ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

1

آیا از ظاهر دندان و نقص‌های آن خسته و آزرده شده و به دنبال اقدامی برای زیبایی و سامان‌دهی به دندان‌های خود هستید؟ نمی‌دانید چه روش‌های درمانی برای شما مناسب است؟ ارتودنسی یا کامپوزیت؟ با این مقاله به شما کمک می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین روش درمان را انتخاب کنید. البته انتخاب شما برای انجام یکی از این دو روش درمانی با ثبت نوبت دکتر دندان‌پزشک ماهر و مراجعه به او مناسب‌تر است. در ادامه به این موضوع که آیا ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت می‌پردازیم.

ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت

ارتودنسی چیست؟

در ادامه برای راهنمایی بیشتر شما عزیزان برای انتخاب بین ارتودنسی یا کامپوزیت به تعریف دقیق ارتودنسی می‌پردازیم.

ارتودنسی؛ یک روش تخصصی برای جاگذاری دندان‌ها و فک یک فرد در جای خود است تا دندان کارکرد صحیح خود را انجام دهد و هم زیبایی خود را به دست بیاورد. ارتودنسی یعنی نظم و ترتیب دادن به دندان‌های نامنظم در کنار هم توسط یک دکتر دندان‌پزشک را گویند. این روش درمانی به روش‌های ثابت، متحرک و نامرئی صورت می‌گیرد که بر اساس سن، نوع و میزان مشکلی که یک فرد دارد؛ روش درمانی  برای او انجام می‌شود.

 کدام یک از روش‌های درمان ارتودنسی برای شما مناسب‌تر است؟

انتخاب روش درمان به تشخیص متخصص ارتودنسی و شرایط افراد بستگی دارد. اینکه ناهنجاری دندان‌ها یا فک از چه نوعی است و چه شدتی دارد، اینکه افراد در چه سنی هستند، شدت مشکل افراد و میزان پیشرفت درمان، راحتی بیمار باتوجه‌به شرایط زندگی و میزان بودجه آنها روی انتخاب روش درمان توسط ارتودنتیست تأثیر می‌گذارد.

زمان مناسب ارتودنسی چه زمانی است؟

اکثر افراد با این سؤال مواجه هستند که از چه سنی باید درمان ارتودنسی انجام دهم؟ به‌طورکلی بهترین زمان و سن مناسب ارتودنسی، دوران کودکی است، اما بزرگسالان هم می‌توانند ارتودنسی انجام دهند. اگر درمان از سنین کمتر شروع شود، شاید شدت درمان نسبت به بزرگسالی کمتر باشد. بااین‌حال باید حتما منتظر ماند تا دندان‌های اصلی، به مقدار کافی رشد کرده باشند تا بتوان درمان ارتودنسی را شروع کرد.

مزایای انجام ارتودنسی

ارتودنسی به جز مزایایی که مربوط به ظاهر و زیبایی فرد خواهد بود مزایای دیگری نیز برای او به همراه خواهد داشت. از جمله:

  • بهبود عزت نفس؛
  • بهبود عملکرد دندان‌ها از جمله جویدن بهتر، تلفظ و گفتار واضح تر؛
  • کاهش خطر پوسیدگی دندان که به دلیل جمع شدن ذرات غذا بین دندان‌ها اتفاق می‌افتد؛
  • کاهش خطر آسیب به لثه.

ارتودنسی دندان

کامپوزیت چیست؟

مطمئن هستیم تا به اینجا هنوز جواب ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت را نگرفتید. پس در ادامه با تعریف کامپوزیت با ما همراه باشید. کامپوزیت دندان؛ روش‌های اصلاحی را روی دندان‌های یک فرد انجام می‌دهد و طرح یک لبخند زیبا را برای افراد می‌سازد. اگر دندانی یک مقدار کج شده باشد یا فاصله بین آن‌ها زیاد و ترک‌خوردگی و حتی شکستگی جزئی داشته باشد را می‌توان با این روش درمان کرد تا زیبایی را به‌صورت افراد هدیه کرد. البته نظر دکتر برای این که ارتودنسی یا کامپوزیت کدام برای شما مناسب‌تر است، نیز مهم است.

اگر به هر طریقی رنگ دندان فردی به زردی رفته باشد، می‌توان با این روش تغییر رنگ داد. روش کامپوزیت شبیه روش لمینت است که در این روش نیاز به تراشیدن دندان نیست. با قراردادن روکش سرامیکی در سطح دندان، ظاهری زیبا برای دندان می‌سازد. کامپوزیت دندان از سایر روش‌ها نیاز به ترکیب بین هنر و مهارت دندانپزشکی دارد و انتخاب یک دکتر دندان‌پزشک ماهر برای این کار بسیار مهم است.

کامپوزیت یا ارتودنسی

چه موقع کامپوزیت انجام دهیم؟

در مواقعی که با انجام ارتودنسی دندان و فک فردی اصلاح شود، دیگر کمتر نیاز به انجام کامپوزیت است و فقط در موارد اصلاح زیبایی از این روش استفاده می‌شود. در برخی موارد از کامپوزیت دندان می‌توان به‌جای ارتودنسی استفاده کرد که هم هزینه درمان پایین بیاید و هم زمان کمتری را صرف این کار شود. در این مواقع می‌توان از روش کامپوزیت استفاده کرد:

بستن فاصله بین دندان‌ها یکی از ناهنجاری‌های دهان و دندان است که با بررسی دکتر دندان‌پزشک، می‌توان از کامپوزیت به‌جای ارتودنسی بهره برد. ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده که اگر دندانی دچار ترک و شکستگی جزئی باشد، بهترین روش درمان کامپوزیت دندان است. در این روش دندان در یک جلسه با هزینه مناسب اصلاح می‌شود.

کامپوزیت دندان، یک روش عالی برای ترمیم، بستن فاصله دندانی و حتی تغییر دادن رنگ دندان به سفیدی است.

البته باید با دکتر دندان‌پزشک مشورت کرد تا بهترین روش را انجام داد. کامپوزیت دندان با خصوصیات مواد تشکیل‌دهنده و دوام آن چهار روش برای انجام دارد مثل کامپوزیت درشت‌دانه یا ریزدانه یا ماکرو فیل، میکرو هیبرید و نانوهیبرید انجام می‌گیرد.

چه موقع ارتودنسی انجام دهیم؟

اگر فردی طالب نظم و زیبایی در دندان‌های خود باشد، می‌تواند از روش ارتودنسی کمک بگیرد. افرادی نیاز به این روش درمان دارند عبارت‌اند از:

  • افرادی که فک پایین آن‌ها جلوتر از فک بالا است.
  • کسانی که دندان‌های آن‌ها به‌هم‌ریخته و شلوغ است.
  • اشخاصی که به‌خاطر وضعیت دندان و فک نامتعارف دچار بیماری گوارش هم هستند، از این روش استفاده می‌کنند.
  • کودکان و بزرگسالانی که دچار ناهنجاری دهان و فک هستند.
  • بعضی افراد هم هستند که هنگام بسته‌شدن دهان، دندان‌های آن‌ها به طور متقارن روی‌هم قرار نمی‌گیرد.
  • حتی کسانی که به عللی دچار مشکلات دهان و دندان هستند و از این ناهنجاری ناراحت و خجالت‌زده هستند با روش ارتودنسی و با تشخیص دکتر دندان‌پزشک متخصص می‌توانند به اصلاح دهان، فک و دندان خود بپردازند.

قیمت ارتودنسی

در ارتودنسی دندان‌ها می شود از سه روش ثابت، متحرک و نامرئی استفاده کرد، در ادامه به هزینه آنها خواهیم پرداخت. انتخاب هر یک از این روش‌ها بستگی به نظر متخصص ارتودنسی مربوطه خواهد داشت تا بهترین نتیجه را برای ناهنجاری بیمار به دست آورد. از این رو قیمت ارتودنسی برای حالت‌های مختلف دارای تفاوت‌هایی است. در برخی موارد افراد برای ارتودنسی تک دندان مراجعه می‌نمایند که در این صورت نیز هزینه ارتودنسی یک دندان کج با ارتودنسی تمام فک هم متفاوت خواهد بود

هزینه کامپوزیت

هزینه کامپوزیت دندان، به صورت واحدی محاسبه می‌شود، به این صورت که تعداد دندانی که نیاز به کامپوزیت دارند را در هزینه کامپوزیت در هر واحد ضرب می‌کنند. هزینه کامپوزیت به مواد اولیه مورد استفاده دندانپزشک دارد. برای استعلام قیمت حتما به دکتر دندانپزشک خود در شهرهای مختلف ازجمله: دندانپزشک تهران، دندانپزشک کرج، دندانپزشک اصفهان و … مراجعه کنید.

تفاوت هزینه و زمان انجام ارتودنسی یا کامپوزیت

همان‌طور که می‌دانید این دو روش درمانی در دندان‌پزشکی دارای کارها و روش‌هایی هستند که با هم تفاوت دارند. هزینه انجام این دو روش بر اساس موارد متعدد درمانی روی دندان افراد تعیین می‌شود.

  • هزینه درمان: مواردی مثل سن بیمار، نوع، مشکل و میزان آن و … بر انجام روش‌های کامپوزیت یا ارتودنسی تأثیرگذار است. حتی جنس و تعداد دندان هم تعیین‌کننده هزینه است. بااین‌حال می‌توان گفت هزینه انجام روش کامپوزیت از روش ارتودنسی کمتر می‌شود. زیرا این روش ارتودنسی درمانی است و هزینه را به‌صورت اقساطی در طی زمان و مراحل می‌توان پرداخت کرد و از لحاظ مالی فشار وارد نمی‌کند.
  • طول مدت درمان: یکی از تفاوت‌هایی که بین هزینه درمان این دو روش کامپوزیت یا ارتودنسی وجود دارد طول مدت درمان است. چرا که کامپوزیت معمولا در یک جلسه و زمان کوتاه انجام می‌شود. اما در روش ارتودنسی دندان، درمان فرد بلندمدت و طبق سن، نوع و شدت بیماری ممکن است از شش تا یک‌سال طول بکشد. به این خاطر هزینه هم زیاد می‌شود، هرچند که اقساطی پرداخت شود.

ارتودنسی یا کامپوزیت کدام بهتر است؟

یکی از چالش‌های بیماران دندان‌پزشکی بحث قیمت بالای کامپوزیت دندان است. هرچند که قیمت بالا نشان‌دهنده کیفیت نیست، ولی قیمت پایین هم نشانه بی کیفیتی نیست و استثنا هم وجود دارد. شما می‌توانید با مشاوره با یک دکتر دندان‌پزشک متخصص نسبت به هزینه‌ها اطلاعات کافی کسب کنید. برای اینکه بدانید کدام روش درمان بهتر و کارآیی بیشتری برای فرد دارد، باید اطلاعات درستی در این زمینه داشته باشید و تفاوت‌های آن‌ها را بدانید.

هر دو روش‌ ارتودنسی و کامپوزیت، در جهت زیبایی دندان نقش دارند ولی در کل، عمل این دو درمان با هم متفاوت است. نمی‌توان ارتودنسی یا کامپوزیت را جایگزین مناسبی برای هم انتخاب کرد و این دو روش را به‌عنوان یک مکمل برای زیبایی و نظم دندان‌ها باید دانست. گاهی پیش می‌آید از هر دو روش برای درمان یک فرد استفاده می‌شود.

تفاوت کلی درمان ارتودنسی یا کامپوزیت

ارتودنسی، ریشه دندان را جابه‌جا می‌کند و باعث می‌شود دندان فرد در جای خود قرار بگیرد. در روش کامپوزیت یک روکش سرامیکی روی دندان را می‌پوشاند تا زیبایی ظاهری دندان بیمار مشخص شود. استفاده از این دو روش بستگی به شکل دندان‌ها و حتی درخواست خود بیمار دارد. البته به طور کامل و دقیق نمی‌شود گفت که کدام روش دوام بیشتری دارد، ولی با مراقبت‌های درست و مشورت با دکتر دندان‌پزشک می‌توان تا آخر عمر سالم نگه داشت.

مراجعه به دکتر دندانپزشک برای ارتودنسی یا کامپوزیت

ما در این مقاله به مقایسه ارتودنسی و کامپوزیت دندان برای زیبایی و مرتب کردن دندان پرداختیم. اما همیشه مراجعه و مشورت با پزشک در اولویت است چرا که دندانپزشک با بررسی وضعیت دندان شما و در نظر گرفتن مواردی از قبیل: هزینه مد نظر شما،مشکلات دندان، نیاز و درخواست شما و … بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می‌دهد.

مراجعه به دکتر دندانپزشک برای ارتودنسی یا کامپوزیت

نوبت‌دهی اینترنتی بهترین دکتر دندانپزشکی در تهران

  1. دکتر مژگان آزادخواه
  2. دکتر محمود نامدار
  3. دکتر فرزاد رمضان نیا
  4. دکتر کیهان قدیمی
  5. دکتر احمد معبود سنائی
  6. دکتر محمد رزازیان

ثبت نوبت دکتردندانپزشک تهران از طریق لینک : https://doctoreto.com/doctors/speciality/dentist/city/tehran

نوبت نوبت دکتر دندانپزشک کرج

  1. دکتر ناصر نبوی لاریجانی
  2. دکتر مریم وثوقی، پزشک دندان پزشک
  3. یداله حیدری
  4. دکتر دامون امینی بهبهانی
  5. ابراهیم طاهریان
  6. دکتر رضا رشیدی

ثبت نوبت دکتردندانپزشک کرج از طریق لینک :

https://doctoreto.com/doctors/speciality/dentist/city/karaj

بهترین دکتر دندانپزشکی در مشهد

  1. دکتر محسن رجبی
  2. دکتر شهناز قربانی
  3. دکتر زکیه سادات کیانیان فر
  4. دکتر سیده منا میرهاشمی
  5. دکتر رضا زرنگیان
  6. دکتر هدی شریفی

نوبت دکتردندانپزشک مشهد :

https://doctoreto.com/doctors/speciality/dentist/city/mashhad

لیست بهترین دکتر متخصص و فوق تخصص دندانپزشک در اصفهان

  1. دکتر حسین برجیان
  2. دکتر سعید آذربایجانی
  3. دکتر محمدرضا امجدی
  4. دکتر پریناز طبیبیان
  5. دکتر احمد فروتن
  6. دکتر سمیرا احمدی محمدآبادی

ثبت نوبت دکتردندانپزشک اصفهان: https://doctoreto.com/doctors/speciality/dentist/city/esfahan

سخن اخر

برای ثبت نوبت و بررسی نظرات کاربران درباره هر دندانپزشک در شهرهای مختلف ایران می‌توانید به صفحه لیست دندانپزشکان دکترتو مراجعه کنید و از فیلتر شهر، از بین شهرهای ایران (تهران، کرج، مشهد، رشت، تبریز و …) را انتخاب کنید و با ثبت نوبت حضوری به آن دندانپزشک مراجعه کنید.

1 دیدگاه در “ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت؟

  1. ایزوپیل میریستات جین گفت:

    ایزوپیل میریستات جین

نظرات