پیامک و متن ادبی تبریک روز همدان + تاریخچه و عکس نوشته پروفایل روز همدان

0

پیامک و متن ادبی تبریک روز همدان + تاریخچه و عکس نوشته پروفایل روز همدان

پیام و متن روز همدان ۱۴۰۱، ۱ شهریور ۱۴۰۱ روز همدان مبارک. به همین مناسبت، ما امروز برای شما، مجموعه از جدیدترین متن و پیام های گرامیداشت روز همدان با متن تبریک روز همدان مبارک (رسمی ، دوستانه ، ادبی ، عاشقانه و تاریخچه) به همراه عکس نوشته پروفایل و استوری تبریک روز همدان به همدانی ها با عکس نوشته های جدید و پیام تبریک روز همدان ۱۴۰۱ برای گرامیداشت این روز را قرار داده ایم. شما می توانید از این عکس نوشته ها به عنوان عکس پروفایل خود در شبکه های اجتماعی استفاده کنید. برای مشاهده این مطلب با ما همراه باشید.

متن تبریک روز همدان 1401

تاریخچه روز همدان با علت نامگذاری

یکم شهریور ماه زادروز ابوعلی سینا به عنوان روز همدان در تقویم شمسی ایران نامگذاری شده است.

روز همدان، گرامیداشت هزاران سال افتخار و قدمت، مصادف با زاد روز ابوعلی سینا است، از این رو دو رویداد در یک روز رقم می خورد، اولی روزی است که به دلیل زاد روز شیخ ‌الرئیس ابوعلی ‌سینا روز پزشک نام گرفت و دیگری بخاطر خدمات ابوعلی سینا و وجود آرامگاه او و دیگر مشاهیر و مفاخر علمی، ادبی و مذهبی است که این استان را به جهان شهر دنیا مبدل کرده اند. به همین مناسبت مراسم بزرگداشت این روز بزرگ بر آرامگاه ابوعلی سینا در شهر همدان برگزار می گردد.

تاریخچه روز همدان

همدان شهری در دامنه‌های کوه الوند و قدیمی‌ترین شهر ایران است که قدمت آن به بیش از سه هزار سال می‌رسد،همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین بوده و به شایستگی این نام صاحب جایگاهی والا در عرصه فرهنگ و تاریخ و تمدن در کشور است.

اینروزها همدان آب ندارد و دچار بحران بی آبی است.

این شهر در روزگار، ماد، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان، آل بویه و سلجوقیان یکی از پایتخت‌های کشور بوده‌است و به عنوان یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران، از پیشینه چند هزار ساله‌ای برخوردار است. پیش از آمدن اقوام آریایی، شهرهمدان از زیستگاه‌های اصلی قوم کاسیان به‌شمار می‌آمده‌ است.

اس ام اس تبریک روز همدان

پیامک و اس ام اس تبریک روز همدان

یکم ۱ شهریور؛ روز همدان

از طلوع پیدایش الوند مقدس و باشکوه
تا بنای اولین پایتخت شهرنشینی دنیا هگمتانه (همدان)
زادگاه و خواستگاه بزرگ و پیشگام کوهنوردان نامدار ایران زمین.
آری! همگان تو را می خوانند و به نامت که مقدس و جاودانه خواهد ماند، سوگند یاد می کنند.
به نام الوند! به نام سرزمین پاکان و اسطوره ها!
به نام هگمتانه! همدان

روز همدان مبارک

****
بمناسبت روز همدان و‌ بزرگداشت ابوعلی سینا.

اونجا كه ميگن عين جنانه همدانه

خوشگل تر اَ شیش دانگِ جهانه همدانه

حافظ ميگه خالِ رُخ ِ هفت كشور ِ شيراز

خالِ رُخ ِ دنيا٬ نیمي دانه همدانه!

متن تبریک روز همدان 1401

اُنجا كه ميگن عين جِنانه هِمِدانه
خوشگلتر ا شيش دانگِ جِهانه هِمِدانه

حافظ ميگه خال رخ هفت كشوِرِه شيراز
خال رخ دنيا نيميدانه هِمِدانه

یکم شهریور زادروز حکیم بوعلی سینای بزرگ و روز همدان گرامیباد 💖

همدان آب ندارد

همدان به بلندای تاریخ و تمدن ایران زمین

*****

امروز ( یکم شهریور) روز همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین است ، روزي كه به حكم تقويم و به‌جهت زادروز بوعلی سینا حکیم هزاره ها به نام این حکیم فرزانه نامگذاري شده است.
همدان کهن شهر ایران؛ قدمتی به بلندای تاریخ ایران زمین دارد. ایران را با همدان باید شناخت.

عکس نوشته همدان آب ندارد

در مورد زمان و چگونگی احداث و نام بنیان‌گذار شهر همدان بین روایت‌های مورخین و جغرافیدانان یونانی و همچنین مابین مورخین اسلامی اختلاف‌نظر وجود دارد. به گفتهٔ هرودوت این شهر را نخستین شاه ماد دیاکو بنیان نهاده‌است.

آب و هوای این شهر مختلف و اوضاع جوّی منطقه از لحاظ حداقل و حداکثر برودت و باران در فصول سال متغیر است در نقاط کوهستانی سرد است حد متوسط برف سالانه بین ۱۵۵ تا ۲۴۵ میلی‌متر می‌باشد و سرما تا ۳۰ درجه زیر صفر می‌رسد

تاریخ روز همدان

شهر همدان در دره‌ها و دامنه‌های شمالی کوهستان الوند واقع شده‌است. مرتفع‌ترین قلهٔ این کوهستان، قلهٔ کوه الوند با ارتفاع ۳۵۷۴ متر از سطح دریاست که این قله بین تویسرکان و همدان و در ۱۸ کیلومتری واقع شده‌است.

در شرق همدان کوه وفس و در شمال شرقی سلسله جبال خرقان که خط الراس آن حد طبیعی بین همدان و قزوین است، قرار گرفته‌است.

عکس استوری تبریک روز همدان

تامین آب همدان

رودهای الوسجرد، دره‌مرادبیک و عباس‌آباد مهم‌ترین رودهای شهرهمدان هستند. آب شرب شهر همدان توسط دو سد زیر تأمین می‌شود:

سد اکباتان در ۱۰ کیلومتری جادهٔ همدان به ملایر و بر روی رود آبشینه در نزدیکی تفریجان که منطقه‌ای ییلاقی می‌باشد، قرار گرفته‌است.
سد آبشینه در جادهٔ همدان به ملایر بر روی رود آبشینه قرار دارد.

گویش ها

گویش اکثریت همدانیها، فارسی با لهجه همدانی است. در این شهر اقلیتی از مردم ترک‌زبان نیز سکونت دارند و از دیرباز دارای فرهنگ ریشه‌دار و غنی بوده‌است که قدمت برخی از عناصر آن به تحقیق برابر با تاریخ سه هزار سالهٔ شهر است.

عکس نوشته تبریک روز همدان مبارک

عکس نوشته تبریک روز همدان

امین‌الله رضایی، پدر نقاشی سورئال ایران و شاعر، یاور همدانی نخستین گردآورنده گویش همدانی و ترانه‌سرای محلی و غزل‌سرا، هوشنگ ایرانی پدر شعر سورئال فارسی و شعر نو عرفانی ایران، احسان یارشاطر بنیان‌گذار و سرویراستار دانشنامه ایرانیکا، ویگن، از پیشروان موسیقی پاپ در ایران، مصطفی رحماندوست شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان، پرویز اذکایی پژوهشگر و دارای تألیفات بسیار در مورد کتابشناسی، رجال‌شناسی، تاریخ علم و تاریخ همدان، پروفسور ساموئل رهبر پژوهشگر پرآوازهٔ ایران در زمینهٔ هموگلوبین، شیرین عبادی نخستین و تنها ایرانی برندهٔ جایزه صلح نوبل شخصیت‌های دوران معاصرهمدان هستند.

عکس پروفایل روز همدان برای استوری

عکس پروفایل روز همدان

این شهر به‌عنوان یکی از پنج شهر گردشگری و تاریخی کشور مطرح بوده و از این لحاظ جایگاه ویژه‌ای دارد و امروزه به‌عنوان یکی از پنج شهر گردشگری و تاریخی کشور مطرح بوده و از این لحاظ نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و وجود آثار تاریخی و فرهنگی با قدمت چند هزار ساله درهمدان، همچون تپه هگمتانه، گنبد علویان، برج قربان، موزه تاریخ طبیعی، حمام قلعه، موزه مشاهیر، کتیبه‌های گنج‌نامه و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد در حوزه گردشگری ایران و جهان است.

عکس روز همدان

وجود آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا سبب شد تا یکم شهریور ماه زاد روز حکیم هزاره‌ها به عنوان روزهمدان تعیین شودهمین ویژگی‌ها و از همه مهم‌تر وجود آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا سبب شد تا یکم شهریور ماه زاد روز حکیم هزاره‌ها به عنوان روز همدان تعیین شود.

در سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای همدان را «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» اعلام کرد. اولین پایتخت نخستین حکومت ایران، مادها بوده‌است. با این حال قدیمی‌ترین آثار یافت‌شده از محوطهٔ باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران هخامنشیان است.

نظرات