شکست در ایمپلنت: نشانه پس زدن ایمپلنت چیست

0

پس زدن ایمپلنت دندان یکی از مشکلاتی است که دندانپزشکان و بیماران با آن مواجه می‌شوند. ایمپلنت معمولا یکی از روش‌های ایمن و مؤثر است به شرطی که درست انجام شود. با این حال، مانند سایر روش‌های پزشکی، ممکن است همیشه کارآمد نباشد. شکست ایمپلنت دندان یک اتفاق غیر معمول است، اما اگر در مورد شما اتفاق بیفتد، نیازی به وحشت نیست. این مقاله را بخوانید تا دریابید که چگونه می‌توان تشخیص داد احتمال پس زدن ایمپلنت دندان وجود دارد و اینکه عمل شما به ‌اقدامات اضافی نیاز دارد یا خیر.

 شکست در ایمپلنت

علت نگرفتن ایمپلنت دندان: علائم و پیشگیری

ایمپلنت شامل یک پست فلزی است که از طریق جراحی در استخوان فک کاشته می‌شود تا از جایگزینی نوع مصنوعی حمایت کند. پزشک یا جراح دهان پس از کاشت، یک عضو جایگزین را به این ابزار متصل می‌کند. سپس ریشه‌های آن را با پایه‌های فلزی پیچ مانند جایگزین می‌کند و به جای دندان‌های شکسته یا از دست رفته نوع مصنوعی را که شبیه نوع طبیعی هستند، قرار می‌دهد. جراحی به این روش می‌تواند گزینه مناسبی برای پروتزهای نامناسب یا بریج‌ها باشد.

علائم شکست ایمپلنت

یکی از سوالات مهم دراره عمر ایمپلنت است که معیاری برای موفقیت آن است. در شکست ایمپلنت نیز عوامل مختلفی تاثیرگذار است، مانند ضربه خوردن، رشد استخوان، کمیت یا کیفیت استخوان پایین.

پس زدن ایمپلنت دندان دلایل مختلفی دارد. علاوه بر این، برای جلوگیری از از دست دادن مداوم استخوان آلوئولی که ممکن است گزینه جایگزینی این جراحی ناموفق با یک ماده جدید را تحت تاثیر قرار دهد و بر نتیجه زیبایی ناحیه تاثیر بگذارد، کشف سریع عمل جراحی ناموفق بسیار مهم است.

ابسه لثه بعد ایمپلنت

این احتمال وجود دارد که لثه پس از این عمل دچار عفونت و یا به اصطلاح آبسه شود که این مورد باعث ایجاد درد زیاد و مشکلات فراوان برای فرد خواهد شد و احتمالا مجبور خواهد بود ایمپلنت را بردارد یا لثه خود را جراحی کند. مهم‌ترین علت ابسه لثه بعد ایمپلنت می‌تواند این باشد که در هنگام عمل باکتری وارد ماده به کار رفته  یا دهان فرد شده باشد و این عضو را دچار التهاب کرده باشد.

پری ایمپلنتیت (Peri-implantitis) یا عفونت ایمپلنت دندان نیز یکی از دلایل مهم پس زدن ایمپلنت دندان محسوب می‌شود. التهاب امکان دارد به سرعت پس از جراحی به دلیل تکثیر باکتری در دهان ایجاد شود. عفونت ایمپلنت دندان می‌تواند به استخوان اطراف دستگاه آسیب برساند و منجر به تحلیل استخوان و شکست ایمپلنت دندان شود. در حالی که مشکل قابل درمان است، معمولا این مشکل نیازربه تعویض دارد که هزینه ایمپلنت دندان را افزایش می دهد. بیماران دیابتی، سیگاری‌ها و افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند، بیشتر در معرض عفونت باکتریایی هستند.

تراکم ناکافی استخوان فک برای ایمپلنت دندان

یکی از چالش برانگیزترین مراحل ایمپلنت دندان، اطمینان از احاطه کامل آن توسط استخوان فک است. گاهی فک بیمار بستر مناسبی برای پایه‌های ایمپلنت نیست. در نتیجه، پایه ایمپلنت و استخوان ممکن است جوش نخوردند. در اینصورت پزشک شما پیشنهاد جراحی استخوان به شما می‌دهد که از عوامل افزایش هزینه ایمپنت دندان است. هنگامی که پایه ایمپلنت با استخوان هماهنگ ‌شود، تاج جایگزین ممکن است غیرطبیعی به نظر برسد، لثه‌ها عقب بروند و ماده در اطراف آنها قابل مشاهده باشد.

نشانه پس زدن ایمپلنت چیست

پس زدن پایه ایمپلنت

پزشک قالب‌ها را برداشته و برای ساخت روکش به آزمایشگاه می‌فرستد. در صورتی که برداشت‌ها نادرست باشند، ممکن است عضو مصنوعی به درستی جا نشود. یک ناهماهنگی جزئی می‌تواند باعث ایجاد فاصله بین تاج و بافن شود و ظاهر و عملکرد این عضو را به خطر بیندازد. این روند اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها وارد دهان شده و عفونت ایجاد کنند. عفونت‌ها قابل مدیریت هستند، اما ممکن است نیاز به جایگزینی جراحی باشد که این امر منجر به دو برابر شدن هزینه درمان و قیمت ایمپلنت دندان خواهد شد.

همچنین ممکن است سیمانی که تاج را به پایه ماده به کار رفته می‌چسباند، روی بافت ریخته و عفونت ایجاد کند. به همین دلیل با تجربه بودن جراح دهان ضرورت دارد. آنها باید بتوانند به دقت تحت بزرگنمایی بالا کار کنند و خطر شکاف یا خطا را کاهش دهند.

جابجایی‌های میکرو در پایه ایمپلنت

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که دستگاه خیلی نزدیک به اعصاب دهان قرار گیرد. این احتمال بیشتر در مورد پزشکان بی تجربه است که از برنامه ریزی درمانی استفاده نمی‌کنند. یک طرح درمانی به پزشک کمک می‌کند تا بهترین جایگذاری را از نظر ساختارها و اعصاب ضروری در دهان تعیین کند.

بهداشت ضعیف دهان

عدم رعایت مراقبت و بهداشت دهان و دندان پس از کاشت ایمپلنت، ممکن است احتمال عوارض منجر به شکست ایمپلنت را افزایش دهد.

عدم جوش خوردن ایمپلنت (Osseointegration)

 Osseointegration (استئواینتِگریشِن) تشکیل یک پیوند ساختاری بین استخوان و ایمپلنت کاشته شده از جنس تیتانیوم است. این فرآیند معمولا هفته‌ها تا ماه‌ها طول می‌کشد. ایمپلنت ممکن است به طور کامل با استخوان فک جوش نخورد و باعث شل شدن یا حتی از جای درآمدن آن شود

تراکم استخوان ناکافی برای قرار دادن این ایمپلنت، علت اصلی این عارضه محسوب می‌شود. تراکم و سلامت استخوان از عوامل ضروری برای ایمپلنت دندان هستند. قبل از عمل، دندانپزشک استخوان شما را ارزیابی می‌کند. برای کمبود استخوان کافی ممکن است با پیوند استخوان یا عمل جراحی لیفت سینوس انجام شود که هزینه به قیمت ایمپلنت دندان اضافه می‌کند.

واکنش آلرژیک به ایمپلنت

طبق گفته انجمن پزشکی استرالیا، هرگاه چیزی خارجی وارد بدن شما شود، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد. ایمپلنت دندان و سایر مواد مرتبط با آن ممکن است واکنش موضعی ایجاد کنند. برای اطمینان از اینکه بهترین مواد برای درمان شما استفاده می‌شود. قبل از جراحی باید دندانپزشک خود را در مورد شرایط سلامتی یا آلرژی خود مطلع کنید. علائم هشدار دهنده پس زدن ایمپلنت به شرح زیر است:

  • مشکلات جویدن
  • التهاب بافت
  • تحلیل لثه
  • تحریک و تورم
  • تعویض یا لق شدن ماده جایگزین شده
  • درد یا ناراحتی شدید

در صورت بروز هر یک از این مشکلات حتما در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید و مشکل را با وی مطرح کنید تا نسبت به رفع آن اقدام کند.

چگونه از ایمپلنت مراقبت کنیم؟

هیچ روش خاصی برای تمیزکردن دندان ایمپلنت‌شده وجود ندارد، فقط باید مطمئن شوید که به همان اندازه که از دندان‌های طبیعی‌تان مراقبت می‌کنید، از ایمپلنت هم مراقبت می‌کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان، برای جلوگیری از بروز بیماری در اطراف ایمپلنت ضروری است.

با مراقبت درست و منظم، می‌توانید عمر دندان جدیدتان را افزایش دهید. عدم مراقبت درست ممکن است باعث ایجاد پلاک در اطراف ایمپلنت دندان شود که احتمال بروز بیماری در لثه و استخوان اطراف را افزایش می‌دهد و به‌طورکلی منجر به ازبین‌رفتن ایمپلنت شود.

برخی از محصولات وجود دارند که می‌توانند در تمیز و سالم نگه‌داشتن ایمپلنت دندان به شما کمک کنند، عبارت‌اند از:

  • مسواک برقی برای ازبین‌بردن پلاک و باکتری، از مسواک دستی مؤثرتر است. حتما قسمت زیرین و اطراف تاج ایمپلنت را مسواک بزنید.
  • نخ دندان بدون موم به تمیزکردن بین ایمپلنت‌ها کمک می‌کند.
  • مسواک بین دندانی برای تمیزکردن قسمت‌هایی که دسترسی به آن سخت‌تر است، مناسب است.

منبع: https://doctoreto.com/blog/dental-implant-treatments-and-procedures/

نظرات