راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام یا سایت؟!

0

جهان اطراف ما به سرعت در حال تغییر و تحول است و اگر کسب و کارهای سنتی نتوانند با این تغییرات همگام شوند قطعاً توسط رقیبان خود کنار زده خواهند شد. استفاده از بستر اینترنت برای فروش محصولات و ارائه خدمات باعث می شود تا به دامنه گسترده تری از مشتریان دسترسی داشته باشید. اما نباید فراموش کرد که وارد شدن به دنیای اینترنت برای یک کسب و کار طبق روش های مختلفی می تواند انجام شود. ساخت سایت فروشگاهی یا تمرکز بر روی اینستاگرام مارکتینگ دو روش معمول در دنیای بازاریابی اینترنتی هستند. اما راه اندازی آنلاین شاپ در اینستاگرام یا سایت؟ کدام گزینه برای ما معقول تر است؟

آنلاین شاپ

پتانسیل های کسب و کار خود را بشناسید

برای انتخاب بین طراحی سایت فروشگاهی و کار روی یک صفحه اینستاگرام باید درک بهتری از نوع کسب و کار خود پیدا کنید. کسب و کارهای سنتی که خدمات و محصولات خود را در فروشگاه های سنتی ارائه می دهند، دامنه مشتری محدودی دارد چرا که فضای مغازه یا محل کار آنها گنجایش تعداد خاصی از مشتریان را خواهد داشت.

از سوی دیگر امکان دسترسی به یک مغازه فیزیکی بسیار دشوارتر از یک فروشگاه آنلاین است. امروز امکان تبدیل تمامی کسب و کارهای سنتی به آنلاین شاپ وجود دارد و در این میان افراد باید نیم نگاهی به رقیبان خود بیندازند که وارد این عرصه شده اند. برای درک بهتر این موضوع نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی فروشگاه اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ از طریق پیج اینستاگرام خواهید داشت.

ساخت سایت فروشگاهی

یک سایت فروشگاهی را می توان از جنبه های مختلفی با مغازه فیزیکی مورد استفاده در کسب و کارهای سنتی مشابه دانست. یک آنلاین شاپ یا سایت فروشگاهی در اصل مغازه ای بر روی بستر اینترنت است که دکوراسیون خاص خود را دارد.

مشتریان در تمامی روزهای هفته و ۲۴ ساعته می توانند از خدمات یا محصولات شما استفاده کنند. هزینه هایی که برای انجام فعالیت های مختلف در یک مغازه معمولی انجام میدهید را در زمان دیجیتال مارکتینگ باید بر روی ساخت سایت فروشگاهی متمرکز کنید.

بسته به نوع کسب و کار شما روند طراحی سایت فروشگاهی می تواند متفاوت باشد. خوشبختانه امروز تعداد زیادی آنلاین شاپ در زمینه های مختلف فعالیت دارند که باعث می شود افراد بتوانند رقیبان خود در این عرصه و عملکرد آن ها را به صورت دقیق در مورد بررسی قرار دهند.

آنلاین شاپ

مزایای طراحی سایت فروشگاهی

طراحی فروشگاه اینترنتی نسبت یک کسب و کار سنتی می تواند مزایای زیادی را در اختیار ما قرار دهد که در ادامه آن ها را با دقت بررسی خواهیم کرد.

  • روند دسترسی به فروشگاه اینترنتی برای مشتریان بسیار راحت تر خواهد بود و هر کجا که باشند می توانند از محصولات شما استفاده کنند.
  • هزینه طراحی سایت فروشگاهی معمولاً نسبت به اجاره یک مغازه و طراحی دکوراسیون آن بسیار کمتر خواهد بود.
  • یک وبسایت برخلاف مغازه فیزیکی، توانایی نمایش محصولات یا خدمات شما به دامنه گسترده ای از مشتریان را خواهد داشت. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی فعال در زمینه عرضه لوازم خانگی، توانایی ارتباط با مشتریان از سراسر ایران را خواهد داشت.
  • یک وب سایت فروشگاهی بدون حضور فیزیکی شما نیز می تواند به کار خود ادامه دهد و به این صورت یک منبع درآمد مناسب خواهید داشت.
  • روند ارائه محصولات و توضیحات به خصوص در مورد آنها درون یک وب سایت برای شما بسیار ساده تر خواهد بود و به مشتریان اجازه می دهد تا خریدی آگاهانه و مناسب داشته باشند.
  • امکان پیشرفت بیشتر در طولانی مدت برای یک آنلاین شاپ به صورت سایت فروشگاهی وجود دارد.
  • قانون گذاری های انجام شده درخصوص ساخت سایت فروشگاهی و ارائه خدمات به مشتریان باعث شده تا روند اعتماد به یک وب سایت برای خرید محصولات ساده تر از صفحات اینستاگرامی باشد.

محدودیت های طراحی فروشگاه اینترنتی

برای انتخاب بهتر بین اینستاگرام مارکتینگ یا طراحی سایت فروشگاهی، بهتر است با محدودیت هایی که ساخت سایت فروشگاهی می تواند برای شما به همراه داشته باشد نیز آشنا شوید. مهمترین این موارد عبارتند از:

  • امکان مشاهده محصولات شما از نزدیک برای کاربران از بین می رود و برای دسته کمی از مشتریان این موضوع می تواند مشکل ساز شود.
  • در بسیاری از موارد افرادی که قصد نقل مکان از فضای سنتی کسب و کار به دنیای آنلاین شاپ ها را دارند، نداشتن آگاهی کافی می تواند مشکل ساز شود.
  • برای رشد پایدار و توسعه یک سایت باید روند سئو سایت را جدی بگیرید. معنی بهینه سازی وب سایت برای موتور جستجو است و بهبود آن نیازمند زمان می باشد.

بازاریابی اینترنتی از طریق اینستاگرام مارکتینگ

شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد و تعداد زیادی از ما روزانه ساعات متمادی را در این پلتفرم سپری می کنیم. خدمات اینستاگرام دامنه بسیار گسترده ای دارند که به کاربران عادی و صاحبان کسب و کار اجازه می دهند تا روند پیشرفت خود را سرعت ببخشند.

برای راه اندازی و استفاده از یک صفحه اینستاگرام به منظور بازاریابی معمولاً نیاز به تخصص کمتری خواهید داشت و از طرفی هزینه نهایی برای دیجیتال مارکتینگ نیز کاهش می یابد. امروزه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین و سنتی برای جلب مشتری بیشتر سراغ راه اندازی آنلاین شاپ از طریق صفحات اینستاگرام می روند.

به شکلی که یک فروشگاه اینستاگرامی به عنوان مثال در زمینه فروش لباس فعالیت دارد، می تواند در پست ها و استوری های صفحه اینستاگرام خود محصولاتی که قصد ارائه آنها را مشتریان را دارد معرفی کند. سپس دنبال کنندگان این صفحه می توانند سفارش خود را از طریق دایرکت ثبت کنند.

مزایای استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی اینترنتی

آنلاین شاپ

  • هزینه پایین نسبت به طراحی فروشگاه اینترنتی
  • امکان استفاده از ابزارهای تحلیلی وسایل خدمات اینستاگرام
  • از آنجایی که درصد زیادی از کاربران اینترنت ایرانی زمان خود را در اینستاگرام می گذرانند داشتن یک پیج اینستا قطعاً باعث بیشتر دیده شدن شما خواهد شد.
  • امکان تولید محتوای خلاقانه به به شما اجازه می دهد تا از ترفندهای گوناگونی در اینستاگرام برای جلب توجه مشتریان خود استفاده کنید.
  • اینستاگرام مارکتینگ اجازه می دهد تا حتی اگر یک آنلاین شاپ در سایت فروشگاهی راه اندازی کرده اید، بتوانید تعداد مشتریان بیشتری را به سمت سایت خود هدایت کنید.
  • بررسی های انجام شده نشان دهنده این است که میزان مشارکت مخاطبین با محتوای تولیدی شما در اینستاگرام بیشتر از سایر پلتفرم های موجود در اینترنت خواهد بود.
  • یک کسب و کار برای فعالیت در بستر اینستاگرام نیاز به گرفتن مجوز خاصی نخواهد داشت.

معایب و محدودیت های اینستاگرام مارکتینگ

برای انتخاب درست بین راه اندازی یک سایت یا صفحه اینستاگرام بهتر است معایب یا محدودیت هایی که داشتن یک صفحه اینستاگرام به همراه دارد را بدانید.

  • آنلاین شاپ های فعال در اینستاگرام معمولاً برای جلب اعتماد مشتریان باید تلاش بیشتری می کنند و دسته گسترده ای از مخاطبین اعتماد به یک صفحه اینستا را عاقلانه نمی دانند.
  • الگوریتم های اینستاگرام که توسط شرکت متا طراحی شده اند همواره در حال تغییر هستند و روند جلب رضایت و توجه مشتریان را می تواند دشوار کنند.
  • تعداد رقیبان برای کسب و کار شما در اینستاگرام می تواند بسیار گسترده باشد و برای رقابت در سطح آنها نیاز به زمان و انرژی زیادی خواهید داشت.

جمع بندی

با توجه به پارامترهایی که تا اینجای کار بررسی شد مخاطبین ما باید خود قضاوت کنند که کدام یک از این بسترها گزینه مناسبی برای راه اندازی یک آنلاین شاپ است. به عقیده متخصصین مجموعه دارکوب که تجربه زیادی در زمینه دیجیتال مارکتینگ دارند، فعالیت مستمر و اصولی در یک وب سایت یا صفحه اینستاگرام مانند سرمایه گذاری بلند مدت است.

آنلاین شاپ

برای کسب و کارهای کوچکی که در اوایل مسیر خود هستند قطعاً راه اندازی یک صفحه اینستاگرامی برای ورود به عرصه بازاریابی دیجیتال می تواند راهکار بهتری باشد. اما کسب و کارهای سنتی بزرگ تر که قصد فروش محصولات و ارائه خدمات خود در فضای اینترنت را دارند بهتر است سراغ طراحی سایت فروشگاهی بروند.

نظرات