تکنیک فوق العاده‌ی برنامه ریزی و انتخاب دفتر برنامه ریزی!

0

داشتن برنامه ریزی منحصر به فرد و انتخاب دفترچه برنامه ریزی از کارهایی است که با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و گسترش روز افزون دغدغه‌های ما، نقش پررنگی در زندگی ما پیدا کرده است. دفتر برنامه ریزی از قالب یک دفترچه ساده که در زمان کنکور برای ثبت برنامه‌های درسی‌مان بوده، خارج شده وکاربردهای فوق العاده ای پیدا کرده است. پس با ما همراه باشید تا به بررسی انواع دفترهای برنامه ‌ریزی و طرز استفاده از آن بپردازیم.

 

خرید دفتر برنامه ‌ریزی روزانه برای داشتن یک زندگی برنامه‌ریزی شده که اکثر کارها در آن از قبل پیش‌بینی شده، لازم و ضروری است. به‌عبارت بهتر با داشتن یک برنامه مشخص، تمام اهداف زندگی‌مان را تعیین می‌کنیم و به سمتش حرکت می‌کنیم. همه ما حتی برای یکبار هم که شده این جمله کلیشه‌ای را شنیده‌ایم که “کارهایتان را روی کاغذ بنویسید” ولی چقدر به این حرف عمل کرده‌ایم!؟

واقعیت این است که اولین قدم، داشتن یک دفتر مناسب و جذاب برای این کار است. دفتری که برای نوشتن برنامه‌های روزانه و هفتگی طراحی شده و به ما این امکان را می‌دهد که تمامی کارهایمان را خیلی مرتب و شیک در آن وارد کنیم و حس خوب از آن‌ بگیریم. فراموش نکنید که هدف، به زندگی ما معنا و مفهوم می‌بخشد و نیروی محرکه ما برای حرکت کردن به جلو و آینده است.

ما با برنامه‌ریزی درست و واقع‌بینانه، ابتدا اهدافمان را مشخص می‌کنیم و سپس در مسیر آن حرکت می‌کنیم. بهتر است به‌یاد داشته باشیم که برنامه‌هایمان اصلاً رویایی و دور از دسترس نباشد. هرچه برنامه‌ای که تهیه می‌کنیم به واقعیت زندگی‌ ما نزدیک‌تر باشد، امکان به‌وقوع پیوستن آن بیشتر است.

هدف دفتر برنامه ‌ریزی یا دفتر پلنر چیست؟

هدف نهایی و اصلی تمامی دفاتر برنامه‌ ریزی، هدف‌گذاری و حرکت در مسیر آن است که می‌تواند بلند مدت یا کوتاه ‌مدت باشد. علاوه‌ بر این، با یادداشت برنامه‌های روزانه این امکان فراهم می‌شود که نقاط قوت و ضعف خودمان را پیدا کنیم و درصدد تقویت و برطرف کردن آن باشیم. برنامه‌ریزی اولین قدم برای خلق یک موفقیت است که اگر با دقت و حوصله کافی انجام شود، نتایج درخشانی به‌دنبال دارد و می‌تواند زندگی ما را تغییر دهد.

از مهم‌ترین مزیت‌های دفتر برنامه ‌ریزی یا همان پلنرها، آرامش خاطر و کاهش استرس است که باعث می‌شود با فراغ‌ خاطر به تمامی ابعاد زندگیمان برسیم و حس سرزندگی داشته باشیم.

یکی از مهم‌ترین اهداف این دفاتر برنامه ریزی، مدیریت زمان است که شاید همه‌ ما به‌ نحوی با آن آشنا هستیم. اهمیت مدیریت زمان به‌ قدری بالا است که اگر بخواهیم به‌ طور مفصل به آن بپردازیم باید یک کتاب بنویسیم و صد افسوس که در مدرسه و دانشگاه موضوع به این مهمی را به ما یاد نداده‌اند! با کنترل زمان اهمیت تمام فعالیت‌های روزمره‌مان در زندگی مشخص شده و از آن هیاهو و همهمه که هنگام عقب‌ افتادن کارها برایمان حس می‌شد، کاسته شده است.

مدیریت زمان یعنی اختصاص درست زمان به انجام کارها به‌ترتیب اولویت که افراد سرشناس آن را به بهترین نحو انجام داده‌اند و مفهوم “وقت طلا است” را معنا کرده‌اند. مدیریت زمان باید به‌گونه ‌ای باشد که نه کارها به تأخیر بیفتد و نه از زندگی شخصی خود غافل شویم و چه بسا وقت آزاد بیشتری خواهیم داشت که می‌توانیم به کارهای مورد علاقه‌مان بپردازیم.

بحث دیگری که یادآوری آن خالی از لطف نیست، فراموش کردن کارها است. مسئله‌ای که به کرات هرکدام از ما با آن درگیر شده‌ایم که دفتر ‌برنامه ‌ریزی یا پلنرها تا حدودی آن را کم می‌کند. شما می‌توانید با ترتیب اولویت، کارهایتان را تقسیم‌ بندی کرده و دیگر نگران فراموش کردن کارها نباشید و در بهترین زمان آن را انجام دهید.

دفتر ‌برنامه ‌ریزی چه انواعی دارد؟

دفتر برنامه ‌ریزی انواع و کاربردهای مختلفی دارد که با توجه به نیازهایمان باید آن را شناسایی و انتخاب کنیم. امروزه با توجه به ایده‌هایی که در تهیه و تولید این دفاتر ارائه شده، برای هرکدام از این دسته کارها دفاتر مختلفی تهیه شده که در ادامه به بررسی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم:

دفتر برنامه ریزی to do list

این دفتر‌ها که به‌نام Planner و یا To Do List نیز شناخته شده هستند، از مهم‌ترین نوع این دفترها بوده که امکان یادداشت تمامی کارهای روزانه را دارد و حتی گزینه مناسبی برای به‌خاطر سپردن وقت پزشک، آرایشگاه، دیدار دوستان و… بوده که با طراحی زیبا و منحصر به‌ فرد نقش مهمی در به ‌خاطر سپردن کارهای روزمره ما دارد. البته جای امیدواری است که  این دفاتر به‌ تازگی توانسته جای اصلی خود را در زندگی روزانه مردم پیدا کند و بازخورد‌‌های خیلی خوبی از آن می‌توان گرفت.

دفتر برنامه ریزی برای کنکور

دفتر برنامه ریزی کنکور همان‌  طور که خاطرتان باشد جزو جدا نشدنی روزهای کنکورمان بوده که باید تک‌تک درس‌ها و ساعت‌هایی که درس‌ می‌خواندیم را در آن ثبت می‌کردیم. حقیقتاً این نوع دفتر برنامه‌ ریزی که بسیار ساده و بی‌روح بوده، تداعی‌کننده روزهای سخت و طاقت‌فرسا برای هرکدام از ما است که حتی از یادآوری آن هم حس خوبی نداریم. این نوع دفاتر به‌گونه‌ای طراحی شده‌ بودند که فقط امکان ثبت دروس در آن‌ها بوده و برای دانش‌آموزان کنکوری و آن‌هایی که برای کنکور درس می‌خواندند گزینه مناسبی به‌حساب می‌آمد؛ اما امروزه با تلاش‌های صورت گرفته در طراحی این دفاتر، به‌ قدری جذاب و گیرا شده‌اند که دیگر حس و حال آن روزها را برای ما ندارد.

دفتر برنامه ریزی درسی

این نوع دفتر برنامه ریزی به‎گونه‌ای طراحی شده که علاوه بر ثبت ساعات و نوع درسی که خوانده می‌شود، برای ثبت کار‌ها و کلاس‌های دیگر نیز به‌کار می‌رود. بیشترین استفاده از این نوع دفتر در بین دانش‌آموزان غیر کنکوری بوده که قصد دادن امتحانات ورودی مدارس نمونه دولتی و یا فرزانگان را دارند ولی در کنار آن به دنبال کلاس فوق‌برنامه نیز هستند.

جمع‌بندی و کلام آخر:

به‌عنوان کلام پایانی، خرید بهترین دفتر برنامه ‌ریزی یا همان پلنر از گاج مارکت  gajmarketباعث ایجاد نظم و ایجاد تعادل در کار، درس و زندگی می‌شود که آرامش‌خاطر نسبی و امکان رسیدگی به کارهای ریز و درشت را برایمان فراهم می‌کند.  به‌‌خاطر داشته باشید با برنامه ریزی درست و اصولی در وقت، انرژی و هزینه‌تان صرفه‌ جویی شده و زندگی شادتری خواهید داشت.

نظرات