۶ قسمت ساختمان که باید عایق شوند

0

بمنظور بهره وری بهینه از انرژی، عایق کاری ساختمان شما باید از کف تا پشت بام به درستی انجام شود. تصویر بالا کلیه قسمت های یک خانه که باید عایق بندی شود را نشان می دهد. قسمت های شماره گذاری شده در تصویر به شرح زیر است:

عایق کاری

۱-  در فضاهای زیر شیروانی، بین و روی تیرچه های کف را عایق بندی کنید تا حفره های کف مسدود شود. اگر هوا در فضای اتاق زیر شیروانی جریان دارد، بمنظور انتقال توزیع هوا به فضای مطبوع، تیرچه ها را عایق بندی کنید.

(۱A) درب ورودی اتاق زیر شیروانی را عایق بندی کنید

-۲ در اتاق های زیر شیروانی ساخته شده، (۲A) فضای بین ناودانی ها و دیوارها “زانویی ها”، (۲B) بین ناودانی ها و ستونهای دیوارهای بیرونی و سقف، و(۲C) سقف های فوقانی بدون تهویه مطبوع را عایق بندی کنید.

(۲D) عایق را تا اطراف تیرچه ها گسترش دهید تا جریان هوا کاهش یابد.

-۳ تمام دیوارهای خارجی، از جمله (۳A) دیوارهای بین فضاهای نشیمن و گاراژهای فاقد گرمایش، سقف های سوله یا انبار را عایق بندی کنید. (۳B) دیوارهای فنداسیون های بالاتر از سطح زمین، (۳C) دیوار فنداسیون های زیرزمین های دارای سیستم گرمایشی را عایق کنید.

-۴  در طبقات فوقانی فضاهای بدون تهویه، مانند فضاهای دوپوش (دوجداره) دارای جریان هوا، و گاراژهای فاقد گرمایش، عایق بندی انجام دهید. همچنین (۴A) کف اتاقهایی را که نسبت به دیوار خارجی طبقه زیرین، بیرون زدگی دارند را کاملا عایق بندی کنید، (۴B) کف سازیهایی که مستقیماً روی زمین اجرا شده اند، (۴C) دیوارهای فونداسیون فضاهای دوپوش فاقد جریان هوا را عایق کنید. (۴D) عایق را تا اطراف تیرچه گسترش دهید تا جریان هوا کاهش یابد.

۵ – عایق کاری لبه خارجی تیرچه ها را فراموش نکنید.

۶-  شیارهای اطراف تمام پنجره ها و درها را درزبندی کنید.

علاوه بر عایق، رطوبت و نشت هوا در کلیه قسمت های خانه خود را کنترل کنید. اگر در محل زندگی شما مشکل گاز رادون وجود دارد، هنگام تحقیق در مورد گزینه های عایق فونداسیون، باید تکنیک های مقاوم سازی ساختمان در برابر رادون را نیز در نظر بگیرید. علاوه بر این، اگر در محل زندگی شما موریانه وجود دارد، باید در نظر داشته باشید که محافظت از موریانه چگونه بر انتخاب و قرار دادن عایق در خانه شما تأثیر می گذارد، و دستگاهی برای بازرسی وجود موریانه در نظر بگیرید.

عایق کاری ساختمان زیر شیروانی

به طور معمول، عایق فله ای در اتاقهای زیر شیروانی بکار می رود. نصب عایق فله ای معمولاً نسبت به عایق تخته ای هزینه کمتری دارد و در صورت نصب صحیح پوشش بهتری را ارائه می دهد.
برای اینکه متوجه شوید عایق کافی زیر در اتاق زیر شیروانی دارید، ضخامت عایق را اندازه بگیرید. اگر کمتر از ۱۰ الی ۱۳ اینچ باشد، می توانید عایق بیشتری بکار ببرید. قبل از عایق کاری، هرگونه نشتی هوا را ببندید وسایر تعمیرات لازم را انجام دهید. اگر اتاق زیر شیروانی در قسمت تهویه مطبوع خانه قرار دارد، به یاد داشته باشید که دسترسی اتاق زیر شیروانی خود را عایق بندی و هوابندی کنید.

دیوارهای تحتانی اتاق زیر شیروانی در خانه خود را عایق بندی کنید و جریان هوا را ببندید. علاوه بر این، اگر خانه جدیدی می‌سازید یا بازسازی می‌کنید، مطمئن شوید که محلی که تانکهای آب یا پایه آنها قرار میگیرد، با کف فاصله داشته باشد، تا فضای کافی برای عایق کاری وجود داشته باشد. در نهایت، اگر در آب و هوای گرم و آفتابی زندگی می کنید، برای کاهش افزایش گرمای تابستان، یک لایه براق روی سقف شیروانی خود نصب کنید.

عایق کانال

اگر کانال های خانه شما در فضاهای بدون تهویه هستند، آنها را آب بندی و عایق بندی کنید. اگر خانه جدیدی می‌سازید، کانال‌ها را در فضای تهویه مطبوع قرار دهید تا از اتلاف انرژی در سیستم کانال جلوگیری کنید.

دیوار خارجی

اگر اتاق زیر شیروانی شما دارای عایق کافی و هوابندی مناسب است و خانه شما همچنان در زمستان سرد است یا در تابستان بیش از حد گرم است، به احتمال زیاد باید به دیوارهای بیرونی عایق اضافه کنید. این کار هزینه بر است و معمولاً به یک پیمانکار نیاز دارد، اما ارزش این هزینه را دارد (به خصوص اگر در آب و هوای بسیار سرد زندگی می‌کنید). اگر نمای بیرونی خانه خود را تعویض می کنید، همزمان عایق نیز اضافه کنید.

برای یک خانه ساخته شده، استفاده از عایق تزریقی را مد نظر قرار دهید. عایق تزریقی را براحتی می توان به دیوارهای خارجی اضافه کرد. اگر در حال بازسازی هستید و در دیوارها حفره های باز وجود دارد، از فوم اسپری دو جزیی یا اسپری عایق سلولزی مرطوب استفاده کنید. به شرطی که حفره های دیوار باز نشود، می توانید عایق فوم اسپری تزریقی را در نظر بگیرید. اگر خودتان کار را انجام می‌دهید، عایق پتویی و فوم اسپری دو جزیی می‌تواند یک گزینه مقرون‌ بصرفه باشد.

برای یک خانه نوساز ابتدا مطالعات لازم برای عایق مناسب را انجام دهید که به شما کمک کند از بین انواع عایق های موجود در بازار انتخاب کنید. اگر در مرحله طراحی خانه جدید خود هستید، پانل های عایق پیش ساخته، قالب های بتنی عایق و بلوک های بتنی عایق را در نظر بگیرید. این مواد به معنای واقعی کلمه دارای عایق داخلی هستند و خانه هایی که با استفاده از این محصولات ساخته می شوند اغلب دارای کیفیت بالای عایق و حداقل پل حرارتی هستند.

اگر در حال ساخت یک خانه با بنای سنتی هستید، از تکنیک های پیشرفته قاب بندی دیوار استفاده کنید. این تکنیک‌ها با کاهش پل‌های حرارتی و به حداکثر رساندن سطح دیوار عایق‌شده، درصد عایق شدن ساختمان را افزایش می دهند.

عایق کاری

همچنین به جای محصولات دارای روکش چوبی، از پوشش فوم عایق دیواری استفاده کنید. پوشش فوم:

  • یک لایه عایق پیوسته ایجاد می کند که منجر به کاهش پل حرارتی از طریق ناودانی ها، صرفه جویی در انرژی و راحتی در نصب می شود.
    • نسبت به روکشهای سنگین، برش و نصب آسان تری دارند.
    • با نزدیک نگه داشتن فضای داخلی دیوار به شرایط داخلی، از فرونشست دیوار داخلی محافظت می کند.
    • معمولاً هزینه کمتری نسبت به تخته سه لا یا تخته OSB دارد.

اگر تخته سه لا یا OSB را با روکش فوم جایگزین کنید، دیوارهای شما به مهاربندی یا تقویت ساختاری دیگری نیاز دارند.

عایق بندی طبقات فوقانی گاراژهای فاقد سیستم حرارتی

هنگام عایق کاری کف طبقه فوقانی گاراژهای بدون تهویه، ابتدا تمام منابع احتمالی نشت هوا را ببندید. این استراتژی دارای مزیت به حداقل رساندن خطر آلاینده ها (از اگزوز خودرو، رنگ، حلال ها، لوازم باغبانی و غیره) در گاراژ است که به سمت فضای تهویه مطبوع حرکت می کنند. همچنین برای جلوگیری از ایجاد “اتصال کوتاه” بین هوای سرد گاراژ و عایق تحتانی کف طبقه بالا، از عایق ضد هوا استفاده کنید.

عایق زیرزمین

یک زیرزمین با عایق بندی مناسب می تواند باعث صرفه جویی در هزینه گرمایش شما شود و فضای زندگی راحت را فراهم کند. در بیشتر موارد، برای زیرزمینی که دیوارهای بیرونی اش عایق شده اند، باید سیستم تهویه مطبوع در نظر گرفته شود. حتی برای زیرزمینی که تهویه نداشته باشد، عایق دیواری اولویت بالاتری نسبت به عایق سقف دارد.

هنگام نصب عایق دیوارهای داخلی زیرزمین باید به چند نکته توجه کنید:

  • بسیاری از انواع عایق ها به پوشش ضد آتش نیاز دارند زیرا در هنگام احتراق گازهای سمی آزاد می کنند.
    • عایق داخلی فضای داخلی قابل استفاده را چند اینچ کاهش می دهد.
    • مانند عایق بیرونی از پوشش ضد رطوبت محافظت نمی کند.
    • اگر زهکشی محیطی ضعیف باشد، عایق ممکن است توسط رطوبت حاصله از دیوارهای فونداسیون اشباع شود.
    • درزگیری هوا و عایق ضد بخار برای عملکرد خوب عایق حائز اهمیت است.

برای حصول مقاومت گرمایی مناسب در دیوارهای زیرزمین، این توصیه ها را بکار بندید، سپس نوع عایق را انتخاب کنید:

  • عایق پتویی
    • بلوک های بتنی عایق (نوساز)
    • عایق فوم برد
    • قالب های بتنی عایق (نوساز)
    • عایق فله ای
    • عایق فوم پاششی (انتخاب خوبی برای زیرزمین های ساخته شده).

کنترل رطوبت به ویژه در زیرزمین ها مهم است، زیرا زیرزمینها به داشتن مشکلات نفوذ آب، رطوبت و کپک معروف هستند.

 

عایق فونداسیون

علاوه بر کاهش هزینه های گرمایش، یک فونداسیون با عایق بندی مناسب، اتاق های زیر زمینی را بیشتر محافظت میکند و از مشکلات رطوبت، هجوم حشرات و نفوذ رادون جلوگیری می کند. در ساخت و سازهای جدید، فنونی را اجرا کنید که ساخت فنداسیون وعایق را بطور همزمان ممکن سازد، مانند عایق بندی قالب های بتنی و عایق بلوک های بتنی.

در طول فرآیند ساخت و ساز، بسیاری از سازندگان قبل از پر کردن دیوارهای بیرونی، دیوارهای فونداسیون را عایق بندی می کنند. این استراتژی ممکن است، اما برای خانه های ساخته شده غیر ممکن و مخرب بحساب می رود. مواد عایق و محل بهینه عایق فونداسیون بسته به آب و هوا متفاوت است، بنابراین اگر در حال برنامه ریزی برای ساخت خانه جدیدی هستید با یک متخصص عایق مشورت کنید.

عایق فضای دوپوش (دوجداره)

نحوه عایق کاری یک فضای دوپوش به تهویه یا بدون تهویه بودن آن بستگی دارد. اکثر قوانین ساخت و ساز، دریچه هایی برای کمک به حذف رطوبت از فضای دوپوش را الزامی می کند. با این حال، بسیاری از متخصصان ساختمان اکنون متوجه شده اند که ساختن یک فضای دوپوش بدون تهویه (یا بستن دریچه ها پس از خشک شدن فضای دوپوش پس از اتمام ساخت و ساز) در خانه هایی که در اقلیم گرم و مرطوب بوده، و استفاده از کنترل رطوبت مناسب و تکنیک های زهکشی خارجی، بهترین گزینه است.

اگر فضای دوپوش بدون تهویه دارید یا خواهید داشت، بهترین روش این است که به جای کف دوپوش، دیوارهای فنداسیون را آب بندی و عایق بندی کنید. این استراتژی این مزیت را دارد که لوله کشی و کانال کشی را در فضای مطبوع خانه نگه می دارد، بنابراین این اجزای ساختمان برای بهره وری انرژی یا محافظت در برابر یخ زدگی نیازی به عایق نخواهند داشت.

نقطه ضعف این استراتژی این است که جوندگان، آفات یا آب می تواند به عایق آسیب برساند و فضای دوپوش باید دربسته ساخته شود و از ورود هوا ممانعت شود. زمین را با یک عایق ضد بخار ضخیم بپوشانید تا رطوبت ورودی از زمین به فضای دوپوش کاهش یابد. بهترین کار این است که درب دسترسی به فضای دوپوش داخل خانه را از کف طبقه فوقانی تعبیه کنید، مگر اینکه از یک درب دسترسی عایق بندی شده روی دیوار بسازید.

عایق بتن آرمه

صفحات بتنی سرد می توانند باعث اختلال در تهویه خانه باشند. گرمایش خانه با بتن آرمه عایق آسان‌تر است و قرار دادن آن در پوشش حرارتی خانه به متعادل کردن دمای داخلی کمک می‌کند.
عایق کاری بتن آرمه در یک خانه ساخته شده می تواند گران باشد و نیاز به تخریب داشته باشد، اما اگر بتن آرمه خانه شما سرد است، می توانید اطراف خانه را حفر کنید و عایق، معمولا تخته ای نصب کنید. در اکثر مناطق مسکونی، عایق کاری لبه بیرونی بتن آرمه می تواند هزینه های گرمایش را ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش دهد.
موریانه‌ها می‌توانند بصورت مرموزانه ای از طریق عایق‌های بتون آرمه تونل بزنند تا به قاب‌های چوبی در دیوارهای خانه دسترسی پیدا کنند. عایق های تخته ای داخلی مقاومت بیشتری در برابر موریانه ها ایجاد می کنند، هرچند هجوم موریانه ها را از طریق عایق کف بتن هم گزارش شده است.

در نهایت شرکت پشم سنگ آریا اماده راهنمایی شما عزیزان در راستای عایق کاری ساختمان شما می باشد. این شرکت با بیش از ۱۵ سال سابقه در تولید عنوان عایق های گرم و سرد و ملزومات عایق کاری قادر است تمامی نیاز های شما درباره عایق کاری را رفع نماید.

نظرات