آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود؟

0

برخی افراد با این تصور که پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، ایجاد می شود، از انجام روش کامپوزیت منصرف می شوند. این افراد سخت در اشتباه هستند زیرا کامپوزیت علاوه بر ایجاد زیبایی لبخند، موجب حفظ سلامتی دهان و دندان می شود.

یکی از سریع ترین روش ها برای داشتن چهره ای زیبا و دلنشین همراه با اصلاح طرح لبخند، کامپوزیت می باشد. با استفاده از کامپوزیت، مشکلات ظاهری دندان مانند بد رنگی، به هم ریختگی، شکستگی های جزئی، لب پر شدن و بد فرمی دندان ها درمان می شود.

 خرابی دندان بعد از کامپوزیت

کامپوزیت دندان با استفاده از تکنولوژی های برتر و تجهیزات پیشرفته به گونه ای ساخته شده است که باعث افزایش سلامتی دهان و دندان می شود. در این روش زیباسازی لبخند، ابتدا رزین کامپوزیت به شکل مناسبی فرم دهی می شود. سپس به وسیله نور لیزر به دندان پیوند می خورد. تکنیک کامپوزیت باعث افزایش مقاومت دندان در مقابل وارد شدن ضربه و فشار بالا می شود.

برخی افراد فکر می کنند که بعد از انجام کامپوزیت نیازی به رعایت بهداشت دهان و دندان نیست. پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. لازم است بدانید که نصب  لمینت کامپوزیت، موجب محافظت از دندان در برابر پوسیدگی نمی شود. همچنین کامپوزیت باعث ایجاد پوسیدگی دندان هم نمی گردد.

کامپوزیت روشی موثر برای حفظ سلامتی دهان و دندان

هر چقدر میزان ضخامت مینای دندان بیشتر باشد، احتمال پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت کمتر می شود. یکی از مزایای نصب کامپوزیت نسبت به  لمینت سرامیکی، این است که برای استفاده از کامپوزیت، نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست. در این روش غیر تهاجمی جهت ایجاد لبخند زیبا و جذاب،  ساختار دندان حفظ شده و دندان دچار پوسیدگی نمی شود. مینای دندان از لایه های زیرین خود مراقبت می کند در نتیجه حفظ مینای دندان، به حفظ سلامتی دندان ها کمک می کند.

سالهای زیادی است که دندانپزشک زیبایی از مواد رزینی کامپوزیتی برای پر کردن دندان های پوسیده استفاده میکند. این مواد با رنگ سفید خود، موجب حفظ سلامتی دندان های پر کرده می شد. استفاده از کامپوزیت ونیر هم بعد از فرم دهی بر روی دندان موجب محافظت از دندان می شود. این مواد کامپوزیتی با بدن انسان سازگار بوده و مشکلی ایجاد نمی کنند.

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

دلایل ایجاد پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

مهم ترین دلیل ایجاد پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، رعایت نکردن مراقبت های بهداشتی دهان و دندان می باشد. از دلایل موثر دیگر بر ایجاد پوسیدگی دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجمع پلاک در اطراف کامپوزیت و لثه

در برخی مواقع به دلیل تراشیده شدن مینای دندان، فاصله ای بین کامـپوزیت و لثه ایجاد می شود. مواد غذایی در فاصله ایجاد شده، نفوذ می کنند و زمینه رشد و تکثیر باکتری ها در دهان و دندان فراهم می شود. تجمع باکتری ها موجب بروز پوسیدگی دندان می شود.

درمان پوسیدگی های جزئی دندان قبل از کامپوزیت

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپـوزیت باید بررسی سطح سلامتی دهان و دندان، با توجه بیشتری انجام شود. در برخی موارد حفره های بسیار کوچک در دندان وجود دارد که به دلیل بی اطلاعی از وجود آنها، پوسیدگی دندان ایجاد می شود. این پوسیدگی ها باید  قبل از نصب کامپوزیت درمان شده باشند.

عدم مراقبت های بهداشتی دهان و دندان

پوسیدگی دندان بعد از کامپـوزیت مرتبط با نصب کامپـوزیت نیست بلکه به میزان مراقبت های بهداشتی دهان و دندان بستگی دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان، استفاده از مسواک و خمیر دندان، رعایت توصیه های دندانپزشک و مراجعه منظم به دندانپزشک، باعث حفظ سلامتی دندان کامپـوزیت شده می شود.

آسیب دیدگی کامپوزیت ونیر و نیاز آن به ترمیم یا تعویض

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت ممکن است به دلیل آسیب دیدگی و یا شکستگی کامپوزیت ایجاد شود. طول عمر کامپوزیت در مقایسه با لمینت دندان کم است. همچنین مقاومت کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی، در مقابل وارد شدن ضربه یا فشار، کمتر است. کسانی که مبتلا به دنـدان قروچه هستند، به کامپوزیت ونیر آسیب می رسانند. مراجعه منظم و دوره ای به دندانپزشک موجب می شود، در صورت بروز مشکل در لمینت، آن را به موقع ترمیم و در صورت نیاز تعویض کنید. اگر دندان کامپوزیت شده که دچار لب پر شدگی است، به موقع درمان نشود، پوسیدگی دنـدان ایجاد می شود. خرده های مواد غذایی و باکتری ها در قسمت های آسیب دیده کامپوزیت، تجمع کرده و موجب ایجاد پوسیدگی دنـدان می شوند.

پوسیدگی دندان به دلیل بروز واکنش حساسیتی به کامپوزیت

در برخی مواقع بیمار به ماده مورد استفاده برای چسباندن کامپوزیت به مینای دنـدان آلرژی دارد که موجب بروز قرمزی، التهاب و یا خونریزی در محل نصب کامپوزیت می شود. در این مواقع با برداشتن کامپوزیت مشکل حل می شود. اما در برخی موارد بیمار به مواد تشکیل دهنده کامپوزیت مانند مواد چسبنده گروه آلدئید و یا مواد پیوند دهنده متاکریلات، آلرژی دارد. مدت زمان بروز علائم واکنش حساسیتی مانند اگزما، تورم، قرمزی، خشکی پوست و سوزش لثه، در افراد مختلف، متفاوت است و ممکن است چند روز تا چند ماه طول بکشد. یکی از عوارض این بیماری، عفونت و التهاب لثه می باشد. با مشاهده هر یک از علائم ذکر شده که با گذشت زمان وخیم تر می شود، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.

تکنیک کامپوزیت

نکات مراقبتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

برای جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، رعایت مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت الزامی می باشد. حساس شدن به گرمی و سردی مواد غذایی در چند روز اول بعد از نصب کامپوزیت، طبیعی می باشد.

–         حفظ بهداشت دهان و دندان

–         استفاده از نخ دندان و مسواک زدن با خمیر دندان های مناسب، حداقل دو بار در روز

–         مراجعه دوره ای به دندانپزشک

–         استفاده از دهانشویه های بدون الکل

–         استفاده نکردن از غذاهای اسیدی

–         اجتناب از مصرف نوشیدنی های الکلی

–         پرهیز از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های دارای رنگدانه مانند چای، قهوه و شراب

–         خودداری از استفاده از دندان به عنوان ابزاری برای شکستن آجیل و یا باز کردن گره یا گاز زدن چیزهای سفت

–         پرهیز از سیگار کشیدن و مصرف محصولات دارای تنباکو

جمع بندی

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت باید بیشتر از قبل، به مراقبت های بهداشتی دهان و دندان خود اهمیت دهید. کامپوزیت ونیر یک روش بسیار مناسب  برای ایجاد لبخند زیبا می باشد. با انجام این روش از شر دندان های زرد و تیره رنگ خلاص می شوید و با اعتماد به نفس بیشتری لبخند می زنید.

نظرات