بیوگرافی و عکس های مسعود دلخواه بازیگر

0

بیوگرافی و عکس های مسعود دلخواه بازیگر

بیوگرافی مسعود دلخواه

مسعود دلخواه متولد ۹ دی ۱۳۳۶ در تهران، بازیگر و کارگردان تئاتر و مدرس و منتقد تئاتر  است.

دکتر مسعود دلخواه تحصیلات خود در زمینه تئاتر را از ایران آغاز کرد و در آمریکا به‌پایان رساند. او لیسانس خود را در ایران دریافت کرد و در دانشگاه کانزاس آمریکا در مقاطع فوق‌لیسانس و دکتری در سال‌۱۹۹۷ فارغ‌التحصیل شد.

دلخواه بیست‌ سال از عمر خود را در امریکا گذراند و ۱۴‌سال است که به ایران بازگشته و در کشور خودش به فعالیت هنری و آموزش می‌پردازد.

حضور او در امریکا دو جایزه مدرس برتر بازیگری در آمریکا در سال‌های‌۱۹۸۹ و‌۲۰۱۱ را به‌همراه داشت.

فارغ التحصیل فوق لیسانس و دکترای تئاتر از دانشگاه کانزاس آمریکا می باشد، علاوه بر بازیگری، نویسنده، کارگردان، مدرس و استاد دانشگاه است.

مسعود دلخواه

همسر مسعود دلخواه

متاسفانه اطلاعاتی از همسر و فرزندان ایشان در دست نیست.

فعالیتهای هنری مسعود دلخواه

دلخواه سال‌۸۵ نمایش «جولیوس سزار» نوشته ویلیام شکسپیر را در تالار مولوی روی صحنه برد. او در زمستان سال‌۸۶ موفق شد از سوی انجمن منتقدان خانه تئاتر به‌عنوان کارگردان برتر عرصه تئاتر کشور شناخته شود و این نخستین جایزه رسمی دکتر دلخواه در ایران بود.

او در سه‌سال بعد؛ یعنی در سال‌۸۹ و در قالب بیست‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش «روال‌عادی» به‌کارگردانی محمدرضا خاکی حضور داشت که این حضور برای او عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره در بخش آثار بین‌الملل را به‌ارمغان آورد. البته حضور او در این نمایش دو پرسوناژه به‌همراه ایوب آقاخانی برای دلخواه جایزه بازیگر برتر سال انجمن تئاتر ایران را هم همراه داشت.

مسعود دلخواه در این سال‌ها همواره به‌ عنوان کارگردان در تئاتر ایران حضور داشت که می‌توان به نمایش‌های «ارخش»، «خانمچه و مهتابی»، «دژاوو»، «ویتسک»، «بیگانه»، «مفیستو» و … اشاره کرد.

در این‌میان نمایش «بیگانه» که اثری اقتباسی بود و دلخواه نمایشنامه آن را بر‌اساس رمان آلبر کامو نوشته بود جایزه بهترین کارگردانی پانزدهیمن جشن کانون ملی منتقدان تئاتر را برای او به‌ همراه داشت.

آخرین پروژه مسعود دلخواه، نمایش «مفیستو»‌ نوشته آرین منوشکین بود که سال ۹۶ در تالار مولوی روی صحنه رفت. البته این نمایش در‌ شرایط تئاتر ایران یک اتفاق محسوب می‌شد.

«مفیستو» که تئاتری موزیکال محسوب می‌شد، با انتشار فراخوانی بازیگران و گروه موسیقی خود را شناخت و نمایش با گروهی بالغ بر هشتاد‌نفر روی صحنه رفت که سبب شد گروهی عظیم چه در زمینه موسیقی و چه بازیگری به تئاتر ایران معرفی شد.

مسعود دلخواه

سال ۹۶ سال بسیار شلوغی برای مسعود دلخواه بود؛ از یک‌سو او پروژه «مفیستو» را روی صحنه داشت و به‌ صورت هم‌زمان به‌ همراه کوروش سلیمانی با نمایش «روال‌عادی» به‌کارگردانی محمدرضا خاکی در سالن استاد سمندریان روی صحنه بود. سپس او در نمایش «بوی خواب» به‌کارگردانی سهراب سلیمی به ایفای نقش پرداخت.

سال ۹۶ از آن سال‌هایی بود که برای دکتر مسعود دلخواه، سال پر باری محسوب می‌شود؛ به این خاطر که او در این سال جایزه کانون ملی منتقدان تئاتر ایران را در مقام بهترین کارگردان سال برای نمایش “بیگانه” دریافت کرد. “بیگانه” آلبر کامو اگزیستانسیالیسم پیچیده‌ای دارد و برای همین سخت است کار کردن چنین نمایشنامه‌ای که دلخواه از پس آن در سال ۹۵ تا حد زیادی برآمده بود.

یکی دیگر از افتخارات او بازی در نمایش “روال عادی” است که سال ۸۹ برای نخسین‌بار در این نمایش به کارگردانی دکتر محمدرضا خاکی بازی کرد و سال ۹۶ نیز فرصت دوباره‌ای یافت در همین نمایش و این بار در کنار کورش سلیمانی بازی کند که این بازی یکی از تکنیکی‌ترین بازی‌ها در این سالهاست. او همچنین در مقام کارگردان و دراماتورژ امسال توانست نمایش “مفیستو” را در تالار مولوی و سپس سی و ششم جشنواره تئاتر فجر اجرا کند که برای این جایزه بهترین دراماتورژی را دریافت کرد.

ایشان بتازگی در سریال نجوا بازی کرده اند.

عکس های مسعود دلخواه

مسعود دلخواه

مسعود دلخواه

مسعود دلخواه

مسعود دلخواه

مسعود دلخواه

نظرات