تفاوت دستگاه سیل وکیوم و دستگاه سیل چیست؟

0

دستگاه سیل و دستگاه سیل وکیوم از نمونه های پرکاربرد و پروفروش بسته بندی است که امروزه با استقبال و توجه زیادی همراه شده است و در صنایع مختلف غذایی، دارویی، شیمیایی و… مورد استفاده قرار می گیرد.

 دستگاه سیل وکیوم

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت دستگاه سیل و دستگاه سیل وکیوم آشنا کنیم و به توضیح هر کدام از کاربرد ها و ویژگی ها و هم چنین عملکردی که دارند، بپردازیم، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه سیل چیست؟

دستگاه سیل از تجهیزات پر کاربرد در صنایع مختلف است که با بسته بندی با کیفیتی که برای محصولات مختلف انجام می دهد، از نشت مواد جلوگیری می کند و ایمنی و بهداشت توسط این دستگاه رعایت می شود.

دستگاه سیل از جمله دستگاه های بسته بندی بسیار پرکاربرد و پر استفاده برای بسته بندی انواع سالاد و سبزی، فلافل و ناگت، انواع نوشیدنی ها، عسل و مربا و ترشی و … می باشد. این دستگاه با نام های سیل وکیوم، سیل کن و سیل پک نیز شناخته می شود. قیمت دستگاه بسته بندی سیل در مدل های اتومات، نیمه اتومات و دستی با توجه به ابعاد ظرف و تیراژ تولید مشخص می شود.

دستگاه بسته بندی سیل با چسباندن فویل آلومینیوم یا سلفون بر دهانه ظروف پلاستیکی و بطری ها نه تنها نقش محافظتی را اجرا می کند، بلکه از ورود گرد و خاک، آلودگی، میکروب ها و اکسیژن به داخل محصول جلوگیری می کند.

بسته بندی توسط دستگاه سیل برای انواع ظروف پلاستیکی PE، PP، PET و… کاربرد دارد و به دلیل ویژگی عدم نفوذ پذیری بسته بندی مواد، باعث ماندگاری محصول می شود و حمل و نقل آسان، توزیع و فروش راحت از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه می باشد.

دستگاه سیل وکیوم

انواع دستگاه سیل

به طور کلی دستگاه سیل به دو دسته زیر تقسیم می شوند که هر کدام برای کاربرد و ظروف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند و مبنای کار انواع دستگاه های سیل، استفاده از گرمای تولید شده متفاوت جهت چسباندن سلفون یا فویل آلومینیوم است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شویم:

دستگاه سیل حرارتی

دستگاه سیل حرارتی با توجه به اینکه خود از انواع مختلف برخوردار است، سیل ظروف را توسط یک المنت برقی انجام می دهد.

این مدل دستگاه برای سیل ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد و عملکرد آن به این صورت است که پس از قرارگیری قالب محصول درون دستگاه، عمل سیل توسط حرارت های تولید شده انجام می گیرد و فشار سلفون بر روی لبه ظرف باعث پرس سلفون و در نهایت سیل ظرف می شود.

دسـتگاه سیل القایی

انواع مختلفی از دستگاه سیل القایی در دنیای امروز شاهد هستیم که هر کدام برای ظرفیت و کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند که جهت بسته بندی و سیل کردن از امواج القایی استفاده می شود.

مدل های دستی، نیمه اتومات و اتومات از انواع دستگاه سیل القایی هستند که جهت ظروف درب دار پلاستیکی و شیشه ای مناسب می باشند.

عملکرد این دستگاه کاملا مشابه دستگاه سیل حرارتی است با این تفاوت که گرمای تولید شده جهت سیل به صورت غیر مستقیم و با استفاده از اشعه های الکترومغناطیسی است و فویل داخل درب را بر روی لبه ظرف می چسباند.

فویلی که برای بسته بندی توسط این دستگاه استفاده می شود از جنس ترموپلاستیک است که خاصیت نرم پذیری و چسبندگی در برابر حرارت را دارا می باشد و یک لایه فویل از جنس آلومینیوم در آن وجود دارد که به واسطه آن حرارت را انتقال داده و سیل ظروف انجام می شود.

در واقع می توان گفت تفاوتی که در دو نوع دستگاه سیل حرارتی و القایی وجود دارد در نوع تولید گرما و چسباندن و سیل کردن است که به توضیح آن پرداختیم.

دستگاه سیل وکیوم چیست؟

در دستگاه سیل وکیوم با ایجاد خلا، هوای داخل بسته خارج شده و با تزریق گاز های نگهدارنده به داخل شرایط حفظ و نگه داری، ماندگاری طعم، رنگ و شکل و تازگی مواد درون بسته ایجاد می شود. این دستگاه در طیف وسیعی از محصولات صنایع غذایی مانند بسته بندی گوشت ماهی، سبزیجات سالاد، غذا های آماده، سبزی، قارچ، خشکبار، خیار شور و غیره قابل استفاده می باشد. وکیوم کردن ظرف سبب افزایش زمان ماندگاری محصول، اهمچنین سبب کاهش اکسیده شدن کپک زدن و بو گرفتن مواد غذایی در داخل ظرف می شود.

دستگاه سیل وکیوم

تفاوت دستگاه سیل با دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل امروزه با نام های زیادی شناخته شده است که از جمله آن ها می توان به سیل پک، دستگاه سیل وکیوم، سیل حرارتی و… اشاره کرد. در واقع تفاوتی که می توان در دستگاه سیل وکیوم با دستگاه سیل اشاره کرد، در پمپ وکیوم نصب شده روی دستگاه است.

پمپ وکیوم برای بسته بندی برخی از محصولات در دستگاه سیل تعبیه می شود تا هوای داخل ظرفرا پیش از پلمپ شدن آن تخلیه کند.

انواع دستـگاه سیـل وکیوم حرارتی

دستگاه سیل وکیوم حرارتی با توجه به موارد و کاربردهای مختلف توسط شرکت های سازنده معتبری در ایران طراحی و ساخته می شوند. شرکت آراد ماشین(machinsaz.com) یکی از سازندگان نام آشنا در حوزه ماشین آلات بسته بندی است که دستگاه های سیل وکیوم این شرکت در مدل های زیر ساخته می شود:

دستگاه سیل رومیزی

این مدل دستگاه در مدل های رومیزی لیوانی و سیل رومیزی چهارگوش به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک طراحی و ساخته می شود که قابلیت پرس انواع ظروف حاوی مواد غذایی در اشکال و سایزهای مختلف را دارا می باشد.

از ویژگی های این دستگاه می توان به ابعاد مناسب، سرعت مناسب در بسته بندی، ظاهری شکیل و زیبا و بسته بندی در انواع و اقسام ظروف پلاستیکی اشاره کرد.

در تمامی مدل های دستگاه سیل رومیزی، پرس سلفون و فویل آلومینیوم به وسیله حرارت تولید شده از المنت های برقی بر دهانه ظرف انجام می گیرد.

دستگاه سیل روتاری یا چرخشی

دستگاه سیل روتاری در ابعاد و ظرفیت های مختلف و در شکل های دو قالب، چهار قالب و… طراحی و ساخته می شود که در کارگاه های تولیدی و بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارد.

از ویژگی های خوب این دستگاه می توان به سرعت مناسب در سیل همزمان دو یا چند قالب، مجهز بودن به لمس جهت تنظیم درجه حرارت و زمان سیل، بسته بندی ظروف پلاستیکی و… اشاره کرد.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که ظروف پس از قرارگیری در قالب های دستگاه به صورت چرخشی و براساس مدل ظرف، سیل می شود و تمامی این موارد به صورت اتوماتیک انجام می گیرد.

دستگاه سیل ریلی یا خطی

دستگاه خطی برای انواع ظروف پلاستیکی در ظرفیت های تولیدی بالا کاربرد دارد و در کارخانجات و واحدهای تولیدی و بسته بندی در زمینه مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

در طراحی و ساخت این مدل دستگاه دو فاکتور شکل و سایز ظرف اهمیت دارد و از ویژگی های استفاده از دستگاه ریلی می توان به قدرت سیل بالا، حفظ تازگی مواد، سرعت بالای بسته بندی و… اشاره کرد.

سخن آخر

دستگاه بسته بندی سیل از نمونه دستگاه های پر کاربرد در صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی است که بسته بندی انواع مواد غذایی را به صورت کاملا بهداشتی و با کیفیت انجام می هد. با توجه به تفاوت دستگاه سیل و دستگاه سیل وکیوم در تعبیه پمپ وکیوم در داخل دستگاه می توان ماندگاری محصولات را افزایش داد و از آن برای بسته بندی و پک کردن برخی محصولات مانند گوشت، مرغ، ماهی، زیتون و … استفاده کرد.

نظرات