بیوگرافی شهید محمدجواد باهنر و همسرش زهرا عینکیان + عکس فرزندان و شهادت

0

بیوگرافی شهید محمدجواد باهنر و همسرش زهرا عینکیان و فرزندانش + شهادت

محمدجواد باهنر زاده ۱۳ شهریور ۱۳۱۲ در کرمان، نخست‌وزیر ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود که در حادثه تروریستی انفجار دفتر نخست وزیری شهید شد. در ادامه به بیوگرافی و زندگی شخصی شهید محمدجواد باهنر و همسرش و فرزندانش همراه با سوابق شغلی و مدیریتی از حوزه علمیه تا نخست وزیری و شهادت در دفتر نخست وزیری با عکس جدید فرزندان را در ادامه کامل بخوانید

محمدجواد باهنر (Mohammad Javad Bahonar) نخست وزیر ایران کیست

بیوگرافی شهید محمدجواد باهنر و همسرش

دکتر محمدجواد باهنر متولد ۱۳ شهریور ۱۳۱۲ در کرمان، روحانی، وزیر سابق آموزش و پرورش و نخست‌ وزیر پیشین ایران پس از پیروزی انقلاب بود که در فاجعه انفجار و بمب گذاری دفتر نخست وزیری در سال ۱۳۶۰ همراه با محمدعلی رجایی ترور و به شهادت رسید.

فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران بود که پس از فارغ‌التحصیلی، به حرفه معلمی روی آورد و در دوران پهلوی به تدوین کتب درسی دینی و قرآن پرداخت. شهید باهنر یکی از محبوبترین وزرای پس از انقلاب بود که در واقعه انفجار دختر نخست وزیری در ۸ شهریور سال ۱۳۶۰ به شهادت رسید.

بیوگرافی شهید محمدجواد باهنر و همسرش

سوابق شغلی از معلمی تا وزارت

محمد جواد باهنر پیش از کسب سمت نخست‌وزیری، به عنوان سومین وزیر آموزش و پروش ایران مشغول به کار بود. باهنر را می‌توان از نخستین تدوینگران و مؤلفان کتب مذهبی مدارس ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران دانست.

زندگی شخصی و خانواده و خواهر و برادر محمدجواد باهنر

شهید محمد جواد باهنر، در سال ۱۳۱۲ در شهر كرمان متولد شد. دومين فرزند خانواده بود و غير از ايشان هشت خواهر و برادر ديگر هم بودند.

پدر او به واسطه مغازه کوچکی که در سرگذر محله داشت امرار معاش می‌کرد. در سن پنج سالگی برای آموزش به مکتب خانه‌ای سپرده شد و نزد معلم مکتب‌خانه قرآن را فرا گرفت از حدود یازده سالگی با راهنمایی حجت‌الاسلام حقیقی، فرزند معلم مکتب خانه، به مدرسه معصومیه کرمان وارد شد و تعلیم دروس حوزوی را آغاز نمود. او همزمان با دروس حوزوی با شرکت در امتحانات متفرقه دروس خود را در دبیرستان نیز ادامه داد.

زندگی شخصی و خانواده شهید باهنر

همسر و فرزندان شهید محمدجواد باهنر

ایشان در سالهای جوانی با زهرا عینکیان ازدواج کرده بود و ثمره این ازدواج چهار فرزند، دو پسر و دو دختر می باشد. فرزند بزرگ او ناصر باهنر که هم عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و هم مدیرعامل مجتمع فرهنگی رفاه است. پسر دوم او، در دانشگاه صنعتی شریف «هوا – فضا» خوانده و در حال‌ حاضر در وزارت دفاع مشغول است. دو دختر دارد که یکی پزشک و دیگری هم دندان‌پزشک است

همسر و فرزندان شهید محمدجواد باهنر

نحوه آشنایی و ازدواج

زهرا عینکیان همسر شهید باهنر تعريف مي كند: آشنایی من با «محمد جواد» از طریق خواهرم بود و آقای برقعی. می دانستم روحانی است و تحصیل كرده و… این شد مقدمه ازدواج من با ایشان در سال ۱۳۴۴؛ خیلی ساده، بی تكلف و با هزینه دو هزار و پانصد تومانی.

ورود به حوزه علمیه

در سال ۱۳۳۲ وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر اساتیدی چون سلطانی، مجاهدی و محمد جواد اصفهانی بهره برد و در همین سال بود که دیپلم کامل متوسطه را نیز اخذ کرد. در ادامه و تکمیل دروس دینی از سال ۱۳۳۳ به درس خارج علما حاضر شد و ضمن شرکت در درس خارج فقه سیدحسین بروجردی به درس خارج اصول آیت الله خمینی نیز حاضر می‌شد .باهنر هم چنین به مدت شش سال در درس فلسفه سید محمد حسین طباطبائی شرکت نمود و در همان زمان طلبگی وارد دانشکده الهیات شد و کارشناسی الهیات خود را در سال ۱۳۳۷ به اتمام رسانید. وی به مدت کمتر از یک سال در شهر نجف تحصیل نمود ولی مجدداً به قم بازگشت.

سوابق شهید محمدجواد باهنر

سوابق قبل از انقلاب محمدجواد باهنر

در سال ۴۱ به تهران آمد و به عنوان نماينده‌اي از حوزة علمية قم براي تبليغات اسلامي در تهران مشغول به کار شد.

محمد جواد باهنر که در سال ۳۷ جهت انجام سفر تبلیغی به آبادان عزیمت کرده بود به مناسبت تقارن به رسمیت شناختن دولت اسرائیل توسط دولت ایران حمله شدید و سختی به این مسئله نمود و پس از پایان سخنرانی توسط شهربانی دستگیر شد و این اولین برخورد او با رژیم پهلوی بود. در اسفند ماه ۱۳۴۲ پس از ایراد سخنرانی‌هایی در مساجد به مناسبت سالگرد حادثه فیضیه دستگیر شد و پس از آن شش بار به زندان‌های کوتاه مدت محکوم شد و از سال ۱۳۵۰ اجازهٔ سخنرانی نداشت.

تالیف کتاب

وی در کنار تدریس به تألیف کتب درسی پرداخت و حدود سی کتاب و جزوه تعلیمات دینی را برای تدریس از دوره ابتدایی تا دانشگاه تألیف کرد، همچنین همزمان فعالیت‌های اجتماعی خود را نیز ادامه داد و در تأسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی، کانون توحید و مدرسه رفاه نقش مؤثری داشت.

فعالیت‌های بعد انقلاب

در سال ۱۳۵۷ به فرمان خمینی به عضویت شورای انقلاب درآمد و پس از پیروزی انقلاب هم با پذیرش مسؤلیت در نهضت سواد آموزی، نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان قانون اساسی، نماینده شورای انقلاب اسلامی در وزارت آموزش و پرورش، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شد.

عکس های شهید محمدجواد باهنر

نخست وزیر دولت محمدعلی رجایی

شهید باهنر در کابینه محمد علی رجایی به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد و به دنبال برکناری بنی صدر از مقام ریاست جمهوری و انتخاب محمد علی رجایی به عنوان ریاست جمهوری، بنا به پیشنهاد رجایی، باهنر در سال ۱۳۶۰ به عنوان نخست‌وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی گردید

ترور

باهنر به همراه رجایی در انفجار ۸ شهریور ۱۳۶۰ در دفتر نخست‌وزیری به شهادت رسید.

نحوه شهادت دکتر باهنر

نحوه شهادت دکتر محمدجواد باهنر

همسرش تعرف می کند: پس از فاجعه ۷ تیر، مدت کوتاهی بود که به خاطر مسائل امنیتی، به خانه‌ای روبه‌روی نخست‌وزیری نقل مکان کرده بودیم، که بتوانیم ایشان را بیشتر ببینیم؛ به همین دلیل من و بچه‌ها، شاهد صحنه شهادت ایشان بودیم! ساعت حدود ۳ بعدازظهر بود که با صدای مهیب انفجار از جا پریدیم و دیدیم که ساختمان نخست‌وزیری، در دود و آتش گم شده است! توصیف آن لحظات، در کلام و گفتار مقدور نیست!

پرونده انفجار و بمب گذاری دفتر نخست وزیری

نهضت باهنر دختر شهيد باهنر درباره پرونده بمب گذاری دفتر نخست وزیری می گوید: اگرچه برخي مخالفتشان با اين تصميم امام را در فضاي رسانه‌اي عنوان مي‎کردند اما ما اين را پذيرفتيم که به گفته امام به صلاح کشور نيست که اين ماجرا پيگيري شود. ما به اين تصميم تن داديم و هرگز با مختومه شدن پرونده مخالفت نکرديم.

او با قطعيت مي‎گويد که عوامل خارجي در اين ماجرا دخالت داشته‎اند. به ياد داشت که يکي از اقوام از راديو اسرائيل شنيده بود که انفجاري در دفتر نخست وزيري رخ داده و رجايي و باهنر کشته شده‌اند. اين در حالي بود که هنوز انفجاري رخ نداده بود! او مي‎کوشد که اين خبر را به گوش خانواده باهنر برساند اما استقرار آنها در محوطه امنيتي پاستور مانع از آن مي‎شود که او به موقع خودش را برساند. دختر ارشد شهيد باهنر مي‎گويد که در سال‎هاي پس از آن حادثه نيز مستندات بيشتري درباره نقش بيگانگان در اين انفجار به دست آمد که مويد نقش آنان به همراه منافقين وعوامل داخلي در اين حادثه بود. چه آنکه کلاهي که عامل انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي در ۷ تير سال ۶۰ بود نيز گفته بود که حادثه ۸ شهريور از سوي عمال منافقين انجام شده بود.

آثار و کتب

دین‌شناسی تطبیقی
مواضع ما در ولایت و رهبری
گسترش نهضت حسینی
گذرگاه‌های الحاد
انسان و خودسازی
گفتارهای تربیتی
مباحث پیرامون فرهنگ انقلاب اسلامی
سیری در عقاید و اخلاق اسلامی

نظرات