دوربین مداربسته

1

دوربین مداربسته در قرن ۲۱ که قرن پیشرفت تکنولوژی به حساب می آید یکی از مهم ترین محصولات نظارتی و حفاظتی به حساب می آید که وجود آن در هر خانه، محیط کار و … الزمی است. دوربین ها انواع مختلفی دارند که هرکدام ویژگی ها و امکانات خاص خود را دارند که آنها را برای استفاده در محیط خاصی مناسب کرده است. به طور مثال دوربین مداربسته  lمورد استفاده در کارخانه های صنعتی استفاده میشود با دوربینی که بر سر چهار راه ها برای کنترل ترافیک استفاده می شود و یا دوربینی که در خانه ها برای کنترل کودکان هنگامی که والدینشان در منزل نیست استفاده میشود تفاوت های بسیار زیادی دارند. در این مقاله ما قصد داریم تا انواع و اقسام دوربین ها را بر اساس شکل ظاهری، تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن و ویژگی و امکانات خاصی که دارد بررسی کنیم تا بتوانید بهترین دوربین مداربسته را برای هر محیطی که میخواهید تهیه کنید.

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری

دوربین مدار بسته بر اساس شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم میشوند که مهم ترین آنها دوربین مـداربسته دام، دوربین بولت، دوربین اسپیددام و دوربین کیوب می باشد. هر کدام از این دوربین ها به خاطر شکل ظاهری که دارند مناسب استفاده در یک مکان خاص هستند، مثلا دوربین اسپیددام مناسب فضاهای وسیع و دوربین دام مناسب فضاهای مسقف است. در ادامه به برسی هر یک از انواع، اشکال متفاوت دوربین مداربسته خواهیم پرداخت.

۱- دوربـین مداربسته دام

دوربین مداربسته

دوربین دام که به انگلیسی DOME نوشته میشود نام خود را از شکل ظاهری اش الهام گرفته است. لغت دام در زبان انگلیسی به معنای گنبد است و دلیل این نام گذاری گنبدی شکل بودن این دوربین مداربسته است. دوربین دام، بیش تر در محیط های داخلی استفاده می شود چرا که شکل ظاهری آن به گونه ای است که نصب این دوربین را بر روی سقف و یا کنج دیوار ساده تر کرده است و در این مکان ها بدون اندکی سختی نصب میشود. البته این دوربین ها، اکثرا ضد ضربه و ضد آب هستند که همین امر موجب میشود تا بتوان از این دوربین مداربسته در فضا های بیرونی نیز استفاده کرد. در حال حاضر، شرکت های مطرح جهانی در زمینه تولید و توزیع و تولید انوع سیستم های تظارتی، از جمله هایک ویژن و داهوا، به منظور ارائه ی خدمات بهتر به کاربران و افزایش تنوع محصولات ، دوربین مداربسته دام را تولید میکنند.

۲- دوربین مداربسته اسپیددام

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته اسپید دام که به انگلیسی Speed Dome نوشته میشود یکی از قوی ترینانواع  دوربین های مـداربسته است که اغلب به منظور کنترل تردد و بررسی جزییات جاده ای از آن استفاده میکنند. دلیل این نام گذاری این است که عده ای این دوربین مداربسته را نوع پیشرفته تری از دوربین دام میدانند که به دلیل پوش کردن کمبود های آن تولید شده است. این دوربین بسیار بزرگ است و در ساخت آن از لنز های بسیار قوی ای استفاده شده که همین امر موجب میشود تا از آن در محیط های وسیع نظیر سر چهار راه ها  یا محیط بیرونی کارخانه های بسیار بزرگ استفاده شود. دوربین مداربسته اسپیددام قابلیت چرخش داشته و به همین دلیل آن را با نام هایی همچون دوربین گردان و دوربین PTZ نیز می شناسند.

۳- دوربین بولت

دوربین مداربسته

دوربین بولت که آن را به صورت BULLET می نویسند یکی دیگر از اشکال ظاهری دوربین مداربسته است که مانند دوربین دام نام خود را از شکل ظاهری اش الهام گرفته است. بولت در لغت انگلیسی به معنای گلوله است و علت این نام گذاری استوانه ای شکل بودن دوربین بولت است. از این دوربین ها معمولا  در محیط های خارجی و فضای آزاد مانند باغ های شخصی و یا حیاط های بزرگ استفاده میشود. اکثر مدل های دوربین مداربسته بالت از استاندارد IP66 و IP67 پشتیبانی کرده و این به آن معنا است که در مقابل شرایط جوی نامساعد، مقاوم هستند. بهترین محل برای نصب این دوربین ها بر روی دیوار است. اما در زیر سقف نیز قابل نصب هستند. نصب دوربین مداربسته بولت بسیار آسان بوده و نسبت به سایر دوربین های مـداربسته از پیچیدگی کمتری برخوردار است.

۴- دوربین مداربسته کیوب

دوربین مـداربسته کیوب یا مکعبی دوربینی همه فن حریف است که همه امکانات را در قالب یک دوربین ارایه می دهد. این دوربین ها بسیار مقرون به صرفه هستند و برای محیط هایی که نیاز به دوربین مـداربسته ارزان دارند اما در عین ارزانی کیفیت برایشان بسیار مهم است پیشنهاد می شوند. دوربین کیوب با توجه به قابلیت هایی که دارد می تواند در محیط های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

1 دیدگاه در “دوربین مداربسته

  1. محمد رضا گفت:

    مرسی از مقاله خوبتون

نظرات