خرید و نصب مشعل گازی را چگونه انجام دهیم؟

0

این روزها سیستم های گرمایشی گوناگونی در مکان های مختلف به کار برده می شوند. یکی از تجهیزات مهمی که در سیستمهای حرارت مرکزی ساختمان ها کاربرد گسترده ای دارد، مشعل گازی می باشد. مشعل گازی دارای انواع متفاوتی می باشد که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. در ادامه به شما اطلاعاتی درباره مشعل های گازی می دهیم تا شما را در خرید مشعل گازی کمک نماید.

مشعل گازی

مشعل گازی چیست؟

مشعل گازی به عنوان ابزاری شناخته می شود که با مخلوط نمودن هوا و سوخت و در نهایت شعله ور کردن آنها، گرما را به وسیله انرژی سوخت های فسیلی به وجود می آورد. انرژی گرمایی که تولید می شود به روش جا به جایی و یا تشعشع به مایعی که در سیستم حرارت مرکزی وظیفه انتقال انرژی را برعهده دارد، می پیوندد. اغلب مشعل ها را با عنوان قلب سیستم گرمایشی می شناسند و وظیفه آنها ایجاد گرما در وسایل مختلف می باشد.

مشعل گازی یا گازسوز به جهت شعله ور شدن گاز طبیعی ساخته شده است و کنترل دبی سوخت گاز بعد از عبور از فیلتر های گاز به وسیله شیر برقی انجام می شود. هوای لازم برای احتراق و آتش گرفتن در این مشعل ها توسط دمنده ای که بر روی محور موتور نصب گردیده، تامین می گردد. مشعل های گازی بر اساس نوع کاری که انجام می دهند به انواع مختلفی تقسیم می شوند که از جمله آنها می توان به فن دار، بدون فن و دمنده دار اشاره نمود.

خرید و نکات پیش از نصب مشعل گازی

به هنگام خرید مشعل گازی باید توجه داشته باشید که هر مشعل به طور جداگانه دارای دودکش باشد، ظرفیت مشعل با ظرفیت دیگ متناسب باشد و همچنین فیلتر مناسبی در مسیر ورود گاز وجود داشته باشد. قبل از نصب مشعل گازی موارد ایمنی زیر را رعایت نمایید.

  • محل نصب شعله گازی باید کاملا تمیز باشد و هوای آزاد به آن وارد شود.
  • در خروجی دودکش باید کلاهک ضد باد وجود داشته باشد.
  • سطح آب در دیگ و لوله ها را مورد بررسی قرار دهید.
  • تجهیزاتی که در خارج از مشعل گازی وجود دارد باید توسط فرد متخصص در این زمینه نصب شود.
  • نصب کردن ترموستات و فیوز ضرورت دارد.
  • اگر شیر جریان گاز نشتی داشته باشد باید آن را برطرف نمایید.
  • در کنار مشعل نباید مواد آتش زا قرار گرفته شود.
  • بعد از اتصال ترموستات باید سیم فاز را به R1 وصل نموده و سیم نول را به MP-N متصل کنید.
  • مشعل باید به صورت افقی و تراز نصب گردد.
  • مشـعل گازی باید بدون هیچ بو و دودی کار کند.

نصب مشعـل گازی چگونه است ؟

برای نصب مشعـل گازی باید مشـعل توسط فلانچ به دیگ متصل شود و این اتصال باید به گونه ای باشد که ارتباط بدون درزی توسط یک واشر گرینگریت انجام گیرد. البته باید بعد از اینکه از سرویس شدن دیگ و تمیزی تمامی سطوح و سوراخ ها اطمینان حاصل کردید، ورقی که از جنس گرینگریت است را بین فلانچ و روزنه دیگ قرار دهید. سپس بدون ایجاد هیچ تنشی مشعل را به وسیله پیچ و مهره و واشر در جای خود ثابت کرده و آن را به دیگ محکم کنید.

وقتی از محکم بودن مشعل در جای خود مطمئن شدید، با استفاده از شلنگ مخصوص ارتباط بین مشعل و شیر اصلی گاز را برقرار نمایید. قطعا شما پس از خرید مشعـل گازی متوجه نقشه ای در داخل جعبه آن شده اید، حالا شما باید با استفاده از این نقشه ارتباط های الکتریکی و کنترل  تقسیم مشعل بین تابلوی موتورخانه و ترموستات های روی دیگ را انجام دهید.

به هنگام نصب مشعل دقت کنید که کلاهک آن به طور کامل در سوراخ دیگ قرار بگیرد. یعنی انتهای کلاهک کاملا بر روی بتون درب دیگ قرار گرفته به گونه ای که قطر کلاهک مشعل حداکثر یک سانتی متر از قطر سوراخ دیگ کوچک تر باشد تا هیچگاه کلاهک نسوزد و تغییر شکل ندهد.

کلام آخر

با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله شما اکنون با مشعـل گازی و کاربرد آن آشنا شده اید و می توانید خرید مشـعل گازی را به راحتی انجام داده و سپس آن را با رعایت نکات ایمنی مورد نیاز نصب کنید. توجه به تمامی نکات در قبل و حین نصب مشعل ضروری بوده و اگر رعایت نشود ممکن است خسارات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

نظرات