از زبان حمیدرضا شیرازیها : نیچ مارکتینگ چیست و چه تاثیری در حوزه‌ ی مد و فشن دارد

0

پیش‌ بردن کسب و کار با استراتژی ‌های کارآمد، باعث ترقی و رشد بیشتر آن کسب ‌و کار می‌ شود. نیچ مارکتینگ به عنوان یکی از این استراتژی‌ ها، سهم زیادی در توسعه یک برند دارد. این رویکرد می‌ تواند سکوی پرتابی برای کسب و کار های کوچک با سرمایه کم باشد. اگر شما نیز قصد راه‌ اندازی کسب و کاری دارید، اما با استراتژی ‌های کارآمدی نظیر نیچ مارکتینگ آشنایی ندارید، همراه‌ مان باشید. ما در این مطلب به جواب سوال نیچ مارکتینگ چیست پاسخ خواهیم داد و تاثیرات آن در کسب‌ و کار های حوزه‌ ی مد و فشن را بررسی خواهیم کرد.

 نیچ مارکتینگ از زبان حمیدرضا شیرازیها

نیچ مارکتینگ در صنعت مد و فشن

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا بازاریابی گوشه ‌ای، بخشی از بازار است که نیاز افرادی خاص را هدف قرار گرفته و در جهت رفع آن می‌کوشد. در واقع در این استراتژی هدف، تمرکز بر ایده و محصولاتی است که تا الان مورد توجه قرار نگرفته‌ اند. با این رویکرد صاحبان برند سعی در راضی نگه داشتن همه افراد ندارند و فقط در جهت رفع نیاز مشتریان هدف می‌ کوشند. به عنوان مثال در حوزه پوشاک، تولید لباس اختصاصی برای گروه سنی، جنسیت یا قشری خاص از استراتژی نیچ مارکتینگ پیروی می‌ کند. در این حالت محصولات با کیفیت برای جامعه هدف و جلب رضایت آن‌ ها تولید می‌ شود. صاحبان برند با این روش معمولاً یک بازار ویژه با جمعیتی محدود را به عنوان معیاری برای افزایش حاشیه سود مالی انتخاب می کنند.

مثالی از نیچ مارکتینگ در حوزه پوشاک

ایده‌ های بسیاری با استراتژی نیچ مارکتینگ تا کنون در حوزه پوشاک به سرانجام رسیده است. افرادی که نخستین بار لباس های یونیسکس یا فاقد جنسیت را طراحی کرده، یا کسانی که ایده لباس های حیوانات خانگی را عملی کرده اند، همه و همه با این استراتژی پیش رفته و موفق شده‌ اند. همچنین برند ها و اشخاصی که به تولید تخصصی یک آیتم پوششی خاص می پردازند، در واقع با نیچ مارکتینگ حرکت می کنند. این روش برای افرادی که برای شروع سرمایه کمی دارند بسیار مناسب است. به عنوان مثال تولیدی که فقط به تولید انواع شلوار جدید زنانه می پردازد. با این روش سرمایه گذار به جای راه اندازی فروشگاه بزرگ پوشاک، می تواند کار خود را به صورت محدود شروع کند و به مرور آن را گسترش دهد. در این حالت افرادی که به دنبال خرید شلوار زنانه هستند، بدون اتلاف وقت به سراغ این تولیدی می‌ روند.

نیچ مارکتینگ در حوزه پوشاک

انواع و ویژگی های نیچ مارکتینگ چیست

نیچ مارکتینگ بر اساس چند فاکتور دسته بندی می شود. در ادامه به هر یک می پردازیم.

  • نیچ مارکتینگ بر اساس محصول

مثالی که در رابطه با تولیدی تخصصی شلوار زدیم، مصداق بارز نیچ مارکتینگ بر اساس محصول است. در این حالت محصول خاصی به صورت تخصصی تولید و روانه بازار می‌ شود. به عنوان نمونه تولیدی شلوار زنانه باید بتواند با تولید انواع مختلف شلوار نظیر شلوار جین زنانه، شلوار کتان زنانه و … نیاز مشتریانش را تأمین کند. برند های تولید اختصاصی لباس زیر زنانه نیز بر اساس نیچ مارکتینگ محصول کار می کنند.

  • نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی

در نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت جغرافیایی، فقط ساکنان منطقه ی خاصی برای تبلیغات و ارائه نهایی محصول مورد هدف قرار می گیرند. تولید لباس محلی برای قومیت خاص یک منطقه می تواند یک نمونه ی نیچ مارکتینگ منطقه جغرافیایی باشد.

  • نیچ مارکتینگ بر اساس افراد

در نیچ مارکتینگ بر اساس افراد، تمرکز بر روی گروهی خاص از افراد است. به عنوان مثال اقلیت‌ ها گروهی از افراد با ویژگی های متمایز هستند. تولید پوشاک برای اقلیت ها می تواند نمونه ی مناسبی از این نوع نیـچ مارکتینگ باشد. مثلا افراد معلول جسمی یا افراد خانواده رنگین کمانی جامعه هدف مناسبی برای شروع نیچ مارکتینگ هستند.

  • نیـچ مارکتینگ بر اساس قیمت

قیمت نیز می‌ تواند یک فاکتور مهم برای نیـچ مارکتینگ باشد. به این صورت که محصولاتی با رِنج قیمتی خاصی برای جامعه هدف مشخصی طراحی و تولید می شوند. در صنعت پوشاک این سبک نیـچ مارکتینگ بسیار رواج دارد. در این رابطه می‌ توان به برند های لوکس پوشاک اشاره کرد. به عنوان مثال برند لویی ویتون (Louis Vuitton) از جمله برند های لوکس فرانسوی است که در سال ۱۸۵۴ تاسیس شده است. این برند به تولید اختصاصی کالاهایی لوکس نظیر، کالاهای چرمی، اکسسوری، عینک آفتابی، لباس، انواع کیف و کفش و چمدان می پردازد. اوت کوتور یا فشن سطح بالا نیز که به صورت اختصاصی برای افرادی خاص تولید می‌ شود، از نیـچ مارکتینگ بر اساس قیمت پیروی می کند.

جذب مشتری با نیچ مارکتینگ

مزایای نیـچ مارکتینگ چیست

نیـچ مارکتینگ در صنعت مد و فشن اگر با هدف و برنامه ریزی صحیح پیش برده شود، مزایای بسیاری دارد. اولین مزیت آن، نیاز نداشتن به سرمایه زیاد برای شروع کار با این استراتژی است. در واقع کسب و کار های کوچک بهترین شانس را برای دیده شدن با استراتژی نیـچ مارکتینگ دارند. مزیت دیگر آن این است که اگر ایده ی جدیدی داشته باشید، رقیبان کمتری نیز خواهید داشت. در این حالت با ارائه محصولات با کیفیت می توانید در مدت زمان کم مشتری های زیادی به دست آورید. به دست آوردن مشتری هدف با ارائه محصول خوب، همچنین سبب وفاداری آن ها می شود. در واقع محصولات شما برای مشتری ها محبوب می شوند و آن ها حاضرند حتی در ازای افزایش قیمت، محصولات شما را خریداری کنند. تولید محصولات اختصاصی همچنین باعث پیشرفت دانش شما در همان زمینه می شود.

حتی اگر کسب و کار کوچکی در زمینه پوشاک داشته باشید، با استراتژی نیـچ مارکتینگ قادر به رشد و موفقیت خواهید بود. تنها کافی است این رویکرد را با تحقیق، برنامه ریزی و هدف مشخص در پیش بگیرید. امیدواریم این مطلب شما را در این امر راهنمایی کرده باشد و به پاسخ سوال نیـچ مارکتینگ چیست و تاثیرات آن در دنیای فشن رسیده باشید.

نظرات