مزایا و معایب ارزهای دیجیتال – آکادمی ارز تودی

0

بدون شک، اصطلاح ارزهای دیجیتال به گوش‌ شما آشناست؛ اما قبل از سرمایه گذاری در این حوزه لازم است، با سازوکار آن تا حدودی آشنایی داشته باشید. درحال حاضر رمز ارزهای زیادی در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد که بیت کوین و اتریوم محبوب‌ترین آنها هستند. خرید رمز ارزها به آسانی از طریق  صرافی های ارز دیجیتال ایرانی و خارجی امکان پذیر است. اما فناوری استفاده شده در پشت ارزهای دیجیتال که بلاک چین نام دارد، دارای پیچیدگی‌هایی می‌باشد. در حالی که به راحتی می توان در هیجانات ناشی از سود زیاد افرادی که دارای بیت کوین هستند، غرق شد، مهم است که قبل از سرمایه گذاری درک کنید که ارز دیجیتال واقعا چیست. در ادامه این گزارش همه انچه که در مورد بازار کریپتوکارنسی لازم است بدانید را برایتان آورده‌ایم.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

کریپتوکارنسی، پول یا ارز دیجیتال نوعی از دارایی و سرمایه جدید است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به مراجعه مستقیم به بانک و بدون نظارت هیچ دولتی، پرداخت های آنلاین خود را به سرعت در هر نقطه از جهان انجام دهند. ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین که به عنوان با ارزش‌ترین و محبوب‌ترین رمز ارز بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، در وایت پیپر بیت کوین اعلام کرده است که هدف از ایجاد ارزهای دیجیتال و بیت کوین یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتاست. تا بدین صورت واسطه‌ها حذف شده و نقل و انتقالات مالی در سریع ترین زمان ممکن و بدون کارمزد انجام شوند. درواقع بسیاری از طرفداران این بازار، استفاده از ارزهای دیجیتال را راهی برای مبارزه با دولت‌های فاسد و ظالم می‌دانند. زیرا یکی از اهداف شکل گیری این تکنولوژی و بازار حذف کامل دولت‌ها از تراکنش‌های مالی با عملکرد کاملاً ناشناس است.

برای شروع معامله با ارزهای دیجیتال به چیزی بیش از اتصال به اینترنت نیاز ندارید که همین موضوع اولین تفاوت استفاده از سیستم سنتی بانکی و بازار کریپتوکارنسی است. در کنار این مدل از کاربردهای ارزهای دیجیتال، بسیاری از دولت‌ها در سراسر دنیا موافق رواج یافتن آنها نیستند و حتی ممنوعیت استفاده از رمزارزها را همانند کشور چین بارها و بارها اعلام کرده‌اند. یکی از دلایل مخالفت دولت‌ها از رمزارزهای دیجیتالی این است که می‌توان از آنها برای فعالیت‌های غیرقانونی مثل پولشویی و قمار استفاده کرد. برخی از کشورها همانند ایالات متحده آمریکا نیز برای معاملات رمز ارزی مردم خود مالیات در نظر گرفته و احرازهویت را برای استفاده از خدمات صرافی‌های ارز دیجیتال اختصاصی کشور خود واجب کرده است. وضع کردن چنین مقرراتی تا حدودی می‌تواند مانع از پولشویی و استفاده نادرست از رمزارزها شود.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که قیمت ارزهای دیجیتال دارای نوسان زیادی است. در ۵ سال اول شکل گیری بیت کوین ارزش آن کمتر از ۱۰۰۰ دلار بود اما در سال ۲۰۱۷ با رشد چشم گیری مواجه شد و به ۲۰۰۰۰ هزار دلار رسید. در سال ۲۰۱۸ به کمتر از ۵۰۰۰ دلار کاهش یافت و سرانجام در سال ۲۰۲۱ به قیمت رویایی خود یعنی بیش از ۶۰۰۰۰ دلار رسید. در حال حاضر خرید بسیاری از کالاها با استفاده از ارزهایی دیجیتال دشوار به نظر می‌رسد، اما با گذشت زمان تعداد شرکت‌هایی که بیت کوین استفاده می‌کنند، در حال افزایش است. برای محاسبه قیمت لحظه ای بیت کوین نیز می‌توانید از ابزارهای آنلاین و ماشین حساب ارز دیجیتال استفاده کنید.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

طرفداران کریپتوکارنسی قادر به استفاده از ارزهای دیجیتال در همه موارد نیستند و بدون تردید سرمایه گذاری در این حوزه برای همه افراد مناسب نیست. قبل از هرگونه تصمیم گیری درباره ورود به بازار کریپتوکارنسی برای کسب درآمد و سرمایه گذاری حتما از مزایا و معایب آن مطلع شوید.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

مزایای بازار از دید طرفداران:

در تئوری، می‌توانید ارزهای دیجیتال را بدون نظارت بانک، کارگزار یا دولت بخرید و بفروشید و این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که پرداخت کارمزدها را دور بزنید و حریم خصوصی بیشتری داشته باشید. قیمت بیت کوین در سال جدید میلادی سر به فلک کشیده است و برخی از سرمایه گذاران فکر می کنند که در آینده نزدیک بیت کوین هم مانند طلا به یک عنصر ثابت با چشم انداز سرمایه گذاری تبدیل خواهد شد. طرفداران این بازار معتقد هستند که دولت در ایجاد بیت‌کوین‌های جدید مانند آنچه که دنیای رمزارز ارز فیات می‌نامد، دخالت نمی‌کند، بنابراین نمی‌تواند بیش از حد پول یا ارز چاپ کند و باعث تورم شدید شود.

معایب بازار از دید مخالفان:

از طرف دیگر مخالفین این بازار معتقد هستند که ارزهای دیجیتال یک سرمایه گذاری سوداگرانه بوده و دارای نوسانات شدید قیمت هستند که این موضوع همواره ریسک زیادی را به این بازار وارد می‌کند. اگر به دنبال ثروتمند شدن از طریق ارز دیجیتال هستید، انتخاب کوین مناسب بسیار دشوار است. به دلیل فقدان مقررات توسط یک مرجع مرکزی، آینده بازار کریپتوکارنسی بسیار نامشخص و مبهم است. چین اخیراً ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده است و این امکان وجود دارد که ایالات متحده نیز همین کار را انجام دهد. همچنین یکی دیگر از معایب ارزهای دیجیتال نحوه نگهداری آنها در کیف پول هاست، اگر کاربران رمز عبور خود را فراموش کرده و یا گم کنند، تمام دارایی خود را از دست خواهند داد. همچنین بسیاری از کشورها برای معاملات رمز ارزها مالیات در نظر گرفته که با هدف اصلی شکل گیری آن مغایرت دارد و در نهایت بسیاری از کالاها هنوز هم با رمزارزها قابل خرید نیستند.

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

امروزه راه‌های زیادی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد و شما می‌توانید برای تهیه بیت کوین و سایر رمز ارزها، به راحتی از وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های قابل اعتماد صرافی‌های فعال در این زمینه استفاده کنید. در حالی که احتمالاً در مورد رمزارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم و دوج کوین اخبار زیادی شنیده اید، اما لازم است بدانید که هزاران رمزارز در گردش بوده و همیشه در حال ظهور هستند. معمولا کارشناسان تمایل دارند کوین‌ها و توکن‌های دیجیتال معروفی که در طول سال‌ها خود را ثابت کرده‌اند را برای خرید توصیه کنند، به‌خصوص اگر در این فضا تازه وارد هستید، حتما به این توصیه‌ها دقت کنید و اگر می خواهید در مورد ارزهای دیجیتال کمتر شناخته شده تحقیق کنید، می توانید از سایت هایی مانند CoinMarketCap و CoinDesk و Arztoday که جزئیات عملکرد و تحقیق در مورد آلت کوین ها را ارائه می دهند شروع کنید.

نظرات