تحصیل در مدارس کانادا

0

تحصیل در مدارس کانادا

کانادا اکنون یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی برای تحصیل دبیرستان دانش‌آموزان بین المللی در جهان است. تحصیل در شهرهای مهیج کانادا مانند تورنتو، انتاریو، مونترال، کبک، بریتیش کلمبیا و نیوفاندلند، فضایی مطلوب برای دانشجویان بین‌المللی است. مدارس دولتی، خصوصی و شبانه‌روزی کانادا، دانش‌آموزان بین‌المللی را برای تحصیلات عالی در کانادا و خارج از کشور به خوبی آماده می‌کنند. در ادامه این مطالب همراه ما باشید تا با تحصیل در مدارس کانادا بویژه در مقطع دبیرستان بیشتر آشنا شوید.

تحصیل در مدارس کانادا

تحصیل در مدارس کانادا

سیستم آموزشی کانادا از ۴ سطح کلی تشکیل شده است:

۴-۵ سال

آموزش پیش دبستانی

Pre-Elementary Education

۶-۱۲ سال

آموزش ابتدایی

Elementary Education

از ۱۲ سال شروع می‌شود و تا ۱۷ یا ۱۸ سال است

تحصیلات متوسطه

Secondary education

۱۷ یا ۱۸ سال

تحصیلات پس دوره از متوسطه

Post-secondary education

تکمیل سطح متوسط در کانادا دو سال طول می کشد. این شامل مطالعه هر دو پایه هفتم و هشتم است. سطح تحصیلات متوسط در کانادا با هدف آماده کردن دانش آموزان برای مقطع دبیرستان انجام می شود. موضوعاتی که در سطح دبیرستان تدریس می شوند معمولاً دشوارتر از موضوعاتی هستند که در سطح دبیرستان تدریس می‌شوند. با این حال، برنامه درسی شامل مطالب اضافی مانند زبان های خارجی مانند فرانسوی یا اسپانیایی است. توجه داشته باشید که آموزش متوسطه کانادا به طور کلی به دو مرحله اصلی تقسیم می شود :

  • دوره متوسطه اول junior high school
  • دبیرستان high school

پس از اتمام دوره متوسطه (کلاس هشتم)، دانش آموزان کانادایی یا بین المللی می توانند تحصیلات دبیرستانی را در کانادا آغاز کنند که شامل چهار سطح تحصیلی است:

  • کلاس ۹ (سنین ۱۴ تا ۱۵)
  • کلاس ۱۰ (سنین ۱۵-۱۶)
  • کلاس ۱۱ (سنین ۱۶-۱۷)
  • کلاس ۱۲ (سنین ۱۷-۱۸)

برنامه‌های درسی در تمام دبیرستان‌های کانادا برای آماده سازی دانش آموزان برای زندگی آکادمیک دانشگاهی یا یک کالج  فنی و حرفه‌ای یا اجتماعی (community college) طراحی شده است. علاوه بر این، دانش‌آموزان را با تمام مهارت‌های لازم برای موفقیت حرفه ای پس از فارغ التحصیلی آماده می کند. سیستم آموزش دبیرستان در کانادا شامل دروس اصلی اجباری مانند انگلیسی یا فرانسوی یا هر دو زبان است.

همچنین برنامه درسی ممکن است شامل ریاضیات، علوم عمومی، بهداشت، ورزش، مطالعات اجتماعی یا علوم اجتماعی (که ممکن است شامل تاریخ کانادا، جغرافیا، تاریخ جهان و مشکلات اجتماعی باشد)، به علاوه موضوعات اختیاری باشد. دروس اختیاری در سیستم دبیرستان کانادا از کلاس نهم تا کلاس دوازدهم شروع می‌شوند. این موضوعات اختیاری معمولاً حدود نیمی از موضوعات مورد مطالعه را تشکیل می دهند.

تحصیل در مدارس کانادا در مقطع دبیرستان

تحصیل در مدارس کانادا

در کانادا دو نوع دبیرستان وجود دارد:

تحصیل در دبیرستان دولتی کانادا (Canadian Public High School)

بودجه دبیرستان‌های دولتی در کانادا در سطح محلی تامین می شود، که هر استان برنامه درسی خود را ارائه می کند. دانش آموزان بین المللی می‌توانند برای تحصیل در تمام دبیرستان های دولتی کانادا درخواست دهند. آن‌ها می توانند انگلیسی یا فرانسوی یا هر دو را به عنوان زبان مطالعه انتخاب کنند. دبیرستان های دولتی کانادا برای دانش آموزان کانادایی رایگان است، اما دانش آموزان بین المللی باید شهریه پرداخت کنند.

تحصیل در دبیرستان خصوصی کانادا (Canadian Private High School)

دانش آموزان کانادایی و بین المللی باید برای دبیرستان‌های خصوصی کانادا شهریه بپردازند. این مدارس مانند مدارس دولتی آموزش با کیفیت بالا را ارائه می دهند. علاوه بر این دبیرستان‌های خصوصی از برنامه درسی مشابه دبیرستان های دولتی در همان استان یا قلمرو کانادا پیروی می کنند. دبیرستان‌های خصوصی در کانادا معمولاً مدت کوتاه تری نسبت به دبیرستان های دولتی دارند. همچنین دانشجویان می توانند در دوره برنامه نویسی تخصصی شرکت کنند.

دبیرستان‌های خصوصی کانادا شامل مدارس شبانه‌روزی (با محل اقامت)، مدارس نوبتی (alternative schools)، برنامه‌های IB (لیسانس بین‌المللی international baccalaureate)، برنامه‌های ورزشی تخصصی، یا مدارسی برای دانش‌آموزان خاص (دانش‌آموزانی با مشکلات یادگیری) است. به عنوان یک دانش آموز بین المللی، پذیرش در دبیرستان خصوصی در کانادا بسیار ساده‌تر است. از آنجایی که در مقایسه با دبیرستان های دولتی که معمولاً رقابتی تر هستند، ظرفیت‌های بیشتری برای دانش آموزان بین المللی وجود دارد.

هزینه تحصیل در مدارس کانادا در مقطع دبیرستان چقدر است؟

تحصیل در مدارس کانادا

شهروندان محلی در کانادا حق دارند از دبیرستان دولتی رایگان تا کلاس ۱۱ یا ۱۲ استفاده کنند. اما دانش آموزان بین المللی باید هزینه تحصیل دبیرستان خود را در کانادا بپردازند. برای دانش آموزان بین المللی، هزینه تحصیل دبیرستان در کانادا از ۱۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ CAD برای یک سال تحصیلی متغیر است. برخی از دبیرستان‌های کانادا ممکن است برای فعالیت های خاص مانند پیوستن به تیم های ورزشی یا سفرهای مدرسه‌ای، هزینه اضافی دریافت کنند. همچنین مسکن و غذا از هم مجزا از هزینه تحصیل هستند و دانش آموزان بین المللی سالانه حدود ۱۲۰۰۰ دلار کانادا برای هزینه های زندگی پرداخت می کنند.

مدارس شبانه روزی کانادا می تواند گزینه مناسبی برای اکثر دانش آموزان بین المللی باشد. این مدارس به « room and board » اطلاق می‌شود که دانش‌آموزان می‌توانند در طول سال تحصیلی در آن درس بخوانند و زندگی کنند. با این حال هزینه تحصیل در یک مدرسه شبانه روزی در کانادا بسته به مدرسه و مکان مدرسه بین ۳۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار کانادا متغیر است.

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا

متقاضیان علاقه مند باید مدارک زیر را برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا ارسال کنند:

تاییدیه پذیرش (Proof of Acceptance)

متقاضیانی که در یک موسسه آموزشی تعیین شده (DLI : designated learning institute) ثبت نام کرده اند، باید نامه پذیرش را همراه با درخواست ارسال کنند.

اثبات هویت (Proof of Identity)

متقاضیان و اعضای خانواده که آن‌ها را همراهی می‌کنند باید مدارک زیر را به عنوان مدرک هویت ارائه دهند:

  • گذرنامه یا سند مسافرتی معتبر
  • دو عکس جدید در اندازه پاسپورت که در پشت هر عکس نام و تاریخ تولد شخص نوشته شده باشد.

اثبات تمکن مالی (Proof of Financial Support)

برای دانشجویان اجباری است که بتوانند هزینه‌های خود را در حین تحصیل در کانادا بپردازند.

موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری

هدف موسسه مهاجرتی دکتر مهرآیین مخبری (MMCF) کمک به متقاضیان و حمایت آن‌ها در رسیدن به اهداف تحصیلی و مهاجرتی و شغلی است. مجموعه ما خدمات مختلفی را در کانادا و آمریکا ارائه می‌دهد. تیم متخصص مجموعه مهرآیین مخبری  به شما در بدست آوردن اهداف مهاجرتی تان در کانادا و آمریکا کمک خواهد کرد. خدمات خود را به ارائه مشاوره جامع اختصاص داده‌ایم. خدمات ما در زمینه بررسی جامع اولیه، مشاوره در مورد الزامات مورد نیاز، انتخاب رشته در دانشگاه مورد نظر، مراحل درخواست و دریافت پذیرش، کمک به تسهیل فرایند ویزا، همراه شما خواهد بود.

نظرات