چگونه آموزش ابتدایی قبول شویم؟

0

برای پذیرفته شدن در شغل معلم دوره ابتدایی دو راه پیش روی داوطلبان وجود دارد. راه اول تحصیل در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه‌های تربیت دبیر و فرهنگیان است. روش دیگر برای تحصیل در رشته آموزگار ابتدایی، قبولی در کنکور سراسری و انتخاب رشته آموزش ابتدایی در دیگر مراکز دانشگاه‌های سراسری و آزاد است. به طوری که بعد از پایان تحصیلات، دانشجویان می‌توانند به عنوان معلم دوره ابتدایی  مشغول به کار شوند.

 آموزش ابتدایی

قبولی در رشته آموزش ابتدایی شرایط و قواعد خاص خود را دارد. از این ‌رو در این مقاله به بررسی شرایط قبولی در این رشته پرداخته خواهد شد؛ بنابراین اگر شما هم مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید توصیه می‌شود مطالب این مقاله را تا پایان دنبال کنید.

شرایط اولیه تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

آموزش ابتدایی یکی از رشته‌های موجود در دانشگاه فرهنگیان است. اولین شرط پذیرش در رشته آموزگار ابتدایی، داشتن دیپلم در یکی از رشته‌های علوم‌انسانی، تجربی و ریاضی است. داوطلبان همچنین باید دوره پیش‌دانشگاهی را پشت سر گذاشته باشند تا بتوانند در آزمون ورودی دانشگاه‌ها در رشته آموزش ابتدایی شرکت کنند.  البته موارد ذکر شده مربوط به داوطلبان نظام قدیم است، در حالی که داوطلبان نظام جدید تنها باید مدرک سال دوازدهم را دارا باشند. در واقع موارد گفته شده در بالا،‌ جزء شرایط ابتدایی و اولیه برای پذیرش در این رشته است.

شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

آموزش ابتدایی

بیشترین ظرفیت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان، مربوط به آموزش ابتدایی است که از بین داوطلبان گروه علوم انسانی انتخاب می‌شوند. چرا که نیاز به متخصصان این رشته در آموزش و پرورش بسیار زیاد است.‌ برای تحصیل در این رشته علاوه بر داشتن شرایط اولیه که در بالا گفته شد، شرایط دیگری نیاز است. در زیر به بعضی از مهم‌ترین شرایط پذیرش در این دانشگاه‌ها اشاره شده است.

  • دارا بودن‌ معدل کل دیپلم ۱۴ به بالا
  • داشتن حداقل سن ۱۷ سال و حداکثر ۲۴ سال
  • حضور فیزیکی داوطلب در جلسه کنکور و کسب حد نصاب نمره قبولی در کنکور سراسری
  • انتخاب دانشگاه‌ بومی داوطلب ( به این معنی که داوطلب باید رشته مورد نظر را در یکی از دانشگاه‌های فرهنگیان استان بومی خود انتخاب کند.)
  • انتخاب گزینه دانشگاه تربیت معلم در هنگام ثبت نام در کنکور سراسری دانشگاه

رتبه و تراز دانشگاهی برای قبولی در رشته آموزش ابتدایی

از دیگر شرایط مهم برای پذیرفته شدن در دانشگاه فرهنگیان، کسب رتبه و به دست آوردن تراز لازم است. در بخش زیر در مورد رتبه و تراز دانشگاهی بیشتر صحبت شده است.

دانشگاه فرهنگیان نیز مانند سایر دانشگاه‌ها هر ساله از بین داوطلبان کنکور سراسری، دانشجو می‌پذیرد. برای قبولی در رشته‌های دانشگاه فرهنگیان باید از تراز و رتبه مورد نیاز برخوردار باشید.‌ برای کسب تراز لازم باید از درصد و ضریب دروس اختصاصی و عمومی لحاظ شده در رتبه کنکور اطلاع کافی داشته باشید.

در واقع داوطلبان کنکور سراسری در هر یک از سه گروه اصلی و زبان و هنر می‌توانند دانشگاه فرهنگیان را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. شانس قبولی در هر رشته با توجه به متفاوت بودن ظرفیت دانشگاه‌ها تا حدودی متفاوت است. یعنی هر چه میزان ظرفیت رشته خاصی در یک دانشگاه بیشتر باشد، شانس قبولی در آن رشته بالاتر است. بالعکس هر چه میزان ظرفیت پذیرش رشته دانشگاهی کمتر‌ باشد، برای قبولی در آن، باید رتبه و تراز بهتری کسب کرد.

به طور میانگین تراز لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان ۶۵۰۰ است؛ به این معنی که داوطلبان با تراز پایین‌تر از این مقدار، مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان نیستند. به دست آوردن این تراز در رشته‌های مختلف، با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در هر گروه، ممکن است رتبه‌های متفاوتی را شامل شود. پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان تهران و دیگر استان‌ها با توجه به ظرفیتی که در رشته‌های تربیت معلم دارند، با ظرفیت چند برابری، از داوطلبان برای مصاحبه دعوت به عمل می‌آورند.

درصد قبولی در دانشگاه فرهنگیان با توجه به تراز داوطلبان

آموزش ابتدایی

اگر بخواهیم به صورت درصدی شانس قبولی داوطلبان کنکور سراسری را در دانشگاه فرهنگیان مشخص کنیم؛ می‌توان گفت داوطلبان با تراز ۹۰۰۰ به بالا بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد شانس قبولی دارند. کسانی که تراز آن‌ها بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ است، تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد شانس قبولی دارند. داوطلبان با تراز ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰، ۷۰ تا ۸۰ درصد دارای شانس قبولی هستند و به همین ترتیب، هر چقدر که تراز پایین‌تر باشد، درصد قبولی در دانشگاه فرهنگیان نیز کمتر می‌شود.

برخورداری از شرایط جسمی و روانی مناسب برای ورود به رشته آموزش ابتدایی

بعد از این که داوطلبان حد نصاب نمره قبولی را در کنکور سراسری جهت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به دست آوردند. در مرحله مصاحبه حضوری نیز شرایط جسمانی و روانی آن‌ها مورد معاینه قرار می‌گیرد. در زیر به توانمندی‌های جسمی و روحی مورد نیاز در این رشته اشاره شده است.

  • برخورداری از توانایی‌ها و مهارت گفتاری و کلامی: طرز صحیح ادای کلمات و عبارات، بدون کوچک‌ترین لکنت زبانی و رعایت کامل مخارج کل حروف
  • میزان بینایی: یکی دیگر از موارد جسمانی که در این سنجش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، قدرت بینایی فرد است. به طوری که قدرت دید در هر دو‌ چشم حداقل باید نیم باشد. یا این که هر دو چشم بدون عینک یا با لنز ده بیستم باشد. وجود هرگونه ناهنجاری‌های چشمی مانند کوررنگی، نقص میدان بینایی، نیستاگموس شدید هر دو چشم و ضایعات وسیع شدید غیرقابل درمان، باعث عدم پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خواهد شد.
  • قدرت شنوایی: توانایی کامل در شنیدن صداهای معمولی و نداشتن کم شنوایی کمتر از ۳۰ دسیبل
  • عدم ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و غیر قابل درمان: بیماری‌هایی مانند عدم ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، تالاسمی ماژور، نارسایی کلیه، پارکینسون و دیگر بیماری‌های مزمن

مزایا و محدودیت‌های شرایط‌ پذیرش در دانشگاه فرهنگیان

آموزش ابتدایی

از دیگر شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان این است که از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در هنگام ثبت‌نام تعهد گرفته می‌شود که بعد از پایان تحصیلات، به مدت‌ پنج سال در مناطقی که سازمان آموزش و‌پرورش لازم می‌داند، خدمت کنند. سن فارغ‌التحصیلان همچنین برای استخدام در آموزش و پرورش باید حداکثر ۲۸ سال تمام باشد.

مدت زمان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان ۴ سال است که این مدت به سابقه کاری آن‌ها نیز افزوده می‌شود. از مزایای دیگر تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، پرداخت حقوق به دانشجویان از همان ترم اول است. در واقع این دانشجویان از همان ابتدا به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آیند و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

تأثیر سهمیه ایثارگری در قبولی دانشگاه فرهنگیان

سهمیه ایثارگری به خودی خود، تأثیری در کسب رتبه و تراز قبولی در دانشگاه فرهنگیان ندارد. به این صورت که داوطلبان باید خود بدون در نظر گرفتن سهمیه ایثارگری، حد نصاب تراز قبولی که همان ۶۵۰۰ است را بیاورند تا بتوانند دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند. اما بعد از کسب رتبه قبولی در دانشگاه، کسانی که سهمیه ایثارگری دارند؛ شانس بیشتری برای دعوت به مصاحبه دارند. زیرا ۳۰ درصد از سهمیه دانشگاه فرهنگیان مختص ایثارگران است.

آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه فارغ‌التحصیلان رشته آموزش ابتدایی

یکی دیگر از راه‌های پذیرش آموزگار ابتدایی در آموزش و پرورش، شرکت در آزمون استخدامی برگزار شده از سوی این سازمان است. در واقع کسانی که دانشگاه تربیت معلم یا فرهنگیان درس خوانده اند بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی، خیلی سریع جذب آموزش و‌پرورش می‌شوند.

فارغ‌التحصیلان رشته آموزش ابتدایی از دیگر دانشگاه‌ها نیز از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش، قبولی در این آزمون و در نهایت مصاحبه به عنوان معلم پذیرفته می‌شوند. به طوری که این آزمون همه ساله از بین فارغ‌التحصیلان رشته آموزش ابتدایی تعدادی از نیروهای مورد نیاز خود را جذب می‌کند. برای این آزمون استخدامی توصیه می شود که با مطالعه منابع خوب آمادگی لازم کسب شود. لیست برخی از کتاب های مفید در این زمینه را می توانید در بخش کتاب استخدامی آموزگار ابتدایی در سایت آوا کتاب مشاهده نمایید. در این لیست کتاب آموزگار ابتدایی جهش از محبوب ترین کتب استخدامی به شمار می رود.

همچنین شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در این آزمون به شرح زیر است:

  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • برخورداری از شرایط سنی حداکثر ۲۵ سال برای دیپلمه‌ها
  • دارای شرایط سنی حداکثر ۳۰ سال برای افراد با مدرک فوق دیپلم یا همان کاردانی
  • برخورداری از شرایط سنی ۳۵ سال برای دارندگان مدرک لیسانس یا کارشناسی
  • دارای شرایط سنی ۴۰ سال برای فوق لیسانس یا کارشناسی ارشد و همچنین ۴۵ سال برای مدرک دکترا
  • عدم اشتغال در سازمان‌ها یا دیگر دستگاه‌های اجرایی دولتی به صورت پیمانی یا رسمی
  • عدم ممنوعیت استخدامی در دستگاه‌های دولتی

داوطلبان بعد از قبولی در آزمون، باید در مصاحبه حضوری و معاینات پزشکی حضور یابند. پذیرفته‌شدگان بعد از طی این مراحل، باید در دوره مهارت‌آموزی یکساله برگزار شده از طرف آموزش و پرورش شرکت‌ کرده تا آماده خدمت در شغل آموزگار ابتدایی شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله به شرایط قبولی در آزمون دانشگاه فرهنگیان جهت تحصیل در رشته آموزش ابتدایی پرداخته شد. به طور کلی می‌توان از طریق شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه مورد نیاز در دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش ابتدایی  به تحصیل پرداخت. در غیر این صورت، امکان انتخاب رشته آموزش ابتدایی در دیگر دانشگاه‌ها و موسسات عالی، وجود دارد. همان‌طور که اشاره شد؛ از شرایط اولیه و اساسی برای تحصیل در رشته آموزش ابتدایی داشتن دیپلم همراه با دوره پیش‌دانشگاهی نظام قدیم و نیز مدرک سال دوازدهم نظام جدید است.

برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان داشتن یک سری شرایط عمومی و اختصاصی ضروری است که در این مقاله تا حدودی به آن‌ها اشاره شد. داوطلبان رشته آموزش ابتدایی، می‌توانند جهت آگاهی از شرایط کامل ثبت‌نام و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.‌

نظرات