بیوگرافی عباس معروفی رمان نویس و همسرش با علت فوت + عکس زندگی و درگذشت

6

بیوگرافی عباس معروفی رمان نویس و همسرش با علت فوت + عکس زندگی و درگذشت

عباس معروفی زادهٔ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶ در تهران، رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، شاعر، ناشر و روزنامه‌نگار و نویسنده ایرانی ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ درگذشت. در ادامه بیوگرافی و زندگینامه عباس معروفی از سمفونی مردگان تا سال بلوا و همسر و فرزندانش همراه با سوابق و کتاب و رمان های عباس معروفی و آثار وی و علت فوت و درگذشت عباس معروفی نویسنده رمان سمفونی مردگان و سال بلوا و مجموعه اشعار را ببینید:

عکس های عباس معروفی رمان نویسنده درگذشت کیست

بیوگرافی عباس معروفی نویسنده ایرانی

او علاوه بر نویسندگی رمان، در زمینه نمایش نویسی و شعر و ادبیات و روزنامه نگاری نیز فعالیت داشت و مدیر مسئول مجلات گردون و آیینه اندیشه و مجله موسیقی بود. او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد و در دهه شصت با چاپ رمان سمفونی مردگان در عرصه ادبیات ایران به شهرت رسید.

بیوگرافی عباس معروفی نویسنده ایرانی

زندگی شخصی

عباس معروفی بچه بازارچه نایب السلطنه تهران و فرزند ایران بود. دیپلمه ریاضی از دبیرستان مروی، و فارغ‌التحصیل هنرهای زیبای تهران در رشته ادبیات دراماتیک است و حدود یازده سال معلم ادبیات در دبیرستان‌های هدف و خوارزمی تهران بود. نخستین مجموعه داستان او با نام «روبروی آفتاب» در سال ۱۳۵۹ در تهران منتشر شد. پیش از آن داستان‌های او در برخی مطبوعات به چاپ می‌رسید. در سال ۱۳۶۶ به عنوان مدیر اجراهای صحنه‌ای، مدیر ارکستر سمفونیک تهران، و مدیر روابط عمومی بیش از ۵۰۰ کنسرت موسیقی از هنرمندان مختلف کشور به اجرا درآورد که از تلاش‌های شبانه‌روزی اوست. مجلهٔ موسیقی «آهنگ» نیز به سردبیری او در همین دوران انتشار یافت.

Abbas Maroufi

سوابق سال های فعالیت

عباس معروفی نویسنده و رمان‌نویس ایرانی فعالیت های خود را از سال ۱۳۵۵ آغاز کرد و پس از مدتی با خلق آثاری چون سمفونی مردگان و سال بلوا به شهرت رسید. او از جمله شاگردان رضا براهانی در دهه چهل و یکی از چهره‌های اصلی ادبیات معاصر ایران بود. انتقال نشر گردون به اروپا و راه‌اندازی یک کتابفروشی بزرگ در خیابان «کانت» برلین از جمله فعالیت‌های غیر نوشتاری این نویسنده نسبتا جنجالی در خارج از ایران بود.

همسر و فرزندان عباس معروفی

مرحوم عباس معروفی با اکرم ابویی ازدواج کرد. در برخی رسانه ها نامی از پونه ایرانی به عنوان همسرش نام برده است که منبع موثقی ندارد. خانم اکرم ابویی در سال ۱۳۴۳ در تهران متولد شد. او فارغ التحصیل آکادمی هنر در آلمان است و در برلین زندگی می‌کند. اکرم ابویی علاوه بر تدریس نقاشی تاکنون نمایشگاه های انفرادی و گروهی مختلفی را برگزار کرده است هم چنین او سه کتاب از مجموعه آثار خود با نام‌های نگاهی به آن سوی جهان، طرح‌ها و اینک تولد منتشر کرده است. عباس معروفی یک دختر دارد که درباره مراسم تشییع و خاکسپاری پدرش گفتگو کرده است.

همسر و فرزندان عباس معروفی

زندگی در آلمان

معروفی از سال‌ها پیش به آلمان مهاجرت کرده بود و در ایران زندگی نمی کرد و برای امرار معاش و گذران زندگی مدتی در پذیرش هتلی در یکی از شهرهای آلمان مشغول به کار بود.

او پس از خروج از ایران ابتدا به پاکستان و سپس به آلمان رفت و مدتی از بورس «خانه هاینریش بل» بهره گرفت؛ و یک سال هم به عنوان مدیر در آن خانه کار کرد. پس از آن «خانه هنر و ادبیات هدایت» بزرگترین کتابفروشی ایرانی در اروپا را در خیابان کانت برلین، بنیاد نهاد و به کار کتابفروشی مشغول شد؛ و کلاس‌های داستان‌نویسی خود را نیز در همان محل تشکیل داد. چاپخانه و نشر گردون هم در همین مکان برقرار است

او پس از مهاجرت نیز فعالیت های ادبی خود را ادامه داد و در آن‌جا هم نویسندگی را ادامه داد، با وجود افتخارات بزرگی که در ادبیات ایران به دست آورد، اما هیچ گاه نتوانست به عنوان یک نویسنده سرشناس، روند داستان‌نویسی خود را ادامه دهد.

بیماری سرطان عباس معروفی

مجله گردون

معروفی در سال ۱۳۶۹ مجله ادبی «گردون» را تاسیس کرد و سردبیری آنرا برعهده گرفت و به‌طور جدی به کار مطبوعات ادبی روی آورد. یکی از مهم‌ترین اقدامات مجله گردون طرح موضوع فعالیت مجدد کانون نویسندگان ایران بود.

او همچنین بنیان‌گذار سه جایزه ادبی قلم زرین گردون، قلم زرین زمانه و جایزه ادبی تیرگان است.

عباس معروفی نویسنده سمفونی مردگان درگذشت

بیماری سرطان عباس معروفی

عباس معروفی نویسنده، روزنامه‌نگار و ناشر برجسته ایرانی در یادداشتی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده از آخرین وضعیت جسمانی پس از ابتلا به بیماری سرطان خود گفته است.

عباس معروفی نوشت:

* گفتی از حال خودم بنویسم. حالا دیگر هجده ماه است که از نان، عدس پلو با پنیر و نیمرو، پسته، و … فقط یک خاطره در ذهنم مانده. هجده ماه است به قول پُل سلان صبح می‌نوشم و عصر می‌نوشم. یک سوپ آبکی که توش دو تا قارچ معلق می‌زند، یا شیرموزی که برام می‌فرستند. فقط می‌نوشم و می‌نوشم. و کدام‌شان نگفته بود: «لذتی در خوردن هست که در نوشیدن نیست»؟

* سرطان ویرانگرست، و بدتر از آن جراحی‌هاش که بخش‌هایی از بدنت را بردارند دور بریزند. یک تکه استخوان ساقم را گذاشته‌اند جای فک، نصف زبانم را از انتها برداشته تکه‌ای از ماهیچه ر‌انم پیوند زده‌اند، هفت سانت شاهرگم را کوتاه کرده‌اند، دندان‌هام، و بعد هم متاستازی که تومور مغزی شد و از جمجمه‌ام بیرون کشیدند.

* اگر بزرگواری و مراقبت رفیق‌های نازنینم پروفسور رحمان‌زاده، و پزشک خوبم بهمن مصلحی نبود، نمی‌دانم چی می‌شد. وجود فرشتگان به من می‌گوید تو خوش‌اقبال‌ترین آدم این شهری، و زندگی سرشار از امید و زیبایی ست. می‌خواهم زنده بمانم، شهرزاد درونم را به‌هوش نگه دارم، داستان بنویسم و بلا از فرزندان مردم بگردانم دیروز سورملینا بال‌هاش را گشود، بغلش کردم.

عباس معروفی درگذشت + علت فوت و درگذشت و بیوگرافی

عباس معروفی درگذشت + علت فوت و درگذشت و بیوگرافی

عباس معروفی صبح ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر بیماری سرطان در آلمان در سن ۶۵ سالگی درگذشت. او در شهریور ۱۳۹۹ نخستین بار از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داد و در ماه های اخر عمر وی خبرها از وخامت حال او حکایت داشت

رمان های عباس معروفی

رمان های عباس معروفی

سمفونی مردگان (۱۳۶۸)
سال بلوا (۱۳۷۱)
پیکر فرهاد (۱۳۸۱)
فریدون سه پسر داشت (۱۳۸۲)
ذوب شده (۱۳۸۸)
تماما مخصوص (۱۳۸۹)
نام تمام مردگان یحیاست (۱۳۹۷)

مجموعه داستان

روبروی آفتاب (۱۳۵۹)
آخرین نسل برتر (۱۳۶۵)
عطر یاس (۱۳۷۱)
دریاروندگان جزیره آبی‌تر (۱۳۸۲)
شاهزاده برهنه (۱۳۹۷)
چرخ گردون با گل‌ریز عباس پور (۲۰۱۵)
کتاب دوم با گل‌ریز عباس پور (۲۰۱۵)

نامه‌های عاشقانه و منظومه‌ی عین‌القضات و عشق (۲۰۱۱)
چهل ساله تر از پیامبر (۲۰۱۸)

جوایز و افتخارات

جایزه هلمن هامت (مشترکاً با هوشنگ گلشیری) ۱۹۹۶
جایزه روزنامه‌نگار آزاده سال، اتحادیه روزنامه‌نگاران کانادا، ۱۹۹۶
جایزه «بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سور کامپ»، برای رمان سمفونی مردگان ۲۰۰۱
برنده جایزه بنیاد ادبی آرتولد تسوایگ در سال ۲۰۰۲

6 دیدگاه در “بیوگرافی عباس معروفی رمان نویس و همسرش با علت فوت + عکس زندگی و درگذشت

  1. زینب گفت:

    در پاسخ به ترازو : از اینکه ایشون نویسنده برجسته و نامداری بودند شکی نیست و از بزرگان ادبی کشورمان هستن اما دقیقا حرف منم همینه اگر کتاب برای عموم نوشته میشه باید خط به خطش برای خواننده قابل فهم باشه
    اینروزا کلمات قلمبه نشون دهنده سطح بالا بودن علم شده در صورتیکه دز نظر مردم اصلا این جور نیست

  2. ترازو گفت:

    در پاسخ زهرا باید بگم ، اصولا نویسنده هر چقدر گنگ تر و عجیب تر و گیج کننده تر بنویسه ، بعنوان نویسنده خوب و بزرگ یاد میشود! باید طوری بنویسد که نه خودش و نه دیگران سر درنیاورند و در اعماق فکر خود برای خودشان تفسیر بکنند! منم تعجب میکنم وقتی از آثار این بزرگوار بعنوان آثار برجسته یاد میشود! شاید بگویند حالیت نیست! ولی به هر حال اینم که هستم.

  3. محبوبه گفت:

    همسر اول آقای معروفی اکرم بود و حدود سال ۸۵ با پونه ایرانی ازدواج کردند.
    دختران آقای معروفی مهرگان، مینا و سارا هستند

  4. هوشنگ گفت:

    دلم ریش ریش می شه برای چنین انسان نابغه ای!! چقدر بزرگ بود و همه عمر، کار و تلاش و آوارگی

  5. ناشناس گفت:

    نویسنده عامی نبوده اما انسانی بسیار با مطالعه و باسواد بوده روحش شاد و یادش گرامی باد .د

  6. زهرا گفت:
    4
    1

    خدا بیامرزه
    اما هیچ وقت کتاب هاشون درک نکردم
    سمفونی مردگان و سال بلوا رو خوندم
    اما سبک نوشتاری خاصی داره و مفهومی هست
    جملاتی سنگین که نشان میده نویسنده عامه پسند نبوده

نظرات