آشنایی با تابلو سازی و کاربردهای آن در تبلیغات

0

آشنایی با تابلو سازی و کاربردهای آن در تبلیغات

تا به حال به موضوع تابلوسازی و انبوه تابلوهایی که محیط اطراف زندگی ما را احاطه کردند توجه کرده اید؟ انواع مختلف تابلو شامل تابلو مغازه، تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوهای راهنمای داخل ساختمانها، تابلوهای تبلیغاتی بزرگ و بیلبوردهای داخل شهر، تنها نمونه هایی از انواع تابلوهایی هستند که هر روزه در معرض دید ما قرار دارند. برای درک بیشتر اهمیت این موضوع  بیایید موقعیتی را تصور کنیم. فرض کنید یک روز که از منزل بیرون می روید هیچ اثری از تابلوهای مختلفی که نام بردیم وجود نداشته باشد. چنین حالتی شبیه زندگی کردن با چشمان بسته است. حتی تصور چنین وضعیتی هم دشوار است چه برسد به تجربه آن. وقتی از این زاویه به موضوع تابلو سازی نگاه می کنیم به اهمیت و تاثیر آن در زندگی روزمره خود بیشتر پی می بریم.

 تابلو سازی

تابلو سازی

تابلوسازی چیست؟

تابلوسازی صنعتی است چند رشته ای که در آن برای ساخت تابلوهای مختلف از ترکیب انواع تخصص ها و مهارتهای گوناگون بهره گرفته شده است. با نگاهی به انواع مختلف تابلوهای تبلیغاتی مثل تابلو چلنیوم که از بهترین انواع تابلوهای تبلیغاتی موجود در بازار است به این تلفیق هنرمندانه بهتر می توان پی برد.

در تابلوسازی از هنر طراحی، گرافیک، دستگاههای برش لیزری، نورپردازی و روانشناسی مربوط به رنگها و بسیاری از تخصصهای دیگر  استفاده می شود. این تنوع نشان دهنده این است که تابلوسازی تلفیق و آمیزه ای حرفه ای از صنعت و هنر می باشد.

در مقاله ای که در ادامه می خوانید قصد داریم تا با صنعت تابلوسازی البته از نوع تبلیغاتی و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم.

کاربرد تابلو سازی چیست؟

وقتی موضوع کاربردهای صنعت تابلو سازی مطرح می شود، لازم است تا با کاربرد انواع تابلوها آشنا باشیم. به طور کلی، برقراری ارتباط به صورت غیر کلامی و انتقال یک سری مفاهیم را می توان به عنوان کارکرد اصلی تابلوها در نظر گرفت. البته در تابلوسازی تبلیغاتی این ارتباط علاوه بر اطلاع رسانی، کارکرد تبلیغاتی هم دارد. به همین دلیل در ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی از جمله تابلو چلنیوم و سایر دیگر انواع تابلو، استفاده از المانها و عناصر مختلف برای زیبایی و اثرگذاری بیشتر، اهمیت زیادی دارد.

لزوم رعایت اصول صحیح تبلیغات در ساخت این تابلوها باعث شده تا تابلو سازی تبلیغاتی اهمیت و جایگاه ویژه ای در حوزه تبلیغات محیطی داشته باشد. با گسترش رقابت بین صاحبین کسب و کار، ساخت یک تابلوی تبلیغاتی نیاز به تخصص و درک درستی از فضای آن کسب و کار و همچنین پرسونای مخاطبین دارد. در این خصوص تفاوتی بین تابلو مغازه و فروشگاه نیست. بلکه چیزی که اهمیت دارد برقراری ارتباط، انتقال پیام و تاثیرگذاری مناسب و جلب توجه مخاطبین است.

تابلو مغازه

تابلو مغازه

تابلو سازی و روان شناسی تبلیغات

دوستان عزیز تا به اینجا به نکاتی در خصوص آشنایی با تعریف تابلوسازی و کاربرد آن در تبلیغات آشنا شدیم. در این قسمت می خواهیم به بررسی یکی از عوامل مهمی که در اثرگذاری تابلوهای تبلیغاتی نقش دارد، اشاره کنیم.

وقتی که از روان شناسی تبلیغات صحبت می شود لازم است تا کمی بیشتر با ویژگیهای ذهنمان آشنا شویم. این آشنایی به ما کمک می کند تا نحوه اثرگذاری شیوه های تبلیغاتی را بهتر درک کنیم. یکی از ویژگیهای مهم مغز ما این است که از ابهام بیزار است. ما تمایل داریم نسبت به محیط اطرافمان آگاه باشیم تا بتوانیم در موقعیت های مختلف تصمیمات بهتری بگیریم. بنابر این مغز ما به طور مداوم اطلاعات مختلف را از محیط بیرونی جمع آوری کرده و دسته بندی می کند. هر جایی که در خصوص موضوعی با ابهام مواجه شدیم ذهن ما اطلاعات قبلی را بررسی می کند. ترجیح ذهن ما این است که به جای باز کرده پرونده های تازه برای هر موضوع، اطلاعات دریافتی جدید را در یکی از دسته بندی هایی که از قبل موجود بوده قرار دهد.

اثر هاله ای

در شاخه روان شناسی تبلیغات و بازاریابی، عوامل مهمی در تصمیم گیری افراد برای استفاده از خدمات و محصولات یک برند نقش دارند. اثر هاله ای یکی از این عوامل است. طبق این پدیده روان شناختی، معمولاً افراد تمایل دارند که اولین ویژگی بارز مثبت یا منفی یک فرد، کالا و  یا برند را به کلیت آن تعمیم دهند. به عنوان مثال در تحقیقات مشخص شده که مهماندارهای زیباتر، معمولاً انعام بیشتری نسبت به همکاران خود دریافت می کنند.

حالا به نظر شما ارتباط این  دو موضوع با صنعت تابلوسازی تبلیغاتی چیست؟

وقتی که فردی برای اولین بار قصد خرید از یک مغازه را دارد، تابلو مغازه  اولین موردی است که جلب توجه می کند. حال اگر سردر این مغازه، تابلو چلنیوم  با حروفی برجسته، زیبا و چشم نواز باشد، باعث ایجاد نگاه مثبت در این فرد برای شروع  ارتباط با آن محیط می شود. عکس همین مطلب هم صادق است. مثلاً اگر تابلو مغازه همان فرد، کهنه و رنگ و رو رفته باشد معمولاً افراد رغبتی برای استفاده از کالا و خدمات آن ندارند.

نکته مهم دیگر مربوط است به دسته بندی اطلاعات در ذهن که به آن اشاره کردیم. همه ما در ذهن خود تعاریف و مصادیقی از زیبایی، شیک بودن، قدرت، برتری و … داریم. گاهی مشاهده یک تصویر یا طرح و یا یک اسم بر روی یک تابلو برای ما یادآور یک مفهوم خاص مثبت و یا منفی است. این نکته ای است که در تابلو سازی به شدت مورد توجه قرار می گیرد. مثلاً وقتی به یک سالن آرایش یا تالار عروسی می رویم، ذهن ما با مشاهده تابلوی آن مجموعه و بر اساس دسته بندی هایی که از گذشته داشته نسبت به آن قضاوت می کند. این تاثیرگذاری اولیه فرصتی است که با طراحی مناسب یک تابلو می توان از آن به خوبی استفاده کرد. در حال حاضر در صنعت تابلو سازی، نسل جدید تابلو چلنیوم، قابلیت زیادی برای خلاقیت در طراحی و استفاده از المانهای مختلف جهت تاثیرگذاری بر مخاطبین دارد.

تابلو چلنیوم

تابلو چلنیوم

دوستان عزیز؛ در این مطلب سعی شد تا به اختصار به موضوع صنعت تابلو سازی و کاربرد آن در تبلیغات اشاره شود. در حال حاضر رقابت بین کسب و کارها برای ایجاد تمایز بسیار فراگیر است.  استفاده از تابلوهای تبلیغاتی یکی از روشهای مرسوم برای معرفی یک کسب و کار به مخاطبین و مردم است. با پیشرفتهای ایجاد شده در زمینه طراحی و ساخت تابلوهای تبلیغاتی شاهد اثربخشی بسیار بیشتر این روش در عرصه تبلیغات محیطی هستیم. امیدواریم مطالب ارائه شده در این زمینه برای شما مفید واقع شده باشد.

نظرات