۷ ترفند تمیزکاری آشپزخانه که باید بدانید!

0

۷ ترفند تمیزکاری آشپزخانه که باید بدانید!

از گذشته تا به امروز، آشپزخانه همواره نقش قلب تپنده را در هر خانه را بازی می‌کرده و احساسات رنگارنگی را از خود جاری می‌کرده است؛ خلق مزه‌های بی‌نظیر و جمع‌شدن خانواده دور یکدیگر به بهانه صرف غذا، آن را به مهم و پرترددترین بخش‌ هر خانه تبدیل کرده است. ترددهای فراوان و فعالیت مهمی مانند آشپزی، باعث شده که این محیط با آلودگی‌های زیادی همراه بوده و همچنین تمیز کردن آن هم از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

یک آشپزخانه از وسایل و بخش‌های متعددی برخوردار بوده و تمیز کردن این بخش‌ها به صورت روزانه کاری سخت و دشوار است. بسیاری از افراد برای نظافت منزل، از شرکت خدماتی نظافتی که در همه ی شهرها هست، نیروی نظافت استخدام می کنند؛ در این مقاله یک راه خوب برای پیدا کردن بهترین شرکت خدماتی را به شما معرفی میکنیم. البته اگر شما قصد دارید که به تنهایی به تمیز کردن خانه و آشپزخانه بپردازید هم میتوانید با ما همراه بمانید تا با چند ترفند تمیزکاری آشپزخانه آشنا شوید.

 ترفند تمیزکاری آشپزخانه

وسایل مورد نیاز برای تمیزکاری آشپزخانه

قبل از پرداختن به انواع ترفند تمیزکاری آشپزخانه، بد نیست با مواد و وسایل مورد نیاز برای انجام این فعالیت آشنا شده و آن‌ها را تهیه کنیم. در خصوص این وسایل باید بگوییم که تمامی آن‌ها، محصولاتی در دسترس هستند و تهیه آن‌ها کاری دشوار نیست. شاید وجود برخی مواد در این لیست عجیب به نظر برسد، اما در بخش‌های بعدی با کاربرد آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • سطل زباله
  • مایع ظرفشویی
  • پاک‌کننده چند منظوره
  • اسفنج تمیز
  • اسکاچ ظرفشویی
  • جارو، تی یا جاروبرقی
  • دستکش ظرفشویی
  • حوله یا دستمال پارچه‌ای
  • جوش شیرین
  • لیمو تازه
  • سرکه

تمیز کردن اجاق گاز، با استفاده از جوش شیرین

برای انجام نظافت آشپزخانه، اجاق گاز می‌تواند شروع خوبی باشد. انجام پخت و پز پیاپی به صورت روزانه، پس از مدتی باعث بروز لایه‌های چربی و آلودگی بر روی سطح اجاق گاز می‌شود. ایجاد این گونه لایه‌های چربی، تمیز کردن اجاق گاز را به یکی از سخت‌ترین بخش‌های نظافت آشپزخانه تبدیل کرده است. اما هیچ نگران نباشید؛ شما با استفاده از یک ترفند تمیزکاری آشپزخانه، می‌توانید به راحتی اجاق گاز خود را تمیز کنید.

احتمالا با ماده جوش شیرین که در نان و کیک‌ها به کار می‌رود، آشنا هستید. شاید عجیب به نظر برسد، اما این ماده برای زدودن آلودگی و چربی‌‌ها هم کاربرد داشته و می‌تواند اجاق گاز شما را به شکل روز اولش دربیاورد. برای انجام این تمیزکاری، تنها به مقداری جوش شیرین و یک حوله مرطوب نیاز دارید.

در ابتدای نظافت اجاق گاز، باید تمام بخش‌های جداشدنی، مانند شعله، چدن، شیر گاز و … را جدا کرده و درون مقداری آب داغ و مایع ظرفشویی قرار دهید. حال وقت آن رسیده که جوش شیرین را بر روی سطح اجاق گاز بریزید تا علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی خود به جنگ با چربی‌ها برود.

در ادامه حوله را برداشته و کمی با آب و صابون مرطوب کرده و بر روی جوش شیرین‌ها قرار دهید. پس از چند دقیقه با برداشتن حوله می‌توانید مشاهده کنید که چربی‌ها جذب شده و گاز شما به مراتب تمیزتر شده است. تنها کافی است که با یک پارچه نمناک، باقی چربی‌ها را پاک کنید.

ترفند تمیزکاری آشپزخانه

سینک خود را با جوش شیرین براق کنید

همانطور که می‌دانید سینک‌های ظرفشویی در گذر زمان، دچار رسوب گرفتگی شده و ظاهر شفاف و صیقلی خود را از دست می‌دهد. اکثر افراد برای از بین بردن کدری سینک، از مواد شوینده شیمیایی استفاده می‌کنند؛ در صورتی که ترفند تمیزکاری آشپزخانه بهتری هم وجود دارد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای تمیز کردن سینک هم مجددا از جوش شیرین استفاده می‌کنیم. برای رفع کدری سینک، تنها کافی است که مقداری جوش شیرین بر روی سطح سینک ریخته و کمی آب روی آن اسپری کنید‌.

در ادامه با یک مسواک قدیمی به آرامی جوش شیرین‌ را بر روی سینک بروس کرده و در تمام سطح آن پخش کنید. پس از چند دقیقه خاصیت سایندگی جوش شیرین تاثیر خود را گذاشته و چربی‌ و آلودگی‌ها را پاک کرده است. حال شیر آب را باز کرده و پس از شستشوی جوش شیرین، از جلای سینک خود لذت ببرید.

با جارو برقی، کار کابینت‌ها را یکسره کنید

در قدم بعدی تمیزکاری آشپزخانه، نوبت به کابینت‌ها می‌رسد. ترفندی که برای تمیز کردن کابینت‌ها به شما پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از جارو برقی است. بسیاری از افراد با استفاده از دستمال پارچه‌ای، تک تک به تمیز کردن کابینت‌ها می‌پردازند؛ در صورتی که با استفاده از جارو برقی در زمان و با زحمت کمتر می‌توان این کار را انجام داد.

پس استفاده از این ترفند تمیزکاری آشپزخانه، اگر قصد دارید که سطح کابینت چوبی خود را تمیز کنید، حتما از صابون روغنی کمک بگیرید. به طور کلی از صابون روغنی می‌توان در هر جایی از کابینت چوبی استفاده کرد، اما اگر از کابینت فلزی استفاده می‌کنید، آب و مایع ظرفشویی محلول مناسب شما است. هرگز برای نظافت کابینت فلزی از جوش شیرین استفاده نکنید!

جالب است بدانید که در خصوص داخل کابینت‌ها می‌توانید از آستر هم استفاده کنید‌. با به کار بردن آستر در داخل کابینت، علاوه بر ایجاد شرایطی برای نظافت آسان، از آسیب‌دیدن، ساییدگی و خراش‌برداشتن کابینت ممانعت کرده و از لغزیدن وسایل داخل آن جلوگیری می‌کنید.

ترفند تمیزکاری آشپزخانه

نظافت داخل یخچال را فراموش نکنید!

بسیاری از وسایل آشپزخانه مانند یخچال، از ظاهری تمیز و پاکیزه برخوردارند و همین عامل باعث شده که بسیاری افراد تصور کنند که نیاز به نظافت ندارد. در صورتی که این یک باور غلط بوده و یخچال به دلیل قرار دادن مواد غذایی در آن، باید از پاکیزگی مناسبی برخوردار باشد.

جالب است بدانید که بر اساس گزارشی ثبت شده در ایالات متحده در آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی،  تقریبا بیش از ۶۰ درصد افراد به تمیز کردن داخل یخچال نمی‌پردازند؛ فعالیتی که تنها ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. شما با استفاده از مقداری سرکه، آب گرم و یک مسواک، می‌توانید بهترین ترفند تمیزکاری آشپزخانه را برای یخچال پیاده کنید. در این روش تنها کافیست که پس از خارج کردن طبقه‌های یخچال، تمامی بخش‌های داخلی آن را به سرکه آغشته کنید و پس از چند دقیقه با آب گرم سرکه‌ها را بشویید.

همچنین اگر به دنبال ترفندی هستید که از شر بوی نامناسب یخچال خلاص شوید، مقداری قهوه در یخچال قرار داده و به آن فرصت دهید که بوی نامناسب یخچال را بگیرد. اگر قهوه در دسترستان نیست، می‌توانید وانیل و نصف لیمو تازه یا یک بسته جوش شیرین استفاده کنید.

تمیز کردن مایکروفر تنها در ۵ دقیقه

وقتی بحث تمیز کردن آشپزخانه می‌شود، خود به خود پای مایکروفر به وسط کشیده می‌شود. وسیله‌ای پرکاربرد مانند مایکروفر که بیشتر برای گرم کردن غذا استفاده می‌شود، پس از مدتی بوی غذاها را به خود می‌گیرد. در این شرایط شما با استفاده از یک ترفند تمیزکاری آشپزخانه، می‌توانید به راحتی بوی بد مایکروفر خود را از بین ببرید.

برای انجام این ترفند، نیاز است که در ابتدا یک عدد لیمو تازه تهیه کرده و سپس آب آن را بگیرید؛ سپس یک کاسه بزرگ برداشته و آن را پر از آب کنید. حال پوست و آب لیمو را درون کاسه آب ریخته و ۳ الی ۴ دقیقه درون مایکروفر گذاشته و دستگاه را روشن کنید. پس از پشت سر گذاشتن این مدت زمانی، ظرف را از مایکروفر خارج کرده و با یک حوله مرطوب داخل آن را تمیز کنید؛ حال یک مایکروفر پاکیزه دارید.

اگر خودتان به تنهایی از پس تمیز کردن خانه برنمی آیید و از طرفی دوست دارید نظافت خانه با دقت تمام انجام شود، می توانید از بهترین شرکت خدماتی نظافتی یک نظافتچی باتجربه استخدام کنید. شرکت های معتبر برای افزایش مهارت نیروهایشان ارزش قائلند و کارگر نظافت منزلی که از طریق شرکت معتبر به کار گرفته میشود معمولا بهترین روش های تمیزکاری را بلد است.

ترفند تمیزکاری آشپزخانه

سرکه سفید، مناسب برای تمیزکاری ماشین ظرفشویی

بد نیست بدانید که تمیز کردن ماشین ظرفشویی هم از روش‌های خاص خود برخوردار است. اولین قدم برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی، جدا کردن فیلتر و قرار دادن آن در آب و صابون است. پس از کمی خیس خوردن فیلتر، با استفاده از یک مسواک قدیمی آلودگی‌های باقی‌مانده بر روی فیلتر را پاک کنید. نظافت فیلتر در این بخش به پایان می‌رسد.

برای از بین بردن لایه‌های آهک در ماشین ظرفشویی هم ترفند تمیزکاری آشپزخانه مناسبی در نظر گرفته‌ایم. این ترفند، با ریختن یک فنجان سرکه سفید در ماشین ظرفشویی و روشن کردن آن برای یک چرخه کامل، آغاز می‌شود. در ادامه باید کف ماشین ظرفشویی را به طور مساوی با جوش شیرین پخش کنید و به آن یک شبانه روز فرصت دهید. در پس از پایان یک شبانه روز، مجددا ماشین را برای یک چرخه کامل دیگر روش کنید. پس از انجام یک چرخه کامل، ماشین ظرفشویی شما مانند روز اول تمیز شده است.

آخرین ترفند تمیزکاری آشپزخانه، تمیز کردن سرامیک‌های چرب

چرب و کثیف بودن سرامیک‌های خانه، به تنهایی می‌توانند باعث آلوده نشان دادن آشپزخانه شود. راه‌های فراوانی برای تمیز کردن کف آشپزخانه وجود دارد که یکی از متداول‌ترین روش‌های آن، استفاده از آب و مایع ظرفشویی است.

برای انجام این ترفند تمیزکاری آشپزخانه، باید مقداری آب گرم را با مایع ظرفشویی ترکیب کرده، کف آشپزخانه را با آن شستشو دهید. با همین محلول ساده به راحتی می‌توانید کف سرامیکی چرب و آلوده را تمیز کرده و به آشپزخانه خود جلا ببخشید.

ترفند تمیزکاری آشپزخانه

امیدواریم این ۷ ترفند تمیزکاری آشپزخانه به کارتان بیاید و باعث شود تمیزکاری خانه و آشپزخانه وقت کمتری از شما بگیرد. به طور کلی تمیز کردن آشپزخانه فعالیتی دشوار به شمار می‌رود و می‌تواند تا ساعت‌ها وقت شما را بگیرد.

اگر وقت یا حوصله کافی برای نظافت منزل خود ندارید، برای پیدا کردن بهترین شرکت خدماتی تهران و سایر شهرها سری به بازار آنلاین خدمات «خدمت از ما» بزنید. لیستی از بهترین شرکت ها و نظافتچی های هر شهر در این پلتفرم دو سویه آنلاین در اختیار شماست. برای نظافت منزل فوری می توانید با ثبت سفارش رایگان نظافت خانه، ضمن  مطالعه سوابق‌، نظرات و امتیازاتی که کاربران برای متخصصین ثبت کرده اند، قیمت پیشنهادی را مقایسه کنید و بهترین نظافتچی را انتخاب کنید.

نظرات