌توان به تحلیل تکنیکال و تابلو خوانی اشاره کرد.

  • تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال روشی است که با استفاده از آن می‌توان تاریخچه قیمت و حجم معاملات یک نماد را بررسی کرده تا بتوان روند آتی قیمت آن را پیش‌بینی کرد.

  • تابلو خوانی

اما تابلوخوانی چیست؟ تابلوخوانی در بازار سرمایه ایران به معنی دانش تجزیه و تحلیل وب‌سایت TSETMC (شرکت مدیریت فناوری بورس تهران) است و با تابلو خوانی در سایر بازارهای موازی تفاوت دارد. در این درگاه اطلاعات و ابزارهای متنوع و مهمی وجود دارد که سرمایه‌گذار در صورت آشنایی با آن‌ها می‌تواند تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری اتخاذ کند.

آیا تحلیل فاندامنتال به‌تنهایی برای انتخاب سهام ارزنده کافی است؟

هر یک از روش‌های تحلیل بورس دارای نقاط قوت و ضعف مختلفی هستند. از این رو سرمایه‌گذاران حرفه‌ای معمولاً از تمام روش‌های تحلیل بهره می‌برند تا بتوانند بهترین تصمیمات را بگیرند. می‌توان گفت که سرمایه‌گذار به کمک تحلیل بنیادی ارزش واقعی سهم را می‌یابد و با استفاده از تابلوخوانی و تکنیکال می‌تواند روند قیمت آینده آن را پیش‌بینی کند و بدین صورت در بهترین زمان به سهم وارد یا از آن خارج شود.

چه اطلاعاتی برای تحلیل بنیادی لازم است؟

منابع اطلاعاتی لازم در تحلیل بنیادی به دو بخش تقسیم می‌شوند. اطلاعات درونی شرکت مثل انواع صورت‌های مالی، طرح‌های توسعه‌ای، خط‌ مشی مدیران و سیاست‌های شرکت. اطلاعات بیرونی مثل تورم، نرخ بهره، نرخ ارز، اخبار سیاسی و قیمت‌های جهانی تقسیم می‌شود. بخش عمده‌ای از اطلاعات عملکردی یک شرکت در صورت‌های مالی ثبت می‌شود. صورت‌های مالی اصلی شامل مواردی نظیر ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت گردش وجوه نقد و یادداشت‌های توضیحی می‌شوند. تجزیه و تحلیل این صورت‌ها باعث می‌شود مدیران شركت‌ها، صاحبان سرمایه، بستانكاران و سرمایه‌گذاران بتوانند از وضع مالی گذشته، حال و آینده شرکت‌های سهامی مورد نظر خود آگاه شوند و درباره آن قضاوت كنند.

بورس ویو، ابزاری مناسب برای انجام تحلیل بنیادی

یکی از ابزارهای مورد استفاده برای انجام تحلیل بنیادی سامانه بورس ویو است. با استفاده از بورس ویو می‌توان اطلاعات شرکت‌های بورسی را با بیشترین دقت و در سریع‌ترین زمان ممکن در نمایی حرفه‌ای مشاهده کرد. علاوه بر این ابزارهای متنوعی برای تحلیل اطلاعات شرکت‌ها در بورس ویو تعبیه شده که می‌تواند فرآیند تحلیل بنیادی را برای شخص بسیار ساده‌تر کند.

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورس و روش‌های تحلیل آن، به سامانه آموزشی کارگزاری مفید به نشانی learning.emofid.com مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۱۰۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره‌های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس با هدف آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزار می‌شود.

نظرات