نگهداری بلند مدت بیت کوین؛ درست یا اشتباه؟

0

نوسان بازار ارزهای دیجیتال به ویژه قیمت بیت کوین (BTC)، به قدری بوده که سرمایه گذاران را با ترس روبرو کرده است. «ترس از دست دادن سرمایه» و سرمایه گذاری احساسی که بسیاری از تحلیلگران آن را دلیل اصلی این نوسانات عنوان می‌کنند. زمانی که سیر بازار ارز دیجیتال مانند آسانسور بالا و پایین می‌شود، به شکل طبیعی نگهداری بلند مدت آن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در این مطلب نگهداری بلند مدت بیت کوین و درست یا اشتباه بودن آن را با نظرات کارشناسان این حوزه بررسی می‌کنیم.

 نگهداری بلند مدت بیت کوین

حباب بیت کوین چیست؟

اصطلاح حباب برای بیت کوین به این خاطر استفاده می‌شود که برخی معامله گران معتقدند قیمت بیت کوین افزایش شدیدی را در سال ۲۰۲۱ داشته و به زودی ریزش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد. این پیش بینی درست از آب درآمده و در سال ۲۰۲۲ سیر نزولی قیمت و خرید بیت کوین را شاهد هستیم. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حباب فقط به دلیل فومو (Fomo) یا ترس از دست دادن سرمایه ایجاد می‌شود. این صرافی ایرانی معتقد است که نگهداری بلند مدت بیت کوین می‌تواند موجب ضرر شود و برای سرمایه گذاری در این بازار باید دانش و تجربه کافی را داشت.

آیا بیت کوین در خطر است؟

ارزش بیت کوین در سال جاری به شدت کاهش داشته و این استدلال که بیت کوین با تعداد محدود ۲۱ میلیون، از گزند تورم دور خواهد ماند را تضعیف کرده است. طرفداران بیت کوین مدت‌ها است که معتقدند کمیاب بودن Bitcoin از ارزش آن در زمان افزایش تورم، محافظت می‌کند. آنها اذعان می‌کنند، برخلاف بانک‌های مرکزی که می‌توانند عرضه پول را افزایش دهند، تعداد ثابتی سکه وجود دارد که باعث کمیاب شدن آن و در نتیجه حفظ و حتی افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

اما اوضاع این گونه پیش نرفته و حتی قبل از سقوط بازار، بحث در مورد این که آیا بیت کوین ارزش خود را حفظ خواهد کرد یا خیر، وجود داشته است. سرمایه گذار میلیاردر، پل تودور جونز (Paul Tudor Jones)، تولید بیت کوین را به عنوان یک محافظ تورم، افزایش می‌دهد. این در حالی است که مارک کوبان (Mark Cuban)، مالک باشگاه بسکتبال دالاس ماوریکس (Dallas Mavericks)، این ایده را به عنوان یک «شعار بازاریابی» رد کرده است.

بحث دیگر در مورد مزیت خرید بیت کوین این است که با پذیرفته شدن بیشترش مانند طلا، نگهداری بلند مدت آن باعث ارزش ذاتی بیت کوین خواهد شد. حامیان پادشاه رمزارزها بر این باورند که BTC به عنوان یک دارایی غیر مستهلک در بلند مدت جایگاه خود را تثبیت خواهد کرد. با این حال، وضعیت این روزهای بازار کریپتوکارنسی، این استدلال حامیان بیت کوین را فعلاً ثابت نکرده است.

با افزایش تورم جهانی ناشی از نوسانات سهام، رخدادهای ژئوپلیتیک و غیره ارزش کل بازار ارز دیجیتال نیز کاهش یافته است. قیمت بیت کوین نیمی از ارزش خود را از ژانویه ۲۰۲۲ از دست داده و بر اساس آمار روزانه صرافی ارز دیجیتال والکس، در روز سه شنبه ۲۶ جولای ۲۰۲۲  قیمت آن به ۲۱۰۰۰ دلار رسیده است. با این وجود، بیت کوین هنوز مورد اعتمادترین ارز دیجیتال در بین سرمایه گذاران است، اگر با استراتژی درستی وارد بازار خرید و فروش آن شوید.

کارشناسان مالی در مورد بیت کوین چه می‌گویند؟

در این بخش نظر دو نفر از متخصصین این حوزه را بیان می‌کنیم:

امید ملکان

امید ملکان (Omid Malekan) استاد کمکی دانشکده بازرگانی کلمبیا و متخصص فناوری رمزنگاری و بلاک چین، نیز نظر خود را در مورد بیت کوین بیان کرده است. او معتقد است در حالی که هنوز ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین برای این که یک ذخیره ارزش قابل اعتماد و بلند مدت باشند، خود را ثابت نکرده‌اند اما همچنان امید زیادی وجود دارد که با نوسانات کمتر در آینده، مورد پذیرش بیشتری قرار گیرند. او می‌گوید: «هنگامی که نوسانات فروکش کند، می‌توان تصویر بهتری از نحوه واکنش آن به تحولات کلانی مانند نرخ تورم و آن چه فدرال رزرو (FED) انجام می‌دهد، بدست آورد.»

نگهداری بلند مدت بیت کوین

آنجالی جاریوالا

آنجالی جاریوالا (Anjali Jariwala) برنامه ریز مالی معتبر و موسس Fit Advisors به CNBC Make IT می‌گوید: «وسعت نوسانات کریپتو بسیار قابل توجه است و این موضوع برای من دشوار است که آن را به عنوان یک ذخیره بلند مدت ارزش تصور کنم.» او معتقد است که هنوز بیت کوین و سایر رمزارزها مانند طلا و ارزهای رایج عمل نمی‌کنند چون به راحتی با یک کالا و خدمات مبادله نمی‌شود. جاریوالا، قیمت بیت کوین را عمدتاً متأثر از احساسات مصرف کننده یا همان فومو می‌بیند.

او اعتقاد دارد با توجه به عمر کم بیت کوین، داده‌های تاریخی کافی برای شناخت هدف سرمایه گذاری و آینده آن وجود ندارد. او همچنین پیشنهاد می‌کند که فقط با پولی که آماده از دست دادن هستید، سرمایه گذاری کنید. هر چند، جاریوالا و بسیاری دیگر از سرمایه گذاران حرفه‌ای، به سرمایه گذاری در کریپتو به عنوان یک استراتژی بلند مدت فکر می‌کنند و برون رفت از این نوسانات و روزهای ناامید کننده را پایبند بودن به همین استراتژی می‌دانند.

نگهداری بلند مدت بیت کوین مانند دیگر ارزهای دیجیتال، هیچ تضمینی برای سودآوری نخواهد داشت و حتی می‌تواند باعث ضرر و از دست دادن سرمایه شود. به نظر می‌رسد اکثر تحلیلگران حوزه کریپتوکارنسی نیز با توجه به وضعیت بازار، بر سرمایه گذاری کوتاه مدت تاکید دارند. چنانچه قصد سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت بیت کوین را دارید بهتر است با دانش و تجربه کافی اقدام به این کار کنید.

نظرات