بیوگرافی محمود جوهری از سریال دلیران تنگستان تا علت فوت و همسر و فرزندش

0

بیوگرافی محمود جوهری از سریال دلیران تنگستان تا درگذشت و همسر و فرزندش

زنده یاد محمود جوهری بازیگر تئاتر و تلویزیون ایرانی قبل از انقلاب متولد ۱۳۲۴ در تهران که در سن ۳۱ سالگی در ۴ فروردین ۱۳۵۵ بر اثر سانحه رانندگی به همراه همسرش درگذشت. محمود جوهری با نقش (رئیسعلی دلواری) در سریال دلیران تنگستان به مخاطبان معرفی شد. در ادامه ی این مطلب بیوگرافی محمود جوهری بازیگر و همسرش و تنها فرزندش با عکس و سوابق هنری و فیلم شناسی و جزئیات درگذشت و فوتش می پردازیم. با ما همراه باشید.

بیوگرافی محمود جوهری بازیگر و همسر و فرزندش با علت + عکس ها و فیلم شناسی

بیوگرافی محمود جوهری

محمود جوهری، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایرانی در ۱۳۲۴ در تهران متولد شد. او دانش اموخته رشته تئاتر در دانشکده تئاتر بود و مخاطبان او را با بازی در سریال دلیران تنگستان به کارگردانی همایون شهنواز شناختند.

سوابق هنری

محمود جوهری از بازیگران معروف و پرکار پیش از انقلاب در سال های ۴۰ و ۵۰ بود. او در عرصه تئاتر، چهره‌ای فعال و پویا بود و نمایش‌های زیادی را به صحنه برده بود. او در تئاتر، نویسنده، کارگردان، چهره پرداز و بازیگر موفقی بود و با فوت ناگهانی اش هنر نمایش در ایران یکی از چهره‌های با استعداد و آینده دارش را از دست داد. اما ایفای نقش او در مجموعه تلویزیونی دلیران تنگستان اثری به یادماندنی از وی برای هنردوستان به یادگار گذاشت.

بیوگرافی محمود جوهری از سریال دلیران تنگستان تا درگذشت و همسر و فرزندش

زنده‌یاد جوهری، در دهه‌ی ۳۰ در تئاتر آناهیتا، مشغول به فعالیت بود و نمایشنامه‌ی توپ لاستیكی اثر صادق چوبك را با بازنویسی خود، روی صحنه برد. جوهری این نمایش را در جشن اول ماه مه، در سال ۱۳۳۲، در تالار اجتماعات كارخانه‌ی چیت‌سازی تهران روی صحنه برد و بر اساس بازنویسی جوهری و نزدیك كردن فضای نمایش به وضع موجود، نمایش مورد توجه تماشاگران قرار گرفت. البته پی‌بردن به تاریخ اجرای نمایش مذكور (۱۳۳۲) باز هم ما را درباره‌ی تخمین‌زدن سال تولد جوهری دچار تردید می‌كند.

کارگردانی تئاتر و چهره پردازی و تدریس بازیگری از دیگر فعالیت های این بازیگر فقید است.

بیوگرافی و زندگینامه محمود جوهری

محل دفن و مزار

محمود جوهری در ۴ فروردین ۱۳۵۵ در ایام نوروز به همراه همسرش در سانحه رانندگی کشته شد و در قطعه ۹، ردیف ۵۹، شماره ۳ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

همسر و فرزند محمود جوهری

زنده یاد محمود جوهری در زمان مرگ تازه ازدواج كرده و صاحب فرزند شده بود. گاهی اوقات که می‌خواست از بوشهر به تهران برگردد، شخصاً خجالت می‌كشید به من بگوید و زنده‌یاد هاشم اركان را واسطه می‌كرد تا دو سه روزی مرخصی بگیرد.

فرزندش هم اکنون در کرج زندگی میکند، اما خبری از او در هیچ رسانه ای نیست. اما برخی منابع گفتند که ایشان فرزندی نداشت

همسر و فرزند محمود جوهری

بازیگر نقش رئیسعلی دلواری در سریال دلیران تنگستان

او پیش‌تر، بازیگر حرفه‌ای تئاتر بود و در نخستین حضور خود در قاب تلویزیون در سریال دلیران  تنگستان در نقش رئیس علی دلواری خوش درخشید

مرگ زودهنگام محمود جوهری باعث شد تا ستاره ای درخشان در سینمای ایران خاموش شود، او بسیار خجالت و نجیب بود. هرچند اهل شهرت‌‌طلبی و ثروت‌ نبود ولی اگر می‌ماند حتماً ستاره می‌شد.

بازیگر نقش رئیسعلی دلواری در سریال دلیران تنگستان کیست

شهنواز درباره‌ی چگونگی یافتن جوهری و سایر انتخاب‌هایش برای بازیگری گفته است: «بازیگران را غالباً از میان كسانی انتخاب كردم كه قبل از آن خیلی كم جلوی دوربین رفته بودند. چون فكر می‌كردم بازیگری كه در یك شمایل تاریخی قرار می‌گیرد، چهره و بازی‌اش باید بدیع باشد؛ مثل “مسترچیك” كه هایگاز استپانیان نقش او را بازی كرد. سر کلاس‌های مهدی فروغ در دانشكده‌ی تئاتر، چشمم به محمود جوهری افتاد و از فرم چهره و نجابتِ نگاهش خوشم آمد. خیلی شبیه به عكس واقعی رئیس‌علی بود. وقتی به او پیشنهاد بازی دادم گفت تا به حال جلو دوربین نرفته ‌است.

عکس همسر محمود جوهری بازیگر نقش رئیسعلی دلواری در سریال دلیران تنگستان

پرسیدم تا به حال كار نمایش انجام داده‌ای؟ گفت: “با عباس جوانمرد كار كرده و پهلوان اكبر می‌میرد را بازی كرده‌ام، اما تا حالا جلوی دوربین بازی نكرده‌ام و این كار از من برنمی‌آید.” در ادامه، زنده ‌یاد دكتر فروغ به من كمك‌های زیادی كرد و توانستم از دانشكده‌ی تئاتر به‌جز محمود حدود چهارده بازیگر انتخاب كنم.

این‌ها چیزهایی است که نمی‌توان به ‌آسانی توضیح داد و ما تنها پیامدهای آن‌ها را می‌بینیم. اما در همین محدوده هم در نظر بگیرید كه یك آدم چه‌طور می‌تواند نقش رئیس‌علی را ایفا كند، بدون این‌كه با مردم منطقه‌ای که رئیس‌علی آن‌جا زندگی کرده و آشنایی داشته باشد؟

جزئیات درگذشت و فوت محمود جوهری

جزئیات درگذشت و فوت محمود جوهری

مرحوم محمود جوهری پس از پایان ساخت سریال، در حادثه تصادف اتومبیلش در نوروز ۱۳۵۵ کشته شد. وی که با پیکان جوانان قرمز رنگش و بهمراه همسر و کودک خردسالشان راهی مسافرتی نوروزی به جنوب کشور بودند، طی مسیر دچار سانحه گشته و در این حادثه، به همراه همسرش کشته شد و در قطعه ۹، ردیف ۵۹، شماره ۳ بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

او نوروز ۱۳۵۵ یك اتومبیل پیكان جوانان قرمز رنگ خرید، با همان به مسافرت رفت و تصادف كرد و كشته شد. پدر مرحوم جوهری نیز چند سال پیش فوت كرد.»

کودک خردسالشان زنده ماند. فرزند محمود جوهری، هم‌اکنون ساکن کرج است

نظرات