فرش ماشینی و دستباف چه تفاوتی با هم دارند؟

0

فرش ماشینی و دستباف چه تفاوتی با هم دارند؟

فرش یکی از لوازم اساسی هر خانه است که علاوه بر کاربردی که دارد، می‌تواند سبب زیباتر شدن دکوراسیون خانه نیز شود. از این رو فرش‌ها در انواع طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند. اما جنس این فرش‌ها نیز با هم تفاوت دارد. در واقع افرادی که روی کیفیت فرش حساس هستند، ترجیح می‌دهند از فرش دستباف به‌جای فرش ماشینی استفاده کنند، حال آن‌که این موضوع برای همه افراد مقدور نیست. امروزه انواع فرش ماشینی کاشان با کیفیت بالایی تولید می‌شوند و در ظاهر تفاوتی با فرش‌های دستباف ندارند، اما فرش‌های دستباف همچنان طرفداران خاص خود را دارند. در ادامه به بررسی تفاوت فرش دستباف و ماشینی می‌پردازیم تا ببینیم که چطور می‌توانیم فرش یا تابلوفرش نفیس‌تری را برای خانه یا محیط کار خود انتخاب کنیم. اگر این موضوع برای شما نیز اهمیت دارد، با ما همراه شوید.

تفاوت فرش ماشینی و دستباف

۴ تفاوت عمده فرش ماشینی و دستباف

معمولاً پی بردن به تفاوت فرش ماشینی و دستباف از روی ظاهر آن‌ها چندان مشخص نیست. به‌خصوص افرادی که در این زمینه تخصص ندارند و صرفاً برای خرید فرش ۱۲۰۰ شانه یا خرید فرش ۱۵۰۰ شانه به فرش فروشی مراجعه می‌کنند، قادر به تشخیص فرش‌های دستباف از ماشینی نیستند. بنابراین تفاوت این دو را می‌توان در ۴ مورد زیر جست‌وجو کرد:

۱ –        شیوه بافت

فرش ماشینی، همان‌طور که از نام آن هم پیداست، با ماشین‌ها و دستگاه‌های مخصوص تولید می‌شود. این دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی توسط کامیپوتر کنترل می‌شوند. این در حالی است که فرش دستباف از دار قالی آویزان شده و توسط نیروی انسانی تولید می‌شود. به طوری‌که چند نفر روی دار قالی کار کرده و طرح نقشه فرش را ایجاد می‌کنند.

۲ –        نوع الیاف

معمولاً در تولید فرش‌های دستباف از الیاف طبیعی استفاده می‌شود. اما در تولید فرش‌های ماشینی از الیاف مصنوعی مانند «پلی پروپیلن»، «نایلون»، «پلی استر»، «اکریلیک» و سایر الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.

۳ –        زمان بافت

طبیعتاً فرش‌های ماشینی باکیفیت مانند فرش ماشینی کاشان، به دلیل اینکه توسط دستگاه بافندگی فرش تولید می‌شوند، سرعت تولید بالایی دارند. اما فرش‌های دستباف به دلیل این که توسط نیروی انسانی بافته می‌شوند، سرعت تولید کندتری دارند. به طوری‌که برای تولید یک فرش دستباف ۱۲ متری، حدود یک سال زمان لازم است. اما یک فرش ماشینی مانند فرش ماشینی کاشان را در چند ساعت می‌توان تولید کرد.

۴ –        قیمت

طبیعتاً وقتی در تولید فرش‌های دستباف از الیاف طبیعی استفاده شده و از نیروی انسانی در بافت آن کمک گرفته می‌شود، بنابراین هزینه تولید این فرش‌ها بالا است و در نهایت قیمت بالایی هم در بازار دارند. اما فرش‌های ماشینی مانند انواع فرش ماشینی کاشان که به عنوان باکیفیت‌ترین فرش‌های ماشینی شناخته می‌شوند، هزینه تولید پایین‌تری دارند. در نتیجه قیمت پایین‌تری هم به نسبت فرش‌های دستباف دارند.

می‌بینید که تفاوت‌های عمده‌ای بین فرش ماشینی و دستباف وجود دارد که آگاهی از آن‌ها در هنگام خرید فرش می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در ادامه به بررسی راه‌های تشخیص فرش ماشینی از دستباف می‌پردازیم.

راه‌های تشخیص فرش دستباف از ماشینی

تا به اینجا در مورد تفاوت‌های فرش ماشینی و دستباف صحبت کردیم. اما چطور می‌توان در هنگام خرید این دو فرش را از هم تفکیک کرد؟! برای این کار می‌توان به گزینه‌های زیر دقت کرد:

۱ –        ریشه‌های فرش

اگر به ریشه‌های فرش نگاه کنید، می‌توان تا حدودی به تفاوت فرش ماشینی و دستباف پی برد. مثلاً در فرش‌های ماشینی ریشه‌ها به فرش دوخته شده؛ یعنی از خود فرش جدا است. اما در فرش‌های دستباف ریشه‌ها به فرش وصل هستند و جزئی از خود فرش هستند.

۲ –        پشت فرش

توجه به پشت فرش نیز دیگر راه تشخیص فرش دستباف و ماشینی از هم است. به طوری‌که گره‌های پشت در فرش‌های دستباف در یک راستا قرار ندارد و کمی ناهموار هستند (ممکن است گره‌ها کوچک و بزرگ باشند)؛ این موضوع به بافت توسط انسان مربوط می‌شود. اما گره‌ها در فرش ماشینی در یک راستا قرار دارند و هم‌اندازه هستند، چون با دستگاه بافته می‌شوند.

۳ –        لبه فرش

با توجه به لبه فرش‌ها نیز می‌توان به ماشینی یا دستباف بودن آن‌ها پی برد. در فرش‌های ماشینی لبه‌ها یا کناره‌های فرش به وسیله‌ی یک دستگاه دوردوزی می‌شوند، بنابراین کاملاً هموار به نظر می‌رسند. اما در فرش‌های دستباف به این شکل نیست، بلکه لبه یا کناره فرش دستباف با دست کوک زده می‌شود، به همین خاطر ممکن است کمی ناهموار به نظر برسند.

۴ –        اندازه فرش

فرش ماشینـی چون با دستگاه بافته می‌شود، اندازه دقیقی دارد. اما فرش‌های دستباف ممکن است کاملاً دقیق نبوده و کمی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از اندازه خود درآمده باشند.

۵ –        خطای فرش

همانطور که بافته شدن فرش توسط ماشیـن، آن را کاملاً مرتب، هموار و تراز می‌کند، طرح فرش‌های ماشینـی نیز بسیار دقیق است. به طوری‌که طرح این فرش‌ها کاملاً متقارن است و معمولاً هیچ خطایی در آن‌ها دیده نمی‌شود. اما در فرش‌های دستباف به این شکل نیست. به طوری‌که گاهی ناهماهنگی‌های کوچی بین طرح‌ها دیده می‌شود. وجود خطا یا عدم تقارن در برخی از قسمت‌ها در فرش دستباف دیده می‌شود، چون ممکن است بافنده اشتباه کرده باشد یا ذهنی طرح را ایجاد کرده باشد!

با استفاده از نکات فوق می‌توان به تفاوت فرش‌های ماشینی و دستباف پی برد. البته راه‌های دیگری هم ممکن است برای این امر وجود داشته باشد، اما راه‌های فوق کافی است تا به این مهم پی ببرید. در هر حال تصمیم با شماست که بخواهید فرش دستباف خریداری کنید یا فرش ماشینی. در ادامه شما را برای این انتخاب راهنمایی خواهیم کرد.

فرش دستباف بخریم یا ماشینی؟

معمولاً فرش‌های دستباف به عنوان فرش‌های نفیسی شناخته می‌شوند که دارای ارزش هنری، معنوی و دستی بالایی هستند. در واقع افراد از فرش‌های دستباف برای تابلوفرش منزل استفاده می‌کنند و از فرش‌های ماشینی برای زیر پا استفاده می‌کنند. در حال حاضر تنوع طرح و رنگ فرش‌های ماشیـنی، به‌خصوص انواع فرش ماشینـی کاشان به حدی بالا است که افراد می‌توانند فرش موردنظر خود را پیدا کرده و با هر نوع دکوراسیونی ست کنند. بنابراین اگر شما به ارزش ذاتی فرش‌ها اهمیت می‌دهید، به دنبال فرش‌های دستباف بروید؛ اما اگر می‌خواهید فرش زیبا، باکیفیت با طرح و رنگ هماهنگ با دکوراسیون منزل یا محیط موردنظر خود را پیدا کنید، انواع فرش‌های ماشینـی کاشان برای این امر در دسترس قرار دارند. شما می‌توانید فرش‌های جدید با ظرافت بالای ماشینـی را خریداری نمایید. در حال حاضر خرید فرش ۱۲۰۰ شانه و خرید فرش ۱۵۰۰ شانه از بیشترین طرفدار برخوردارند. باید توجه کنید که:

–         فرش ماشیـنی ارزان‌تر از فرش دستباف است

–         فرش ماشـینی تنوع طرح و رنگ بالاتری به نسبت فرش دستباف دارد

به دو دلیل فوق، برای مصرف عمومی خانه‌ها، خرید فرش ۱۲۰۰ شانه و خرید فرش ۱۵۰۰ شانه دستباف که دارای جدیدترین طرح‌های مدرن هستند را به شما توصیه می‌کنیم.

فرش ماشینی کاشان را از کجا خریداری کنیم؟

انواع فرش ماشینی کاشان جزو بهترین فرش‌های موجود در بازار کشورمان هستند؛ بنابراین آن‌ها را می‌توانید در مکان‌های مختلفی به‌صرت حضوری یا اینترنتی خریداری نمایید. اما اگر به دنبال یک فروشگاه قابل اعتماد هستید که دقیقاً فرش ماشیـنی کاشان را بتوانید آن تهیه کنید و نگران کپی بودن فرش نباشید، خرید از فروشگاه فرش ملکشاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید بالاترین طیف رنگ و طرح فرش ماشینـی کاشان را در فروشگاه اینترنتی فرش ملکشاه مشاهده کرده و سپس فرش ایده‌آل خود را سفارش دهید. اگر فرش موردنظر خود را هنوز پیدا نکرده‌اید، همین حالا می‌توانید وارد فروشگاه فرش ملکشاه شده و به جست‌وجوی فرش موردنظر خود از بین طرح‌های متنوع این فروشگاه بپردازید.

نظرات