علت حمله پانیک چیست؟ علائم و خطرات بیماری پانیک و آیا درمان میشود؟

0

علت حمله پانیک چیست؟ علائم و خطرات بیماری پانیک و آیا درمان میشود؟

بیماری پانیک (panic disorder) چیست؟

حمله پانیک نوعی اختلال اضطرابی در بدن است که وقتی شخصی بصورت مزمن، غیرمنتظره و بدون وجود خطر این احساس هراس را به صورت مداوم تجربه می‌کند، دچار بیماری پانیک است. بیشتر افرادی که برای اولین بار دچار حملات پنیک می‌شوند، احساس می‌کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند. همه چیز درباره بیماری پانیک و حمله پانیک در ادامه از علت و نشانه ها و راهای تشخیص و درمان و خطرات و عوارض و اطلاعات پزشکی کامل درباره این بیماری ذر ادامه مطلب بخوانید:

بیماری پانیک (panic disorder) چیست؟

بیماری پانیک panic disorder یکی از انواع اختلالات اضطرابی بوده و زمانی اتفاق می‌افتد که بیمار حملات وحشت ناگهانی و غیرمنتظره‌ای را تجربه میکند. بیمار وقتی احساس وحشت ناگهانی و طاقت فرسایی کند که دلیل مشخصی ندارد، ممکن است دچار حمله پانیک شود.

بیمار ممکن است حین حمله پانیک دچار علائم بیماری‌های قلبی و ریوی مانند تپش قلب، مشکلات تنفسی و تعریق بشود، که اگر علائم این بیماری مزمن و اذیت کننده باشد، با درمان توسط نورولوژیست‌ها می‌توان شدت این علائم را کنترل کرده و کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشید.

نحوه تشخیص بیماری

پانیک اَتَک، یک مشکل جدی سلامتی برای همه افراد محسوب می‌شود. حداقل ۲۰ درصد از بزرگسالان یا حدود ۶۰ میلیون نفر در برخی از مقاطع زندگی خود، دچار حملات پانیک می‌شوند. حدود ۱٫۷ درصد از بزرگسالان یا حدود سه میلیون نفر در مقطعی از زندکی خود، دچار اختلالات کامل پانیک می‌شوند. همچنین این مشکل در زنان دو برابر مردان است.

اگر حداقل دو بار دچار حمله پانیک شده‌اید -احساس وحشت و اضطراب می‌کنید، حتی اگر در معرض خطر نباشید- و دائما نگران بوده و برنامه روزمره خود را تغییر میدهید تا از حمله دیگری جلوگیری کنید، ممکن است دچار این بیماری شده باشید.

و یا اگر شما نیز جزو افرادی هستید که احساس می‌کنید علائم حمله وحشت را تجربه کرده‌اید، بهتر است به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.
بیشتر افرادی که برای اولین بار دچار حمله وحشت می شوند، احساس می‌کنند که دچار حمله قلبی شده‌اند.

علائم و نشانه های بیماری پانیک

علائم و نشانه های بیماری پانیک

علائم این بیماری غالباً در نوجوانان و جوانان زیر ۲۵ سال بروز پیدا می‌کند؛ به صورتی که اگر فردی چهار بار یا بیشتر دچار حمله پانیک شده است و یا بعد از تجربه یک حمله پانیک به صورت مزمن دچار ترس می‌شود، به احتمال زیاد دچار اختلال پانیک است که علائم و نشانه های آن در زیر آمده است:

  • احساس تپش قلب
  • تنگی نفس
  • احساس خفگی
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • حالت تهوع
  • تعریق
  • احساس لرز
  • تغییرات در وضعیت روانی، از جمله احساس غیر واقعی بودن یا شخصی سازی (جدا شدن از خود)
  • بی‌حسی
  • سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها
  • درد یا گرفتگی قفسه سینه
  • ترس فرد از مرگ

حمله پانیک چقدر طول می کشد؟

حملات پانیک ترس شدیدی ایجاد می‌کنند که اغلب بدون هشدار و به طور ناگهانی شروع شده، و غالبا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد، اما در موارد شدید علائم ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد. این حملات از لحاظ نحوه بروز برای همه متفاوت است و علائم آن اغلب از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد.

علائم حمله پانیک اغلب بدون دلیل مشخصی رخ داده و هیچ تناسبی بین شدت علائم و میزان خطری که از سمت محیط فرد را تحریک می‌کند، وجود ندارد. از آنجایی که این حملات قابل پیش بینی نیستند، می توانند عملکرد فرد بیمار را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهند. همچنین ترس از حمله پانیک یا یادآوری حمله قبلی می‌تواند منجر به بروز حمله جدید شود.

علت حمله پانیک چیست

هنوز علت بروز و وقوع حملات پانیک توسط دانشمندان مشخص نشده، اما تحقیقات نشان داده که این بیماری ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد. همچنین اختلال پانیک میتواند با اتفاقات قابل توجهی که در زندگی فرد رخ می‌دهد، مثل دانشگاه رفتن، ازدواج یا فرزند آوری و از دست دادن عزیزان همراه است.

بر اساس آمار انستیتوی ملی بهداشت روان ایالات متحده آمریکا، زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

شایع‌ترین سنی که افراد دچار اولین حملات پانیک می‌شوند، بین ۱۵ تا ۱۹ سالگی است. این حملات با انواع اضطراب تفاوت چشمگیری دارند، زیرا این مشکل بسیار ناگهانی و اغلب غیر منتظره بوده است که بدون هیچ تحریکی صورت می‌گیرد و غالباً ناتوان کننده هستند

ژنتیک

اگر در بین اعضای خانواده‌تان فردی است که سابقه حملات پانیک یا اختلال هراس دارد، احتمال اینکه حملات وحشت را تجربه کنید بیشتر است.

استرس

اضطراب یا استرس همان حمله وحشت نیست، اما این دو وضعیت ارتباط تنگاتنگی باهم دارند.
احساس استرس، خستگی مفرط یا اضطراب شدید می‌تواند یک عامل خطر برای حمله پانیک در آینده باشد.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یا عوارض دارویی ممکن است روی عملکرد شیمیایی مغز افراد تأثیر بگذارد و آن هارا مستعد حملات panic کند.

اتفاقات زندگی

آشفتگی در زندگی شخصی یا شغلی افراد، از جمله از دست دادن عزیزان یا اخراج شدن از شغل، می‌تواند اضطراب زیادی ایجاد کند که از ریسک فاکتور‌های جدی این بیماری است.

زمان مراجعه به پزشک

اگر هنگام بروز حملات پانیک به اورژانس مراجعه کنید، پزشک اورژانس آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دهد تا ببیند علائم شما در اثر حمله قلبی ایجاد شده است یا خیر. پزشک ممکن است برای رد سایر شرایطی که می‌توانند علائم مشابه ایجاد کنند، نوار قلبی ECG)) برای بررسی عملکرد قلب یا آزمایش خون انجام دهد.

در صورتی که شرایط قلبی بیمار نرمال بوده و هیچ گونه مشکل جدی شناسایی نشود، بیمار به پزشک عمومی ارجاع داده شده تا مراقبت های اولیه انجام شود. پزشک عمومی ممکن است یک معاینه بهداشت و روان انجام داده و از فرد در مورد علائمش شرح حال نورولوژی تهیه کند. در صورتی که پزشک با شرح حالی که بیمار به او ارائه می‌دهد، بعلاوه یافته‌های بالینی، به بیماری پانیک مشکوک شود اقدامات درمانی اولیه را آغاز می‌کند.
تشحیص بیماری پانیک چگونه است

ایا بیماری پانیک درمان قطعی دارد

درمان اختلالات پانیک بر کاهش یا از بین بردن علائم بیماری توسط متخصصان مغز و اعصاب متمرکز بوده و به صورت روتین شامل درمان شناختی رفتاری (CBT) است. این روش درمانی به افراد می‌آموزد که افکار و اعمال خود را تغییر دهند تا بتوانند حملات هراس خود را درک کرده و ترس خود را کنترل کنند.

علائم بیشتر افراد مبتلا به اختلال وحشت با درمان دارویی تسکین می‌یابد؛ اما در این بیماری مربوط به اعصاب و روان، مهمتر از درمان دارویی برنامه‌ریزی برای پیشگیری از بروز حملات پانیک است.

داروهای مهارکننده برای حمله پانیک

داروهایی که برای درمان اختلال هراس استفاده می‌شود می‌توانند شامل مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) -که یک دسته از داروهای ضد افسردگی هستند- باشند. این دارو‌ها شامل:

  • فلوکستین
  • پاروکستین
  • سرترالین

علاوه بر SSRI ها سایر داروهایی که بعضی اوقات برای درمان اختلالات هراس استفاده می‌شوند عبارتند از:
مهارکننده‌های بازجذب سروتونین-نوراپی‌نفرین (SNRI ها)، که دسته دیگری از داروهای ضد افسردگی هستند.
داروهای ضد تشنج
بنزودیازپین‌ها که معمولاً به عنوان آرام کننده استفاده می‌شوند، از جمله دیازپام یا کلونازپام
مهار کننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، نوع دیگری از ضد افسردگی است که البته به دلیل عوارض جانبی نادر اما جدی، به ندرت استفاده می‌شوند.

روش پیشگیری

هرچند پیشگیری از حملات پانیک سخت است، با این حال می‌توان با جلوگیری از مصرف الکل و مواد محرک مانند کافئین و همچنین داروهای اعتیاد آور، علائم حملات را کاهش داد. اگر موردی از حملات پانیک را تجربه کرده‌اید یا در معرض آن قرار گرفته‌اید، با پزشک خانواده خود در این مورد مشورت کنید.

علاوه بر این روش های درمانی دارویی، یکسری روش‌های ساده و در دسترس برای کاهش علائم وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید:

  • انجام یک برنامه منظم ورزشی و مدیتیشن
  • خواب کافی
  • اجتناب از مصرف محرک‌ هایی مانند کافئین در قهوه و چای

عوارض و خطرات بلندمدت حمله پانیک

اختلال پانیک اغلب یک بیماری طولانی مدت است که درمان آن دشوار بوده و اکثر افراد مبتلا به آن به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهند.اگر بیماری پانیک درمان نشود، حملات هراس و اختلالات وحشت می‌تواند تقریباً در همه زمینه های زندگی فرد تأثیر گذاشته، و آنچنان از حملات هراس بترسند که مداوم در ترس زندگی کرده و کیفیت زندگی خود را کاهش دهند.
عوارضی که با حملات هراس مرتبط هستند عبارتند از:

  • ایجاد فوبیا‌های خاص، مانند ترس از رانندگی یا ترک خانه
  • احساس نیاز به مراقبت های پزشکی به صورت دائمی
  • ایجاد احساسات اجتماع گریزانه
  • مشکلات محل کار یا تحصیل
  • افسردگی، اختلالات اضطرابی و سایر اختلالات روانپزشکی
  • افزایش خطر خودکشی یا ایجاد افکار خودکشی
  • سوء مصرف الکل یا مواد مخدر
  • مشکلات مالی و عدم تمرکز شغلی

نظرات