انقلاب در آشپزخانه‌های صنعتی

0

اگر قصد را‌ه‌اندازی یک آشپزخانه صنعتی را دارید، لازم است به فکر تجهیزات به‌روز و ضروری باشید. آشپزخانه‌های صنعتی به آشپزخانه‌ هتل‌ها، رستوران‌ها، فست فود‌ها و غیره گفته‌می‌شود که حجم زیادی از غذا را آماده می‌کنند. استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن کمک می‌کند که بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی پخت و آماده‌سازی غذا را انجام دهند. شما باید با توجه به حجم سفارشات، نوع غذا، تعداد نیروی کار و فضای آشپزخانه، تجهیزات مورد نیاز را خریداری کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با پرکاربردترین و مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی آشنا کنیم.

   تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزات آشپزخانه صنعتی چیست؟

اگر در ابتدای مسیر راه‌اندازی یک آشپزخانه صنعتی هستید، اطلاع از وسایل و لوازم مورد نیاز بسیار اهمیت دارد. از آن‌جاکه تجهیزات آشپزخانه صنعتی بسیار متنوع هستند قطعا در هنگام خرید فرد دچار سردرگمی می‌شود. اگر قصد دارید در این مسیر به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنید، باید از تجهیزات و وسایلی استفاده کنید که از کارایی و عملکرد خوبی برخوردار باشند. ازاین‌رو در ادامه به معرفی مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی که در آشپزخانه‌های مدرن و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره می‌کنیم.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

هود صنعتی؛ تحولی بزرگ در آشپزخانه‌های صنعتی مدرن

یکی از نکات مهم هنگام راه‌اندازی آشپزخانه صنعتی، داشتن تهویه مناسب است که با خرید هود صنعتی امکان‌‌‌‌پذیر است. حجم پخت و پز و آماده‌سازی غذا در آشپزخانه‌های صنعتی زیاد است؛ ازاین‌رو دود و بخار حاصل از تهیه غذا می‌تواند برای کارکنان آشپزخانه و حتی همسایگان آزاردهنده‌باشد. استفاده از انواع هود صنعتی علاوه بر خارج‌‌کردن بو، دود، بخار و هرگونه آلودگی از فضای آشپزخانه، در افزایش طول عمر ساختمان هم تاثیرگذار است. هودهای صنعتی در مدل و ابعاد گوناگون تولید می‌شوند که هرکدام با توجه به مشخصاتی که دارند، تهویه هوا را انجام می‌دهند‌. از مهم‌ترین ویژگی‌های هود صنعتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس بدنه از استیل ضدخش
  • جنس شاسی از آهن یا استیل
  • قابلیت شست‌وشو
  • دارای سایز و ابعاد مختلف
  • امکان تولید به‌صورت فیلتردار و بدون فیلتر

انواع هود صنعتی

هود صنعتی انواع مختلفی دارد که در این بخش به معرفی آنها می‌پردازیم:

هود مرکزی

هود مرکزی یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که جهت تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هود به‌صورت فیلتر دار و بدون فیلتر تولید می‌شود و در سقف آشپزخانه نصب می‌گردد. از مشخصات هود مرکزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این هود دارای فیلتر بسیاری قدرتمندی بوده و جهت خارج‌‌کردن چربی و بخار در مکان‌های بزرگ بسیار مناسب است.
  • جنس ورق این هود از استیل ضد زنگ است و در برابر رطوبت و حرارت بسیار مقاوم است.
  • اسکلت هود مرکزی از استیل درجه یک ساخته شده‌است.
  • این هود توسط قلاب و زنجیر به‌صورت کاملا ایمن به سقف نصب می‌شود.

هود دیواری

وجود دود، بخار، چربی و گرد و غبار علاوه بر اینکه تنفس را برای کارکنان آشپزخانه‌های صنعتی دشوار می‌کند، موجب آسیب‌‌رساندن به تجهیزات آشپزخانه صنعتی نیز می‌گردد. به همین‌دلیل استفاده از هود بسیار ضروری است. هود دیواری یکی از هودهای صنعتی است و می‌تواند تمام بخار و قطرات چربی را از محیط آشپزخانه به خارج هدایت کند.

هود ساده

هود صنعتی ساده بدون فیلتر است و جهت خارج‌‌کردن بخار حاصل از غذا کاربرد دارد. این مدل هود به خاطر نداشتن فیلتر، قادر به جذب چربی نیست و به همین‌دلیل برای رستوران‌ها و فست فودهایی که حجم سفارش آنها بالا نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هود چربی گیر

هود چربی گیر دارای یک فیلتر قوی است که علاوه بر بخار و گرد و غبار، چربی‌های موجود در محیط را نیز به خارج از آشپزخانه هدایت می‌کند.

یخساز حبه ‌ای؛ از تجهیزات پرکاربرد در آشپزخانه صنعتی مدرن

یکی دیگر از تجهیزات آشپزخانه صنعتی که توانسته انقلاب بزرگی در آشپزخانه‌های صنعتی ایجاد کند، یخساز حبه ای است. یخ‌هایی که توسط این دستگاه تولید می‌شوند، بسیار شفاف هستند و به همین‌دلیل یک انتخاب عالی برای کسب و کارهای مختلف محسوب می‌شوند. صاحبان آشپزخانه‌های صنعتی برای اینکه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی‌کنند، می‌توانند انواع یخساز حبه ای را با برندهای معتبر خریداری نمایند. در گذشته از روش‌های سنتی جهت تولید یخ استفاده می‌شد که نه‌تنها بسیار هزینه‌بر بود، بلکه یخ‌های تولید‌‌شده از شفافیت و زیبایی برخوردار نبودند؛ اما امروزه ‌استفاده از انواع یخساز حبه ای برای کسب و کارهایی که ظاهر زیبای نوشیدنی برایشان اهمیت دارد، بسیار مفید خواهد بود.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

مزایای استفاده از یخساز حبه ای در آشپزخانه صنعتی

یخساز حبه ای یکی از تجهیزات آشپزخانه صنعتی است که با توجه به مزایای فراوانی که دارد، در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این دستگاه در ابتدا زیاد مورد توجه قرار نگرفت ولی به خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فرد در حال حاضر به‌عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات در آشپزخانه‌های صنعتی مدرن شناخته می‌شود. از مزایای استفاده از این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر شیک و جذاب
  • صرفه‌جویی در وقت و هزینه
  • ابعاد مناسب
  • امکان تولید یخ در حجم بالا
  • قابلیت استفاده در کسب و کارهای مختلف از جمله رستوران، کافی شاپ و غیره
  • به کارگیری متریال باکیفیت‌ در بدنه دستگاه جهت جلوگیری‌ از تجمع آلودگی
  • ماندگاری و دوام بالا
  • کاملا بهداشتی
  • دارای سیستم اتوماتیک پر‌‌شدن مخزن
  • تولید یخ‌هایی شفاف به دلیل سیستم تصفیه آب

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

نکات مهم هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه صنعتی دارای طیف وسیعی از وسایل حرفه‌ای است که به خاطر تنوع بالا ممکن است شما را هنگام خرید گیج کند. به‌همین‌خاطر در این بخش می‌خواهیم به نکات مهم هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه‌های صنعتی اشاره کنیم.

  • آشپزخانه‌های صنعتی از دید مشتریان پنهان هستند و فقط کارکنان و ماموران بهداشت با آن سر و کار دارند، ازاین‌رو باید قبل از خرید تجهیزات، معیار خرید خود را مشخص کنید و به‌دنبال وسایل ضروری و کاربردی باشید.
  • در زمان خرید تجهیزات جدید برای آشپزخانه صنعتی، حتما مساحت و فضای آشپزخانه را در نظر بگیرید. هم‌چنین درصورتی‌که نیاز به تجهیزاتی دارید که ابعاد بزرگی دارند، ابتدا مکان آن را مشخص کنید و سپس جهت خرید آن اقدام نمایید.
  • توجه کنید تجهیزاتی که می‌خرید مصرف صنعتی داشته‌باشد نه خانگی. یخساز حبه ای در دو مدل خانگی و صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌شود. اگر قصد خرید این دستگاه را برای رستوران یا کافی شاپ خود دارید، حتما نمونه صنعتی آن را خریداری کنید تا کارایی لازم را برای کسب و کارتان داشته‌باشد.
  • حتما در زمان خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی از تجربه دیگران استفاده کنید. افرادی که دارای آشپزخانه صنعتی هستند می‌توانند شما را در خرید تجهیزات مناسب و به‌صرفه راهنمایی ‌کنند. هم‌چنین مراکز فروش معتبر با داشتن کارشناسان مجرب در زمینه تجهیزات آشپزخانه، می‌توانند شما را در خرید بهترین تجهیزات با توجه به بودجه و نوع کسب و کارتان کمک نمایند.
  • هنگام خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی حتما سراغ برندهای معتبر و باکیفیت بروید. قطعا خرید وسایل درجه یک، نوعی سرمایه‌‌‌گذاری محسوب می‌شود. هم‌چنین با خرید تجهیزات باکیفیت لازم نیست تا مدت‌ها هزینه‌ای بابت تعمیر و نگهداری آنها بپردازید.

جهت خرید انواع تجهیزات برای آشپزخانه صنعتی حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید تا از کیفیت و اصل‌‌بودن آن مطمئن باشید.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

جمع‌‌‌‌بندی

در این مقاله به معرفی پرکاربردترین و مهم‌ترین تجهیزات آشپزخانه صنعتی در آشپزخانه‌های صنعتی‌ مدرن پرداختیم. تجهیزات آشپزخانه مدرن و پیشرفته نقش مهمی در موفقیت کسب و کارهای مختلف دارند. از مزایای استفاده از این محصولات می‌توان به‌ صرفه‌جویی در وقت و هزینه، کاهش خطای آشپزی، کاهش مصرف انرژی، افزایش کیفیت غذاهای آشپزخانه و غیره اشاره کرد‌.

نظرات