جاروبرقی مرکزی چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ نحوه کار و طرز استفاده

2

افراد زیادی سوال می‌پرسند جاروبرقی مرکزی چیست؟ طرز کار و نحوه استفاده از جاروبرقی مرکزی چگونه است؟ مراحل و نحوه نصب جاروبرقی مرکزی چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله تمام موارد به طور کامل همراه با جزئیات دقیق توضیح میدهیم.

 جاروبرقی مرکزی چیست دستگاه و لوازم شرکت کارو

قبل از هر چیزی این را در ذهن داشته باشید، جاروبرقی مرکزی همان جاروبرقی است با این تفاوت که، دستگاه در یک مکان مشخص و به طور ثابت قرار می‌گیرد همچنین کاملا خودکار روشن / خاموش می‌شود. زباله ها از طریق لوله هایی مخصوص که قبلا در بخش های مختلف ساختمان لوله گذاری می‌شوند، مکش می‌شود و در نهایت وارد مخزن زباله دستگاه می‌شوند.

لوله هایی که زباله ها از طریق آن به مخزن دستگاه می‌رسد با یک طراحی خاص و برنامه ریزی مشخص از مسیر دیوارها و کف ساختمان لوله گذاری شده و در نهایت به دستگاه متصل می‌شوند.

هر لوله در هر بخش از ساختمان یک ورودی دارد که پریز مخصوص که به آن پریز مکنده جاروبرقی مرکزی می‌گویند نصب میشود. حالا برای کار با این سیستم تنها کافیه لوله خرطوم را به پریز جاروبرقی مرکزی وصل کنید، به صورت فوری دستور روشن شدن به دستگاه ارسال می‌شود و دستگاه فورا روشن می‌شود.

خب آیا با این لوله خرطوم می توان همه‌ی بخش های آن اتاق که برای آن پریز قرار داده شده است، تمیز کرد؟ بله. با طراحی که انجام می‌شود معمولا لوله خرطوم ۸ متری را در نظر می‌گیرند و اندازه آن به گونه‌ای است که لوله خرطوم به تمام محدوده مربوط به آن پریز برسد و به راحتی تمیز کاری انجام می شود.

بعد از اتمام تمیزکاری تنها کافیه لوله خرطوم را از پریز مخصوص جاروبرقی مرکزی جدا کنید، دستگاه به صورت خودکار خاموش می‌شود و نیاز به اقدام خاصی نیست.

این توضیحاتی که بیان شد به صورت کلی و خلاصه وار نحوه نصب و طرز استفاده از جاروبرقی مرکزی توضیح داده شد اما در ادامه وارد جزئیات این سیستم و نحوه عملکرد و استفاده از آن خواهیم شد.

مزایای استفاده از جاروبرقی مرکزی

جاروبرقی مرکزی چیست دستگاه و لوازم شرکت کارو

استفاده از جاروبرقی مرکزی مزایای فوق العاده‌ای دارد که باعث شده است افرادی که از این مزایا با خبر شده اند، اجرای سیستم جاروبرقی مرکزی را در اولویت شاخص افزودن امکانات ویژه به ساختمان خود قرار داده اند. مزایای جارو مرکزی به شرح زیر است:

حذف صدای اضافه و آزار دهنده جاروبرقی معمولی از محیط کار و نشیمن

حذف گرد و غبار جاروبرقی معمولی (این گرد و غبار برای افرادی که دارای بیماری آسم هستند بسیار خطرناک است)

بدون نیاز به حمل و نقل دستگاه (مناسب برای افرادی که کمر درد و یا آرتروز دارند)

تمیز کردن مخزن زباله هر سه الی چهار ماه یکبار (برخلاف جاروبرقی معمولی که نیاز به تمیز کاری روزانه دارد)

حذف خراب شدن بدنه دستگاه (به این دلیل که دستگاه در مکان مشخصی ثابت است هیچگونه استهلاک و یا خرابی نخواهد داشت. برخلاف جاروبرقی معمولی که مدام در معرض احتمال شکستگی بدنه به دلیل حمل و نقل زیاد است)

آسان شدن مراحل تمیزکاری ساختمان (به دلیل اینکه تنها یک لوله خرطوم بسیار سبک را با خود حمل می‌کنید و در هر بخش از ساختمان یک پریز قرار دارد که با اتصال به آن تمیزکاری بسیار راحتتر و سریعتر انجام می‌شود.)

و …

جـاروبرقی مرکزی چگونه نصب می‌شود؟

جاروبرقی مرکزی چیست نحوه نصب در ساختمان

مراحل و چگونگی نصب دستگاه مطابق قوانین و اصول شرکت جاروبرقی مرکزی کارو نوشته شده است که به عنوان بهترین برند جاروبرقی مرکزی در داخل و خارج از کشور مشغول به تولید و اجرای این سیستم است.

چگونگی نصب جاروبرقی مرکزی نیاز به تخصص و مهارت دارد چرا؟ چون سیستم جاروبرقی مرکزی مستقیم با قدرت جاذبه زمین در ارتباط است یعنی بخش مهم آن که لوله گذاری است باید در راستای جاذبه یا گرانش زمین باشد تا دستگاه بتواند زباله‌ها را با سرعت بیشتر مکش کند.

همچنین قبل از انجام لوله گذاری باید، ساختمانی که قرار است سیستم جارو مرکزی در آن اجرا شود از روی نقشه ارزیابی شود. در ارزیابی های انجام شده چند مورد مهم مشخص می‌گردد، مکان مناسب نصب دستگاه، محل قرار دادن پریزهای مکنده با توجه به اندازه لوله خرطوم، مسیر حرکت لوله ها به سمت محل نصب دستگاه.

بعد از اینکه برنامه ریزی انجام شد، نوبت به اجرای آن می‌رسد. اجرای سیستم جاروبرقی مرکزی تنها در صورتی در ساختمان امکان پذیر است که هیچ یک از کارهای داخلی مانند گچ کاری، کاشی کاری و … انجام نشده باشد، چون در بعضی مسیرها دیوارها باید کنده کاری شوند سپس لوله در داخل دیوار قرار بگیرد سپس لوله از مسیر کف به سایر اتاق ها و بخش های ساختمان حرکت کند.

پس متوجه شدید که بعد از اینکه برنامه ریزی انجام شد، در اولین قدم اجرای لوله گذاری انجام می‌شود و برای انجام لوله گذاری جاروبرقی مرکزی نیاز به کنده کاری دیوار ها و گاهی در ساختمان های چند طبقه نیاز به سوراخ کردن سقف ساختمان می‌باشد. به همین دلیل باید در همزمان با مرحله لوله گذاری آب و فاضلاب داخل ساختمان انجام شود.

دو مورد وجود دارد که همزمان با لوله گذاری جاروبرقی مرکزی انجام می‌شود: نصب شاسی های پریز و سیم کشی اتصال به پریز جاروبرقی مرکزی.

پریزهای جاروبرقی مرکزی از دو بخش تشکیل می‌شوند شاسی و روی پریز، شاسی پریز روی ورودی لوله قرار می‌گیرد. قرار دادن شاسی پریز در هنگام لوله گذاری برای این کار است که زمانی که کچ کاری، کاشی کاری یا کناف کاری انجام شد، شاسی به صورت صحیح و میزان مثلا در بین کاشی ها قرار بگیرد و استادکار کاشی کاری به طور صحیح مکان آن را برش دهد.

قسمت رویی پریز هم بعد از اتمام کارهای داخل ساختمان روی شاسی پریز که گفتیم توسط پیچ مخصوص نصب می‌شود.

اما مورد دیگری که همزمان با لوله گذاری انجام می‌شود، سیم کشی است، این سیم ها معمولا سیم ۱*۱ و نازکی هستند و دلیل نازک بودن آنها این است که این سیم حامل جریان برق نیست و هیچ گونه برقی در سیم وجود نخواهد داشت بلکه تنها به پریزهای جاروبرقی مرکزی وصل می‌شوند و هنگامی که لوله خرطوم به پریز متصل شد، این سیم ها دستور روشن شدن خودکار را به دستگاه ارسال می‌کنند و همچنین به صورت بالعکس در صورتی که لوله خرطوم از پریز جدا شد دستور خاموش شدن به دستگاه داده می‌شود.

این تمامی مواردی بود که در اولین مرحله (لوله گذاری) که مهمترین مرحله نیز می‌باشد انجام می‌شود. تا اینجای کار باید منتظر بمانیم که کارهای داخلی ساختمان به طور کامل تمام شود. بعد از اینکه تمامی کارها به اتمام رسیدند نوبت به نصب دستگاه جاروبرقی مرکزی می‌رسد.

جاروبرقی مرکزی چیست نحوه لوله گذاری در ساختمان

در مرحله نصب دستگاه نیز باید طبق برنامه ریزی قبلی که انجام شده است، باید عمل کرد! چطور؟ یعنی انتخاب دستگاه نیز دلخواه نیست و نمی‌توانید برای هر نوع پروژه‌ای هر نوع دستگاهی که خواستید نصب کنید. مثلا انتخاب دستگاه ۳ موتوره برای ساختمان ۱۰۰ متری به صورت امکان پذیر نیست.

چرا؟ چون میزان لوله گذاری انجام شده کمتر از قدرت دستگاه سه موتوره است و در صورتی که دستگاه به این میزان لوله گذاری متصل شود، تحت فشار قرار میگیرد و با ایجاد خرابی های پی در پی در بین قطعات و موتورها، شما را متحمل هزینه های اضافه خواهد کرد.

انتخاب دستگاه با رعایت استاندارد های مربوط به این سیستم انجام می‌شود برای مثال دستگاه جاروبرقی مرکزی دوموتوره شرکت کارو، بهترین بازدهی را در ساختمان های با زیربنای ۱۵۰ الی ۶۰۰ متر خواهد داشت. چرا وابسته به زیربنای ساختمان است؟ چون به صورت مکرر برای این زیربنا مقدار تقریبا برابری لوله گذاری انجام شده است و با توجه به تجربیات و آزمایش های قبلی میتوان تعیین کرد که دقیقا برای این مقدار از ساختمان این نوع دستگاه مناسب است.

برای ساختمان های بزرگتر از ۶۰۰ متر این بار نمیتوان از دستگاه جاروبرقی مرکزی دو موتوره استفاده کرد باید یه سمت سه موتوره رفت و آن را انتخاب کرد.

همچنین شرکت کارو آماده اعطای نمایندگی فروش جاروبرقی مرکزی در سراسر ایران است ( به غیر از شهرهایی که قبلا نمایندگی دریافت کرده‌اند). همکارانی که مایل به دریافت نمایندگی جاروبرقی مرکزی شرکت کارو هستند میتوانند روی لینک کلیک کنید و باما در ارتباط باشید.

2 دیدگاه در “جاروبرقی مرکزی چیست؟ ۰ تا ۱۰۰ نحوه کار و طرز استفاده

  1. عبدالهی گفت:

    خیلی عالی و پر محتوا بود

  2. فخرالدین گفت:

    خیلی عالی بود. اطلاعات بسیار مناسبی برای افرادی است که نمی دانند جاروبرقی مرکزی چیه

نظرات