شما هم معتاد خرید هستید؟ چطور این عادت را از بین ببریم؟

0

ممکن است شما هم جزء افرادی باشید که علاقه زیادی به خرج کردن دارند. شاید بعد از ورود به یک فروشگاه لباس دوست دارید بدون در نظر گرفتن موجودی کارت و هزینه‌هایی که در آینده ایجاد می‌شود، خرج کنید. البته در بسیاری از موارد خرج‌های خرد و ریزی که انجام می‌دهیم، لباس‌هایی که می‌خریم و یا اکسسوری هایی که در کمد انباشته می‌کنیم، استفاده زیادی ندارند. احتمالا خودتان هم به این نتیجه رسیدید که بسیاری از این لباس‌ها و لوازمی که خرید کردید، تابه‌حال یکبار هم استفاده نشده است.

معتاد خرید

اگر تمام مواردی که به آن اشاره کردیم، در خودتان می‌بینید، پس شما هم معتاد به خرید هستید. کاری که در لحظات اول بسیار خوشایند است؛ اما در عین حال در حال خداحافظی کردن با پول‌ها و پس‌انداز خواهید بود. به همین دلیل بهتر است همین‌جا تمام این عادت‌های مخرب را متوقف کنید و راهکاری برای بیرون آمدن از این عادت پیدا کنید. برای شروع می‌توانید به خودتان قول بدهید که از این به بعد ولخرجی نکنید و پول‌ها را پس انداز کنید. اما این روش در بلندمدت چندان موثر نخواهد بود. به همین دلیل در ادامه قصد دارم چند روش موثر برای بیرون رفتن از این عادت را بررسی کنم. همراه من بمانید.

با پول نقد خداحافظی کنید

اولین روش برای درمان عادت خرج کردن بیش‌ازحد این است که تا جای ممکن پول نقد همراه نداشته باشید. برای این کار پیشنهاد می‌شود تمام نقدینگی خود را در کارت‌های اعتباری نگهداری کنید. در این صورت کمتر به سراغ خرج کردن خواهید رفت و فقط تا حد نیاز و برای خرید اقلام ضروری و مهم خرج می‌کنید.

البته نمی‌توان انکار کرد که همه ما از کودکی در بمبارانی از تبلیغات مختلف قرار داشتیم و شاید یکی از دلایل مصرف‌گرا بودن ما همین مسئله باشد. اما در صورتی که قصد دارید برای آینده پس‌اندازی داشته باشید، وقت آن رسیده که این عادت را ترک کنید.

از خودتان بپرسید چقدر به این خرید نیاز دارم؟

احتمالا همه ما زمانی که از کنار فروشگاه‌های پرزرق‌وبرق لباس و سایر اکسسوری ها عبور می‌کنیم، دوست داریم لباس روی مانکن را تصاحب کنیم. به همین خاطر به هر شکل که شده آن را می‌خریم. اما شاید فقط تا چند روز اول آن لباس برای همه ما زیبایی و درخشش داشته باشد و بعد از مدتی به جمع بقیه لباس‌های بی‌استفاده در کمد اضافه می‌شود. حتی ممکن است شما هنوز هم اتیکت قیمت روی آن را جدا نکرده باشید!

اینکه هر چه دوست داریم در اختیار داشته باشیم، اگرچه لذت‌بخش است؛ اما همزمان به معنای از دست دادن مجموعه بزرگی از پس‌اندازها خواهد بود. در عین حال این روش فقط گزینه مناسبی برای افراد بسیار ثروتمند با زندگی پرزرق‌وبرق است که نگرانی چندانی ندارند. اما در صورتی که شما می‌خواهید برای آینده تصمیم درستی بگیرید و پول خود را در مسیر بهتری خرج کنید، بهتر است با این لذت‌های آنی هم خداحافظی کنید. با این کار می‌توانید پس‌اندازهای خرد و ناچیز خود را برای کارهای بزرگ‌تری کنار بگذارید.

آیا خرید کردن تبدیل به سرگرمی شما شده است؟

شاید دوست دارید به خرید کردن به‌عنوان یک سرگرمی نگاه کنید. اینکه همراه با دوستان وقت خود را در فروشگاه‌های مختلف، رستوران و کافی‌شاپ‌ها بگذرانید، برای شما لذت‌بخش است. البته نمی‌توان انکار کرد که این مدل زندگی روشی سرگرم‌کننده خواهد بود؛ اما همزمان شما را از موقعیت‌های بهتر دور می‌کند. اینکه وقتی حوصله‌تان سر می‌رود، به‌جای مطالعه کتاب، به گشت و گذار در بازار بروید و چیزی بخرید، به معنای از دست دادن پول و وقت خواهد بود.

علاوه بر آن بعد از بازگشت به خانه می‌بینید که مبالغ زیادی را خرج خرید لوازم تزئیناتی و غیرکاربردی کردید. در صورتی که می‌توانستید همین پول‌های ناچیز را برای پرداخت اقساط خرید یک وسیله ضروری و مهم در خانه کنار بگذارید. به‌طور مثال می‌توانستید با خرید قسطی فرش، دکوراسیون خانه را تغییر دهید و حال و هوای تازه‌ای در آن ایجاد کنید.

همان‌طور که می‌بینید عادت‌های مخرب واقعا عجیب و غریب نیستند و بسیار جزئی و نامحسوس می‌توانند پول‌های پس‌انداز را از دست شما خارج کنند. اما با کمی هوشمندی می‌توانید جلوی این عادت و از دست رفتن پول‌ها را بگیرید. بنابراین این بار که حوصله‌تان سر رفت، به‌جای اینکه به فکر رفتن به یک کافی‌شاپ برای خوردن قهوه باشید، در خانه یک فنجان قهوه آماده کنید، روی کاناپه دراز بکشید و یک کتاب جدید مطالعه کنید!

جشنواره‌های تخفیف را فراموش کنید!

به یاد داشته باشید که کسب و کارها با فروش محصولات خود زنده هستند. به همین دلیل شما را به مصرف بیشتر و خرید لوازم و کالاهای خود ترغیب می‌کنند. حتی گاهی اوقات برای بازارگرمی جشنواره‌های تخفیفی به پا می‌کنند تا محصولات خود را به فروش برسانند. در این موارد اگر واقعا نیازی به خرید آن اقلام ندارید، در جشنواره‌های تخفیف شرکت نکنید.

این جشنواره‌ها فقط نوعی احساس کاذب از تمام شدن و عجله برای خرید در مخاطبان ایجاد می‌کنند. به همین دلیل حتما شما هم در فروشگاه‌های مختلف که در دوره تخفیف قرار دارند، صف‌های طولانی خرید را مشاهده کردید. در این شرایط مردم فقط دوست دارند بخرند و شاید به این موضوع فکر نکنند که واقعا به محصولات خریداری شده تا چه حد نیاز دارند. در عین حال درست است که قیمت خرید در این حالت کمتر از شرایط معمولی است؛ اما دلیلی ندارد وسایلی بخریم که به آن‌ها نیاز نداریم.

وسایلی بخرید که از مد نمی‌افتند

بله راهکار دیگری که می‌تواند جلوی هزینه‌های نادرست و غیراصولی را بگیرد، تغییری در سبک خرید لوازم خانه و لباس است. شاید دوست داشته باشید همیشه روی مد لباس بپوشید و دکوراسیونی مطابق با مد روز و رنگ سال داشته باشید. اگرچه این روش در چند ماه زیبا و جذاب خواهد بود؛ اما بعد از آن باید به فکر تغییری دوباره در لوازم خانه و لباس‌های خود باشید. بنابراین وسایلی که در گذشته خرید کردید، کارکرد خود را از دست می‌دهند و فقط هزینه سنگینی برای خرید روی دست شما می‌گذارند. برای فرار از این مشکل راهکار ساده این است که روی مد نباشید. سعی کنید لباس، اکسسوری و لوازمی که برای خانه می‌خرید، از مد خاصی پیروی نکند تا نیاز به تغییر آن‌ها بعد از مدت کوتاهی نداشته باشید. به همین راحتی!

راهکارهایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، روش‌هایی بسیار آسان و کاربردی هستند تا از عادت مخرب خرج کردن غیرضروری دور شوید. در این صورت می‌توانید تسلط بیشتری روی پول و سرمایه خود داشته باشید و از آن در مسیر بهتری استفاده کنید. شما چه روش دیگری را پیشنهاد می‌دهید؟

نظرات