روش کار استیکینگ ارزهای دیجیتال چگونه است؟

0

روش کار استیکینگ ارزهای دیجیتال چگونه است؟

بلاک چین یک شبکه غیرمتمرکز از تراکنش‌هاست. از آنجایی که هیچ سرور واحدی وجود ندارد که شبکه را کنترل کند، باید راهی وجود داشته باشد تا کاربران این شبکه در مورد اینکه کدام تراکنش‌ها معتبر هستند، توافق کنند. در غیر این صورت، امکان ایجاد تراکنش‌های جعلی بوجود می‌آید. به همین دلیل شبکه از الگوریتم خاصی پیروی می‌کند که به آن الگوریتم اجماع می‌گویند. این مکانیزم، به کاربران شبکه بلاک چین اجازه می‌دهد تا با انجام کارهای مشخصی، ارزش شبکه را بالا ببرند و به فعالیت درست در بلاک چین تشویق می‌کند. مثلا الگوریتم اثبات کار (Proof of work) در بیت کوین، برای تأیید تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌های جدید متکی به استخراج یا ماینینگ (Mining) است. درباره الگوریتم اجماع می‌توانید در بلاگ صرافی والکس بیشتر بخوانید. یکی از الگوریتم‌های اجماع که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم، الگوریتم گواه اثبات سهام (Proof of Stake) است.

 استیکینگ

استیکینگ چیست؟

همانطور که در “مقاله استیکینگ ارز دیجیتال” گفته شد، استکینگ، فرآیند نگهداری دارایی برای دریافت پاداش و کمک به عملیات یک بلاکچین است. استیکینگ به طور گسترده در شبکه‌هایی که از مکانیسم اثبات سهام (PoS) پیروی می‌کنند، استفاده می‌شود. اثبات سهام در مدل‌ها و روش‌های مختلف ارائه می‌شود که به طور کلی به آن استیکینگ (Staking) می‌گویند. زمانی که شما به اصطلاح استیکینگ می‌کنید، یعنی دارایی خود را در یک دوره زمانی مشخص داخل شبکه نگه می‌دارید و اینطور به گره‌های شبکه (Nodes) کمک می‌کنید تا بلاک جدید تولید کنند. به این ترتیب کاربرانی که در تولید بلاک مشارکت دارند پاداش می‌گیرند.

استیکینگ چگونه کار می‌کند؟

هنگامی که یک بلاک از تراکنش‌ها آماده پردازش است، مکانیزم استیکینگ ارز دیجیتال، یک گره اعتبارسنج را برای بررسی بلاک انتخاب می‌کند. اعتبارسنج بررسی می‌کند که آیا تراکنش‌های موجود در بلاک درست هستند یا خیر. اگر تایید شدند، آن‌ها بلاک را به شبکه بلاک چین اضافه می‌کنند و کاربران برای مشارکت خود پاداش‌ می‌گیرند. اما اگر اعتبارسنج یک بلاک اطلاعات غلط را وارد شبکه کند، مقداری از دارایی‌های سهام خود را به عنوان جریمه از دست می‌دهد.

طبق گزارش صرافی ارز دیجیتال والکس، الگوریتم اثبات سهام برخلاف اثبات کار، نیازمند دستگاه‌های استخراج و مصرف برق بالا نیست و فقط براساس تعداد ارز دیجیتال نگه‌داری‌شده در شبکه، اعتبار یک بلاک سنجیده می‌شود. به طور کلی کاربرانی که ارز دیجیتال بیشتری داشته باشند، احتمال اینکه به عنوان اعتبارسنج بلاک بعدی انتخاب شوند بیشتر می‌شود.

استیکینگ ارزهای دیجیتال

لیست ارزهای دیجیتال POS

تعداد زیادی ارز دیجیتال از مکانیزم استیکینگ پیروی می‌کنند. در اینجا لیستی از سودآورترین رمزارزها را آورده‌ایم:

  • Ethereum
  • Binance Coin
  • (Cosmos (ATOM
  • (Cardano (ADA
  • (Polkadot (DOT
  • (Solana (SOL
  • (Polygon (MATIC
  • (Tron (TRX
  • (Tezos (XTZ

در ادامه روش کار استیکینگ در بعضی از این رمزارزها را توضیح می‌دهیم.

استیکینگ ارز دیجیتال اتریوم

یکی از ارزهای دیجیتال پرکاربرد و پر تقاضای شبکه بلاک چین که به روش استیکینگ از آن می‌توانید درآمدزایی کنید اتریوم است. بیش از ۲۸۰۰ برنامه غیرمتمرکز بر روی شبکه اتریوم ساخته شده که باعث بوجود آمدن مشکلاتی مثل مقیاس‌پذیری می‌شود. گرچه اتریوم در حال حاضر یک شبکه مبتنی بر اثبات کار است اما برنامه دارد تا با تبدیل کردن آن به اثبات سهام مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم را حل کند.

یک راه استیکینگ اتریوم این است که به اپراتور گره تبدیل شوید و اتریوم خود را مستقیماً در شبکه قرار دهید. برای این، شما حداقل به ETH 32 نیاز دارید و باید قابلیت‌های فنی برای اجرای یک گره را داشته باشید. مشکل این است که خیلی‌ها تقاضای تبدیل شدن به اپراتورهای گره را دارند. بعلاوه، تا زمانی که ادغام اتریوم ۲٫۰ صورت نگیرد، اتریوم‌هایی که داخل شبکه قفل شده‌اند را نمی‌توان باز کرد.

یک راه دیگر این است که دارایی اتریوم خود را با اپراتورهای گره به اشتراک بگذارید و بخشی از کارمزد تراکنش را به عنوان پاداش دریافت کنید. برخی از ارائه‌دهندگان خدمات نیز به شما قابلیت انعطاف‌پذیری تراکنش (Segwit) را می‌دهند، به این معنی که می‌توانید در هر زمان دارایی خود را از شبکه بردارید.

استیکینگ ارز دیجیتال بایننس

BNB ارز دیجیتال بومی صرافی بایننس است. راه‌های متعددی برای استیکینگ این ارز دیجیتال وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید سکه BNB را به اشتراک بگذارید و با انجام تراکنش‌ها حداقل ۳۰ درصد کسب درآمد کنید. بهترین راه استیکینگ استفاده از BNB Vault است که در صرافی بایننس (Binance Earn) قرار دارد. یکی دیگر از راه‌های به اشتراک گذاشتن BNB، استفاده از کیف پول Trust است.

استیـکینگ ارز دیجیتال کاردانو

ابتدا باید یک حساب کاربری در یک صرافی معتبر بسازید. از جمله صرافی‌های قابل‌قبولی که از کاردانو پشتیبانی می‌کنند می‌توان به صرافی Binance ،Kraken، سایت Crypto و Kucoin اشاره کرد.

در مرحله بعد، باید توکن‌های خود را به کیف پول خود در صرافی واریز کنید. می‌توانید ADA را مستقیماً در صرافی خریداری کنید یا هر کاردانویی را که قبلاً خریداری کرده‌اید به کیف پول صرافی منتقل کنید. بعد از آن به صفحه استیکینگ در صرافی بروید و کاردانو را انتخاب کنید.

اکثر پلتفرم‌های صرافی به شما این امکان را می‌دهند که مدت زمان سهام‌گذاری خود را انتخاب کنید. این مدت زمان نشان می‌دهد که توکن‌های شما چه مدت قفل می‌شوند. توجه داشته باشید که اگر ارز دیجیتال خود را قبل از پایان مدت تریدینگ پس بگیرید، پاداشی دریافت نمی‌کنید.

در آخر مقدار توکن‌هایی را که می‌خواهید به اشتراک بگذارید را وارد کنید و به این ترتیب استیکینگ شروع می‌شود.

آیا استیکینگ درآمدزا است؟

به طور کلی پاسخ این سوال مثبت است. کسانی که اعتبارسنج می‌شوند این فرصت را دارند تا پاداش تایید بلاک را از آن خود کنند. مشکل اینجاست که هر کسی نمی‌تواند اعتبارسنج شود. شما باید تعداد مشخصی کوین داشته باشید تا به اعتبارسنجی تبدیل شوید که در واقع زنجیره را جلو می‌برد. اکثر مردم در صورت تمایل می‌توانند به یک اعتبارسنج تبدیل شوند، اما در واقع برای ساخت بلاک جدید رأی کسب نمی‌کنند و بنابراین پاداشی هم دریافت نخواهند کرد. خوشبختانه، برخی صرافی‌های رمزنگاری، کار را برای کاربران سرمایه‌گذار آسان‌ کرده‌اند و خودشان به یک اعتبارسنج تبدیل شده‌اند. به این ترتیب کاربرانی که توکن‌های PoS را در کیف پول صرافی نگه می‌دارند، در ازای ساخت بلاک جدید سود دریافت می‌کنند.

نظرات