چگونه میلگرد هر کارخانه‌ای را ارزان بخریم؟

0

اگر تا به حال تجربه خرید میلگرد را داشته باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که ارزان خریدن هر میلگردی چندان آسان نیست. مخصوصا اگر مسافت کارخانه سازنده تا پروژه شما، زیاد باشد. خریدن کالای استراتژیکی مثل میلگرد نیازمند دانستن فوت‌وفن‌های خاص آن است و برای دانستن برخی از این فوت‌وفن‌ها، باید تجربه لازم را کسب کنید. در این مقاله، ما ابتدا روش‌های پیدا کردن میلگرد ارزان را نام برده‌ایم و پس از آن، به شما روشی را یاد داده‌ایم که با استفاده از آن می‌توانید میلگردهای باکیفیت را ارزان بخرید.

 میلگرد

چه عواملی بر ارزان بودن میلگرد تأثیر دارد؟

قبل از این که فوت کوزه‌گری را به شما بگوییم و روش خرید ارزان میلگرد را یاد بدهیم، باید با عواملی که موجب می‌شوند میلگرد یک کارخانه ارزان تمام شود، آشنا شوید:

میلگرد

شهرت برند سازنده میلگرد

اگر بتوانید کارخانه‌ای را پیدا کنید که شهرت کارخانه‌هایی مثل ذوب‌آهن اصفهان، میانه تبریز، فولاد خراسان، ظفر بناب و غیره را نداشته باشد و در عین حال میلگرد باکیفیتی را هم تولید کند، می‌توانید روی ارزان بودن قیمت میلگرد آن کارخانه تا حدودی حساب باز کنید. علت حدودی بودن این اتفاق هم این است که نوردکاران برای قیمت‌گذاری میلگرد خود به قیمت روز میلگرد نگاه می‌کنند و برخی از رویدادها مثل بالا رفتن قیمت جهانی میلگرد، گران شدن دلار و غیره باعث می‌شود که سیاست‌های قیمت‌گذاری آن‌ها به یکدیگر نزدیک شده و قیمت میلگرد آن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشد.

تأمین مواد اولیه توسط کارخانه میلگرد

معمولاً کارخانه‌هایی که دارای زنجیره تأمین فولاد داخلی هستند، قیمت میلگرد مناسبی دارند. به عنوان مثال، کارخانه فولاد خراسان تمامی محصولات زنجیره تأمین فولاد از سنگ‌آهن گرفته تا شمش و میلگرد را خود تولید می‌کند و چون این کارخانه هزینه‌هایی مثل هزینه خرید مواد اولیه و کرایه حمل‌ونقل آن‌ها تا محل کارخانه را نمی‌پردازد، به همین دلیل قیمت میلگرد نیشابور مقرون‌به‌صرفه است.

همچنین تعداد تولیدکنندگان شمش و فولاد خام در ایران چندان زیاد نیست و تقریباً تمامی آن‌ها محصولات خود را به خارج از کشور صادر می‌کنند. در نتیجه، کیفیت محصولات آن‌ها نیز قابل‌قبول است.

تکنولوژی خطوط تولید کارخانه میلگرد

اگر دیدید کارخانه‌ای در کاتالوگ خود قید کرده که از تکنولوژی روز دنیا و دستگاه‌های وارداتی از کشورهای صنعتی بزرگ مثل آلمان، ژاپن و ایتالیا برای تولید میـلگرد استفاده می‌کند و محصولات آن با انواع و اقسام استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد، نباید توقع داشته باشید که میلگردهای خود را با قیمت پایینی عرضه کند. چنین کارخانه‌هایی معمولاً با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شده‌اند و موانع زیادی را برای راه‌اندازی کارخانه و رساندن آن به مرحله تولید از سر گذرانده‌اند.

البته اگر قصد دارید که سازه باکیفیتی بسازید و این مصالح برایتان اولویت دارد، باید هزینه کنید و در نتیجه میـلگرد چنین کارخانه‌هایی برای کارتان بسیار مناسب خواهند بود. در غیر این صورت، تمامی کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در ایران محصولات خود را بر اساس استاندارد ملی میلگرد تولید می‌کنند و می‌توانید از میان محصولات کارخانه‌های خصوصی موجود در لیست بلند تولیدکنندگان میـلگرد در استان‌های مختلف ایران، یکی را انتخاب کنید.

میلگرد

سبک بودن وزن میـلگرد

این تصور کاملاً اشتباه است که اگر وزن میلگرد کارخانه‌ای سبک است، حتماً میلگردهای آن هم ارزان است. منظور از سبک بودن وزن میلگرد یک کارخانه، نزدیک بودن آن به بخش پایینی بازه وزن جدول اشتال است، نه این که وزن آن از وزن استاندارد کمتر باشد. خریدن میلگردهای غیراستاندارد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، حتی اگر قیمت آن‌ها بسیار مناسب باشد. چرا که خسارات ناشی از به‌کارگیری آن‌ها در پروژه، از هزینه‌ای که قرار بوده برای میلگردهای گران‌قیمت صرف کنید، بیشتر خواهد شد.

به عنوان مثال، این تصور وجود دارد که قیمت میلگرد بناب ظفر به علت پایین بودن وزن آن ارزان‌تر از کارخانه‌های دیگر است؛ اما اگر نگاهی به لیست قیمت روز میلگرد بیندازید، متوجه می‌شوید که قیمت این میلگرد به ازای هر کیلو از قیمت میلگردهای دیگر بیشتر است و در صورتی که قیمت آن در واحد شاخه را از طریق ضرب کردن قیمت هر کیلو از آن در وزن یک شاخه به دست بیاورید، متوجه می‌شوید که تفاوت چندانی میان قیمت میـلگرد بناب و قیمت میـلگرد کارخانه‌های دیگر وجود ندارد.

با توجه به فاکتورهای بالا، می‌توانید میلـگرد ارزان را به‌راحتی پیدا کنید؛ اما اگر بخواهید میلگرد کارخانه‌های مشهور و مدرن را ارزان بخرید چه؟

میلگرد

چگونه میـلگرد کارخانه‌های مشهور را ارزان بخرید؟

اگر قصد دارید میـلگردی که می‌خرید در عین ارزان بودن، کیفیت بالایی هم داشته باشد و هم توسط تولیدکنندگان قدیمی و مشهور ساخته شده باشد، کارتان کمی سخت خواهد شد. آسان‌ترین راه برای رسیدن به این هدف، خرید از بورس کالا است. چرا که کارخانه‌های دولتی و خصوصی، میـلگرد خود را هر هفته با نرخ دولتی در بورس عرضه می‌کنند. البته خرید از این مرجع دولتی برای اشخاص حقیقی و شرکت‌های کوچک چندان آسان نیست. علت آن هم این است که نحوه فروش در بورس به‌صورت مزایده‌ای است و معمولاً رقبای قدر و کارکشته‌ای برای خرید میـلگرد کارخانه‌های معروف به‌سختی با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین هیچ کارخانه‌ای تمامی سایزها و گریدهای مشخص‌شده در کاتالوگش را در بورس عرضه نمی‌کند و امکان خرید زیر ۲۰ تن میـلگرد از بورس نیز وجود ندارد.

خرید میـلگرد از درب کارخانه هم می‌تواند ارزان تمام شود، اما یک عیب بزرگ دارد و اگر مسافت کارخانه‌ای تا پروژه شما زیاد باشد، ارزان بودن آن چندان تأثیری در صرفه‌جویی هزینه‌های شما نخواهد داشت.

بهترین راه‌حل برای خرید میلگرد هر کارخانه به صورت ارزان، خرید آن از برخی از فروشگاه‌های آنلاین آهن‌آلات است. این فروشگاه‌ها معمولاً مـیلگرد اکثر کارخانه‌های سراسر کشور را موجود دارند و از آنجایی که اکثر آن‌ها با عنوان شرکت بازرگانی ثبت شده‌اند، می‌توانند میـلگرد را با قیمت ارزان‌تر از خود کارخانه بخرند و آن را از انبارهای خود به قیمت درب کارخانه به شما می‌فروشند.

آسرون، یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین آهن‌آلات است که قیمت میـلگرد تمامی کارخانه‌ها در آن، کاملاً منصفانه است و تنوع تولیدکنندگان بالایی نیز دارد. همچنین کیفیت باری که از آن می‌خرید، توسط واحد کنترل کیفیت آسرون تضمین می‌شود. در صورت نهایی کردن سفارش در همان روز ثبت، بار شما ارسال می‌شود و بسته به محل استقرار پروژه شما، بین یک تا هفت روز به دستتان می‌رسد.

نظرات