ماهی شیر تقلبی را چگونه تشخیص دهیم ؟

0

اگر شما هم می‌خواهید طعم خوب شیر ماهی را امتحان کنید و جزء لیست غذایی خود قرار دهید؛ بهتر است نوع اصلی آن را خریداری کنید. اما اگر نمی‌دانید ماهی شیر تقلبی را چگونه تشخیص دهید؟ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ماهی شیر

همه چیز درباره ماهی شیر

ماهی شیر یکی از لذیذترین ماهی‌ها بین هزاران ماهی جنوب ایران است. این ماهی گوشت طعم فوق‌العاده لذیذی داشته و دارای ارزش غذایی بالایی می‌باشد. در شهرهای مختلف ایران این ماهی را با نام‌های مختلف می‌شناسند. در استان سیستان و بلوچستان به‌نام گور، در بوشهر ماهی شیر کوچک را به نام علیانی و سایز بزرگ را شیر می‌نامند.

در استان هرمزگان نیز چنعد نامیده شده است. همچنین مردم خوزستان ماهی شیر را با نام چنعت می‌‌شناسند. این ماهی را می‌توان در آب‌های گرم و مناطقی از جنوب شرقی آسیا و خاورمیانه مانند خلیج فارس و دریای عمان، چین، ژاپن، استرالیا و سواحل شرقی آفریقا مشاهده کرد.

خرید ماهی شیر اصل به تبحر خاصی نیاز ندارد. شما با دانستن راه‌های تشخیص آن می‌توانید به‌راحتی بهترین نوع آن را تهیه و طبخ کرده و از میل آن در کنار خانواده لذت ببرید. ماهی شیر از انواع ماهی‌های آب شور بوده که اسکلتی استخوانی دارد. وزن ماهی شیر در سایز کوچک حدود ۴۰۰ تا ۵۵۰ گرم، در سایز متوسط ۹۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم و در سایز بزرگ ۲ کیلوگرم به بالا می‌باشد.

معرفی ویژگی ها

ماهی شیر دارای بدنی کشیده و دمی نازک، سری کشیده و پوزه‌ی تیزی است. رنگ بدن این ماهی نیز در بخش پشتی تیره و در نزدیکی شکم به رنگ نقره‌ای‌ می‌شود. روی بدن ماهی شیر نوارهای عمودی تیره‌ رنگی وجود دارد که با افزایش سن ماهی تعداد آن‌ها بیش‌تر نیز خواهد شد. این ماهی با خاصیت سریع رشد می‌کند، به‌صورتی‌که طول سایز بزرگ این ماهی ۲ متر و ۵۰ سانتی‌متر است. این ماهی ارزشی اقتصادی فراوانی دارد. پولک‌های بدن ماهی شیر بسیار ظریف بوده و بلافاصله با اولین تماس دست کنده خواهند شد.

دسته بندی انواع مختلف شیر ماهی

  • شیر نیزه ای
  • شیر پولک دار
  • شیر بندر
  • شیر سلیمانی
  • شیر دم سبز
  • شیر دم سیاه
  • شیر دم زرد
  • شیر اقیانوسی
  • شیر قبادی
  • شیر اصل

راه‌های شناخت ماهی شیر اصلی از تقلبی

ماهی شیر شباهت بی‌اندازه‌ای به ماهی قباد دارد، بنابراین اکثر افراد به این دلیل در زمان خرید ماهی شیر آن دو را با هم اشتباه گرفته و ممکن است آن‌ها را به جای یکدیگر خریداری کنند. البته با دانستن تفاوت‌های جزئی می‌توان ماهی شیر اصل را از دیگر موارد مانند ماهی قباد تشخیص داد.

  • روی بدن ماهی قباد خال‌های متعددی وجود دارد و دهان آن  بسیار کوتاه‌تر از ماهی شیر است.
  • وزن ماهـی شیر تا ۳۰ کیلوگرم و بیش‌تر هم می‌رسد، درصورتی‌که ماهـی قباد در هیچ زمانی بیش‌تر از ۳ کیلوگرم وزن نخواهند گرفت.
  • ماهـی شیر طولی  بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ سانتی‌متر دارد.
  • انواع ماهـی شیر از ماهی‌های کوچک و آبزیان تغذیه می‌کنند.
  • ماهـی شیر تازه به هيچ‌ عنوان بوی بد آمونیاک نمی‌دهد.

تشخیص از روی بافت گوشت

در هنگام خرید ماهـی شیر نیز می‌توان از روی بافت گوشت اصل یا  تقلبی آن را تشخیص داد. گوشت ماهـی شیر به سفید رنگ بوده و بسیار نرم است. همچنین پس از طبخ  نرمی خود را حفظ می‌کند. به‌دلیل بافت گوشت، این ماهی بیش‌تر در حالت سرخ کرده و قلیه طبخ می‌شود. بافت لایه‌ای شکل آن منجر می‌شود در زمان سرخ کردن، به‌شکل قلیه ماهـی یا شکم پر، گوشت آن از هم جدا نشود.

فواید ماهی شیر اصل

ماهـی شیر سرشار از پروتئین بوده و درصد بسیار کمی چربی در خود نهفته دارد. به‌ عبارتی هر ۱۰۰ گرم از گوشت این ماهی تقریبا حدود ۲۱/۵ گرم پروتئین و ۲/۶ گرم چربی را در برگرفته است. بیش‌تر از ۹۰ درصد چربی‌های گوشت این ماهی لذیذ چربی غیر اشباع بوده و برای بدن مفید می‌باشد. بیش از ۴۷ درصد اسیدهای چرب امگا ۳ در ساختار ماهـی شیر اصل وجود دارد.

گوشت ماهـی شیر اصل سرشار از کلسیم، فسفر، آهن و ویتامین های گروه B است. اشخاصی که با مشکل کمبود آهن و ید مواجه هستند، می‌توانند این ماهـی را به‌عنوان منبع غنی از آهن مصرف کنند. مصرف گوشت لذیذ این ماهی در کاهش درد دوران پریودی نیز تاثیرگذار است. از خصوصیات دیگر مصرف ماهـی شیر جنوب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس ها و میکروب ها می‌باشد. همچنین موجب تقویت سلول های سیستم عصبی و جوانسازی پوست خواهد شد.

شیوه طبخ ماهی شیر

گوشت ماهـی شیر بسیار خوشمزه و خوش‌طعم می‌باشد و زمانی‌که با روشی درست و استادانه پخت شود نیز مطمئنا طعم بی‌نظیر آن چند برابر خواهد شد. در این قسمت به چند روش از طبخ این ماهـی اشاره خواهیم نمود:

این ماهی را می‌توان به دو صورت سرخ کرده و خورشت قلیه طبخ کرد. اسکلت استخوانی و بدون خار بودن این ماهی، باعث لذیذتر شدن آن می‌شود. سرآشپزان بزرگ مصرف کبابی ماهـی شیر جنوب را به دلیل چربی آن بسیار پیشنهاد می‌کنند.

طبخ سوخاری ماهـی شیر جنوب از روش های بسیار محبوب در بین طرفداران این ماهـی مخصوصا مردم خون‌گرم جنوب است. برای این نوع پخت، ماهی را به اشکال و قطعات دلخواه برش زده و به‌طور جداگانه در تخم‌مرغ، آرد سفید ساده و آرد سوخاری  غلتانده و در نهایت در روغن داغ سرخ می‌کنند.

یکی دیگر از روش های پخت ماهـی شیر، به‌شکل پفکی می‌باشد. در این روش از شیر، آرد سوخاری، تخم‌مرغ، جوش‌شیرین و روغن استفاده خواهد شد. قلیه ماهـی نیز به عنوان یکی از غذاهای جنوبی بوده که در آن، از انواع ماهی‌های جنوب به‌خصوص ماهـی شیر استفاده خواهد شد.

بنابراین با استفاده از این شیوه ها، دیگر نیازی نیست نگران تشخیص نوع اصلی شیر ماهـی باشید. پس این نکات را در هنگام خرید شیر ماهـی تازه و اصل رعایت کنید تا طعم بی نظیر آن را بچشید.

نظرات