بیوگرافی منور رمضانی ننه حسن نقاش با علت فوت + ماجرای درگذشت ننه حسن

0

ننه حسن نقاش کیست بیوگرافی منور رمضانی و همسر و فرزندانش + ماجرای درگذشت

ننه حسن نقاش خودآموخته کیست؟ بیوگرافی ننه حسن نقاش (منور رمضانی) و همسر و فرزندانش + ماجرای درگذشت و علت فوت ننه حسن نقاش معروف همراه با سوابق و آثار نقاشی و زندگینامه اش در ادامه مطلب با عکس ها و تصاویر و درگذشت ننه حسن نقاش در ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در سن ۸۵ سالگی ببینید

منور رمضانی معروف به ننه حسن کیست
بیوگرافی منور رمضانی معروف به ننه حسن و همسرش

منور رمضانی معروف به ننه حسن متولد سال ۱۳۱۶ در روستای سهرورد از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان، نقاش و هنرمند قالی باف اهل ایران بود که روز در ۳۱ مرداد در سن ۸۵ سالگی درگذشت. علت فوت این بانوی هنرمند کهولت سن عنوان شده است. از مرحومه منور رمضانی آثار نقاشی و تابلوهای زیادی به یادگار مانده است.

 ننه حسن نقاش کیست بیوگرافی منور رمضانی و همسر و فرزندانش + ماجرای درگذشت

ننه حسن نقاش خودآموخته کیست

ننه حسن اهل شهر قیدار شهرستان خدابنده در استان زنجان بود که بوطر خودآموز نقاشی می کرد. او بدون کلاس های نقاشی و استاد، اقدام به کشیدن نقاشی های حرفه ای می کرد. هر چند دیر اما موفقیتش در طول مدت فعالیت های هنری ننه حسن مثال زدنی است. و تاکنون او از سن ۷۰ سالگی شروع به کشیدن نقاشی کرد و با کشیدن آثاری از داستان‌ها، باورها و شیوه زندگی مردم روستاهای آذربایجان، بخش مهمی از ادبیات شفاهی پیرامون خود را به تصویر می‌کشید.

بیوگرافی منور رمضانی معروف به ننه حسن و همسرش

همسر و فرزندان منور رمضانی معروف به ننه حسن

ننه حسن در اوج جوانی ازدواج کرده و صاحب اولاد و نوه بود. حسن رجبی فرزند منور رمضانی که خود نیز هنرمند است مشوق و حامی مادرش برای نقاشی بود. رجبی تیرماه سال ۱۳۹۳ در نمایشگاهی از آثار ننه حسن که در گالری شیرین برگزار شد، درباره علاقه مادرش به هنر نقاشی گفت: مادرم از سال ۱۳۸۷ شروع به نقاشی با خودکار کرد و با جهان‌بینی خودش را روی کاغذ آورد. من وقتی علاقه و استعدادش را دیدم، متریال‌های دیگر را به او معرفی کردم. حالا او با مواد دیگری مانند اکریلیک کار می‌کند.

همسر و فرزندان منور رمضانی معروف به ننه حسن

ننه حسن نقاش خودآموخته درگذشت + بیوگرافی و سوابق

دوشنبه سی و یکم مردادماه ۱۴۰۱ خانم «منور رمضانی» مشهور به «ننه حسن» نقاش خودآموخته درگذشت. به همین بهانه تلاش کرده‌ایم، نگاهی داشته باشیم به آثار و زندگی این هنرمند خاص. هنرمندی که اگرچه دیر و در کهن سالی به عرصه نقاشی و هنر وارد شد اما در همان مدت کم، عمر هنری تاثیرگذار و به یادماندنی‌ای را سر گذراند.

ننه حسن نقاش خودآموخته کیست

قالی بافی

ننه حسن با نام اصلی منور رمضانی قالی باف حرفه ای بود و از هفت سالگی قالی می‌بافت. نقش‌هایی که آنان در قالی‌هایشان می‌بافتند سینه به سینه منتقل شده و به او رسیده است و حالا او آنها را روی بوم می‌آورد.

او برای قالیبافی خودش رنگ درست می‌کرد و همین باعث شد او در زمینه رنگ استاد باشد و دنیای آنها را خوب بشناسد و این هنر او کاملا تجربی و بدون گذراندن دوران آموزشی است. او پس از چند سال برای خودش یک سبک خاص دارد و کاملا خلاقانه کار می‌کند.

نخستین نمایشگاه «ننه حسن» تیرماه ۱۳۹۲ در خانه هنرمندان برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. بعدها آثار این هنرمند در گالری‌هایی از جمله  اصفهان، گالری شیرین (تهران) و نمایشگاهی در لس‌آنجلس به نمایش گذاشته شد.

ننه حسن نقاش خودآموخته درگذشت + بیوگرافی و سوابق

گفتگو و مصاحبه منور رمضانی

ننه حسن در گفتگو و مصاحبه خود اینگونه خودش را معرفی می کند: «من منور رمضانی هستم. متولد روستای سهرورد از توابع زنجان. کنار خانواده‌ام فرش می‌بافتم و نقوش فرش‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کردم. شیر و پلنگ و اسب می‌کشیدم و جیران و خاتون‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کردم. هر چیزی که به ذهنم می‌رسد، نقاشی می‌کنم. از کتاب‌های قدیمی، شمشیرها و جنگ‌ها و یا آداب و رسوم خانواده‌ها را دوست دارم نقاشی کنم.

«یک بار خواب دیدم که به مکه و برای زیارت می‌خواهم بروم. من و پسرم در راه مکه بودیم که یک راه سفیدرا پسرم رفت و انتهای جاده ماه بود که آنجا رسید اما من از راهی رفتم که به مکه نرسیدم و برگشتم. در همان لحظه از خواب بیدار شدم.»

عکس نقاشی های منور رمضانی معروف به ننه حسن

«خدا در این سن و سال به من ذهن داده است تا من نقاشی بکشم. من که رفتنی هستم و این‌ها باقی می‌ماند. من داستان‌هایی را می‌کشم که در ذهن‌ها باقی بماند. گاهی با نقاشی کردن تخلیه روحی می‌شوم و یا اگر خدایی نکرده عزیزی را از دست می‌دهم، ترجیح می‌دهم در آن شرایط نقاشی بکشم. تنها راه فرار از فشار و غم در لحظه‌هایی برایم ترسیم نقاشی است.»

درگذشت ننه حسن قاش خوداموخته

نظرات