تاریخ و روز دقیق تاسوعا و عاشورا در سال ۱۴۰۱ مشخص شد!

0

تاریخ و روز دقیق تاسوعا و عاشورا در سال ۱۴۰۱ مشخص شد!

بر اساس روزشمار تقویم رسمی در ایران تاریخ تاسوعا و عاشورا در سال ۱۴۰۱ ، یکشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۱ بوده و روز عاشورا در روز دوشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۱ می باشد و تعطیل رسمی در ایران است. روزشمار تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۱ در سال ۱۴۰۱

  • تاریخ تاسوعا : یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ برابر با ۹ محرم سال ۱۴۴۴
  • تاریه عاشورا : دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ برابر با ۱۰ محرم سال ۱۴۴۴

تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۱

تاریخ روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در تقویم قمری در روز نهم و دهم ماه محرم الحرام است که در تقویم شمسی در ایران متغیر بوده و حدود ۱۰ الی ۱۱ روز همیشه در تقویم تغییر می کند و جلوتر است.

محرم نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و نیز در اسلام، جنگ در آن تحریم شده بود. البته این ماه برای شیعیان بسیار مقدس میباشد؛ آن ها برای گرامی داشتن این ماه برای آقا حسین علیه السلام گریه کرده و سینه زنی و هیئت میگیرند و کسانی که به هیئت بروند را غذا میدهند ، زیرا معتقد هستند که این کارها پس از مرگ به آن ها نفع می رساند و گناهان آن ها آمرزیده میشود.

تاریخ دقیق تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۱ چندم مرداده

روز و تاریخ تاسوعا در سال ۱۴۰۱

یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱

۹ محرم سال ۱۴۴۴

روز و تاریخ عاشورای حسینی در سال ۱۴۰۱

دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱

۱۰ محرم سال ۱۴۴۴

دو روز مهم در ماه محرم به نام تاسوعا و عاشورا از ایام تعطیل رسمی به مناسبت شهادت امام حسین ع و یارانش است . روز تاسوعا، در نهمین روز ماه محرم واقع است که متعلق به آقا حضرت ابوالفضل العباس ع سقای کربلاست و روز عاشورا متعلق به امام حسین علیه السلام است که خواندن زیارت عاشورا توصیه شده است

ماه مُحَرّم یا محرم‌  الحرام نخستین ماه هجری قمری و به اعتقاد مسلمانان از جملهٔ ماه‌های حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بوده‌ است و در زمان جاهلیت محرم (در عربی :المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفرگفته می‌شد.

ماه محرم برای شیعیان بسیار مقدس میباشد؛آن ها برای گرامی داشتن این ماه برای آقا حسین علیه السلام گریه کرده و سینه زنی و هیئت میگیرند

روز تاسوعا در نزد شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است. آنها این روز را منتسب به عباس بن علی(ع) می دانند و آن را بسان روز عاشورا گرامی داشته ، در آن سوگواری می کنند. در ایران و بعضی از کشورهای اسلامی شیعی نشین ، روز تاسوعا همچون روز عاشورا تعطیل رسمی بوده و در این روز نیز مراسم عزاداری مفصل با راه اندازی هیأت های عزاداری و دسته های سینه زنی و زنجیرزنی برگزار می شود.

عاشورا نیز اهمیت این روز برای شیعیان به دلیل واقعه عاشورای سال ۶۱ قمری است. امام حسین(ع) در روز عاشورا به همراه یارانش در سرزمین کربلا در جنگ با سپاه کوفه به فرماندهی عمر بن سعد به شهادت رسید.

شب و روز اول محرم به عنوان اول سال قمری دارای نماز و آداب خاصی است که در کتاب مفاتیح‌الجنان بیان شده‌است. محرم، ماه حزن و اندوه و عزاداری شیعیان در قتل حسین بن علی است.

اعمال

در ماه محرم، اعمال ویژه ای وجود دارد اما در روزهای تاسوعا و عاشورا این اعمال اندکی متفاوت است و هر کدام از این شب ها آداب مخصوص خود را دارد. تا قبل از تاسوعا هنوز هیچ جنگی صورت نگرفته بود، به همین علت در روز عاشورا عزاداری ها شدت می گیرند و روزهای تاسوعا و عاشورا را به دلیل انجام مراسمات تعطیل اعلام می کنند. در بخش زیر می توانید از اعمال روز تاسوعا و عاشورا استفاده نمائید.

عاشورا تاسوعا چندم مرداد است؟

نظرات